Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Welke motoren passen er in mijn Ascona?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2010 om 19:05 #17222156
Ik heb een Ascona C uit 1987 met een E18NV blok die waarschijnlijk nu stuk is (koppakking lek), maar omdat het zo’n fijne en harde auto is wil ik hem graag nog repareren.
Nu heb ik begrepen dat het E18NV blok ook vervangen kan worden door andere type blokken. Graag zou ik willen weten welke blokken er zo in mijn Ascona te leggen zijn.
Ik kan een zelfde blok zoeken, maar zou graag een auto willen met injectie in verband met het verbruik.
6 juni 2010 om 22:21 #17683805Zo’n beetje alle vier cylinders passen. De motoren van e kadettjes a vectra’s het past allemaal.
Maar is de koppakking vervangen geen optie. Scheelt een hele hoop gedoe met uitbouwen van je motor.
Maar hoezo ivm het verbruik heb zelf ook een ascona gehad met een E18nv maar liep rustig 1 op 13 met normaal rijgedrag. En heb zelfs 1 op 16 gehaald was alleen maar snelweg.
Mvg michel.
7 juni 2010 om 05:15 #17683806Ik ben bang dat er namelijk ook wat lagerschade oid ontstaan is door een te laag olieniveau, vandaar dat ik bang ben dat er meer kapot is dan een koppakking. Ook maakt de auto een raar geluid stationair (alleen stationair).
Ik ga nu eerst even uitzoeken of ik kan achterhalen of er meer stuk is voordat ik beslis om een ander blok er in te lepelen.
7 juni 2010 om 18:47 #17683807Inmiddels heb ik besloten om toch de koppakking te vervangen omdat de schade mee lijkt te vallen.
Een dag en 150km later is er vrijwel geen olie verbruikt en het waterniveau is maar een klein beetje gedaalt. Het rateltje is inmiddels ook weg of maar heel moeilijk hoorbaar, dus dat zal ook wel meevallen.
8 juni 2010 om 13:00 #17683808hey johan,das niet mooi jongen!
wat is dr nou allemaal gebeurd joh,met de Ascona??
Lees hier allemaal enge dingen!
wat is jouw verbruik dan met de wagen??
Ik draaide er toch makkelijk 1 op 12 tot 1 op 14 mee.
Een ander blok zal echt niet heel veel zuiniger zijn,hooguit een 1.6i mischien maar die zijn wel weer erg traag.8 juni 2010 om 13:27 #17683809Tja, wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik langs de weg stond met een thermostaat die niet open ging, een koelreservoir waar kokend water uit spoot en een peilstok die kurkdroog was.
Compressie van de cilinders was (vanaf de riem gezien): 4 | 8.5 | 8 | 9
Nu gaan we volgende week de koppaking vervangen tijdens een sleuteldag van mijn clubje. Dan word ie meteen klaar gemaakt voor een ritje naar Zweden deze zomer. De auto bevalt namelijk verder zó goed dat ik hem graag repareer!
Dit is het lijstje wat we gaan vervangen:
– Koppakking
– Kopbouten
– Oliefilter
– Luchtfilter
– Benzinefilter
– Bougies
– Distributieriem
– Thermostaat
– Waterpomp
– Remblokken
– Ruitenwissers
– Olie (10W40)
– Koelvloeistof
– RemvloeistofDenk dat ik het belangrijkste dan wel heb gehad.
En het verbruik is inderdaad ongeveer 1 op 12. Ik dacht dat injectiemotoren veel zuiniger waren (richting 1 op 15 ofzo)
8 juni 2010 om 13:47 #17683810het is inderdaad een hele fijne wagen,het is dat ik zoveel rij anders had ik m ook niet verruild voor de witte gas Ascona.
Maar vanaf dat ik daar in rijdt,dus 3 weken langer als jij met de blauwe Ascona heb ik er al ruim 12000 km mee gereden.
Denk inderdaad dat je dan alles wel mee hebt gepakt.
Als je dan toch de distributie eraf pakt,doe voor de zekerheid de krukaskeerring ook mee.
Die willen ook wel ns lekken.
Blij dat ie verder goed bevalt!8 juni 2010 om 13:55 #17683811Krukaskeerring heb ik bij deze toegevoegd aan de boodschappenlijst :)
En ja, de auto bevalt goed. Ik heb wel een wiellager stuk gehad (LA), maar die was vrij eenvoudig te vervangen met wat gepast geweld.
8 juni 2010 om 14:08 #17683812moah,dat valt dan nog mee.
En een thermostaat die niet open gaat,ja,dan krijgt ie het best warm ja.
Oliepeilstok droog,dat zou ik zo 1,2,3 niet weten,ik heb dr nog nooit een druppel bij hoeven gooien.
Als je toch alles leeg hebt,vernieuw ook de thermoswitch in de radiateur,die heb ik ook al eens stuk gehad bij mn automaat,krijgt ie het ook warm door in de file.
Heb je trouwens verder nog wat veranderd aan de wagen of is ie nog zoals ie toen bij mij was??8 juni 2010 om 14:16 #17683813ja, ik vraag me ook af waar die olie gebleven is… ik heb hem in het begin nadat ik hem bij jou meegenomen heb goed in de gaten gehouden maar he verbuikte geen druppel. Laatste maanden geloofde ik het wel, maar ergens in die tijd is het fout gegaan.
De schakelaar in de radiator doet het nog wel goed, maar ik vind wel dat ie érg laat aan gaat. Pas vlak onder het rood.
De auto is verder nog precies zoals ie was. Ik heb er alleen een radio in gezet. Ook heb ik alle verlichting in het dashboard gerepareerd. En laatst heb ik de motorruimte gepoetst. De aanjager motor maakt soms een beetje herrie, maar dat hoort bij een opel schijnbaar :P
Gisteren heb ik toevallig een set dakdragers gekocht. Verder wil ik nog de antenne vervangen (ik luister al sinds dat ik hem kocht naar dezelfde CD en dat word saai) en de rechterbuitenspiegel (binnenwerk is stuk). Op de bestuurdersdeur zijn een paar magische plekjes roest gekomen die ik nog een keer weg wil werken. En ik wil nog een keer een mooi setje vloermatten op de kop tikken.
Ik probeer de auto echt zo origineel mogelijk te houden.
8 juni 2010 om 14:24 #17683814dat doe je goed,origineel is ie het mooist.
Waar heeft ie roest dan op de bestuurdersdeur??
aanjager zou ik even smeren,niet te lang mee wachten.
Als ie vastloopt en je hebt het niet door kan ie in de fik vliegen,al vaker gehoord.
Staat hier op t forum ook een stukje over,zoek maar op Ascona in de fik!8 juni 2010 om 14:31 #17683815Goed idee om die even te smeren, als ik dat topic zo lees :D
Effe dat ding er uit prutsen als het niet regent. Hij piept nu heel soms. Als ik dan de motor effe uit en aan zet, of effe op vol vermogen, is het meteen weg. Dat lagertje zal niet meer helemaal goed zijn, zoals in de Corsa A die ik toen had. Niet echt irritant nog, maar als ik zo lees van die fik wel goed om het even preventief te fiksen.
Die roest is erg vreemd. Onder het rubber zijn een paar plekjes (stuk of 4) waar een klein rond stukje de lak afgesprongen is en waar het net een beetje begint te roesten. Lijkt wel of iemand er een schroevendraaier op gezet heeft en er een paar keer op getikt heeft ofzo. Erg vreemd. Voor de rest is ie nog steeds 100% hard, zo ver ik kan zien.
8 juni 2010 om 14:38 #17683816Ik krijg trouwens net weer telefoon van mijn vriendin (die nu met de Ascona op pad is) en die zegt dat het geratel bij stationair weer terug is.
Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn?
Het geluid komt ergens van rond de carburateur. Hij loopt verder goed en doet het alleen bij lage toeren (stationair). Zitten daar hitteschilden die kunnen rammelen ofzo?
8 juni 2010 om 16:42 #17683817Ik hoorde mijn vriendin net al aan komen en ben meteen buiten gaan kijken of ik de bron van de ratel kon achterhalen, maar ik kan niet vinden wat het is. De ene keer lijkt het geluid uit de dynamo te komen en als je een pas de andere kant op zet lijkt het weer van onder de carburateur te komen.
Olie en waterniveau zijn nog steeds goed.
Hier een filmpje van het geluid. Als je gas geeft is het geluid ineens weg rond de 1500 toeren:
http://www.youtube.com/watch?v=hdrOanbg7-M
Verder rijdt de auto gewoon goed en lijkt er verder niks mis.
8 juni 2010 om 17:01 #17683818klinkt wel alsof er iets is afgebroken en ergens in is gevallen
niet toevallig een schroefje ergens vermist ?:P8 juni 2010 om 17:12 #17683819Goed punt… zal straks eens gaan kijken.
Enige wat we zondag los hebben gehad is het huis van de thermostaat, de bougies en het luchtfilter. Als bij een van die iets zou missen zou ik het wel merken denk ik… toch effe kijken als het dadelijk droog is.
8 juni 2010 om 17:59 #17683820Gloeiende… het is de vin van de dynamo…
Riem er af en het geluid is weg. Zal zo een filmpje uploaden waar je het in kan zien/horen :)
8 juni 2010 om 18:16 #17683821dat valt dan weer mee!
Gelukkig maar!8 juni 2010 om 19:07 #17683822Ja, ik ben er ook echt blij mee. Ik was al bang voor een afgebroken bougie ofzo.
Filmpje van de oorzaak: http://www.youtube.com/watch?v=r7qNcXNVWN4
8 juli 2010 om 14:24 #17683823Schop!
Ik heb vandeweek ook al een topic geopend in het C20NE deel, maar daar word niet echt opgeregeerd. Misshcien dat iemand hier antwoord heeft op mijn vraag…
Ik heb een C20NE uit een Calibra op het oog om de E18NV in mijn Ascona C (juni 1987) mee te vervangen. Kan iemand me met zekerheid vertellen dat dit 1-op-1 past in mijn auto zonder zaken aan te passen als de motorsteunen enzo?
Het blok is compleet met bak en ECU enzo.
Volgens mij is de Ascona C ook ooit geleverd met een C20NE, dus ik denk zelf dat het wel hetzelfde is, maar omdat het uit een Calibra komt twijfel ik er aan….
8 juli 2010 om 18:23 #17683824De motor past zo wie zo. Met de kabelboom gaat het ook allemaal goed. Je moet nou alleen een benzinepomp plaatsen en misschien andere benzineleidingen aanleggen(sterkere)
Mvg michel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.