Waterpomp vervangen Zafira A (bj.: 2000)

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Waterpomp vervangen Zafira A (bj.: 2000)

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Zafira One

HELP !

Sinds een maandje ben ik een trotse bezitter van een Zafira A (bouwjaar 2000). Ik heb
      er lang van gedroomd, en werd eindelijk werkelijkheid. Er bleken alleen, achteraf, wat
      kleine gebreken aan te zijn die ik niet wist en ook niet verwacht had. Zo heb ik gisteren
      de complete linker koplamp vervangen waarbij een gedeelte van de bumper los moest
      anders kregen we hem helemaal niet los. Na een kleine 2 uurtjes, hebben we het dan ook
      eindelijk gefikst.

Nu heb ik weer een ander probleem. Sinds enkele dagen lijkt het wel of onze Zafira zwaar
      verslaafd is geworden aan de koelvloeistof. Na een kilometer of 100 gereden te hebben,
      moet ik het reservior alweer bijvullen want anders (lijkt het) is het reservoir leeg. Nu heb
      ik op Google gezocht naar wat de oorzaak kan zijn. Het enige waar ik op stuit is dat de
      waterpomp waarschijnlijk “overleden” is. Nu kan ik wel ergens goedkoop aan een nieuwe
      waterpomp komen, maar dan heb ik hem nog niet gemonteerd. Ik als leek, wil daar al
      helemaal niet aan gaan begeven. Laat staan dat ik weet waar die waterpomp zit onder
      de motorkap. Als ik een stuk gereden heb, is het reservior zo goed als leeg, maar ik vind
      nergens een lekkage of vochtplekken. Ik heb een Opel Zafira A 1.6 16v. benzine. Nu heeft
      iemand mij een “pil” geadviseerd om de lekkage te stoppen, maar als het idd de waterpomp
      is die “overleden” is, werkt zo’n “pil” toch ook niet? Iemand heeft mij zo’n “pil” geadviseerd
      en een ander zegt juist dat zo’n “pil” het hele blok naar z’n mallemoer werkt. Wat kan ik het
      beste doen en WIE KAN/WIL MIJ HELPEN?

Is er iemand in omgeving 043 / 045 / 046 die verstand heeft van deze modellen van Opel
      en kan diegene me ook (voor prikkie) helpen met het inbouwen van de eventuele nieuwe
      waterpomp? Heeft iemand misschien ook nog ergens een waterpomp rond dwarrelen die
      ik misschien voor een prikkie kan/mag overnemen?

Alvast bedankt voor jullie info, en misschien jullie hulp!

bandido
      Deelnemer

Als ie nergens koelvloeistof lekt denk ik dat de koppakking naar de maan is.

Zafira One

Okay, maar dan moet je toch ook iets aan de oliedop kunnen zien? Wat kan me dat
          grapje gaan kosten? Zal wel prijzig zijn, niet? Ik heb hem een maandje geleden voor
          € 1.000,00 gekocht bij een bedrijf in Nijmegen. Wat kost zo’n “grapje” voor de
          Zafira A (bouwjaar 2000) 1.6 16V benzine? En dan te bedenken dat we in de
          schuldsanering zitten en maar € 145,00 per week hebben. Lijkt me dan beter om
          hem van de hand te doen en te kijken voor een andere, niet?

Famempeters

kijk ik wil je niet telleurstellen maar een paar dingen .

een waterpomp vervang je niet ff gouw de pomp kost de hele wereld niet rond de 80€ maar hij zit in de Distributie riem loop. dan komt de vraag ??? hoe lang zit die er op 4 jaar 60.000km ????? is hij pas vervangen zonder de pomp is dom zou je het redden alleen de pomp. zo niet compleet vervangen reken op 175€ voor pomp en riem set dan moet hij er nog ff in 2 uurtjes je druk maken ,maar wat ik begrijp kan je dat niet zelf dan word het lastig .

2e het kan ook een lekke koppakking zijn je kan is kijken naar de kleur van je olie heb je witte condens rook of laat hem eerst is onder druk zetten en een goed oordeel vellen .
            kop reparatie is net wat je wilt een uurtje of 5-6 arbeidsloon kop vlakken pakking set is gouw een 800€ en dan moet je nog niet teveel tegen komen wat in dit geval wel zou kunnen klepsteel rubbers kleppen opnieuw inslijpen of vervangen ???? wat is wijs he als je de kop er toch af hebt .het is een 1600 1e zal nog wel een x16xel wezen dus die heeft wat liefde nodig ????

wat is wijs laten afpersen weten wat er is en dan beslissen wegwezen of reparatie . maar reken op zomaar minimaal 300€ pomp en riem .rest is alleen maar erger en duurder .
            kan dat bedrijfje in Nijmegen niet voor je kijken wat er aan de hand is ???????? los van je besluit ????

wat je aangeeft ik had het niet verwacht kijk 1000€ voor een auto van 2000 is niet duur ik ga er van uit dat je dan zeker geen nieuwe krijgt voor die prijs en dat je wat kan verwachten ??zo reeel ben ik overigens wel om dat te zien maar ben dan ook 64 jaar en al tig jaren opel beun .

goede zijn er wel hoor en mazzel mijn Zafira 1600 is van 2004 zwart metalic en heeft 50.000km gelopen 1e eigenaar en ik gaf in December 3000€ voor deze wagen en hij is echt nieuw ,maar let op ik heb banden uitlaat alles verkocht via Marktplaats en alles zit er nieuw op , als klap heb ik de Airco condensor en pomp (had 4 jaar niet gewerkt ) laten vervangen dus hij is in absolute nieuw staat maar heeft me ook 1000€ op de aankoop gekost .

mazzel kan ook mijn vectra B1 van 1998 kocht ik voor 2750 heb er 5 jaar plezier van gehad totaal 1000€ kosten gehad verbrande kleppen repartie zelf met vriend vak garage gedaan en op oude jaars dag 1e kijker heeft hem gekocht voor 1750€ en die was ook helemaal nieuw met goede ECC airco .

Bert

Zafira One

Ik heb me zelfs al laten vertellen/schrijven dat er een luchtbel in de radiator/leidingen kan zitten. Dit is te verhelpen door
              het hele systeem leeg te laten lopen en deze dan opnieuw te vullen. Ook kan er een defect aan de dop van het reservoir
              zijn waardoor deze, door druk opbouw, koelvloeistof wegdrukt wat door de warmte direct verdamt. Ik zal eerst eens op
              een “goedkope” manier gaan zoeken door het hele systeem leeg te laten lopen en dan opnieuw te vullen. Dan ga ik eens
              kijken of ik een nieuwe dop kan bemachtigen. Als dit het probleem is, ben ik gered en redelijk goedkoop uit geweest.
              Anders, als het idd de koppakking is, zal ik waarschijnlijk deze Zafira (nu het nog fatsoenlijk rijdt zonder verdere gebreken)
              zo snel mogelijk van de hand moeten gaan doen en dan uit gaan kijken naar een andere. Ik heb 12jr gedroomd van een
              Zafira A-type, nu heb ik er sinds een maandje 1 en blijkt deze ook nog eens “verborgen gebreken” te hebben wat me straks
              misschien klauwen vol geld gaat kosten. Dacht dat ik er goed aan gedaan had, maar blijkt achteraf waarschijnlijk toch weer
              een duurkoop te zijn. Helaas heb ik geen garantie op deze auto gekregen en dacht er goed aan te doen omdat ik hem bij
              een bedrijf in Nijmegen (wat aangesloten is bij Bovag) gekocht heb. Ik heb zelfs een NAP bij deze auto erbij gekregen waar
              (helaas) alleen maar datums opstaan (geen reperaties, etc).

Kenmerken van een defecte koppakking zijn?

Kenmerken wat hij NU vertoond?
              * Koelvloestof loopt veel te snel weg.
              * Géén vreemde aanslag/luchtbellen binnenzijde oliedop
              * Geen geknetter met aansteker binnenzijde oliedop
              * Geen vreemde kleur van de olie (sinds bijgevuld: bruin/zwart)
              * Rijdt verder goed, trekt goed en vertoond verder geen rare dingen.

Thnxs alvast voor de benodigde info en eventuele hulp!

Famempeters

kijk ik boel dat bedrijf in Nijmegen hoeft geen garantie werk te doen maar uit een vorm van Coulance misschien de oorzaak kan bevestigen dan ben je al een grote stap verder .

en ik hoop echt dat het lucht is maar ik vrees als je al een aantal keren zoveel heb kunnen bij vullen dat het ook niet de clou is ga een stuk rijden met de dop er af vul hem bij en ga rijden kan hij al zijn lucht goed kwijt kachel vol aan dat is het enige .

of net wat ik zei vraag gewoon bij die mensen in Nijmegen het zullen toch geen onmensen zijn ???
                en dan weet je wat er op je af komt .

Zafira One

Ik ga dat bedrijf eens aanschrijven en “ga een stuk rijden met de dop er af vul hem bij en ga rijden kan hij al zijn lucht goed
                  kwijt kachel vol aan dat is het enige”. Misschien dat ik dan idd een stuk verder kom.

Thnxs voor alle info en tips!

Opeltje17
                  Deelnemer

De kans op een luchtbel is erg klein, dit systeem is zelf ontluchtend dus ga daar maar niet van uit.

Laat je koelsysteem eens afpersen dan ben je er meestal gauw genoeg achter waar die lek is.

Zafira One

Ik wil het best laten afpersen, maar wat zijn de kosten die daar weer aan vast zitten?
                      Inmiddels heb ik al liters koelvloeistof verkloot en heb ik een nieuwe koplamp gisteren
                      geplaatst omdat deze ergens een gaatje had.

Opeltje17
                      Deelnemer

Ga eens langs een universele garage deze kunnen hem vast afpersen, al is het niet gegarandeerd dat ze iets vinden.

Zal een paar tientjes worden denk ik, veel meer kunnen ze hier niet voor rekenen.

Zafira One

Thnxs voor alle info!

Famempeters

En na zo veel hulp goed bedoelingen werd het stil ?????

het zou leuk zijn om te melden of er wat gevonden is of hoe het is opgelost , of niet en je de auto hebt weggedaan ????

er zijn mensen die hier ook weer leer uit halen !!!!!!!.

Bert

djplan
                            Deelnemer

@Famempeters wrote:

En na zo veel hulp goed bedoelingen werd het stil ?????

het zou leuk zijn om te melden of er wat gevonden is of hoe het is opgelost , of niet en je de auto hebt weggedaan ????

er zijn mensen die hier ook weer leer uit halen !!!!!!!.

Bert

ben helemaal met je mee eens :thumbup

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.