Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Weber probleem HELP!! niet synchroon te krijgen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2013 om 20:19 #17262790
Hallo Jongens,
Ik zit met mijn dubbele webers te prutsen op mijn manta 2.0s
Als de auto stationair draait is het net een duikboot. We hebben geprobeerd de carbs synchroom te stellen maar geen succes. Het vreemde is dat als ik de voorste 1e weber met mijn hand afsluit de motor hier totaal niet op reageert hij zuigt ook nauwlijks lucht aan.
Geef ik de motor wat meer toeren dan doet de voorste wel ineens mee. ??
Als ik hetzelfde kunstje doe bij de achterste weber merk je dat de motor wel reageert en bijna afslaat. Deze zuigt ook veel meer lucht aan.
Ik heb gezocht of de weber valse lucht aanzuigt en dit lijkt niet het geval.
Iemand nog een idee?
23 december 2013 om 20:34 #18201551Hallo Jos, hoe is de compressie, klepspeling, eventueel de nokkenas?
En de ontsteking, rotor, verdeelkap, kabels, bougies, kan zijn dat er met het opstarten een bougie helemaal natgeslagen is en niet meer mee wil doen.
Controleer eerst deze zaken nog eens, als dat allemaal goed is, dan verder gaan zoeken in de carburateurs.
Hebben ze lang drooggelegen en zit er wat rommel in de sproeiers, mengbuizen of stationairsproeiers?
Heb je de co% schroeven allemaal gelijk staan, eerst helemaal indraaien (zachtjes, niet te vast of doordraaien) en dan 5 halve slagen uit, dat is ongeveer goed om te beginnen.
En zitten de venturi’s nog goed geborgd met de schroeven die door het carburateurhuis de venturi’s vastklemmen?
Over de valse lucht, heb je er van die plastic ringen tussen met grote O-ringen, als de motor een keer teruggeslagen heeft willen die er nog wel eens half vantussen schieten, of een inlaatpakking die toch ergens stiekem lekt.
Succes alvast, en heb je nog vragen, laat maar weten.23 december 2013 om 20:48 #18201552En er schoot me nog wat te binnen, met dubbele webers komt de vacuumslang naar de rembekrachtiger op één cilinder te staan, meestal op de 3e cilinder, dus dat gaat nu denk ik niet op, maarrrr op de 1e cilinder zit op sommige Webers een aansluitpijpje voor de vacuumvervroeger, zit die slang er goed op, of als je zonder vacuumvervroeger rijdt, is dan het pijpje afgedopt?
Dan heb ik ongeveer alle grappen en grollen opgenoemd die mij met Webers op een CIH overkomen zijn ;)23 december 2013 om 21:09 #18201553Hallo Keesjr.
Bedankt voor je snelle reactie!
Het verhaal met de compressie is als volgt cilinderlektest gedaan compressie gemeten op alle 4 cilinders. Is goed
Onsteking opnieuw afgesteld, nieuwe rotor bougiekabels, verdeelkap (zelfs nieuwe contactpunten).
Carberateurs onlangs alle twee gereinigd sproeiers etc. (hebben ook niet lang droog gestaan. Het met de co schroeven heb ik ook geprobeerd. Eerst helemaal dicht en dan weer een paar slagen open draaien.Ik zal nog even jouw tip van de vervroeger even nachecken. Misschien toch nog ergens valse lucht. Nokkenas is niet orgineel er zit een wat (snellere) stijlere in irmscher.
Ik laat het je weten.Alvast bedankt! En idd mooi rood is niet lelijk.
23 december 2013 om 21:17 #18201554Mooi rood is prachtig Jos, zeker met Opel-Motorsport oorlogsbeschildering king:
Maar met een wat snellere nokkenas moet hij gewoon goed lopen, nou als verder alles goed is zoals ik hier lees, dan blijft er eiegenlijk alleen maar een luchtlekkage over, tijdens het lopen van de motor remmenreiniger op alle pakkingen en zo spuiten, of WD-40 als je dan direct verschil merkt ben je ook al een eind in de goede richting.
Heb je het synchroon stellen met vacuumklokken of zgn. stromingsmeters gedaan?
Met stromingsmeters is wat makkelijker, die hoef je alleen in de aanzuigkelken te houden, voor de vacuummeters moet je meestal weer aansluitingen in elk inlaatkanaal maken (niet echt handig als alles als gemonteerd is vanwege boorkrullen in de motor)23 december 2013 om 21:30 #18201555Kees,
Ik heb de carbs geprobeerd synchroon te krijgen met een kwikkolommeter. Ik heb ook een die je in de luchtinlaat kan plaatsten.
Waar kan ik trouwens de vacuumvervroeger vinden op de DCOE45?Alvast bedankt voor je hulp.
23 december 2013 om 21:37 #18201556Jos, dacht dat je met 40-ers bezig was, daar zit (meestal) het koperen pijpje aan de rechtse kant van de carburateur, in de buurt van de gasklepas.
45-ers hebben voor zover ik weet niet zo’n pijpje, maar check het toch even voor de zekerheid.
En check de tuimelaars nog even een keer, heel soms scheurt er een tuimelaar onder ring waar de stelmoer op zit, dan lijkt alles op het eerste gezicht goed, de tuimelaar beweegt ook nog, maar de klep gaat dan niet open, is mij eens gebeurd met m’n Manta, gebeurde onder het rijden en ging toen op drie cilinders lopen, maar was best een poosje zoeken voor dat gevonden was.23 december 2013 om 22:15 #18201557Ik ga het checken, bedankt kees!
23 december 2013 om 22:22 #18201558Succes Jos, moet toch te vinden zijn!
24 december 2013 om 10:16 #18201559de gaskleppen van de achterste carb. staan al open en de voorste niet dus hoogstwaarschijnlek toch niet synchroon
eerst op het oog goed zetten dan pas met de meters25 december 2013 om 11:54 #18201560nog een tip is je ontsteking wel geheel goed.
eens gehad andere motor gemonteerd liep even broert als de oude,
bleek dat de as van de ontsteking krom was dus op twee cilinders mooie fonk,
en op de andere niet,omdat de punten dan bijna dicht staan.
je kunt het merken auto starten en even voelen of de uitlaatpoorten alle 4 even warm worden.
wij monterden een electronische ontsteking opgelost.
koste weleen dag en een blokwissel.succes met het afstellen..gr renee..25 december 2013 om 22:07 #18201561Hallo guys,
Ik heb nog het e.e.a nagecheckt en de carb zuigt echt nergens valse lucht aan.
Het verhaal van Renee zou ik even moeten checken. We zijn al eens met de ontsteking bezig geweest. Ik heb zelfs nog een lumination set liggen die ik er op wil gaan zetten.
Dat van de as zou ik ik na moeten checken door hem even los te halen. (ik neem aan dat je de as ook vervangen hebt) Ik heb met een infrarood temp meter gemeten en de voorste twee uitlaatpoorten liggen kwa temp behoorlijk achter t.o.v. de achterste. Volgende week weer verder hobbyen.25 december 2013 om 22:14 #18201562Zit er geen verstopping in dat deel van de carb? Blijft de vlotternaald niet hangen? Zijn de vlotters ook goed afgesteld?
27 december 2013 om 11:36 #18201563misschien een idee om het laten te doen ;)
Zonder apparatuur wordt het niet wat :angel27 december 2013 om 20:30 #18201564@ Jos, is het echt geen afstelprobleem tussen de carbs? Ik vind dit zo vreemd wat er bij jou aan de hand is, heb zelf al redelijk wat Manta’s en Ascona’s omgebouwd naar Webers en Dell’orto’s en dat lukte altijd vlot om de boel lopend en synchroon te krijgen, het fijne afstelwerk verder op de Dynojet en klaar.
Hele lompe vraag, toevallig twee bougiekabels omgewisseld? Kan zomaar in de drukte van het sleutelen gebeuren :oops:30 december 2013 om 22:23 #18201565Heb je de motor horen lopen waar de carbs vanaf kwamen met die carburateurs ?
Of heb je ze ergens los gekocht ?
Probeer dan anders eerst eens een set van iemand anders.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.