Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Welke banden hebben jullie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 september 2010 om 21:02 #17225635
Volgende week zijn, als het goed is, mijn Ronal Kleeblatt 6Jx14 velgen gereed bij Wheeltrim.
Maar nu de bandenkeus, de maat moet wezen: 195/70 R 14 91 H , maar welk merk moet je kiezen?
Iemand ideeen/ervaring?
6 september 2010 om 21:40 #17725556Bij ons op de zaak verkopen we de meeste banden van het merk Michelin.
Vindt ik zelf ook de beste onder mij opels.
Zijn wel wat duurder ongeveer 78 euro ex btw ex montage !!
Succes met je keus.6 september 2010 om 21:44 #17725557Lijkt mij ook een prima keus, maar alleen is dit type band niet verkrijgbaar in snelheidsindex H (wel in T maar voorgeschreven staat H ik weet niet of ze daar bij de APK over vallen)
6 september 2010 om 21:53 #17725558Nee Frank, kan ik hem niet op afkeuren.
Alleen mag je er niet harder mee rijden dan 190 km per uur en met H banden 210 km per uur!!!
Of we dit nog doen met zo’n nette oude auto’s !!!
;) ;) ;)6 september 2010 om 22:17 #17725559Ik heb het nog even nagekeken voor je.:hmmz
Wettelijk gezien moeten er banden onder de auto die de topsnelheid van je auto aankan !
Maar volgens jou gegevens gaat die niet harder dan 190 km per uu dus mogen deze wel gemonteerd worden.
Dus je overtreed geen wettelijke regel !:)7 september 2010 om 06:44 #17725560Ik heb op mijn Monza Vikings liggen (195 70 14 88T), en die bevallen me uitstekend. Ik rij al jaren Vikings, en het voordeel van deze banden is, dat ze heel lang meegaan (ze slijten weinig). Ik doe met gemak 80.000 km met die banden.
Op de Rekord ziten GT Radial Champiro’s in de maat 175 80 14 88T. Op dat merk schijnt zowat half Australie te rijden, en die bevallen me ook best. Hoelang die meegaan weet ik niet, want ze zitten er nog maar een half jaartje onder.
Ik vind dat banden onder een oldie een niet te modern loopvlak (profiel) moet hebben. Dus ik neem altijd banden met een wat traditioneel profiel, dat vind ik mooier in het tijdsbeeld van de auto passen. En het moeten ook geen banden zijn met een lage wang, want ik hou gewoon de fabrieksmaten aan. Dus worden het altijd “ballon banden”, dus 70 of 80 series.
Toen ik de banden van de Rekord ging vervangen (daar zaten nog de orginele Michelin X serie (met dat Z profiel) onder, 30 jaar oud, zoals de auto afgeleverd was. Maar omdat ik naar Praag zou gaan met de auto, vond ik het niet verantwoord om met die oude banden zo’n afstand te rijden. Ik heb nog naar Vredestein Classic Sprints gekeken, maar die zijn reteduur. Wel een erg mooi profiel (echt jaren 70). Toen maar wat bandenboeren in de omgeving opgebeld, en toen zijn de GT Radials eronder gekomen. Hebben ook ‘zo’n ouderwets profiel.
En inderdaad, met een nette oude auto ga je toch niet harder dan 130, misschien soms 140 (met de Monza dan, de Rekord haalt net 155 km p/u). Zit je ruim onder de limiet die T banden hebben.
Mijn Monza staat op BBS-sen (oorspronkelijk BMW, uit hetzelfde bouwjaar als de auto), en die hebben zowiezo al een lagere ET waarde dan de originele Ronals, dus de auto staat al breder op z’n poten. Met bredere banden maak je dat effect nog groter, met risico van aanlopen bij diep inveren, enz
Andere leden van het forum zullen weer wat anders hebben onder de auto. Onder veel Monza’s worden er grotere velgen gemonteerd, met uiteraard plattere en bredere banden, maar persoonlijk vind ik dat meestal niet mooi. Niet passend in het tijdsbeeld. Daarnaast vind ik dat (veel) bredere banden snel last hebben van aquaplanning en spoorvorming.
7 september 2010 om 10:14 #17725561Ach alles heeft zijn voor en nadelen:
Met ballon banden heb je het idee dat je op een boot zit,met plattere banden en groter velgen heb je een beter weg contact.En wat betreft aquaplanning….Misschien wat meer last van maar het is toch vaker droog als nat..
Persoonlijke moet iedereen deronder zetten wat ie wil,ik vind grote velgen mooier ogen onder een grote auto.
A2 heeft 18inch M5 velgen met 245 en 235 banden en de A2 heeft 17 inch AC Schnizer velgen met 235 rondom,ik had 15 inche honigraat velgen en deze zijn de oudijzer bak ingegaan,omdat ze totaal niet oogde en met ballonbandjes was het rij comfort ook niet je van het.
7 september 2010 om 10:21 #17725562215/55R16 velg groot zat, en ook nog fatsoenlijke banddikte om het rijcomfort te houden.
wanneer ik voor dunnere banden zou gaan, vraagt dat veel van het comfort van de wagen.
heb ook met 17″ gereden, en dan 225/45 ging ook prima.
oja.. mijn bolide is wel een eindje verlaagd :P
7 september 2010 om 10:25 #17725563Ik heb zowel onder de Monza A2 als de Senator B nu Bridgestone Turanza ER300. Die bevallen prima, is overigens wel in 15 inch. Dat is bij de Senator ook de originele maat.
Monza zit 195/65/15 onder en de Senator 205/65/15.
Ik heb bewust voor 15 inch gekozen omdat de banden dan beter verkijgbaar zijn. En ook bij de Monza ziet het er gewoon origineel uit.
7 september 2010 om 10:28 #17725564oja ik rij op interstate`s van profile tyre center.
problemen met bandenmaat heb ik nog nooit gehad nie.
7 september 2010 om 10:30 #17725565origineel gepost door Ruud B
Ik heb bewust voor 15 inch gekozen omdat de banden dan beter verkijgbaar zijn. En ook bij de Monza ziet het er gewoon origineel uit.
Scheelt ook nog eens behoorlijk in de prijs. ;););) De grotere maten zijn vaak behoorlijk aan de prijs. :(
En de topic starter had het over 14 inch banden.
en misschien ten overvloede, maar zo ziet het er bij mij uit..
7 september 2010 om 10:38 #17725566origineel gepost door rinus de boer
origineel gepost door Ruud B
Ik heb bewust voor 15 inch gekozen omdat de banden dan beter verkijgbaar zijn. En ook bij de Monza ziet het er gewoon origineel uit.
Scheelt ook nog eens behoorlijk in de prijs. ;););) De grotere maten zijn vaak behoorlijk aan de prijs. :(
En de topic starter had het over 14 inch banden.
Ja, dat weet ik, maar het begint steeds moeilijker om nog banden in “oude” maten te vinden.
En vaak zijn de gangbare (hoewel grotere) maten juist goedkoper….
7 september 2010 om 10:44 #17725567Michelin levert voor veel youngtimers (en oldtimers) nog banden in oude maten, maar die zijn ook vaak aan de prijs. Ook Dunlop maakt nog banden voor de oudjes. En je moet altijd de oude maat terug rekenen naar de nieuwe maatvoering, welke band het dichtste bij het origineel komt (als je bij je oorspronkelijke velg blijft).
7 september 2010 om 11:03 #17725568Ik Heb 18 inch BBS / 255 breed / 35 hoog….heb nergens last van….ik vind het zelfs beter rijden dan mijn vorige 14 inch ronals met deze banden leek het wel of ik tractorbanden had!
Nu meer grip en nog steeds zeer confortabel kan ik je zeggen.
Heb enkel soms last van spoorvorming maar dat is dan ook alles.Ben het trouwens met GSE eens ik vind mooie dikke velgen ook beter staan onder een Monza (mits de velgen wel een “old school” uiterlijk hebben uiteraard) maar dat is uiteraard smaakgevoelig.
7 september 2010 om 11:20 #17725569AnoniemLid sinds:
1 January 1970Toen ik er naast stond, had ik het gevoel of je Monza hoger is dan andere Monza’s :o :D
vindt die 18” van jou mooi staan, mario, eigenlijk een beetje te Vet voor een Monza :wub :thumbup
om terug te komen op een evt bandenkeus, Frank
tja, keus te over, wil je een goede bandenkeus maken,
ga dan even bij adac [duitse anwb] een kijkje nemen ;)hier is de link >> http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx
als je duits kan lezen, kun je er veel wijzer van worden :thumbup
7 september 2010 om 11:31 #17725570origineel gepost door MonzaRon
Toen ik er naast stond, had ik het gevoel of je Monza hoger is dan andere Monza’s :o :Dvindt die 18” van jou mooi staan, mario, eigenlijk een beetje te Vet voor een Monza :wub :thumbup
om terug te komen op een evt bandenkeus, Frank
tja, keus te over, wil je een goede bandenkeus maken,
ga dan even bij adac [duitse anwb] een kijkje nemen ;)hier is de link >> http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx
als je duits kan lezen, kun je er veel wijzer van worden :thumbup
Dat komt omdat ik toen op een schuine weg geparkeerd stond.
Waardoor het leek alsof hij hoger was dan de andere Monza’s.
Sta ik op een rechte weg dan is hij niet hoger dan een andere standaard Monza.
Ik wilde zelf 18 inch hebben (19 pastte ook, is namelijk ook geprobeerd) maar dit vond ik te groot.
18 inches vind ik zelf erg mooi staan.
zo was hij standaard
zo is hij nu.Ik vind dat niet te hoog….het is hetzelfde toen de standaard ronals eronder zaten.
7 september 2010 om 11:46 #17725571AnoniemLid sinds:
1 January 1970m’n reactie was positief bedoeld mario, zie de smilies :wors
vindt deze iets mooier, en zie dat jij Maxis banden hebt ;)
7 september 2010 om 11:48 #17725572origineel gepost door MonzaRon
m’n reactie was positief bedoeld mario, zie de smilies :worsvindt deze iets mooier, en zie dat jij Maxis banden hebt ;)
Daar twijfel ik ook niet aan Ron :wors
Wilde alleen even het verschil laten zien met 14 inch of 18 inch.:thumbup7 september 2010 om 11:49 #17725573Klopt ik heb Maxis banden….op mijn oude 14 inch ronals heb ik Fulda’s liggen.:thumbup
Beide vind ik zeer goede banden (ze zijn stil)7 september 2010 om 17:13 #17725574Kijk dat ziet teminste uit…mooie velgen die 18,ners..
Persoonlijk vind ik een Monza veels te groot voor een 14 of 15 inche velgen die horen op een Polo of Corsa of Ford Ka…
En wat the fuck met tijdbeeld mooi is mooi…Ik ga die serie 14 inche velgen met ballon banden niet rijden omdat het in in 1980 hip was..
En of een band nu duur is of niet,die vervang je maar 1 maal in de x jaar bij normaal gebruik.
Maar goed ieder heeft zijn eigen visie over een auto en dat moet ie zelf weten bv sommige mensen vinden een Sennie B niks waard om te racen:
http://www.youtube.com/watch?v=SfizGl77fFI
http://www.youtube.com/watch?v=jO5_lw58mpsEn andere vinden het wat om te cruisen….Ik bedoel..Misschien is dat Sennie B niet het voorbeeld wat ik moet geven,maar ieder heeft zo zijn ideeen over een auto,en de bigger de better de velg is na mijn idee.
7 september 2010 om 17:52 #17725575Het maakt niet uit wat je doet, zolang je er maar goed bij voelt.:thumbup
7 september 2010 om 18:18 #17725576AnoniemLid sinds:
1 January 1970wat een pokkeweer vandaag,
we maken er een mooie banden periode van,
op aanvraag van de topistarter :D ;)helaas veel monza’s/senators hiero, miss dat er voor jou nog een
paar commo’s voorbij komen met mooie bandjes :thumbup14” kan ook wel mooi/handig zijn, als winter[stalling]setje :D:D:D
vind het zelf mooi en origineel, en toch oudbollig staan.
hieronder een foto met de 14”, 175 breed :o
die ruimte tussen band en scherm vind ik…..:hmmzhieronder dan met de 16”, het verschil zie je meteen,
ander et waarde, bredere band, nl 205 en 55 hoog, verder geen verlaging toegepast.
het vult de wielbak behoorlijk goed op.7 september 2010 om 18:43 #17725577nou komt ie dan:
ik zou alleen niet weten wat de maten ervan zijn aangezien de auto al met de klant mee is. ik kan der nog wel meer maken. heb ook nog wel een paar losse velgen, kan ik kijken welke banden en maten daar op zitten…
IMG]http://i696.photobucket.com/albums/vv330/bettus_accu/DSCF6316.jpg[/IMG]
7 september 2010 om 18:55 #17725578Die velgen staan super onder die Commodore!
(groter dan 14 of 15 inch hoeft voor mij echt niet)
@ MonzaRon
Gaan die 16 inchers niet aanlopen tegen de schermrand zo?7 september 2010 om 19:08 #17725579Kijk, als mijn groene Commodore met zulke velgen er ook zo mooi gaat uit zien dan ben ik super tevreden!!
Ik heb ook nog passende (nieuwe) chromen naafdoppen met Opel logo weten te vinden dus ik ben benieuwd… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.