Wat kadediddilac zegt.
X14XE is een 16kleppert. Niet zozeer slecht, maar hebben wat intensiever onderhoud nodig dan de 8klepper broertjes, zoals de X14SZ en C14NZ.
Er zitten gewoon wat kleine dingetjes aan de 16kleppers die vaker voorkomen, zoals bepaalde pakkingen die gaan lekken.
Als ik je een blok kan aanraden dan is het de X14SZ. Eigenlijk zo’n beetje gelijk aan de C14NZ, maar dan met elektronische ontsteking ipv een rotor ontsteker.
Rotor is ook prima, maar moet je regelmatig in de gaten houden omdat het kan slijten (en spotgoedkoop te fixen indien versleten).
Met de X14SZ heb je daar ook geen omkijken meer naar dus, en ze zijn net zo robuust als de andere 8kleppers. Kunnen makkelijk tot na de 3 ton gereden worden zonder uitzonderlijke kosten.
Plus, ze voldoen aan dezelfde emissienormen als de 16kleppers, dus wat mileu-aspect maakt het geen verschil met de 16klepper en issie schoner als een C14NZ.
Welke regio woon je trouwens?
De Opeldealer waar ik altijd heen ga had een tijdje terug nog een blauw/violet (zo op het oog kleurcode E286, Halitblau) kleurige Corsa B staan voor (ik meen) 1250 euro. Weet de preciese info niet, maar hij had wel een relatief lage KM stand en zag er spik-en-span uit. Of hij er nog staat weet ik niet, maar hij heeft sowieso niet op de website bij de ocasions gestaan. En adverteren op MP e.d. doen ze daar sowieso niet of nauwelijks aan. Kwestie van even een belletje plegen, lijkt me.
(Gaat om Ophoff in Nieuwleusen, http://www.ophoff.nl)