Weblog | Hoed af voor Opel

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Weblog | Hoed af voor Opel

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277206
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013


      Het verschil tussen diesel- en benzinemotoren is dat diesels bijna altijd wél hun officiële verbruiksopgave halen. Deze dashboardkiek van de Astra 1.6 CDTI 136 pk automaat toont dus de uitzondering op de regel. Opel belooft 4,3 liter op 100 kilometer en daar zat ik net boven. Maar dat lag aan mij, vrees ik.

      Ik nam het Astraatje mee naar Frankfurt, waar ik de introductie van de nieuwe Zafira bijwoonde. Mooie gelegenheid voor een verbruikstest over bijna 1000 kilometer onder alle courante verkeersomstandigheden: stad, platteland en snelweg, hollend en stilstaand.

      Mijn voornemen was tweeledig. Heen zou ik zoveel mogelijk mijn normale rijstijl aanhouden, vlot maar niet exorbitant, terug zou ik alles op alles zetten voor een Opelvriendelijke topscore. Plan A ging als een speer, het bleek een fijn vlot dieseltje. Plan B viel in het water – bijna.

      Na de Zafira-vuurdoop rook ik huis en haard. Met bijna 500 kilometer te gaan had ik opeens helemaal geen zin meer voor een paar milliliter spaarwinst uren honderd te gaan rijden. Ik gaf dus gas en keerde huiswaarts in de stijl van de heenweg.

      De eerste tweehonderd kilometer volgde ik de Duitse verkeersstroom met de op Autobahnen gangbare kruissnelheden van tussen de 120 en 150. Wel had ik in Frankfurt vol goede voornemens nog de airco uitgezet, wat ik door het slechte weer en temperaturen onder de 20 graden niet eens merkte.

      Toen rond de klok van vijf de spits kwam opzetten raakte de gang er wel een beetje uit. Maar iets voor Keulen checkte ik met rode konen het verbruiksdisplay en dat gaf tot mijn verbazing toch nog 4,9 liter op 100 kilometer aan. Dat smaakte naar meer, of liever minder; met nog tweehonderdvijftig kilometer voor de boeg besloot ik alsnog tot het gaatje te gaan om het Gelijk van Rüsselsheim te halen.

      De verkeerssituatie werkte in mijn voordeel. Een uur lang kroop het Opeltje slowmotion mee met het langzaam rijdende maar nergens stilstaande verkeer op en tussen een gekmakende reeks Baustellen met die humeurbedervende wegversmallingen waar ik in de stromende regen toch niet boven de zestig kwam. Het resultaat mocht er zijn: zienderogen daalde het verbruik naar 4,7. Zou het dan toch…?

      Jawel. Op de A3 ter hoogte van Emlichheim kon ik bijgaand beeld vereeuwigen. En 4,5 is weliswaar geen 4,3, de fabrieksopgave had ik vermoedelijk ruim gehaald als ik de hele rit de discipline van de laatste helft had volgehouden. Na de foto was ik overigens helemaal klaar met mijn voorbeeldrol. Het laatste stuk A3 tot de grens heb ik permanent tussen de 180 en 210 gereden, waarbij het toerental tot mijn verbazing onder de 3500 bleef – rare jongens, die automaten. Eindstand desondanks in Norg: 5,0. Hoed af voor Opel, en wat zijn die hightech turbodiesels toch geweldige krachtbronnen.
      http://www.autoweek.nl/weblog/3172/hoed-af-voor-opel?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

      #18322131
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Wel een mooi stukje.

        Ik.rijd met mijn antieke turbodiesel zonder elektrische regeling ook.flink onder de opgsgave van de fabriek.

        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.