Waterpomp Vectra e18nvr 1990

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Waterpomp Vectra e18nvr 1990

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247597
    xe11
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 October 2007

      Beste Mede-forummers,

      Vandaag ben ik van de apk keuring gekomen met een verse apk voor mijn vectra 1.8s, alleen kreeg ik de waarschuwing dat de waterpomp slecht is/geluid maakt. Nu zijn de distributieriem / spanrollen / waterpomp precies een jaar geleden vernieuwd, bij een beunhaas (geen idee wie..) Waarschijnlijk is de waterpomp helemaal niet vernieuwd, of wie weet een exemplarisch mankement.. Niet zo’n leuk idee dus, maarja, we gaan gewoon verder..

      Is het een klus die je als doehetzelver een beetje kan klaren? Ik heb niet direct een technische achtergrond, maar al wel wat sleutelervaring (koppakking van renault 5 vernieuwd, verschillende remblokken/schoenen, kleppen gesteld, uitlaat gemonteerd enz..) Is het een klus die ik zelf kan klaren of is dit sterk af te raden? Kunnen de spanrollen en d-riem eventueel opnieuw gebruikt worden?

      Ik heb wel een haynes vraagbaak van de Engelse vectra/cavalier, maar die kent de e18nvr motor niet.. Ook de 1.8i nz staat er niet in, als die 2 al dezelfde afstelgegevens hebben… Of weet anders iemand toevallig een site waarop wat info staat?

      Alvast bedankt :thumbup

      #18006251
      LiLDeViL
        Lid sinds:
        28 June 2009

        Durf je het zelf aan moet je je eigen afvragen, het blijft wel je distributsie riem.. Het is in principe een simpel klusje, zorg eerst dat je goed ruimte maakt en doe dan eens alles op je gemakje bekijken.. Wat zijn de spanrollen en wat zijnde looprollen? Staan er markeringen op de tandwilen en motor waarmee je hem mooi op,tijd kunt zetten, zoniet dan kun je ze ook markeren.. Zorg dat je de riem goed op spanning zet maar niet té strak. Span en looprollen kun je meestal met 30/40Nm vastzetten. Tandwielen kun je laten zitten.

        Een nieuw setje is wel aan te raden, net wat je al zegt, als het een echte beunhaas was die de waterpomp door laxheid heeft laten zitten… Voor hetzelfde geld heeft hij de riem ook niet vernieuwd zoals hij wel zou beweren.. Voor die 100euroknallers extra laat je niet je zuigertjers met de klepjes kussen..!

        #18006252
        xe11
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 October 2007

          Bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik het wel ga doen. Zo te zien kan je overal goed bijkomen. Alleen omdat ik het nog niet eerder heb gedaan weet ik niet precies welke spanning de d-riem moet hebben.. Zelfde als een multiriem? Of even aanvoelen hoe strak de oude staat?

          Ik geloof trouwens dat dit blok een vrijloper is, dus mocht ie knappen dan is het niet meteen einde verhaal.. Het liefste zou ik de andere spullen opnieuw gebruiken, dat is dan een kleine pleister op de wond.. Aan de andere kant, als je alles vernieuwt weet je wel dat het eindelijk goed is allemaal. Ik zal er eens over nadenken..

          #18006253
          LiLDeViL
            Lid sinds:
            28 June 2009

            Ja das beetje op gevoel… Bij “oude riemen” word spanning sowieso minder.. Ik werk zelf in garage en dan heb je er op gegeve moment wel een gevoel voor als je geen spannings meter hebt… Kort door de bocht als je geen spanningsmeter kunt regelen, als je hem zo strak zat die ie een halve kwartslag nog kan draaien zit je in de buurt… Maar is moeilijk uit te leggen haha.. Spanning of (doorbuigendheid) is ook afhankelijk van de afstand tussen rollen en tandwielen.. Hoelanger de afstand hoe “makkelijker” hij zal doorbuigen. Zet je hem op dat punt dan strak dan kan hij op de kortere stukken weer té strak liggen…. Heb je evt niet een bekende die dit vaker heeft gedaan? Dat hij de spanning controleert?

            #18006254
            xe11
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 October 2007

              Helaas heb ik geen spannings meter.. Maar denk dat ik je wel begrijp, als de riem te strak staat, zit er helemaal geen speling in, en te los dan tja.. Zal het geheel wel wankel aanvoelen als het ware? Ik heb helaas niet iemand in mn omgeving direct die er ervaring mee heeft. Maar ik zal de boel eerst eens bekijken inderdaad voor ik eraan begin..

              #18006255
              xe11
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 October 2007

                Ok vandaag even de boel los gehad, zie foto. Kan ik constateren dat er geen druk of spanrollen aanwezig zijn en alleen de waterpomp losgemaakt hoeft te worden, zodat je met die tevens de spanning van de riem kan instellen door hem te verdraaien? (ik snap nu waarom de poelie zo scheef op de pomp zit :P ). De d-riem loopt vanaf de bovenste tandwielpoelie naar de waterpomp, naar de onderste poelie en weer terug.

                De waterpomp zit met inbusbouten vast, dus ik hoef eigenlijk geen momentsleutel te gebruiken?

                alvast bedankt :thumbup

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.