Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Wegligging Insignia 2.0 Sports Tourer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2015 om 17:54 #18290829
@nielss wrote:
Kun je niet eens meeten met een andere Insignia rijder, misschien via dit forum? En dan de auto’s met elkaar vergelijken!
Het verhaal van de winterbanden klopt in mijn ogen niet!
Kleinere wielen en dus dikkere banden zouden juist comfortabeler moeten zijn!Zou je wel denken. Toch vind ik de auto beter rijden met grotere velgen. Is ook persoonlijk, ik hou van sportief. En ik ken de ST niet, ik heb alleen 4 en 5 drs gehad.
22 juli 2015 om 18:21 #18290830Een auto met sportieve (lees hardere) vering stuitert juist als je velgen met hoge banden eronder zet. Een auto met comfortabele vering heeft daar geen last van. Met sportieve vering en velgen met plattere banden krijg je juist het effect dat na een hobbel de auto meteen “stil” valt.
Mischien samengevat:
comfortabele vering + comfortabele banden -> gaat goed
comfortabele vering + platte banden -> gaat goed (helt alleen over wanneer je naar de banden gaat rijden)
sportieve vering + comfortabele banden -> stuiter gedrag (zenuwachtig)
sportieve vering + platte banden -> gaat goed (is hard maar auto valt wel meteen stil na een hobbel)Mischien kan dit aangevuld worden, dit is mijn ervaring met de vele auto’s en allerlei banden en onderstel combinaties die ik gehad hebt.
23 juli 2015 om 11:58 #18290831Denk dat het vooral gewenning is. Een gemiddelde duitse auto heeft stevige stoelen en zijn wat stugger afgeveerd.
Hierdoor worden hobbels wat beter doorgegeven. De wegligging is hierdoor meestal wel beter.Een Franse auto heeft zachte stoelen en zachte(re) vering. Ze sturen daarom ook vaak als een boot. Alleen al om deze reden
zou ik nooit een Franse auto kopen. Het is dus een kwestie van wat je wilt en wat je gewent bent.Zoals al gemeld kun je eens naar de bandenspanning kijken. Deze worden soms erg hard gezet om platte kanten te voorkomen.
30 juli 2015 om 15:52 #18290832Hebben jullie de dempers misschien op sportstand staan?
Makkelijkste is idd even in een andere insignia rijden, wie weet zit er gewoon een slag in het wiel.
1 augustus 2015 om 12:48 #18290833Het ligt er inderdaad aan wat je gewend bent. Met het bochtenwerk voelt alles lekker strak en trefzeker aan, zet een koers in en de Insignia volgt. Echter vind ik ‘m in de lengterichting (dus van voor naar achter) wel deinen inderdaad, zeker tussen de 80 en 140km/u. Voor m’n Insignia had ik een Ford Mondeo Wagon (Mk3, 2.0 TDCi ’06) met achterveren die een keertje teveel nadeinden, dus toen heb ik de schokdempers vervangen door een complete set Monroe Reflex. Wat een wereld van verschil was dat; door de gasvulling werd veel weggefilterd (zonder gevoel te verliezen), zonder in te leveren op sportief stuurgedrag. Het liefste zou ik zo’n zelfde set ook op m’n Insignia laten monteren (of Koni FSD / Bilstein B12), maar wacht er nog maar even mee tot ze écht aan vervanging toe zijn; de Insignia heeft nu net 65k gelopen, dus de veren kunnen nog wel een poosje mee. En echt goedkoop is het natuurlijk ook niet; setje voor de Mondeo kostte me ruim €1250 incl. montage, uitlijnen, etc.
Maar als je je er heel erg aan stoort kan ik het zeker aanbevelen!
1 augustus 2015 om 15:25 #18290834frans is idd zacht geveerd, hele koets beweegt, dit voel je idd binnen niet zo erg.
zijn de stoelen soms ook wat platter en breder dan van de fransoos? hoe meer kuip model hoe vaster je erin zit.
Maar we hebben thuis een omega staan en de b1 was harder, die kon zeker een kuiltje doorgeven, de b2 is wat zachter die filtert meer. Denk dat je wat stuggere dempers nu heb. En idd, zitten er op die moderne auto’s geen demper standen?
Met versleten dempers zou je meer de fransoos krijgen, dan gaat de auto hangen in zijn veren en dempers.
7 augustus 2015 om 22:20 #18290835Hallo ook ik rij in een 2.0 turbo Sports Tourer van 2009 met 19 inch velgen en ook ik erken dit probleem niet. Maar kijk eens in je configuratie je kan namelijk je onderstel enz in sport stand zetten dan word alles veel strakker en dus meer gevoelig voor deinen.
8 augustus 2015 om 15:55 #18290836Die sportstand is niet standaard, er zijn er ook die geen Flex ride hebben. Zoals die van mij… Ach, je kunt niet alles hebben ;)
14 augustus 2015 om 21:42 #18290837De Opel Dealer heeft nu 2 nieuwe Michelin banden er onder gezet ipv de Vredestein banden die eronder lagen dus nu hebben we 4 dezelfde banden en ze hebben de auto uitgelijnd. De dealer zegt er verder niets meer aan te kunnen doen. Ik vind de wegligging nu op de snelweg met een snelheid van 100 km en harder beter dan onze oude Peugeot 307 sw, maar op een snelheid van 50 tot 70 km per uur blijft de auto toch hobbelen. Ik begrijp daar niets van. Hoe kan een auto bij een lagere snelheid hobbelen en wanneer er harder gereden wordt niet… Op onze Ecoflex uitvoering 2011 zit geen sportstand, helaas. Had ook al gehoord dat de banden ingereden moesten worden, maar er is nu ruim 2400 km meegereden, dus dat is nu wel gebeurd.
15 augustus 2015 om 08:53 #18290838Inrijden lijkt me wat stug, hebben ze de nieuwe banden er voor op gezet?
is het niet zo dat je achterbanden wat gecup zijn, hebben voorwiel aandrijvers wel vaker last van. Zo ie zo vinden ik het een bezuiniging om maar 2 banden te wisselen en dat ze hem weg sturen op 2 merken banden, een auto uit 2011 dat verdient niet de schoonheids prijs
Zitten de (oude) banden achter, zou ik ze naar voren halen.
15 augustus 2015 om 17:12 #18290839De nieuwe banden liggen voorop. De banden die achterop liggen, zijn bijna nieuw…
15 augustus 2015 om 17:48 #18290840ruil ze eens om en kijk eens of het hobbelen dan weg is.
je heb zo,n mooie auto dat moet heerlijk kunnen rijden.
17 augustus 2015 om 21:51 #18290841Gecupte banden zouden volgens mij enkel geluidsoverlast bezorgen en geen hobbelen, zelf al gehad, precies of er een wiellager kapot is…
Ik zou voorstellen om eens een ritje met die van mij te maken om te vergelijken, maar die is verlaagd op schroefset en hobbelt sowieso al wat meer :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.