Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › welk motorblok heb ik??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2010 om 18:10 #17218368
ik heb mijn monza na een jaartje rust nog eens van de zolder gehaald wegens nog eens op zoek gaan naar het probleem,zie http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=100476
hij start dus zonder problemen elke keer maar zodra gas geven krijgt hij duidelijk veel te veel benzine en valt dood.
injectie nog eens met een vriend volledig nagekeken en goed bevonden.nu wanneer ik de wagen kocht heb ik hem niet horen draaien en volgens de eigenaar is er door hem een ander motorblok ingelegd,probleem is dat hij niet weet of dit een 3 liter motor of een 2.5liter motor was.
kan dit een probleem geven dat een 3 liter injectie die 2.5 liter motor dan verzuipt.op het motorblok zie ik de volgende nummers staan “851 1651 25s 133338”
op mijn luchtweger staat een nummer dat eindigt op “007”.
8 maart 2010 om 19:03 #17626757Ik weet niet wat der allemaal mee gedaan is maar de luchtweger is van een 30E met grijze injectoren het zogenaamde L-jetronic systeem.
Het blok heeft motorcode 25S als ik het goed begrijp en dat is een 2500 carby motor.
Het is een hoop bij elkaar geraapt spul,maar moet toch goed kunnen lopen,als je een injectie kop heb en der geen valse lucht getrokken word moet ie goed aan het lopen kunnen komen.
De injectoren van een 2500E en 30E met L-jetronic zijn hetzelfde enkel luchtwegers en computers zijn anders maar lopen doet het allebei als je ze uit wisselt ik had een 2500E luchtweger op een 30E en het liep nog redelijk tot geen verschil merkbaar met een 30E luchtweger.
8 maart 2010 om 19:23 #17626758dus als ik een luchtweger van een 2500 probeer gaat dit normaal geen verschil geven?
hij start dus goed en als je de eerste keer een dot gas geeft gaat hij in toeren,maar elke gas-stoot erna verzuipt hij echt direct.
is zelfs zo erg dat we na een voormiddag proberen,starten en proef gas geven,er een heel pak benzine in het motorcarter is terecht gekomen.
dit zien we aan de oliedruk op een bepaald moment en het horen tikken van de kleppen.injectoren hoor je duidelijk klikken bij draaiende motor en ontsteking is ook goed op elke kaars.
8 maart 2010 om 22:52 #17626759Gooi dat blok maar bij het oud ijzer:
Benzine in het carter kan normaal niet voorkomen,dan heb je zeer slechte zuiger veren of wat anders kapot.Als je olie druk zo laag is dat je met starten of koud blok de zaak al begint te tikken is het echt tijd voor vervanging.
Ik zou me niet te druk maken om dit blok en een ander zoeken.
9 maart 2010 om 06:41 #17626760olie druk is echt normaal wanneer je hem probeert te starten,je ziet al een druk opbouwing tijdens het starten en wanneer hij aanslaat geeft hij vlot over de drie bar aan.
de motor loopt dan op stationair toerental als een horloge.
tis enkel wanneer we lange tijd aan het proberen zijn,lees constant laten draaien en proberen gas te geven,dat je bij een toerental terugval duidelijk kan zien dat het oilielampje effe oplicht en dan hoor je ook een klep tikken.
en dan weet ik,doordat hij echt hard verzuipt bij een gasstoot,dat er benzine bij de olie is gekomen.
dan vervang ik de olie en na een minuutje draaien loopt ie weer als een zonnetje.
compressie is ook allemaal gemeten en normaal bevonden.
motor slaat ook redelijk vlot aan,zelfs bij koud en warm weer.
tis enkel de eerste 30 seconden dat hij reageert op gas geven zonder te verzuipen,daarna is elke gasstoot genoeg om hem duidelijk hevig te horen verzuipen.9 maart 2010 om 07:37 #17626761Temperatuur sensor injectie of de luchtweger zou ik denken…
9 maart 2010 om 12:51 #17626762temperatuur sensor is dat blauw contactje zeker hé?
dat heb ik al eens vervangen door een nieuw.
liefste zou ik eens willen proberen met een luchtweger vanuit een werkende auto en dan op de mijne proberen.
luchtweger heb ik ook al eens vervangen door een gebruikte,maar bij beide wegers hetzelfde effect.9 maart 2010 om 19:25 #17626763Waar woon je ergens?
Als je niet te ver weg woont kom je een keer langs met je luchtweger dan hang ik um wel ff eraan bij mijn A1 en dan weet ik binnen een minuut wel of ie goed is…
9 maart 2010 om 21:16 #17626764Een carter vol benzine kan ook veroorzaakt worden door een defecte ecu(injectie computer).
Heb dat ooit gehad motor starte goed maar begon daarna te verzuipen en bleef op een gegeven moment lopen zonder dat de brandstofpomp draaide.
Liep toen gewoon op de benzinedampen in het carter.10 maart 2010 om 07:28 #17626765ik woon in de buurt van het belgische turnhout.
en die uitleg van manus klopt volledig met mijn ervaringen!!
als ik nu nog eentje kan vinden om dan dat eventueel eens te testen,dan begin ik in de buurt te komen10 maart 2010 om 07:40 #17626766Trek de slangvan de retour leiding eens los en hang die in een fles of kannetje.
Bij een verstopte retour verzuipt de motor ook bij gas geven.10 maart 2010 om 08:06 #17626767retour leiding is volledig open,alle leidingen zijn vervangen alsook benzine tank volledig gereinigd en alle filters vevangen.
enige wat nu bekend klinkt in de oren is de ervaring van manus,op een bepaald moment zelfs na het los trekken van de stekker van de luchtweger (dus pomp zonder stroom!) blijft de motor draaien.
maar dit is dan wel na verschillende langdurige pogingen,en dus waarschijnlijk ook al die benzinedampen in het carter.10 maart 2010 om 10:48 #17626768Technish zou het zeer goed kunnen dat ie idd op zijn eigen benzine damper wat leven vertoont,maar als je zoveel benzine in je olie hebt zitten klopt der echt wat niet.
Ik heb nog nooit in mijn leven benzine in de olie gehad,met de Opel 6 cils.
Als je een olie wissel hebt gedaan hoe loopt ie dan???
10 maart 2010 om 12:44 #17626769wanneer ik die klep hoor tikken,en aan het olielampje zie bij een gas terugval,dan weet ik dat er weer een deel benzine in het carter is gekomen.
dan doe ik een oliewissel en daarna loopt ie ongeveer een minuutje voordat het tikken weg is van die klep,dit is normaal omdat ie terug zijn oliekanalen moet vullen,dus dat klinkt allemaal juist.en die uitleg van manus klopt echt volledig met hetgeen ik hier allemaal vaststel.
als ik nu nog aan zo een ecu kan geraken om dit eventueel te testen,dan denk ik dat ik weer iets dichter bij de oplossing van mijn misterie kom.
misschien toch iemand die niet te ver woont die mij daar aan kan helpen? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.