Welk motorblok Astra G?

Forumindex Forums Modellen Astra Welk motorblok Astra G?

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237482
    Step-han
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2010

      Hallo allemaal,

      Aangezien ik nu in een 1.6 8 klepper rij waar niks mis mee is maar alleen wat pit mist wil ik volgend jaar gaan kijken naar een andere (wat luxere) Astra G.

      Nu is mijn oog gevallen op een 1.8 motor (125 pk) of de 2.2 (150 pk). Aangezien ik geen 1.6 meer wil (ook niet de 101 pk versie) blijft alleen de 1.8 & 2.2 over.

      Welke van deze 2 is de beste keus kwa onderhoud, slijtage, verbruik etc?

      Groet,
      Stephan

      #17876819
      AG-B
        Lid sinds:
        12 March 2011

        Logischerwijs is de 1.8 zuiniger dan de 2.2 (als ik het me goed herinner is dit ook een amerikaans blok, en daarmee per definitie niet zo zuinig). Qua paardekrachten en koppel zal de 2.2 wel leuker rijden.
        Ik heb zelf een 1.8 en moet zeggen dat ik daar goed en comfortabel mee kan meekomen in het verkeer. Hij mist alleen wel wat koppel onderin. Gemiddeld rijd ik 1:13,3. En dan rij ik flink door zonder naar mijn verbruiksmeter te kijken ;)

        Ik weet niet of er bij aanschaf een veel groter prijskaartje aan een 2.2 hangt? En slijtage heb ik totaal geen kijk op.

        #17876820
        Step-han
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2010

          Mwa het verschil kwa prijs valt wel mee alleen is een mooie 2,2 liter wat moeilijker te vinden. Ik dacht zelf dat de 2,2 liter veel minder slijt omdat het tenopzichte van de 1,8 maar 25 pk extra heeft maar wel 0,4 liter meer. Of denk ik nu verkeerd?

          En een vriend van mij heeft een Zafira 1.8 125pk en z’n 1.8 rijdt inderdaad fijn maar ik zou het verschil met de 2.2 wel willen weten.

          #17876821
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Hey
            Je betaalt voor de 2.2 inderdaad niet zo heel veel meer aangezien deze blokken minder gewenst zijn. Dit is inderdaad een amerikaans blok en natuurlijk verbruikt dit meer dan de 1.8. Echter, het verbruik is niet heel erg veel hoger, met de 2.2 haal je 1 op 12 ook en dan hoef je niet eens zo heel erg op te letten.

            Bij de 1.8 motoren heb je keuze uit twee motoren:
            De eerste is de X18XE1 met 115 pk. Dit blok kun je het best laten staan (ik heb het zelf helaas wel). Dit blok is niet zo betrouwbaar. Het is bijna helemaal gelijk aan de Z18XE met 125 pk (het andere blok), alleen heeft de z18xe een elektronische gasklep. Dat is dus iets meer elektronica, maar daarmee is cruisecontrol weer makkelijker te installeren.

            Bij de 2.2 is alles veel robuuster geconstrueerd en deze motor is dus veel betrouwbaarder dan beide 1.8-motoren. De 2.2 is inderdaad moeilijker te vinden, zoals altijd het geval is bij de topmotoriseringen. Je hebt natuurlijk ook nog de 2.0 turbo uit de opc, maar die zijn vaak afgetrapt.

            #17876822
            predator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 June 2005

              2.0 turbo afgetrapt??

              Die van mij niet :wors :wors

              #17876823
              Baas J.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2008

                Heb nog een complete 2.0 turbo + bak te koop. :D

                Z20let’s zijn volgens mij nooit afgetrapt… daar zijn ze iets te duur voor… t zijn geen gsi’tjes van een paar honderd euro!

                #17876824
                Basgsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  heb het op het forum al vaker gezegt, maar met een 2.2 kun je heel laag in de toeren rijden en toch met het verkeer meerijden.
                  met mn cabrio rij ik met gemak 8,5l op 100km.En dan rij ik lekker door. De 1.8 moet je veel meer in de toeren houden.
                  De zafira opc rij ik meestal 11,2l op 100km

                  ben erg tevreden met de 2.2

                  #17876825
                  Step-han
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 September 2010

                    Inderdaad je hebt nog die 2.0 turbo? opc? blok maar daar heb ik totaal geen belang bij en al helemaal niet alleen de motor, ik wil juist een luxere astra met wat meer koppel/vermogen.

                    Dus ik kan hier uithalen dat een 2.2 liter blok veel betrouwbaarder en slijtvaster is dan een 1.8? (125 pk, 115 pk wou ik al sowieso niet)

                    Zolang het gebruik van de 2.2 blok maar in iedergeval boven de 1:10 blijft vind ik het wel prima. (die 1.6 8v van mij loopt ongeveer 1:11 en als ik veel snelweg rijdt ongeveer 1:12,5)

                    Dan denk ik dat ik maar rustig aan ga kijken naar een mooie 2.2 die aan mijn wensen voldoet..

                    #17876826
                    Andre_Ede
                      Lid sinds:
                      16 June 2006

                      Ik rij nu al zo’n 10 jaar met een G met de eerste 1.8 16v nog nooit een probleem mee gehad.

                      #17876827
                      turbosix
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 November 2010

                        Ik vond het verbruik van mijn 2.2 wel meevallen (steeds korte ritjes van 7 km met een verbruik van 1:10)

                        maar volgens mij heeft de 1.8 een distributie riem en de 2.2 een ketting (correct me if i’m wrong), ook niet onbelangrijk denk ik.

                        #17876828
                        Step-han
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 September 2010

                          Een ketting hoef je toch niet te vervangen? Altans niet zo vaak als een riem?

                          #17876829
                          turbosix
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2010

                            klopt!
                            De riem met 60.000/4jaar??
                            De ketting als hij begint te rammelen / bijna nooit of 1 malig

                            #17876830
                            Driekus
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 October 2010

                              Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.

                              #17876831
                              Step-han
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 September 2010

                                @Driekus wrote:

                                Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.

                                Wat is vaak? Is het te vergelijken met z’n ketting wat op een 1.9 CDTI van een vectra zit? Dat systeem werkt heel erg mooi!

                                #17876832
                                turbosix
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 November 2010

                                  @Driekus wrote:

                                  Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.

                                  Ach ja, zo heeft elk motor type wel iets, heeft de 1.8 niet van die EGR drama’s? :(

                                  #17876833
                                  turbosix
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 November 2010

                                    Bij de ene 2.2 moet de ketting eenmalig worden vervangen bij de andere 2.2 nooit.
                                    die van mij heeft 150dkm zonder enig probleem gelopen…

                                    #17876834
                                    Silence
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      16 December 2005

                                      je hebt de gewone 2.0 16v ook nog de x20xev (136pk) of die van de opc de x20xer (160pk) dit zijn ook best goede motoren alleen die laatste is ook vrij lastig te vinden en vaak ook niet in al te beste staat.

                                      #17876835
                                      Step-han
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 September 2010

                                        Nouja nu wat ik hier allemaal heb gehoord denk ik dat de 2.2 het beste bij me past, lekker laagtoerig kunnen rijden en een lekker vermogen van 150 pk.

                                        En ik vind het zelf ook een plus punt dat er een ketting op zit ipv een riem.

                                        Ik ga gewoon rustig kijken en afwachten totdat ik een perfecte 2.2 vind die naar mijn wensen is. :)

                                        Bedankt voor de info allemaal :afro

                                        #17876836
                                        robert_corsa
                                          Lid sinds:
                                          16 May 2009

                                          als je nog een keuse kan maken, zou ik kiezen voor een 2.0 16v. de niet opc versie.
                                          deze heeft 136pk, motor is beren sterk, zit ook in calibra’s en astra f gsi, maar ook in de omega en vectra gelevert.

                                          volgens een echte kenner van dit blok, is het onderblok helemaal gelijk aan de 160pk opc type 1 blok.
                                          deze verbruiken ongeveer 1.13

                                          dit blok kan je opvoeren naar een een hoog vermogen, daar is het sterk genoeg voor.
                                          mocht je echt willen weten wat dit blok kan, moet je mij even een pb sturen.

                                          de meeste kotsen dit blok uit hier op het forum, maar ik ken genoeg mensen die al heel wat kmters gemaakt hebben met deze blokken zonder mankementen. en met hogere km standen (2.5ton en 4 a 5 jaar in bezit)

                                          #17876837
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            Ben anders genoeg Z20LET’s tegengekomen die volkomen afgetrapt zijn.
                                            Als je echt luxe en een sterke motor wilt, gewoon voor 2.2 gaan.

                                            #17876838
                                            Step-han
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 September 2010

                                              @RISL wrote:

                                              Ben anders genoeg Z20LET’s tegengekomen die volkomen afgetrapt zijn.
                                              Als je echt luxe en een sterke motor wilt, gewoon voor 2.2 gaan.

                                              Ga denk ik inderdaad rustig kijken naar een mooie 2.2.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.