Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Wederom een Vectra 1.6 16v op lpgG3 met problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 april 2010 om 14:41 #17220532
Goedendag,
Ik zit met een heel erg irritant probleem.
Ik heb een Opel Vectra B van 1999, met een 1.6 16v motor erin. LPG installatie is een coltec G3.De motor draait onder alle omstandigheden op BENZINE fantastisch!
Echter, de irritante problemen zijn op lpg.
Als de buitentemperatuur laag is, dan schakelt hij toch snel over op lpg, en loopt dan wat stotterig, niet zo ernstig.
Daarna loopt hij prima.
Maar als ik wat verder weg ben (de motor is dan door en door warm..) dan loopt hij goed bij constante snelheid maar laat ik gas los dan voel je de motor stotteren, en wil ik inhalen, dus gas erbij, dan lijkt het of hij op 3 poten gaat lopen, en verlies je trekkracht. Stotterend inhoudend etc etc…
Dit fenomeen doet zich eerder voor naarmate de buitentemperatuur stijgt.
Als ik bij volledige bedrijfstemperatuur, stationair draai,bijvoorbeeld in de file, en even iets gas geef voor optrekken,en dan weer loslaat, slaat de motor steevast af, en start dan erg moeilijk.(ook op benzine)
Afslaan doet hij erg vaak………………..ook bij inparkeren slaat hij regelmatig af
Uiteindelijk naar een lpg specialist in Amsterdam gegaan.
Deze liet zien dat er vocht in de verdeler stond. Oorzaak was de verdamper die doorsloeg….
Dus zowel verdamper als verdeler met de klep vervangen.
Ook het koelsysteem wat op de verdamper is aangesloten, vervangen door grotere slangen. Ook zijn er nieuwe gas bougies geplaatst.
aardige kostenpost inmiddels, en tja je raadt t al, geen enkele verbetering……
Terug geweest naar de specialist. Deze zij mij dat het hoogstwaarschijnlijk de bobine is die doorslaat.
Doordat lpg een hogere onsteekspanning nodig heeft, merk je het bij lpg wel en bij benzine lang niet zo.
Hij raadt dan ook de vervanging van de bobine aan. Dat zou veel meer voor komen bij Opel Vectra.Is dit verhaal te geloven??? wat kan het nog meer zijn??
Is er wellicht nog een ander optie denkbaar?
Ook deze optie kost weer een aardige duit centen, en helaas….k heb nog steeds die geldboom niet gevonden!!Dus, als er mensen zijn die soortgelijke problemen hebben gehad, en er wel een goede oplossing voor hebben gevonden, schroom niet en laat het mij aub weten.
Want ook alleen een bobine kost me weer bijna 200 euro!!Ik hoop dat iemand hier het probleem herkend en mij een goede oplossing kan geven
Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Groetjes
Martin28 april 2010 om 16:44 #17664007zet hem gewoon eens op LPG en rijdt je auto eens GOED warm op LPG. Gewoon doordouwen ookal stottert tie.
Ik had daar beduidend minder last van als ik benzines tankte als bv BP Ultimate of Total Excellium dan met de standaard “vuile” 95 uit de pomp. Hierbij had ik vooral last van even inhouden bij het intrappen van het gaspedaal.ik heb hiervoor ook een 1.6je op LPG gehad en die deed ook altijd moeilijk bij overschakelen van Benzine naar LPG
(de overschakeling na het starten even niet mee gerekend)Heb jij een DIS module met bougiekabels of een Bobine brug over de cilinderkop heen?
Anders even bougiekabels checken of ze poreus zijn.29 april 2010 om 11:40 #17664008Hallo Bas,
Bedankt voor je reactie.
Was t maar zo eenvoudig………. De auto begint pas ernstig te stotteren als ie echt door en door warm is.
Het is zo raar dat de auto aanhet begin van de rit wel heel goed rijd op lpg, maar als hij dus warmer wordt (20min/30km) begint met stotteren. Deze tijd/afstandzone wordt ingekort naarmate de buten temperatuur hoger is!
Nogmaals op benzine geen problemen.
Er zit een bobinebrug bovenop de motor gemonteerd.Groetjes
Martin29 april 2010 om 16:21 #17664009Bobine vervangen. Ik heb nog een bobine liggen maar dat is voor een astra g
Naar de sloop gaan2 mei 2010 om 19:23 #17664010is de verdamperdruk wel goed afgesteld?
1 september 2010 om 15:11 #17664011Door omstandigheden kon ik dit probleem niet eerder verder verwoorden, maar vind het wel zo netjes te vertellen hoe dit verder verlopen is.
Na wikken en wegen besloten naar een andere bobine op zoek te gaan.
Natuurlijk werd mij erg sterk aangeraden de orginele opel bobine aan te schaffen.
Toch mijn licht eens opgestoken bij een demontagebedrijf die ook nieuwe onderdelen verkoopt. (Brabebo te Mijdrecht)
Deze sloeg gelijk aan op mijn probleem.
Mijnheer, regelmatig horen wij dit probleem! andere bobine erin en klaar!!! Nou ja zeg……. eeeeh duur zeker zo’n orginele…???
Nou, wij hebben contact gehad met een fabrikant voor bobines voor de Vectra. wat blijkt? algemeen erkent probleem. zijhebben de door hun verkochte bobines laten modificeren, waardoor het ‘doorslaan’ niet meer voor zou komen.
Kosten…. rondom de 75 Euro.Kijk dat is het proberen waard.
4 boutjes los, alle contactvlakken goed schoongemaakt, nieuwe bougiedoppen gemonteerd, aangesloten en….voila dit probleem opgelost.
Helaas moest ik daarna tot vorige week voor mijn werk naar het buitenland.
Afgelopen week keren ermee gereden en het gestotter is gewoon weg.
Alleen……………. jajajaja volgende probleem:swearBij stationair loop van de motor, maakt niet uit of hij koud of warm is, lijkt het alsof hij op 3 poten loopt…..
Dit doet hij alleen op gas, overschakeling resulteert in perfecte stationaire loop!!! Iets meer gas erop en het is weg….
Voordat jullie misschien beginnen over langere tijd stilgestaan….. ik ben er de afgelopen week nl mee doorgecrosst, zo’n 3 tanken leeggedraait, dus zou hij wel weer aardig schoongeblazen moeten zijn :agentZou het een afstel probleem kunnen zijn of een injector verstopt….???
Wie heeft er mogelijk een oplossing voor dit probleem??
Ik heb ook nog een ander ellendig probleem maar ik zal daar een ander draatje over opstarten…….(heeft in mijn ogenniets met dit probleem te maken)Alvast bedankt!
Groetjes
Martin
8 september 2010 om 20:52 #17664012Als je verdamper en verdeelhuis vervangen zijn zonder dat dit het probleem op heeft gelost , mag ik aannemen dat de delen weer retour kunnen.
Klacht zoals je m omschrijft leek mij ook op bevriezing van verdamper door te weinig doorstroming of te laag peil koelvloeistof.Stoten bij accelereren vanuit laag RPM duit vaak op slechte ontsteking.
Wij doen altijd bougies kabels en/of bobine vervangen. Je kunt het ook aan de bougies zien als ze doorslaan, zwarte strepen op het porselijn.Wat betreft het huidige probleem denk ik een defecte injector of een verdeelhuis, maar aangezien deze vervangen is niet aannemlijk.
Knijp 1 voor 1 de slangen dicht van de injectoren. Degene waar motor niet op reageerd is het probleem.succes.
John30 oktober 2010 om 22:06 #17664013origineel gepost door crazylegscrane
Goedendag,Ik zit met een heel erg irritant probleem.
Ik heb een Opel Vectra B van 1999, met een 1.6 16v motor erin. LPG installatie is een coltec G3.De motor draait onder alle omstandigheden op BENZINE fantastisch!
Echter, de irritante problemen zijn op lpg.
Als de buitentemperatuur laag is, dan schakelt hij toch snel over op lpg, en loopt dan wat stotterig, niet zo ernstig.
Daarna loopt hij prima.
Maar als ik wat verder weg ben (de motor is dan door en door warm..) dan loopt hij goed bij constante snelheid maar laat ik gas los dan voel je de motor stotteren, en wil ik inhalen, dus gas erbij, dan lijkt het of hij op 3 poten gaat lopen, en verlies je trekkracht. Stotterend inhoudend etc etc…
Dit fenomeen doet zich eerder voor naarmate de buitentemperatuur stijgt.
Als ik bij volledige bedrijfstemperatuur, stationair draai,bijvoorbeeld in de file, en even iets gas geef voor optrekken,en dan weer loslaat, slaat de motor steevast af, en start dan erg moeilijk.(ook op benzine)
Afslaan doet hij erg vaak………………..ook bij inparkeren slaat hij regelmatig af
Uiteindelijk naar een lpg specialist in Amsterdam gegaan.
Deze liet zien dat er vocht in de verdeler stond. Oorzaak was de verdamper die doorsloeg….
Dus zowel verdamper als verdeler met de klep vervangen.
Ook het koelsysteem wat op de verdamper is aangesloten, vervangen door grotere slangen. Ook zijn er nieuwe gas bougies geplaatst.
aardige kostenpost inmiddels, en tja je raadt t al, geen enkele verbetering……
Terug geweest naar de specialist. Deze zij mij dat het hoogstwaarschijnlijk de bobine is die doorslaat.
Doordat lpg een hogere onsteekspanning nodig heeft, merk je het bij lpg wel en bij benzine lang niet zo.
Hij raadt dan ook de vervanging van de bobine aan. Dat zou veel meer voor komen bij Opel Vectra.Is dit verhaal te geloven??? wat kan het nog meer zijn??
Is er wellicht nog een ander optie denkbaar?
Ook deze optie kost weer een aardige duit centen, en helaas….k heb nog steeds die geldboom niet gevonden!!Dus, als er mensen zijn die soortgelijke problemen hebben gehad, en er wel een goede oplossing voor hebben gevonden, schroom niet en laat het mij aub weten.
Want ook alleen een bobine kost me weer bijna 200 euro!!Ik hoop dat iemand hier het probleem herkend en mij een goede oplossing kan geven
Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Groetjes
Martin30 oktober 2010 om 22:11 #17664014geachte crazylegscrane
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn opel uit 1999 met een Landi instalatie
problemen zijn geheel opgelost door alleen andere bougies te gebruiken vab NGK BCPR7ES
zijn officieel geen bougies voor een opel vectra 1.6 16 V maar de motor loopt zowel op benzine als gas als een zonnetje (nu al 20.000 km) zonderproblemen
jan
31 oktober 2010 om 08:57 #17664015Is nu de hele bobine vervangen of enkel de bougiedoppen..
als enkel de dopen zijn vervangen is het aan te raden om ook eens de bobine zelf te vervangen..
deze heeft namelijk ook op zijn klote gehad door het doorslaan…
Ik heb hier een Z18XE lopen (vrijwel gelijke motor) Deze draait echter op zowel Benzine als LPG echt Geweldig.
Hierbij draait deze niet eens op iridium bougies, maar op de voorgeschreven Benzine bougies. (NGK BKR5EK) deze draaien gewoon netjes ruim 30.000km mee..
Dit zijn de bougies uit deze motor na 30.000km trouwe dienst.
Deze auto rijdt nog op zijn originele bobine en bougiedoppen trouwens (170.000km)
Willem
31 oktober 2010 om 13:06 #17664016Klopt helemaal wat je zegt Willem :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.