Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Welke benzine gebruik je?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2011 om 13:53 #17230320
Hallo,
Ik heb een Vectra B uit ’97. Rijdt erg fijn. Maar heeft niet echt veel vermogen en soms maakt de motor een beetje een raar geluid. (tussen de 90 en 100 km) Nu vraag ik mij af of het zou helpen om Euro98 te tanken, ipv Euro95? Hebben jullie als Vectra rijders hier ervaring mee? Ik vraag het even, omdat de prijs van 98 nogal wat hoger ligt:D
2 januari 2011 om 13:58 #17786562Heeft (bijna) geen invloed op het vermogen van de auto.
Gewoon 95 blijven tanken.En dat rare geluid zou dat even laten horen aan een garage/dealer/goede beun.
2 januari 2011 om 14:07 #17786563Heeft geen invloed op de prestaties.
Octaan getal ( niet gehalte )95 of 98 wijst op de klopvastheid van een brandstof. D.w.z. Dat de brandstof niet uit zichzelf zal ontbranden door druk en warmte. In een performante motor waar een vroegere ontstekingstijd gebruikt wordt heb je wel behoefte een 98. in de racerij gebruiken ze brandstof met octaan getal hoger dan 100, vanwege de afstelling.
Indien dat brandstof te vroeg ontbrand in een motor dan gaat hij pingelen, met nefaste gevolgen voor cylinder en kleppen.
Benzine mag pas een vonk krijgen wanneer de cylinder al over het hoogste punt heen is, ontploft hij nog voor de arbeidsfase dan pingelt je motor.
Of toch iets in die aard.
Welk geluid maakt de motor dan? en wat is dan het toerental?2 januari 2011 om 14:14 #17786564Bedankt voor het antwoord. De benzinesoort maakt dus niks uit, behalve de prijs dan. Het geluid van de motor is wat lastig te omschrijven. Tussen de 2500 en 3000 toeren begint hij wat te ronken. Dat is in de vijfde tussen de 90 en 100. ALs je daarna meer gas geeft, verdwijnt het weer. Bij de garage hebben ze laatst al de motor doorgemeten, maar daar was niks geks aan te zien.
2 januari 2011 om 14:38 #17786565Is dit telkens bij lage belasting (constante snelheid)van de motor? probeer eens of het ook in een andre versnelling zo is. mss een of andere overbrengingsas waar speling op zit.
Resonantie van een viercylinder is eerder rond de 4000 toeren.2 januari 2011 om 14:45 #17786566Nou, het is het meest merkbaar in de vijfde versnellling. Als ik ‘m dan rustig laat doorlopen, dan maakt ie tussen de 90 en 100 even een diepe brom en dan loopt ie vanaf 100 weer normaal verder. Als ik ‘m tussen de 90 en 100 houd (wat nogal vaak gebeurt, ik rijd vaak op een proviciale weg) dan blijft die brom. In de andere versnellingen heeft ie het ook wel, maar in de vijfde valt het het meest op, omdat ik vaak rond die snelheid rijd. Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan de brandstof zou liggen. Omdat ik gelezen had dat benzines als Euro98, Shell Vpower en BP Ultimate, de motor soepeler laten lopen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.