Forumindex › Forums › Techniek › Cih › welke nokkenas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2010 om 09:11 #17740876
zijn die van een 20E en 19E hetzelfde of verschillend van elkaar? hoeveel graden en wat voor stoters heb ik dan nodig? heb er nu mechanische in zitten.
9 december 2010 om 09:27 #17740877origineel gepost door Christian-tsx
ontopic, moet ook nog een fatsoenlijke as voor mijn blok hebben, aangezien deze voor straatgebruik is en ik nu een 308 graden nokkenas heb.mijn setup:
– 2.4 CIH
– 2.0 kop gevlakt
– 5 bak
– spaghetti spruitstuk + groep A
– 40mm webers (wordt nog 45mm)
– nu nog een nokkenas van 308 graden, merk Enemik rij veel kleine stukjes, dus ook veel met een koude motor, wil dus geen trapblok hebben.
wie weet raad?
Levert dat veel verschil op van 40 naar 45 mm webers?
9 december 2010 om 09:31 #17740878voor straatgebruik schijnt het met 40mm wel te kunnen, maar voor race en rally etc schijnt het wat krap te zijn met 40mm. deze zijn dan net wat aan de kleine kant en dan gaat het met 45mm aardig beter.
dat hebben ze mij verteld, of het klopt weet ik niet. heb het verschil zelf nog niet ervaren, maar dat gaat ongetwijfeld nog gebeuren.
9 december 2010 om 09:47 #17740879En vanwaar de 2.0E kop?
Henk adviseert een 2.0E nokkenas, dus misschien is het interessant bij in gebruik name van een 2.4 voor ‘sportief straat’ gebruik een complete 2.0E kop te monteren?
9 december 2010 om 10:10 #17740880die 2.0 kop die ik erop heb zitten zat er al op toen ik het complete blok incl. webers enzo kocht.
das altijd al een discussie geweest volgens mij,
– 2.0 kop: meer compressie maar kleinere kleppen
– 2.4 kop: minder compressie maar grotere kleppen.ik denk dat het elkaar weinig doet.
aangezien het blok van de kadett 400r nu in de manta ligt moet ik er nog 1 bij hebben. ik ga denk ik op zoek naar een 2.4 met 2.4 kop. kan ik mooi het verschil zelf bekijken i.p.v. altijd maar naar anderen te luisteren.
9 december 2010 om 10:18 #17740881Blokjes zit ook wel verschil in zijn natuurlijk al wel wat ouder. en gebruikt
9 december 2010 om 10:22 #17740882origineel gepost door Christian-tsx
die 2.0 kop die ik erop heb zitten zat er al op toen ik het complete blok incl. webers enzo kocht.
das altijd al een discussie geweest volgens mij,
– 2.0 kop: meer compressie maar kleinere kleppen
– 2.4 kop: minder compressie maar grotere kleppen.ik denk dat het elkaar weinig doet.
aangezien het blok van de kadett 400r nu in de manta ligt moet ik er nog 1 bij hebben. ik ga denk ik op zoek naar een 2.4 met 2.4 kop. kan ik mooi het verschil zelf bekijken i.p.v. altijd maar naar anderen te luisteren.
Interessant experiment king:
9 december 2010 om 12:15 #17740883origineel gepost door Keesjr
Voor op straat? De OP244 geeft vermogen van zowat stationnair tot dik 6000 toeren.
Rij zelf met een zelfde motor als jij hebt met een OP264 nokkenas, maar die is voor straatgebruik net wat te wild vind ik persoonlijk.wat zijn de gegevens/kenmerken van zon OP244?
9 december 2010 om 12:27 #177408849 december 2010 om 12:54 #17740885De 1.9E nokkenas is eigenlijk dezelfde als eentje in een 2.0EH motor en levert iets meer vermogen dan de 2.0E, deze is trouwens geschikt voor hydro’s, de andere voor mechanische stoters.
Waarom 1 van deze, ervaring leert dat het verkeer niet altijd vlot is en koud willen de “fellere” types wel eens moeilijk doen, met deze heb je dat eigenlijk niet.
Voor op straat kan 40 zat, zeker als je een 2.0 kop gaat gebruiken, ook omdat je bij de (onbewerkte)2.0 kop geen hoge toeren kan draaien met de 2.4, rond de 5000-5500 zit hij tegen een limit aan van doorstroomsnelheid.En daarbij: je rijd (korte stukjes) van A naar B en wil dit zonder al te veel ellende doen.
Dus waarom onnodig groot doen terwijl het ook anders kan.2.0E kop heeft eigenlijk niet veel meer compressie (mocht dat al zo zijn) dan een 2.4i kop, zuigers zijn van een 2.4i hol en van een 2.0E niet, als je het exact wil weten moet je bij beide een compressietest doen en kijken wat op zo’n 2.4 het verschil is.
9 december 2010 om 13:22 #17740886Duidelijk verhaal. Dus meest interessant combinatie van’standaard’ onderdelen is dus een 1.9E nokkenas in de 2.4i kop, en anders een 2.0E nokkenas.
1.9E nokkenas, welke auto’s heeft dat ingezeten? Ik kan mij alleen de Kadett GT/E voor de geest halen. Volgens mij niet in een Ascona/Manta…. ??
9 december 2010 om 15:25 #17740887Manta- A/B en Ascona-B hebben ook een 1.9E gehad, de 2.0EH zat dacht ik alleen in C-Kadett
9 december 2010 om 15:30 #17740888en weet jij ook wat vab die OP244?
die schijnt ook goed te zijn voor straatgebruik…:hmmz24 december 2010 om 14:14 #17740889OP244 gaat prima op straat, zeker met carburateurs een mooie stationairloop en overal vermogen zeker in een 2400, vanaf stationair tot over de 6000 toeren.
Veel meer toeren wil je zo’n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen :cryNog wildere nokkenassen gaan wel in een straatauto, maar kom er niet mee in de file of druk stadsverkeer terecht, da’s niet fijn.
En echt heel veel winst zit er ook niet meer in het vermogen met een hele ruige nokkenas, of je moet echt hele grote carburateurs gaan monteren bv 48 mm of zelfs 50 mm!
28 december 2010 om 13:12 #17740890[rquote=1822356&tid=134794&author=Keesjr]OP244 gaat prima op straat, zeker met carburateurs een mooie stationairloop en overal vermogen zeker in een 2400, vanaf stationair tot over de 6000 toeren.
Veel meer toeren wil je zo’n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen :cryNog wildere nokkenassen gaan wel in een straatauto, maar kom er niet mee in de file of druk stadsverkeer terecht, da’s niet fijn.
En echt heel veel winst zit er ook niet meer in het vermogen met een hele ruige nokkenas, of je moet echt hele grote carburateurs gaan monteren bv 48 mm of zelfs 50 mm!
[/rquote]
Ik zou in een CIH niet snel meer een Kent monteren. Heb ooit eens zo’n ‘Fast Road’ ding in een 2.2 gemonteerd. Kon vrijwel iedere week gaan kleppen stellen, totdat het ding op was. Boterzacht.
Hoezo: “Veel meer toeren wil je zo’n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen” Tot 7.200 rpm gaat zo’n ding jaaaaren mee (mits de rest goed is natuurlijk). Een goede nokkenas maakt echt wel verschil als het ding ten minste een beetje lucht krijgt en kan dan nog heel mooi rustig lopen (iets verhoogd stationair en op een meter achter de uitlaat wapperen je broekspijpen nog om je benen; dat is juist net wat het verschil maakt).
De mijne deed het erg mooi met een afgezaagd 3liter spruitstuk met LE-jetronic (met Omega Pistons!) op nokkenas: GM-smeedstuk, spreiding 310 graden, 5.30 mm inlaatlift in BDP, 12.95 mm kleplift in/uit. Lijkt misschien wat extreem, maar hij liep er heel mooi op. Vanaf 2500 kon je gas geven en loopt ie gewoon weg. vanaf 3000 rpm al echt koppel en door tot 7500.
28 december 2010 om 15:38 #17740891Ja, dan heb ik geluk gehad met de Kent nokkenas, die heeft nu een 60.000 km gedraaid en er is weinig aan te zien, ja ‘t is geen nieuwe meer maar geen gekke dingen of zo.
Heb er nu een ander merk nokkenas inzitten en de kop nog eens nabewerkt, loopt nu mooier stationair en pakt feller op, wat het koppel en vermogen doet t.o.v. de kent nok weet ik over twee weken dan is ie op de bank geweest om te controleren en af te stellen, ben benieuwd dus……..
Met de kent zit het topvermogen op 6200 toeren, dus kan nog veilig een stukkie hoger gaan, maar 7200 is wel een berg toeren voor zo’n gietijzeren kachel vind ik nog steeds!
Alhoewel, de groene coupé van Barry (sniksnak) draait soms wel tegen de 8000 aan, oefff.
Die nokkenas die jij er in had was ook al een goeie als die zo’n breed vermogen had!29 december 2010 om 21:55 #17740892[rquote=1825194&tid=134794&author=Rik Ophuis][rquote=1822356&tid=134794&author=Keesjr]OP244 gaat prima op straat, zeker met carburateurs een mooie stationairloop en overal vermogen zeker in een 2400, vanaf stationair tot over de 6000 toeren.
Veel meer toeren wil je zo’n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen :cryNog wildere nokkenassen gaan wel in een straatauto, maar kom er niet mee in de file of druk stadsverkeer terecht, da’s niet fijn.
En echt heel veel winst zit er ook niet meer in het vermogen met een hele ruige nokkenas, of je moet echt hele grote carburateurs gaan monteren bv 48 mm of zelfs 50 mm!
[/rquote]
Ik zou in een CIH niet snel meer een Kent monteren. Heb ooit eens zo’n ‘Fast Road’ ding in een 2.2 gemonteerd. Kon vrijwel iedere week gaan kleppen stellen, totdat het ding op was. Boterzacht.
Hoezo: “Veel meer toeren wil je zo’n ouwe gietijzeren kachel toch niet aandoen” Tot 7.200 rpm gaat zo’n ding jaaaaren mee (mits de rest goed is natuurlijk). Een goede nokkenas maakt echt wel verschil als het ding ten minste een beetje lucht krijgt en kan dan nog heel mooi rustig lopen (iets verhoogd stationair en op een meter achter de uitlaat wapperen je broekspijpen nog om je benen; dat is juist net wat het verschil maakt).
De mijne deed het erg mooi met een afgezaagd 3liter spruitstuk met LE-jetronic (met Omega Pistons!) op nokkenas: GM-smeedstuk, spreiding 310 graden, 5.30 mm inlaatlift in BDP, 12.95 mm kleplift in/uit. Lijkt misschien wat extreem, maar hij liep er heel mooi op. Vanaf 2500 kon je gas geven en loopt ie gewoon weg. vanaf 3000 rpm al echt koppel en door tot 7500. [/rquote]
Rik, ik ben toch wel benieuwd naar dat GM-smeedstuk waar je het wel eens vaker over had, ook in je eigen topic. Is dat gewoon een snelle nokkenas van GM zelf, of heb je deze zelf laten bewerken? Graag wat meer info hierover:):)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.