Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Welk type startkabels?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juli 2013 om 20:01 #17259612
Beste OPEL-liefhebbers,
Vorige week had mn Opel Combo een lekstroompje (binnenverlichting ging automatisch aan = accu leeg). De geleende startkabels van de buurman werkten niet. Op internet lees ik eea over verschillen in voltage en diesel/benzine auto’s. De informatie is niet eenduidig.
Mijn vraag: ik wil startkabels aanschaffen voor mijn Opel Combo (bj 8/2004). Het is n dieselauto. Welke startkabel moet ik kopen zodat mijn Combo’s accu kan opladen mbv een andere auto (ongeacht benzine of diesel) en ik ook n ander kan helpen met accu laden.
Hartelijk dank voor t antwoord alvast.
Beste groet
Esther.30 juli 2013 om 06:53 #18163197Hoe dikker de kabels, hoe beter.
31 juli 2013 om 16:15 #18163198idd, maar let goed op..
soms lijken de kabels heel dik maar dan is het alleen maar isolatie.Ook de klemmen zit veel verschil in.
ff goed zoeken naar een goede set. Deze zijn vaak duurder dan de setjes van de gamma, action en dat soort toko’s..de 16mm kabels zijn redelijk maar prettig is toch 25mm
Met de laatste kun je haast een vrachtwagen over starten.. Ook heb je ze nog dikker 35mm etc die zijn echt voor vrachtwagens1 augustus 2013 om 08:41 #18163199Probleem is dat (te) dunne kabels nogal heet worden… met als gevolg dat de isolatie smelt.
Overigens krijg ik wel het gevoel dat de markt daar nogal misbruik van maakt. Als je de verpakking mag geloven heb je al gauw monsterlijk dikke kabels nodig met een monsterlijk prijskaartje.
1 augustus 2013 om 10:38 #18163200Klopt het best dikke kabels met kompleet koperen tangen zonder isolatie voor op dan heb je altijd goed contact of tenminste op letten dat an alle twee de kanten contactklemmen zijn ,
Heb en tijdje geleden ook starthulp nodig gehad met mijn commo had te lang gestaan met de radio aan .
Kwam en vriendelijke man met splinternieuwe kabels om te helpen.
Waren ook dik maar wij kregen de commo niet aan he lopen , toen kwam mijn zoon met onze merkkabels , aangesloten en vrooooeem starten .
Dus goed opletten of de kabels en niet de isolatie dik is en de klemmen goed zijn.10 augustus 2013 om 21:22 #18163201Die prutzooi die ze tegenwoordig in de winkels verkopen zijn max 6mm2, waar je maar een waardeloos amperage doorheen geduwd krijgt.
Zelf heb ik een goedkoop setje aangeschaft (slechte dus), de kabels er vanaf gehaald en degelijke voedingskabels uit een elektro schakelkast ertussen gezet. Deze zijn ruim 28mm2 dik. Ook heb ik aan de uiteinden van de kabels 10cm gestript en zo dubbel gevouwen (via de achterkabt) in de bek van de klemmen, zo maakt hij optimaal contact met de accupolen.
Er zijn naar mijn weten geen verschillen tussen benzine – diesel auto’s, enkel dan de oude auto’s met 6V ipv 12V. Vrachtwagens zijn bijna altijd 24V.
Theoretisch kan je die ook wel starten, maar dan met 2 LOSGEMAAKTE auto-accu’s en in serie verbonden.11 augustus 2013 om 09:15 #18163202Moet nog steeds zo’n set Vrachtwagenkabels aanschaffen, van een metertje of 8 a 10 lang..
Ideaal..
Willem
26 augustus 2013 om 18:53 #18163203@Klopper wrote:
Er zijn naar mijn weten geen verschillen tussen benzine – diesel auto’s
Klopt niet helemaal. Accu’s kunnen het zelfde zijn maar vergeet niet dat een diesel flink wat meer stroom trekt om te starten dan een benzine.
Heb al eens met een benzine omega een diesel busje willen overstarten met flinke startkabels maar de diesel trok zoveel stroom dat de isolatie nog smolt en mijn accu dood was.
29 augustus 2013 om 22:21 #18163204ik heb een X5 3.0d gestart, resulteerde in kort oplichten van het MM lampje met Code spanning te laag, dus onder de 10volt geweest met draaiende V6 motor.
maar ging verder prima. de X5 had wel even nodig om aan te slaan na een bootreis en opslag van ruim 4 maanden..
Willem
7 september 2013 om 09:40 #18163205Als je in ieder geval maar niet de aller goedkoopste neemt. Mijn startkabels zullen echt geen 25mm, maar in ieder geval dikker dan die ielige goedkope dingen. En die klemmen, soms zie je klemmen met 1 kunstof kant.
Met de mijne heb ik vaak genoeg diesels overgestart, de Vectra A C17DT van mijn vader, de Doblo 1.9 JTD van het werk. Gaat prima hoor. Een heel dikke diesel wordt misschien problematischer.
Ooit met mijn Corsa A 1.2i een traktor overgestart met cilinderinhoud van rond de 4,5 liter. Dat was wel met de “goede” startkabels welke bedoel zijn voor de traktoren. Die zullen wel 25mm of nog dikker zijn. Ik moest flink gas geven in de Corsa alleen al om te voorkomen dat hij af sloeg :P
8 september 2013 om 10:59 #18163206Belangrijker.
Mensen gaan vaak GELIJK starten, als de kabels gemonteerd zijn, Haast maatschappij van tegenwoordig.Als je wat Dunnere kabels hebt kun je zeker beter even wachten, en de hulpauto lekker laten draaien voor een minuut of 5, zo heeft de te helpen auto weer wat power in de accu.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.