Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Welke benzine 1.3s Kadett-D: Euro 95 of 98?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2012 om 16:56 #17245008
Hallo,
Simpele vraag: Welke benzine heeft een kadett-D, uitgerust met een 1.3s, nodig? Euro 95 of Euro 98?
De reden waarom ik dit vraag is omdat als ik bv een manta-a met een ‘s’ motor zou hebben, het wordt geadviseerd 98 te tanken ipv 95. Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor de wat nieuwe ‘s’ motoren zoals een 1.3s in een kadett-D. Kan ik hier in de toekomst rekening mee houden als ik de 1.3n wil vervangen met een 1.3s motor :)
Gegroet,
Steve
7 januari 2012 om 22:37 #17969509Alle “oudere” S motoren hebben 98 nodig, de N heeft genoeg aan 95.
Dit is voor motoren met klassieke kontaktpunten ontsteking.
Mijn Ascona C 13S van 1982 heeft 98 nodig + loodvervanger !!8 januari 2012 om 22:51 #17969510Uhm, zijn die blokken niet gemaakt om nog op 91 te kunnen lopen? Dat kan zelfs m’n Calibra nog (als ik de octaanstekker omdraai)
8 januari 2012 om 23:01 #17969511Als je om het geld niet hoeft te laten zou ik standaard 98 tanken
Mijn astra krijgt alleen maar bp ultimate 98, stukken beter :thumb10 januari 2012 om 12:07 #17969512@jojonopel wrote:
Alle “oudere” S motoren hebben 98 nodig, de N heeft genoeg aan 95.
Dit is voor motoren met klassieke kontaktpunten ontsteking.
Mijn Ascona C 13S van 1982 heeft 98 nodig + loodvervanger !!Okee, weer wat geleerd :). Geldt het trouwens voor alle oudere S motoren dat, naast het tanken van 98, loodvervanger nodig is?
Nou het volgende, Ik wil op LPG gaan rijden..Is een S motor (met zn hogere compressie dan een N motor) ook geschikt om op LPG te rijden? Ben benieuwd en hoor het dan ook graag van jullie :) want die 15 paardjes meer t.o.v. een N motor is altijd welkom :angel
Gegroet,
Steve :afro
10 januari 2012 om 12:40 #17969513met z,n flits apparaat is elke moter met verstelbare ontsteking toch af te stellen op 95 ?
99 van de100 s motoren hebben dat al gedaan meen ik. (vaak als we het na kijken is het al goed bij dat soort motoren)
10 januari 2012 om 13:36 #17969514Je kan de ontsteking wel een beetje aanpassen om 95 te kunnen gebruiken
en het pingelen te beperken, maar de motor zal nooit zo goed presteren
als op 98.10 januari 2012 om 13:43 #17969515Geldt het trouwens voor alle oudere S motoren dat, naast het tanken van 98, loodvervanger nodig is?
Ja, die hebben nog geen geharde klepzittingen !
Het is maar vanaf dat ze een elektronische ontsteking en ook
een “oktaanstekker” hebben dat je zo loodvrij kunt rijden.
Die “oktaanstekker” past de ontsteking aan, maar de motor presteert
altijd beter op de hoogste oktaanstand !!17 januari 2012 om 16:52 #17969516volgens mij is opel vanaf 83 ‘loodvrije’ koppen gaan produceren en kun je dus ook ook zonder loodvervanger tanken. Volgens mij is dat te zien aan een P op de cilinderkop.
De N staat trouwens voor normalbenzin, dit is 91. 95 bestond toen nog niet7 februari 2012 om 12:27 #17969517Kadett D 1.3S rijd prima op Euro 95, heb er inmiddels 30.000km mee gereden zonder problemen
13 november 2012 om 23:30 #17969518Mijn 1.2 en beide 1.3 (zowel de N als S) rijden op 95 zonder problemen. De 1.3n rij ik nu 6,5 jaar enkel op 95, de vorige eigenaar tankte 95 + loodvervanger.
Als ik in duitsland of belgië ben wil ik de tank nog wel eens volgooien met 98.14 november 2012 om 22:21 #17969519Ik heb een Ascona-C 1.6S Carburateur motor (16SV) deze mag wel op 95 draaien.. (zit ook een octaan stekker op)
Willem
13 januari 2013 om 11:40 #17969520Mijn ascona 1.3s van 85 heeft een sticker in het benzine deksel waarop staat dat er normale benzine getankt dient te worden.
16 januari 2013 om 23:47 #17969521dan is het geen 1.3S motor, maar een 1.3N motor.
N staat voor Normale Benzine (was toen in duitsland zelfs 91ron octaan.
17 januari 2013 om 04:20 #17969522Willem
Ben ik ook net achter gekomen.
Zie mijn andere topic.17 januari 2013 om 11:46 #17969523I know, zet het er voor de rest van de mensen ook maar bij.
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.