Forumindex › Forums › Techniek › Cih › welke injectie op een 2.4/2.5
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2010 om 18:38 #17229351
Ik zit dus met een klein probleem.
Ik heb me oude 2.4 opgeboord naar een 2.5.
Met wiseco zuigers en een bewerkte kop.
Met meganische stoters en een assje van catcams 315
Nu heb een injectie van een 2 l.
Maar heb het iedee dat hij veel te arm loopt. En houd wat in onder in de toeren. Heb de onsteking op 30 gr staan (zonder vervroeger)
Wat zijn mijn opties?? Moet ik nu een programeerbare icu en andere injectors????
Owja het zit in een ckadetje :)6 december 2010 om 20:39 #17770449:agentkijk eerst eens naar z’n brandstofdruk
6 december 2010 om 21:25 #17770450Zal toch eerst een druk meter moeten monteren :D
En wat moet de druk zijn?
Blok heb ik door kronenburg laten bewerken. Heb zelf het montage werk gedaan.6 december 2010 om 21:28 #17770451Let niet op de slangen. (moet het nog afwerken) :)
7 december 2010 om 14:17 #17770452meten is weten, op de rollebank ermee en kijken wat het mengsel doet….
7 december 2010 om 16:17 #17770453origineel gepost door mr-turbo
meten is weten, op de rollebank ermee en kijken wat het mengsel doet….ik wil het net zeggen,gewoon op de rollebank afstellen dan weet je het.
7 december 2010 om 17:28 #17770454Ja dat klopt. Maar moet eerst nog wat kilometers inrijden. Heb er net 300 op zitten.
Maar ben bang dat ik me duur blokje te arm loopt. Maar heb naar me bougies gekeken en die zijn nog bruin en niet bijna wit. Dus het zal wel mee vallen.7 december 2010 om 18:06 #17770455ik zou toch ff meten met een lamda sonde onderweg ofzo(je kunt meters kopen of maken, zie google)
want misschien kom je bij volgas oid alleen tekort, dus zul je met stationair wel goed zitten, en slaan je bougies ook weer bruin(weet het niet zeker maar lijkt me toch ).
zou toch zonde zijn als ie die zuigers gaat verbranden om dat ie geen brandstof genoeg heefd om te verbranden.
12 december 2010 om 10:45 #17770456origineel gepost door wappy
Ja dat klopt. Maar moet eerst nog wat kilometers inrijden. Heb er net 300 op zitten.
Maar ben bang dat ik me duur blokje te arm loopt.Ik weet natuurlijk niet wat je onder inlopen verstaat;) maar tijdens deze periode zou ik me maar geen zorgen maken. De standaard LE-injectie gaat pas echt te weinig benzine geven zo vanaf 5.500 rpm en hoger bij vollast. Dus als je dat nu niet doet gebeurd er niets.
Uit het topic over mijn Ascona B op 14-12-2009:
Geleerd op de testbank (2.2CIH):
“Echter, De lucht/brandstofverhouding liet nog wel zien dat de motor vanaf zo’n 5800 toeren te arm wordt (niet genoeg benzine krijgt). Vanaf 6500 wordt het zo beroerd dat de motor er stuk van zou kunnen gaan Lucht/Br.Verhouding 14! In de grafiek is te zien dat de verstuivers het vanaf 5200 toeren niet meer kunnen bijbenen. Volgens de ‘deskundigen’ zou met meer benzine (grotere verstuivers, of een 5e (koudestart)verstuiver erbij op)nog aanzienlijk wat meer eindvermogen gehaald kunnen worden.
Ik heb toen gedacht en gezocht hoe ik dit zou aanpakken. Mijn huidige LE-Jetronic heeft standaard een benzinedrukregelaar van 2,5 bar, waarmee de injecteurs maximaal 175cc/min leveren. Door een benzinedrukregelaar van het oudere L-Jetronic systeem (met grijze verstuivers) te nemen wordt dit 3,0 bar en 192cc/min. Dit heb ik toen veranderd en voila!. vanaf dat moment had het wel zin om hem bij 6.500 nog even vast te houden (lees: knalt door naar 7.200-7.400 rpm).”
Als je deze 3 bar drukregelaar nog niet hebt, dan zou je dit nog kunnen. Een nog hogere benzinedruk hoeft niet perse nog beter te zijn, want het kan zijn dat ze dan niet goed meer verstuiven.
Hoe dan ook, ik zou het (nu) ook controleren op de testbank (belast dus).
12 december 2010 om 11:26 #17770457origineel gepost door wappy
Wat zijn mijn opties?? Moet ik nu een programeerbare icu en andere injectors????
:)Ik zie dat je wel de 2.4-kop gebruikt (net als 2.2 met inlaatkanalen hoger dan uitlaatkanalen in de kop) maar gebruik je wel een inlaatspruitstuk van een 2.0 liter ? Deze heeft toch een andere doorsnede/vorm t.p.v. de cilinderkop. Hoe heb je dat gedaan? Ik kan het niet helemaal goed zien, maar zorg wel dat je luchtfilter ook niet te klein is.
Wat bij mij jaren goed gewerkt heeft: ” afgezaagd/dichtgelast inlaatspruitstuk 3.0 Monza/Senator, groter luchtmassameterhuis oud type BMW 728/730 met 5-pins sleepprint van standaard luchtmassameter LE-jetronic manta GSI, LE-Jetronic Manta GSI (uitgekleed: geen by-pass ventiel, geen koude start verstuiver meer), GSI stroomverdeler zonder vacuum, (en uiteindelijk) 3.0 bar benzinedrukregelaar van L-jetronic (standaard bij oudere systeem met de grijze verstuivers).”
Je hebt dan heel wat meer luchtdoorlaat (minder weerstand) dan bij een 2-liter spruitstuk (of nog erger een 2.2 spruitstuk) en massameter. T.p.v. gasklep 65mm tegenover 52 geloof ik van een 2-liter.
Hierbij zoals dat er bij de mijne uitzag:
12 december 2010 om 20:51 #17770458even wat vraagjes hierover, want ik kijk al langere tijd met veel interesse naar je oude CIH 2.2 setup
– afgezaagd/dichtgelast inlaatspruitstuk 3.0 Monza/Senator: duidelijk verhaal, let wel op dat het het oude inlaatspruitstuk van de 2.5/3.0 is met grote poorten en dikke buis
– groter luchtmassameterhuis oud type BMW 728/730 met 5-pins sleepprint van standaard luchtmassameter: Is er van Opel zelf geen groot huis met juiste sleepprint? Is het overzetten van de sleepprint moeilijk of makkelijk. Hoe zit het met de afstelling van de veer? Is dit standaard goed? Of moet hier aan ‘gebogen’ worden terwijl de auto aan de meters hangt?..
– LE-Jetronic Manta GSI (uitgekleed: geen by-pass ventiel: Wat is hier de reden van, en levert dit geen problemen op?
– geen koude start verstuiver meer): Hoe ‘flik’ je dit dan? :) Start hij nog wel met kou, en wat vind de computer hiervan? Dop je deze brandstofleiding gewoon af?
– GSI stroomverdeler zonder vacuum: Heeft dit geen nadelen? Ik meende dat de vaccuum verandering van het moment juist voor de hogere toerentallen diende?
– (en uiteindelijk) 3.0 bar benzinedrukregelaar van L-jetronic: Kan de standaard GSI brandstofpomp deze druk goed leveren? Hoe zit dit bij de toerentallen waarbij de LE wel genoeg inspuit? wordt er nu niet een overschot ingespoten, omdat er 0,5 bar extra op de rail staat, en de computer dit niet weet?
– Je hebt dan heel wat meer luchtdoorlaat (minder weerstand) dan bij een 2-liter spruitstuk (of nog erger een 2.2 spruitstuk) en massameter. T.p.v. gasklep 65mm tegenover 52 geloof ik van een 2-liter.: Zit deze 65 mm gasklep standaard op het 3.0 spruitstuk?
– Volgens de ‘deskundigen’ zou met meer benzine (grotere verstuivers, of een 5e (koudestart)verstuiver erbij op)nog aanzienlijk wat meer eindvermogen gehaald kunnen worden: Zijn er ‘passende’ grotere injectoren voorhanden ? Desnoods van een ander automerk?
Ik vind dit alles zeer interessant, omdat je met redelijk standaard materiaal en een dosis creativiteit, de good ol’ CIH een stuk meer potentie geeft!
:thumbupHopelijk kun je wat vragen beantwoorden
12 december 2010 om 21:34 #17770459Even uit m’n hoofd:
origineel gepost door McLambo
even wat vraagjes hierover, want ik kijk al langere tijd met veel interesse naar je oude CIH 2.2 setup– afgezaagd/dichtgelast inlaatspruitstuk 3.0 Monza/Senator: duidelijk verhaal, let wel op dat het het oude inlaatspruitstuk van de 2.5/3.0 is met grote poorten en dikke buis. (ANTW: 3.0 en Niet de 2.5 want die heeft de in-/uitlaatpoorten in lijn, net als de 2-liter.)
– groter luchtmassameterhuis oud type BMW 728/730 met 5-pins sleepprint van standaard luchtmassameter: Is er van Opel zelf geen groot huis met juiste sleepprint? (ANTW: Ik kwam er toen een tegen van een oude 7-serie BMW en heb deze genomen (was met 7-polige aansluiting), maar van zelfde oude 3.0 Monza/Senator is volgens mij een kleine (hoe vreemd ook) Is het overzetten van de sleepprint moeilijk of makkelijk. (ANTW: kwestie van overzetten.) Hoe zit het met de afstelling van de veer? Is dit standaard goed? Of moet hier aan ‘gebogen’ worden terwijl de auto aan de meters hangt?. (ANTW: De klokveer voorspanning in de luchtmassameter moet je beetje proefondervindellijk instellen -niet buigen maar verder opdraaien of lossen en weer vast zetten-; kijk eerst maar eens wat de originele doet met het zwarte plastic dekseltje er vanaf -stationeer en als je gas geeft -. Wanneer de klep te snel/makkelijk open gaat krijgt de motor te snel te veel benzine(vlammen uit uitlaat:o!). Staat ie te strak dan krijgt ie niet genoeg en houdt ie in. Beetje uitvogelen en daarna het beste op de testbank)
– LE-Jetronic Manta GSI (uitgekleed: geen by-pass ventiel: Wat is hier de reden van, en levert dit geen problemen op? (ANTW: Is gewoon niet nodig, eenvoudiger, werkt zonder ook prima, ook bij vorst.)
– geen koude start verstuiver meer): Hoe ‘flik’ je dit dan? :) Start hij nog wel met kou, en wat vind de computer hiervan? Dop je deze brandstofleiding gewoon af? (ANTW: Geen enkel probleem. Stekker gewoon niet aansluiten en brandstofleiding afsluiten. Voelt/merkt de ECU niets nadeligs van. = overbodig)
– GSI stroomverdeler zonder vacuum: Heeft dit geen nadelen? Ik meende dat de vaccuum verandering van het moment juist voor de hogere toerentallen diende? (ANTW: Wanneer de motor een beetje compressie heeft dan zorgt de vacuumvervroeging al snel voor te veel vervroeging/pingelen. Zonder vacuumvervroeging afstellen tussen 28-30-32 graden; hoe vroeger hoe beter zolang het maar niet gaat pingelen.)
– (en uiteindelijk) 3.0 bar benzinedrukregelaar van L-jetronic: Kan de standaard GSI brandstofpomp deze druk goed leveren? (ANTW: 4,5 bar geloof ik) Hoe zit dit bij de toerentallen waarbij de LE wel genoeg inspuit? wordt er nu niet een overschot ingespoten, omdat er 0,5 bar extra op de rail staat, en de computer dit niet weet? (ANTW: had ik ook gedacht en ik had ook gedacht dat ik dit zou moeten corrigeren met de voorspanning van de klokveer in de LMM, maar ik heb het gewoon geprobeerd en het was meteen goed.)
– Je hebt dan heel wat meer luchtdoorlaat (minder weerstand) dan bij een 2-liter spruitstuk (of nog erger een 2.2 spruitstuk) en massameter. T.p.v. gasklep 65mm tegenover 52 geloof ik van een 2-liter.: Zit deze 65 mm gasklep standaard op het 3.0 spruitstuk? (ANTW: Ja, ik geloof dat ze er van nieuwere 3-liter motoren -met geribde buitenkant- zelfs nog groter waren. Dit werkt ook, maar die van mij was 65mm met gladde buitenkant.)
– Volgens de ‘deskundigen’ zou met meer benzine (grotere verstuivers, of een 5e (koudestart)verstuiver erbij op)nog aanzienlijk wat meer eindvermogen gehaald kunnen worden: Zijn er ‘passende’ grotere injectoren voorhanden ? Desnoods van een ander automerk? (ANTW: zelf geen ervaring, maar ik begreep dat ze van een ALFA 75 1.8 turbo, of nog meer capaciteit van een Saab 900 ….; is wel info op het internet over te vinden: ziehttp://users.telenet.be/jov/opeltuners/aboutfi/ciccosinjection.html )
Ik vind dit alles zeer interessant, omdat je met redelijk standaard materiaal en een dosis creativiteit, de good ol’ CIH een stuk meer potentie geeft!
:thumbupHopelijk kun je wat vragen beantwoorden
Zie bijvoorbeeld ook: http://users.telenet.be/jov/opeltuners/aboutfi/ciccosinjection.html
Hier staat ook heel wat in.
Groeten,
Rik
13 december 2010 om 06:43 #17770460Bedankt voor de waardevolle info, en de links.
Stel dat ik een 2.4 zou kunnen vinden ergens, en deze wil opbouwen met de door jouw gesuggereerde modificaties.
Zou je dan aanraden om hem gelijk helemaal zo op te bouwen? Of vanaf standaard steeds eerst 1 wijziging door te voeren en testen, alvorens de volgende stap te nemen..
Dit in verband met het feit dat er toch een aantal rigoreuze wijzigingen plaatsvinden (vervallen van de 5e injector, andere benzinedrukregelaar, etc)
13 december 2010 om 17:24 #17770461Staat alles in. Eerst maar eens kijke naar de brandstof druk. Verder inrijden en de bank op.
Thx voor de info. (heb het al uitgeprint) :)13 december 2010 om 19:46 #17770462origineel gepost door McLambo
Stel dat ik een 2.4 zou kunnen vinden ergens, en deze wil opbouwen met de door jouw gesuggereerde modificaties.Zou je dan aanraden om hem gelijk helemaal zo op te bouwen? Of vanaf standaard steeds eerst 1 wijziging door te voeren en testen, alvorens de volgende stap te nemen..
Dit in verband met het feit dat er toch een aantal rigoreuze wijzigingen plaatsvinden (vervallen van de 5e injector, andere benzinedrukregelaar, etc)
Ik zou het zeker in 1 keer zo doen. Ten eerste zit je met een 2.4 sowieso voor de keus welk spruitstuk te monteren en een 2.2 spruitstuk van een rekord wil je echt niet (tenzij je vooral van plan bent langzaam te gaan en geen toeren te draaien :P). Zo rigoreus is het ook weer niet, het wordt vooral eenvoudiger en het motortje gaat lucht krijgen. Die LMM veervoorspaning instellen is even een uurtje prutsen, proberen etc., maar de rest kun je in alle rust voorbereiden en het werkt gewoon echt hoor.
“But thats just me” je moet het uiteindelijk gewoon zo doen zoals je zelf wilt en waar je zelf achter staat!:thumbup:)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.