Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › weggedrag combo-c
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2012 om 21:31 #17253856
hallo,
ik ben nu ruim een jaar in het bezit van een combo-c tour uit 2003.
nu is mij opgevallen dat hij zeer slechte grip heeft bij zo wel rijden als remmen. :wtf
is dit normaal of is er wat aan de hand? :hmmz
ik heb heb reeds op de brug gehad en kon niks aparts vinden.
alles zit waar het hoord. :D
tevens zitten er michelin banden onder in de zomer
en vredestein in de winter.
gedrag veranderd hier door niet.heb voorheen een vectra-b uit 1996 gehad maar die lag als een huis op de weg kwa weggedrag.
kwa gewicht doen ze niet veel onder voor elkaar dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij.23 december 2012 om 21:39 #18087516Een bestelbusje vergelijken met een normale personen auto is net zoiets als die peren en appels….
Laat hem eens goed uitlijnen. Zon combotje rijdt normaal gesproken best goed
23 december 2012 om 21:41 #18087517het is een personen auto en geen bestelbusje. :wtf :swear
zal hem eens laten uitlijnen maar heb weinig hoop.23 december 2012 om 22:10 #18087518Euhm een Combo valt bij Opel onder de bedrijfsauto’s!!
OF te wel jouw combo tour is een tot personenwagen omgebouwde combo.
24 december 2012 om 07:54 #18087519Mocht het uitlijnen niet helpen:
Test eens een setje bredere banden, verbruik gaat dan wel iets omhoog ;)24 december 2012 om 08:08 #18087520Hoe oud zijn de banden inmiddels?
Kan je uitzoeken a.d.h.v. de DOT code die er op staat.
Het kan prima dat ze inmiddels aan het uitdrogen zijn en daardoor weinig grip meer hebben.
Er wordt altijd aangeraden om banden elke 5 tot 7 jaar te vervangen, onafhankelijk van of ze versleten zijn.24 december 2012 om 08:22 #18087521Wat is je bandenmaat enwelke type band rij je?
24 december 2012 om 16:24 #18087522winterbanden:
vredesteijn van 2 jaar oud in de standaard maat die er op hoord.
175-65-r15.zomer banden :
michelin van een jaar oud in de maat ,
195-50-r15.24 december 2012 om 17:46 #18087523Daar zal het niet aan liggen.. Bandenspanning? Plus uitlijning en ff snel kijken of de banden niet toevallig onrond zijn (carkasbreuk)
24 december 2012 om 18:50 #18087524nee, je maten zijn prima in orde, perfect eigenlijk.
denk dan toch dat je weinig gewicht op je vooras heb. je zou eens opzoek kunnen gaan naar een specificatie aan gewichten en gewichtverdeling van je auto.als basis is een combo een bestelbus. leeg geen gewicht achterin. met belading zal hij in zekere zin zoekerig zijn en makkelijk rechtdoor glijden in de sneeuw. jij heb een personen uitvoering, dus die zal wel flink zwaarder zijn achterin, denk aan je isolatie, contructie, interieur, bekleding etc. zie het als een corsa c gsi met een zware aanhangwagen erachter.
ik denk dat het redelijk normaal is. zelf rijdt ik regelmatig in een citroen jumy, die heeft het zelfde probleem.
citroen berlingo daarin tegen weer niet. die dingen vind ik persoonlijk erg lekker rijden. zeer comfortabel en overzichtelijk.misschien is het een optie om aan je vooras een veerpootbrug onder en boven te plaatsen. hierdoor wordt de omhanging wat steviger.
met het optrekken en remmen zzal je voorophaning wellicht minder vervormen, waardoor je wellicht wat meer grip overhoud.het is zomaar even een gedachtengang. proberen is het nog wel waard.
25 december 2012 om 19:24 #18087525De tour heeft wel een achterbank, en interueurbekleding en isolatie achterin, deze is dan ook zwaarder als een lege bestel.
Ik kan jullie trouwens mededelen, dat mijn Combo-B Beter (velen male scherper) stuurde dan de Gemiddelde Corsa-B 1.2 16V of 1.4, ding had veel meer grip.
Mijn combo stond voor wel Origineel op Poten welke het onderdeelnummer van de GSi bevatte, evenals de Veren van een GSi (origineel) en een Dikke (GSi) stabilisator (origineel)
Achter was deze bladgeveerd.De combo-C zal wat meer hellen ivm zijn Hoge liggeing van het gewicht, maar de 1.7CDTi’s bij ons op het werk sturen ook vrij scherp en zuiver (185-55-15 banden / kleiner past niet ivm 5gaats onderstel en 280mm remmen op de vooras).
Willem
30 december 2012 om 19:26 #18087526heb de combo-c tour laten uitlijnen maar het probleem blijft.
de wielen spinnen naar mijn mening veel te snel door.
dit is erger dals het wegdek nat is.
als ik dit vergelijk met mijn vorige auto moet ik mijn rijstijl wel helemaal omgooien.
zo krijg je naar mijn mening geen vertrouwen in je auto en wat hij gaat doen in welke situatie.
ben al eens rechtdoor geschoten enige tijd geleden in een bocht.
niet te hard er in gegaan maar ging na aanremmen gewoon rechtoodr.
ook al stuurde ik in en liet ik de remlos.
gevolg : onderste draag arm krom.
andere gemonteerd en laten uitlijnen.
hoe kan ik dit weggedrag positief beinvloeden?31 december 2012 om 18:21 #18087527je zou eens in een corsa-B 1.2 of 1.4 moeten gaan rijden met 145 of 155 breed rubber eronder, dan vereer je ineens de combo..
t is wel Corsa/ Combo eigen dat snel doorslaan bij nat wegdek, en rechtdoor willen.
bij the way, mijn Ascona kan er ook wat van trouwens… Beetje vergelijkbaar onderstel.
Willem
31 december 2012 om 22:34 #18087528ja maar dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn toen ze deze auto gebouwt hebben.
iets moet er veranderd worden lijkt mij.
en sorry maar een combo-b tour is geen combo-c tour.1 januari 2013 om 12:37 #18087529Nope, eigenschap van de Corsa-A B en C is Rechtsoor willen op nat..
en ik weet zeker dat Mijn Combo-B beter, (scherper, en strakker) stuurde als de meeste Corsa’s-B.
Ik kon een Goede GSi knap op zijn Reet blijven plakken op de bochten, met complimenten van de Corsa-B GSi bestuurder..Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat jouw auto slechter zou rijden als mijn Combo-B, maargoed het kan uiteraard.
Ziten er geen versleten delen onder de auto, zoals bijvoorbeeld weke schokbrekers, dat scheelt ook al een eind qua stuurwerk.Willem
1 januari 2013 om 12:46 #18087530naar mijn mening heeft dit niks met het stuurwerk te maken.
aangezien de wielen bij (rechtuit) doorslaan bij optrekken en remmen weinig tot geen grip hebben. :thumbdown
net of hij voor te weinig gewicht heeft waardoor hij te soft op het wegdek gedrukt word. :wtf
het voelt voor mij als rijden op ijs of eieren. :(
altijd voorzichtig aan want je weet nooit wat hij gaat doen. :swear
als ik kort op mijn voorganger ga zitten en die moet plotseling remmen heb ik totaal geen kans.
ik heb reeds een aantal opels gehad maar zo slecht als deze op de weg ligt ben ik nog niet tegen gekomen. :swearben verder tevreden over deze auto op het weggedrag na dan. :puke
1 januari 2013 om 12:52 #18087531als ie rechjtuit geen grip heeft, en met remmen geen grip heeft duid dit op ruimte op het onderstel, ofwel verdraaien van de wiele bij remmen en optrekken…
Laat de draagamrrubbers eens controleren.
als de draagarmrubbers versleten zijn, veranderd namelijk de sporing bij wegrijden en remmen meer dan normaal, en staan de wielen niet meer rechtuit
ook de uitlijning speelt hier een BELANGRIJKE rol bij.
Ik kon met 125pk versleten draagarmrubbers, versleten trekstangrubbers toch Flink wegkomen (0-100 een krappe 9,5 seconden > 1.6 16V 125pk / 155Nm > 1300kg met gereedschap in de auto) op droog.
op nat was het wat problematischer om goed weg te komen..Hoe gaat jouw auto de hoek om als ik vragen mag, zowel op droog als nat??
Willem
1 januari 2013 om 12:58 #18087532naar mijn mening gewoon mar jakker ja ook niet met 100+ door een bocht.
dat van die rubbers zal ik eens nakijken.
kan het zijn dat als hij over een drempel gaat en met in en uitveren geluidmaakt dat het die rubbers zijn die aan vervanging toe zijn?
dat heb ik namelijk maar dacht zelf dat het de rubbers van de draagarmen waren.1 januari 2013 om 13:03 #18087533hoeveel heeft de auto inmiddels gereden.
als ik het goed lees wordt de auto dit jaar 10btw schokdempers hebben niet het eeuwige leven
theun
1 januari 2013 om 13:03 #18087534krakende rubbers en OPEL zijn samen 1, dat zegt nisk ocer de staat ervan, maar begrijp je wat ik bedoel met optrekken en remmen en dan verzetten van de wielen.
zeg maar grof uitgelegd als onderstaand:
optrekken:
/—
.. l
.l—lzonder last:
l—l
..l
l—l
Remmen—/
..l
l—lWillem
1 januari 2013 om 13:06 #18087535ja dat snap ik.
hoe kan ik dit controleren?
@theunm,
dat klopt hij word dit jaar 10 jaar jong. :agent :wors1 januari 2013 om 13:09 #18087536kijken of de rubbers droogte scheuren hebben, en wat de flexibele ruimte is op de rubbers (op een 4koloms oprijbrug is het mooist, met de wielen aan de vloer dus)
Willem
1 januari 2013 om 13:12 #18087537okee zal even kijken waneer ik dat kan gaan doen.
en zijn deze te vervenegn of moet ik dan de complete draagarmen gaan vervangen?1 januari 2013 om 13:19 #18087538makkelijkst is complete armen,
Ik ga er niet vanuit dat het versleten is, eerder van een slechte uitlijner of slechte schokbrekers of wat van bijde..
het is lastig oordelen als je zelf niet kan voelen wat iemand bedoeld..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.