Waterpomp lekt (al hersteld :D)

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Waterpomp lekt (al hersteld :D)

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219639
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Verdikke verdikke verdikke!! Kom ik net buiten zie ik een plas onder de Monza liggen. Niet normaal dus. Heb me er dus ff onder gelegd en het was als zoals ik vermoede, de waterpomp die lekt. Als je de motor laat draaien spuit het er zelfs uit. De pomp zelf is niet defect, maar de pakking die ertussen zit wel. Gelukkig heb ik nog een nieuwe versterkte pomp (die ik da maar ineens plaats) + pakking liggen? zijn er tips waar ik moet op letten bij het vervangen van de pomp? Het lijkt me nu niet zo een immens groot werk, als alle bouten los willen.

      #17652613
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Valt mee,je moet als je gemakkelijk wilt werken:
        De radiateur loshalen,stuurbekrachtegings pomp en dynamo ff ontspannen zodat je de V-snaren eraf kunt halen.
        Visco vin ff losschoeven,gaat het beste als de V-snaren er nog op zitten,dan heb je wat weerstand.

        Dan moet je de krukaspoulie los halen,hier zit nl ook een bout achter waar je anders niet bij kunt.

        Dan kun je de pomp zo loshalen,en vervangen.

        Maar doe dit wel met beleid,dei M7 bouten zitten graag vast en breken erg graag.

        En wat is een versterkte pomp???
        Wat is der anders aan dan aan een gewone waterpomp??

        #17652614
        Opel_Bjorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2008

          versterkte lager waardoor deze minder snel verslijt.

          #17652615
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Mmm denk dat je wat hebt gekocht wat gewoon een serie pomp is…
            Der bestaan geen versterkte pompen,met sterkere lagers voor zover ik weet,enkel 4 en 6 cil pompen met 9 of 12 schoepen.
            Die van 12 schoepen werd als “versterkt” gekocht voor een 4 cil.

            Maar goed je weet nu hoe je um moet vervangen.

            #17652616
            rinus de boer
              Lid sinds:
              2 July 2004

              Ben, deze gasten adverteren ermee.

              http://link.marktplaats.nl/333403061

              Volgens hun een waterpomp met versterkt lager.

              #17652617
              eddepet007
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2005

                mja ken ze ook niet ken wel voor de diesel die heeft extra poelie

                #17652618
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Als er een versterkte lager in zit, zou die iets zwaarder moeten wegen, toch ?:hmmz

                  Wil je er ff een fotootje bij plakken, Bjorn ? :hmmz
                  (om te zien of er evt idd meer schoeps in zitten)

                  pics van de nieuwe en de oude waterpomp :thumbup

                  grtz :wors

                  #17652619
                  rinus de boer
                    Lid sinds:
                    2 July 2004

                    Hoeft niet zwaarder te wegen. Het lager kan van een sterker materiaal gemaakt zijn. Blijft het gewicht hetzefde, zo ongeveer.

                    #17652620
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Der zijn wel meer dingen die mensen schrijven,en onzin als een versterkt lager neem ik niet serieus:
                      Lees het OHF maar eens door,daar blijkt uit de originele GM pompen het sterkste zijn samen met SKF pompen.

                      Het is ook zelden dat het lager kapot gaat,maar altijd de afdichting van de pomp inwendig die kapot gaat,dus een lager versterken is vrij zinloos.

                      #17652621
                      Opel_Bjorn
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 May 2008

                        Voila, de monza rijdt alweer :D. heb me deze avond een paar uurtjes bezig gehouden. Was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk en alle boutjes kwamen direct los (buiten die van de krukas daar heb ik eventjes op liggen wringen). Alles proper gemaakt met het dremeltje en klein schuurborsteltje, en de boel weer monteren :D.

                        Wat ik nu vreemd vond was nadat ik de motor terug opgegoten had met koelvloeistof, hij dus niet meer stationair bleef draaien:(. Men maag begon drie keer rond te draaien, maar éénmaal de thermostaat open ging en ik het blok vol koelvloeistof kon gooien bleef hij weer mooi op stationair draaien. Kan dit mss te maken hebben met het feit dat de temperatuursensor de verkeerde waarde doorgeeft omdat er nog geen koelvloeistof bij zit? in ieder geval start hij terug van de eerste keer en blijft hij super mooi draaien.

                        Sorry, ik had foto’s willen pakken van de nieuwe waterpomp maar ik lees het nu pas :o. De pomp ziet er praktisch exact hetzelfde uit, dus véél valt er niet aan te zien :D.

                        #17652622
                        Opel_Bjorn
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 May 2008

                          niemand die dat weet? :)

                          #17652623
                          astraminator
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 August 2004

                            Hoogst waarschijnlijk lucht in het systeem. Even goed ontluchten en alles werkt zoals tevoren.

                            #17652624
                            rinus de boer
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              origineel gepost door ckad
                              Hoogst waarschijnlijk lucht in het systeem. Even goed ontluchten en alles werkt zoals tevoren.

                              Mijn idee ook. Even laten draaien met de dop open, kunnen de luchtbellen eruit (en de verwarming aanzetten !!). Tenminste, zo deed de wegenwacht het, toen ik met een lekke waterpomp stond.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.