Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › welke injectoren op een c20let vmax 310
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2015 om 21:39 #17273709
op mijn Calibra zitten nu injectoren (55556799)van een z20let, als het goed is hebben die meer opbrengst dan een van een c20let
de aanpassingen zijn: vmax 310 chip, grotere interkoeler, k26 turbo, dikkere uitlaat, open luchtfilter en dikkere inlaat, variabele drukregelaar en dikkere brandstofpomp.
nu valt mij op dat hoe hoger de brandstofdruk hoe lager het verbruik, altans op het display, ik heb hem nu op 3 bar gezet
er zit er ook een meter in die volgens mij op de labdasonde is aangesloten en die blijft wel in het gebied van optimal schommelen maar zit niet ver van lean af, teminste bij constand rijden, bij gas in trappen gaat hij wel flink omhoogis het misschien beter om er (blauwe) injectoren van een z20leh in te zetten of is dat weer te gortig?
en klopt het verbruik op het display nog wel als je de brandstofdruk, chip en injectoren veranderd?4 oktober 2015 om 09:24 #18297991brandstofverbruik wordt bij mijn vrij programmeerbare systeem berekend aan de hand van de waarde die ik instel bij de injectorsize (dus bijv 630cc bij 2,5bar als ik naar 3bar ga moet ik daar een opbrengst van 660cc opgeven). Vervolgens krijg je de calculatie injector openingstijd / dutycycle en met al deze gegevens krijg ik het verbruik eruit.
Dus ik gok dat je verbruik op het display allang niet meer klopt omdat je wel moet weten hoe groot injectoren zijn (of de opbrengst) om een juiste calculatie te maken in verbruik.Je brandstofdruk dus zomaar ff verhogen ben ik zelf ook geen voorstander van.
Omdat je iets als het goed is afstelt op de bank, en vervolgens wijzigingen gaat aanbrengen zoals brandstofdruk.4 oktober 2015 om 10:46 #18297992een meter aangesloten op je originele lambda sensor heb je vrij weinig aan. je originele sensor is een narrowband sensor en kan je geen goede uitlezing geven over je afr. je zal een wideband sensor bij moeten plaatsen icm. widebandmeter.
aem en innovate hebben goed betaalbare setjes (+/-150 pond) waarmee je de afr waarde goed in de gaten kan houden.ik regelde mijn brandstofdruk en wastegate druk altijd op straat af icm. een aem wide band lambda. gewoon op de snelweg, auto in zijn 5 en dan vanaf +/-2500 rpm doortrekken tot de begrenzer. een 2e persoon hield dan de turbodruk en afr waarde in de gaten. dit werkte altijd best goed :thumb
4 oktober 2015 om 13:17 #18297993Ik rij met z20leh injectoren op phase 3 op 3 bar ik heb bij vol gas afr 11.8 en bij normaal rijden 14.6 dus dat is gewoon prima
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
4 oktober 2015 om 16:10 #18297994bedankt voor de reactie’s,
dit is het metertje welke er nu in hangt, maar zit niet een extra sensor op het uitlaatspruitstuk dus denk dat ie op de labdasensor is aangeslotenIk laat hem voor de zekerheid maar op 3 bar staan, had er achteraf ook geen dikkere pomp in gehoeven, volgens mij kan de originele pomp ook prima 3 bar leveren
Is het zo dat hoe hoger de druk hoe meer brandstof? of geld dat alleen voor vol gas en regelt hij hem bij lagere toeren automatisch weer bij
binnenkort hebben we van de Mantaclub een powertestmeeting en denk dat ik dit keer maar met de Calibra ga5 oktober 2015 om 19:34 #18297995Dat geld alleen voor volgas de lambda sonde geeft aan de ecu door dat hij rijk loopt als je constant rijd en wijzigt dan de injectie tijd! Je kan idd alleen de afr meter met een wideband lambda sonde. Of je laat de afr afstellen op een rollenbank weet je zeker dat het goed Is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
6 oktober 2015 om 05:46 #18297996Ik zou em niet op de bank zetten op die meeting als je niet weet of die 100% goed loopt, zo een meter zegt ook niet alles, is geen wideband.. Als je van plan bent de auto te houden zou ik em netjes laten afstellen op de bank door Klasen, Vmax of Eds. Kost wat maar dan heb je ook weer wat en dan weetje zeker dat het goed is!
6 oktober 2015 om 19:39 #18297997de powertest is bij Rica in Wateringen met Dick v Loon, er zijn vaak van allerlei auto’s maar hoofdzakelijk opels
Ben er al een keer geweest met de Kadett en de transporter
kleine veranderingen worden te plekke gedaan, vorige keer was er ook een exoot die echt hoorbaar pingelde, hebben ze ter plekke aangepast, een beter mengsel en ook nog meer vermogen7 oktober 2015 om 20:04 #18297998Dat is aanpassen bij Rica dus dat zou betekenen dat de TS de auto op de trailer moet zetten om naar de power test te gaan. Ik zou met een niet afgestelde auto nooit gaan rijden als je geen afr meter hebt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
13 oktober 2015 om 20:14 #18297999@kiyamizio wrote:
Dat is aanpassen bij Rica dus dat zou betekenen dat de TS de auto op de trailer moet zetten om naar de power test te gaan. Ik zou met een niet afgestelde auto nooit gaan rijden als je geen afr meter hebt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
wat is de TS?
Ik rij er al een tijdje mee en de meter zat redelijk vaak in het rich gedeelte (verbruik was ook aardig hoog), dit kwam omdat de brandstofdrukregelaar stuk was en hij bij de 1 bar bleef hangen, ik dacht eerst de meter is kapot maar met een andere meter gaf hij ook 1 bar aan, als je de drukregelaar veranderde werd het nog minder, eigenlijk regelde hij helemaal niet, als je de slang van de retour dicht kneep ging de druk wel omhoog, bij het monteren van de nieuwe regelaar zag ik dat dat de slangen juist andersom zaten als van de oude, dus kan best zijn dat de oude regelaar niet eens stuk was. Bij het flink doortrappen met het gas gaat hij nog steeds naar het rich gedeelte toe, alleen bij 120 constant staat hij ongeveer zo als op de foto hier boven
is er verder dan alleen de brandstofdruk nog iets af te regelen?
grotere injectoren hebben volgens mij alleen zin bij vol gas, bij minder gas regelt de computer dat de nozzeltjes wat langer open staan17 oktober 2015 om 22:20 #1829800117 oktober 2015 om 23:51 #18298002ik snap niet dat je hier tevreden mee bent? een evo310 met een kkk16 moet zeker 280+pk’s doen en daarbij ook dik 400nm koppel. met een k26 zou het topvermogen zeker nog wat hoger moeten liggen..
18 oktober 2015 om 06:10 #18298003hij zou inderdaad nog wat meer vermogen kunnen hebben als de brandstofdruk nog iets omlaag zou worden gezet, hij staat namelijk nog iets te rijk, voordeel bij een iets te rijk mengsel is dat het ook zorgt voor koeling
de bottleneck is de aansluiting van de turbo, op een gegeven moment zou je wel meer mengsel er in willen doen maar als het gat naar buiten niet groter is helpt dat niet veel, verder is mijn uitlaat origineel dus een dikkere pijp met opener dempers zou ook nog wat vermogen schelen
Het maximum wat bij ze daar ooit gehad hadden was 270 pk met origineel uitlaatspruitstuk
Het advies bij RICA was een dikkere turbo met gescheiden wastegate aansluiting, met dezelfde setting zou er dan wel 330 pk in zitten. Een ander advies was geen k&N filter gebruiken, deze zijn zo open dat ze ook stof en zandkorrels door laten, en dat het haast geen vermogenswinst op levert, beter was toch een papieren filter18 oktober 2015 om 08:21 #18298004Uit ervaring weet ik dat een iets armer of rijker mengsel na genoeg geen pks oplevert ik denk dat jij idd gauw een andere uitlaat moet monteren wat een k26 moet veel meer kunnen spoelen. Welke turbo druk rij je? De grafiek zelf is wel een mooie vorm.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
18 oktober 2015 om 17:37 #18298000om eerlijk te zijn heb ik nooit gekeken naar de turbodruk, zal deze week even kijken
katalisator is er wel tussenweg maar de beide dempers zijn origineel, ik heb die er weer onder gezet omdat de dikke uitlaat die er eerst onder zat onder de achteras doorliep en vooral het spruitstuk voor geregeld aan de grond kwam19 oktober 2015 om 15:34 #18298005turbodruk loopt op tot 1,2 bar
19 oktober 2015 om 19:51 #18298006Evo310 is dacht ik 1.5bar maar ik kan het mis hebben. Welke intercooler buis diameter gebruik je?
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
19 oktober 2015 om 20:13 #18298007de buis die naar de intercooler gaat is 6,5 cm, intercooler zelf kan ik van boven niet bij
de verkoper van de auto zei dat er een 310 chip in zat, heb echter de computer nog niet los gehad, zou ook zo een 260 chip kunnen zijn
in mijn vorige Calibra zat dacht ik een 260 chip maar die was verder helemaal origineel en trok ook niet zo goed door als deze20 oktober 2015 om 10:48 #18298008Motor loopt veels te rijk, lamda 0,80 a 0.82 moet het zijn vanaf zo’n 3000rpm tot 6500rpm. Je laat aardig wat koppel en vermogen liggen! 1 ding zeker, je motor wordt nu goed gekoeld!
21 oktober 2015 om 05:28 #18298009Totdat je last gaat krijgen van “spoeling” Axel :jerry ……….
Evo310 doet 1.1 bar continu en 1.5 overdruk met plusminus 450NM ;)
@axel wrote:
Motor loopt veels te rijk, lamda 0,80 a 0.82 moet het zijn vanaf zo’n 3000rpm tot 6500rpm. Je laat aardig wat koppel en vermogen liggen! 1 ding zeker, je motor wordt nu goed gekoeld!
22 oktober 2015 om 07:38 #18298010ik zal dit weekend eens kijken wat er op de chip staat
22 oktober 2015 om 10:11 #1829801116Vcalibra, en dan heb je opeens gladde cylinderwanden! Spooling ga je zeker krijgen met AFR waardes onder de 10.
25 oktober 2015 om 00:08 #18298012ik heb de computer open gehad en er zitten twee IC’s met stickers er op van Vmax 310
22 november 2015 om 09:10 #18298013Dit is zeker veels te rijk..
Het neigt naar een lambda van 0.7 volgas..Dit heeft niets meer met koeling te maken..
Het is belangrijk om een idd ook niet teveel brandstof in te spuiten. Brandstof koelt idd..
Maar dan moet het niet de kans krijgen om je cilinderwanden te spoelen. Gaan ze wel mooi van glimmen trouwens :)Dit vind ik ook een nadeel van een vaste ecu..
Op een vrijprogrammeerbaar was dit direct op te lossen.Ik denk dat die brandstofdruk nog wel iets naar beneden kan, alleen dit zal op een testbank moeten gebeuren.
Die lambda moet terug richting de 0,82 met een co van rond de 5,5 – 6,5 in vollast..
Dan zit je veilig zonder dat er zoveel brandstof inkomt dat je de cilinderwanden spoelt..22 november 2015 om 19:30 #18298014probleem is dat er hier in het noorden niet overal een 4×4 bank staat, ik zal hem nog eens een paar tiende lager zetten en op de air/fuel meter kijken bij vol gas
toen ik hem kocht zat hij maar op 1 bar brandstofdruk en wilde ook niet hoger, regelaar was kapot of verkeerdom aangesloten -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.