Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › welke, en wat?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2011 om 08:55 #17231262
beste opel-forum leden.
ik ben sinds enkele weken waar aan het neuzen voor een auto. (heb een jaar geleden mijn corsatje weggedaan omdat ik krap bij kas zat).
ik heb maar weinig geld (wegens omstandigheden doe ik het van een uitkering), maar hoop wel een goed autootje te kunnen krijgen voor dit geld.
nou is mijn smaak gevallen op een corsa of een tigra.
ik weet dat ze qua interieur erg veel op elkaar lijken.het grote punt is eigenlijk, welke zouden jullie aanraden?
is de corsa misschien betrouwbaarder?
is de tigra juist beter gebouwd?
zijn er meer goede corsa’s, of juist net tigra’s?belangrijke punten voor mij zijn:
kosten van het onderhoud,
kosten om te blijven rijden (verzekering, benzine, wegenbelasting, apk),en zoals ik al zei; de kwaliteit.
ik heb maar weinig geld, maar hoop toch dat ik voor dit geld een goede en betrouwbare wagen kan vinden.
hopelijk vergroot ik mijn kansen met jullie hulp.alvast bedankt voor het lezen.
groeten, supervinnie40.
edit:
ik ben op zoek naar een corsa B en/of een tigra A.
dit omdat deze modellen vaak het goedkoopste zijn, en ik de corsa A niet zo mooi vind.18 januari 2011 om 09:37 #17800188Tigra is wel het meest onbetrouwbaar van de 2 denk ik. en je vind maar zelden nog een goeie.
Corsa heb ik geen ervaring mee18 januari 2011 om 09:39 #17800189ik betaal btw iets van 60 (?) wegenbelasting per kwartaal voor mn tigra 1.6
38 per maand voor een WA+ verzekering. hij zuipt veel maar komt omdat ik veel korte stukjes rij ivm dicht bij huis werken.
normaal zal het verbruik op ongeveer 1 op 13 liggen ik rij er nu 1 op 8 mee meestal.18 januari 2011 om 09:46 #17800190hmm, ik zou de indruk krijgen dat een corsa dan economischer is.
1 omdat het risico misschien lager ligt.
2 misschien zijn zuiniger (??)even kijken wat er nog meer wordt gezegd.
18 januari 2011 om 11:40 #17800191als je al zegt dat je niet veel te besteden hebt, kan je beter een corsa b uit zoeken, want : je hebt ze in 1.0. 1.2.i 1.4.8v of 16v en 1.6. 16v uit voeringen, denk als je een 1.2.i pakt ook lager in de wegenbelasting zit en er is meer van te vinden aan onderdelen, tevens lekker zuinig, en over de aanschaf denk ik dat je kwa prijs goedkoper weg bent met een corsa dan een tigra want die zijn alleen maar geleverd in 1.4. 16v en 1.6.16v
18 januari 2011 om 11:51 #17800192Kijk dan maar voor een Corsa..
Tigra’s hebben van die fijne motortjes waarbij het storingslampje iets te vaak gaat branden. Dat kost weer geld en veel reperaties als het echt foute boel is.Kijk dan naar een simpel corsatje 8v die fatsoenlijk onderhouden is. Dan heb je tenminste een goedkoop karretje.
18 januari 2011 om 12:14 #17800193de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.
kan iemand mij iets meer uitleg geven over het fundamentele verschil tussen de 1.4 en de 1.2?
ik heb in het verleden een 1.4i joy gehad, en ik merkte dat die op de snelweg toch behoorlijk toeren moest maken om de 120 te halen.
nou lijkt me dat ook wel logisch met een 1.4 motor.
maar zou het dan niet logisch zijn dat een 1.2 motorblok nog meer toeren moet maken om de 120 te halen?
ik rijdt neit vaak op de snelweg, maar ik kan me voorstellen dat de 1.2 voor deze reden ook minder zuinig is dan de 1.4.
een 1.6 lijkt me weer een stuk zwaarder en dus ook weer iets duurder (maar misschien is deze wel zuiniger, gebaseerd op mijn theorie hierboven).of denk ik nu helemaal verkeerd?
18 januari 2011 om 12:28 #17800194nee hoor, een 6 liter v12 is toch ook een stuk minder zuinig ookal haal tie de 120 zonder problemen
18 januari 2011 om 13:37 #17800195[rquote=1845174&tid=140772&author=supervinnie40]de keus is dus makkelijk gemaakt; een corsa.
kan iemand mij iets meer uitleg geven over het fundamentele verschil tussen de 1.4 en de 1.2?
ik heb in het verleden een 1.4i joy gehad, en ik merkte dat die op de snelweg toch behoorlijk toeren moest maken om de 120 te halen.
nou lijkt me dat ook wel logisch met een 1.4 motor.
maar zou het dan niet logisch zijn dat een 1.2 motorblok nog meer toeren moet maken om de 120 te halen?
ik rijdt neit vaak op de snelweg, maar ik kan me voorstellen dat de 1.2 voor deze reden ook minder zuinig is dan de 1.4.
een 1.6 lijkt me weer een stuk zwaarder en dus ook weer iets duurder (maar misschien is deze wel zuiniger, gebaseerd op mijn theorie hierboven).of denk ik nu helemaal verkeerd?[/rquote]
Onderling gewichtverschil is minimaal.
Zowel de 1.4 als de 1.2 hebben dezelfde versnellingsbak, en volgens mij de 1.6 ook, tenzij het een GSi is.
De versnellingsbak maakt dat je X aantal toeren moet draaien om Y kmh te behalen.
Het enige fundamentele verschil is dus dat de acceleratie iets minder zal zijn en eventueel de top ook iets lager omdat je aan het einde gewoon te weinig vermogen hebt om bijvoorbeeld de 170 van de 1.4i te halen en dus blijft steken op 160, en dat de 1.6i 180 zou kunnen halen.
Verschil in verbruik is daarom ook minimaal. 1.2i zal iets meer moeite hebben en daarom ietjes meer moeten inspuiten, maar de motorinhoud is ook kleiner dus het verschil is verwaarloosbaar.18 januari 2011 om 15:00 #17800196@demeistah; tja… daar heb je wel gelijk in… niet echt aan gedacht.
@mckammos; dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk praktisch geen merkbaar verschil tussen de 1.4i en de 1.2i?
(afgezien van het langzamer optrekken en lagere top).
snel optrekken en hoge top is niet belangrijk voor mij.
goedkoop, betrouwbaar en betaalbaar is wel heel erg belangrijk.dus om even samen te vatten wat ik tot nu toe geleerd heb van jullie.
een corsa is in mijn situatie beter dan een tigra.
er zit vrijwel geen verschil tussen de 1.2i en de 1.4i (afgezien van het optrekken en de topsnelheid).
een corsa B zou de slimste optie zijn.ik denk dat ik nu wel iets meer weet om marktplaats op te gaan.
18 januari 2011 om 15:15 #17800197bedenk er ook bij dat een tigra een beetje een speelgoed autotje is. zien er leuk uit je kan er ongelooflijk veel pech mee hebben, ik gelukkig nog niet tot op heden.
tigras zijn 2+2 wat wil zeggen 2 volwassenen en evt. 2 kinderen. ga maar niet probereren een volwassene met zijn nek schuin tegen de achter ruit te drukken :jerryveel succes met het zoeken naar een corsa :D
18 januari 2011 om 16:03 #17800198[rquote=1845250&tid=140772&author=DeMeistah]bedenk er ook bij dat een tigra een beetje een speelgoed autotje is. zien er leuk uit je kan er ongelooflijk veel pech mee hebben, ik gelukkig nog niet tot op heden.
tigras zijn 2+2 wat wil zeggen 2 volwassenen en evt. 2 kinderen. ga maar niet probereren een volwassene met zijn nek schuin tegen de achter ruit te drukken :jerryveel succes met het zoeken naar een corsa :D[/rquote]
lol, ik ben zelf ook zeker niet de kleinste met 1.95m en het is al een keer voorgekomen dat ik zelf achterin moest (in mijn oude corsa b).
lijkt me een mooi moment voor youtube.alhoewel een corsa volgens mij ook neit zo heel erg veel ruimte biedt, zal het in ieder geval wel beter zijn dan tigra denk ik.
daarnaast is het wel zo fijn als er ook daadwerkelijk iemand achterin kan.als iemand nog aanvullende informatie heeft, of tips wil geven omtrent het zoeken naar een geschikte corsa voor mijzelf, dan hoor ik uiteraard graag van jullie.
voor zover alvast mijn dank voor alle uitgebreide informatie en hulp die jullie geven.
edit: is het verstandig om eerst hier door te geven welke advertenties ik op het oog heb?
of is het geen goed idee om aan te geven wat ik wil gaan kopen op een publiekelijk forum?18 januari 2011 om 18:26 #17800199Idd een tigra zit echt gruwelijk naar achterin, ben 1,85:P Echt met je kop tegen het achterraam. Corsa b is dan weer beter dus daar zou ik zoiezo voor gaan:sleeping
18 januari 2011 om 22:16 #17800200nog een tip, als je toch wat meer vermogen wilt kan je best kiezen voor een 1.4.i se sport, deze leverd 82 pk, en loopt ook lekker mee op de autobaan, de standaard 1.4. i nz, sz motoren hebben 60 pk, verbruik zal ook te verwaarlozen zijn;)
18 januari 2011 om 22:57 #17800201bedankt allemaal.
ik heb uitgebreid op marktplaats zitten snuffelen, en ik heb wat hele mooie corsa’s gezien en ‘afgekeurd’.
momenteel ligt mijn beslissing bij 2 verschillende corsa’s.
ik zou graag hier een link neer willen zetten, maar ik ben bang dat iemand via google hier terecht komt, en de wagen voor mijn neus wegkaapt.
simpel gezegd:
auto 1,
heeft erg veel voordelen (technisch en cosmetisch), en is zeer waarschijnlijk een hele goede auto.
hij heeft alleen een foute kleur, en hij is eigenlijk NET te duur (100 euro te duur….).auto 2,
heeft minder voordelen, maar is jonger en de juiste kleur voor mij.
van deze auto weet ik niet zo zeker of hij goed is.
valt heel mooi binnen mijn budget (houdt zelfs iets over).ga ik voor jong en mooi? of voor ouder en (misschien) beter?
18 januari 2011 om 23:15 #17800202[rquote=1845817&tid=140772&author=Andreas.Berger]nog een tip, als je toch wat meer vermogen wilt kan je best kiezen voor een 1.4.i se sport, deze leverd 82 pk, en loopt ook lekker mee op de autobaan, de standaard 1.4. i nz, sz motoren hebben 60 pk, verbruik zal ook te verwaarlozen zijn;)[/rquote]
dat is een mooi weetje om te weten.
echter, de 1.4 sport is NET boven de 850 kilo grens, waardoor die (voor mijn provincie) 71 euro per 3 maanden kost.
de gewone 1.4 is net geen 850, waardoor die voor mijn slechts 54 euro zou kosten.scheelt toch weer 80 euro per jaar.
voor mij is dat bijna een maand eten.18 januari 2011 om 23:16 #17800203tja ik weet niet hoe handig je zelf bent mocht er iets kapot gaan, ik ben zelf iemand die liever een mooie slechte auto koopt dan een goede auto waarvan het uiterlijk mij niet aanstaat.
maar zoals je zegt dat je het even van een uitkering moet doen, zou ik voorlopig nog even verder zoeken, worden elke dag zo ontzettend veel auto’s te koop gezet je komt vast wel iets tegen.
ga ook eens langs bij garages misschien kom je wel een hele leuke occasion tegen wat dan misschien geen corsa is maar wat je toch wel leuk vind!19 januari 2011 om 08:50 #17800204u2u
19 januari 2011 om 10:24 #17800205@mantadevil: wat betekent “u2u”?
@demeistah: jij hebt gelukkig al voor jezelf besloten dat je het uiterlijk wat belangrijker vindt.
ik heb die keuze nog niet kunnen maken.ik zit namelijk met het punt dat de goedkopere misschien de juiste kleur is, maar misschien veel geld gaat kosten (weet nog niet hoe die eraan toe is), terwijl de auto met de foute kleur misschien wel jaren mee gaat zonder 1 reparatie.
ik heb deze blog geschreven waarop ik vond dat ik goed kon lezen wat mijn corsa me zou kunnen gaan kosten.
http://www.mijncreaties.com/de-echte-kosten-van-een-auto
ik begin toch wel sterk te neigen om dan de veilige kant te kiezen in plaats van de cosmetische kant.19 januari 2011 om 10:58 #17800206U2U is “User-2-User”, ofwel een privebericht. Rechts bovenin zal je zien dat je een nieuw bericht hebt, waar je op kan klikken zodat je dat privebericht kan lezen.
Edit:
Even je blog bekeken en ik haakte na de regel “Ford Cougar” al af.
Laat die ford lekker wezen. Fordjes van de 90’s rotten verschikkelijk hard. Harder nog dan een oldtimer Opel die 5 jaar in weer en wind heeft stilgestaan.
Ze zien er aan de buitenkant prachtig uit, maar aan de binnenkant en onderkant gaan ze zo verschrikkelijk hard dat er bijna niet tegen te lassen valt.
Bij een Corsa kan je het tenminste zien als het roest zodat je optijd kan ingrijpen.Edit2:
Bovenstaande is er vanuit gaande dat je die auto ook in het vizier had ;)
Anyway, stukje nog even verder gelezen en het is inderdaad best netjes berekend zo :)
Echter, ik heb het geld er wel voor over om een dikke bak te rijden :P Hobbies mogen geld kosten, zeggen ze dan ;)19 januari 2011 om 11:48 #17800207ik had de ford cougar eigenlijk gepakt omdat dat de eerste auto was die ik tegenkwam toen ik zocht op goedkoper-sportwagen :D haha.
dat hobby’s geld mogen kosten is zeker waar!
als er het geld voor is, dan moet je genieten van het leven.
wanneer het geld afwezig is :), dan zul je toch even je hobby’s moeten laten wachten.20 januari 2011 om 19:11 #17800208daar ben ik dan weer.
ik heb nog geen keuze kunnen maken, maar ik heb nog wel een vraag.sommige corsa’s (B) hebben zo’n “dakje” op de achterklep.
een soort klein spoilertje.ik persoonlijk vind dat heel mooi!
maar is het duur om zo’n ding te kopen?
ik heb een auto op het oog die het niet heeft, en als het niet te duur is wil ik zo’n spoilertje erop zetten.
vind het cosmetisch wel aantrekkelijk.punt is dan wel, is zoiets duur om te kopen/erop zetten?
20 januari 2011 om 19:17 #17800209Ligt er aan. Origineel bij de dealer? dat is altijd duur voor dergelijke onderdelen (als ze er uberhaupt nog aan kunnen komen tegenwoordig).
Hier op het forum een oproep zal allicht stukken goedkoper zijn.
En als je bereid bent om even over de sloop te struinen kan je daar voor het minste geld klaar zijn (maar dan loop je het risico dat er b.v. breukjes oid in zitten.Wat montage betreft kan je waarschijnlijk wel af met wat ruitenkit (sikaflex of andere sterk hechtende en flexibele kit).
Boutjes en moertjes zijn niet bij elke spoiler nodig iig, en de standaard Corsa B klepspoiler zou daar één van moeten zijn.21 januari 2011 om 20:20 #17800210beste opel leden.
(ik las in de regels dat het niet de bedoeling is dat je voor alles een nieuw topic aanmaakt, vandaar dat ik verder ga in dit topic.)
wat kunnen jullie mij vertellen over de OPEL CORSA SPORT X1.4XE uit 1994?
ik heb het volledige rapport van auto week gedownload, heb het kenteken rapport, EN heb wat geprobeerd te lezen over dit type.
maar jullie kennen de opel van voor to achter, en van A tot Z. misschien dat jullie mij nog iets kunnen vertellen wat ik nergens kan vinden.
misschien zelfs gebruikerservaring/tips die mij kunnen waarschuwen voor mogelijk valkuilen.zoals gewoonlijk hoor ik graag van jullie.
(ik kom steeds een beetje dichter bij mijn nieuwe wagentje, zodra ik hem heb ga ik foto’s plaatsen hier!)
(nou ik eraan denk, is er zoiets als “opel forum kentekenplaat houders?” ik zou graag mijn dank tonen door zoiets op mijn aankomende corsatje te zetten.)21 januari 2011 om 22:34 #17800211dissapointment…..
ik krijg net een telefoontje van de garage, dat iemand de auto gekocht heeft voor 200 euro meer dan ik geboden had.
jammer…..de zoektocht blijft blijkbaar dus nog even doorgaan…..
ik moet en ZAL een betaalbare, nette, mooie, goede opel corsa in handen krijgen :)(p.s. mijn vragen van mijn vorige post blijven wel staan.)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.