Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › wel of niet gepoort/dempingsmateriaal
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2009 om 20:16 #17213007AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik heb zojuist een kist gekocht, met 2 axton HW310-C subs erin. kan geen specs van de woofers vinden op internet, maar de kist is van een eigenaar van een audio zaak geweest en zou op maat zijn. degelijk in elkaar zit hij iig zeker.
nou is dit gewoon een dichte kist, maar om wat meer druk op te bouwen zou ik graag naar een gepoorte kist gaan.
ik zou in de bestaande kist een of twee poorten willen maken, maar is dit verstandig en waar zouden deze dan het beste kunnen komen?ook heb ik noppenschuim gehaald voor in de binnenkant, helpt dit echt en moet ik nog ergens op letten?
dit is overigens de kist:
alvast bedankt voor de antwoorden.
12 oktober 2009 om 21:15 #17535702Kijk eens op 12vhifi.nl
Daar staat al heel wat op
noppenschuim van de bouwmarkt heeft geen nut, moet akkoestiek spul zijn.
Schuim in je kist moet je kist vergroten x1.2
Je kan daarmee dus een kleinere kist maken.Wil je een gepoorte kist zal je dus echt die woofers moeten zoeken op internet, specs….
Op het show your sounds forum kunnen ze dan wel een fatsoenlijke kist voor je berekenen.13 oktober 2009 om 16:59 #17535703Als je verwijst naar 12hifi zou ik graag zien dat je een directe link plaatst, dat komt voor de topicstarter wat directer over zonder dat hij hoeft te zoeken en voor de mods ook iets vriendelijker dan dat je alleen met zo’n antwoord mensen daar naar toe wilt lokken.
Maar inderdaad moet je de volume van de aanbevolen kist weten en de huidige kistvolume. Met de specs van de woofer heb je direct al een antwoord op de benodigde volume gesloten en gepoort, gepoort moet een speaker meestal een grotere kist hebben.
Dan is het ook maar net wat voor muziek je draait, een gesloten kist kan prima voor house zijn terwijl (mijn mening) een gepoorte kist mooiere bassen weergeeft bij R&B etc.13 oktober 2009 om 17:56 #17535704AnoniemLid sinds:
1 January 1970nu ben ik wel vrij handig met wat google, dus op 12vhifi kom ik wel… op showyoursound.nl was ik al geweest, antwoord min of meer gevonden wat betreft het bekleden maar bleef nog steeds met de vraag over het gepoorte zitten.
probleem waar ik momenteel tegenaan loop, is dat er nergens gegevens over de woofers bekend zijn. hierdoor is ook niks te berekenen. dat er voor een gepoorte kist een groter volume nodig is was mij bekend, maar misschien is het door wat consessies te doen wel mogelijk om er wat meer “oempf” uit te krijgen.
en tja, de muzieksoort… noem mij gek: sensation black, r&b, johnny cash, stray cats, chuck berry, metallica
vanalleswat eigenlijk wel :cool:
toevallig dat ik er vandaag aan dacht dat mijn collega hobbymatig luidsprekers in elkaar bouwt, en daar een goede zaak in doet. deze even zijn mening gevraagd:
bij een goed gebouwde stevige kist is schuim of wol niet nodig, schuim verkleint de inhoud en wol vergroot de inhoud. toepassing voornamelijk op mid-speakers.
luchtpoort, afhankelijk van de gewenste muziek en klanksoort, is te maken maar kan eigenlijk alleen met de juiste parameters berekend worden, waar hoe lang en diameter van de poort(en) moeten zijn.
hij heeft me gevraagd een losse woofer mee te nemen naar het werk, veel wordt gekopieerd van elkaar en hebben dan dezelfde specificaties. hij gaat dan in zijn boeken opzoeken of hij dit type kan vinden, en wat er de specificaties van kunnen zijn.
voorlopig ga ik even proberen hoe hij gesloten klinkt, en pas dit misschien in de toekomst aan naar een gepoorte kist als de gegevens bekend zijn of er een andere oplossing van toepassing is.
beide bedankt voor de snelle reacties!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.