Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Waterpomp lekt (al hersteld :D)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2010 om 18:19 #17219639
Verdikke verdikke verdikke!! Kom ik net buiten zie ik een plas onder de Monza liggen. Niet normaal dus. Heb me er dus ff onder gelegd en het was als zoals ik vermoede, de waterpomp die lekt. Als je de motor laat draaien spuit het er zelfs uit. De pomp zelf is niet defect, maar de pakking die ertussen zit wel. Gelukkig heb ik nog een nieuwe versterkte pomp (die ik da maar ineens plaats) + pakking liggen? zijn er tips waar ik moet op letten bij het vervangen van de pomp? Het lijkt me nu niet zo een immens groot werk, als alle bouten los willen.
5 april 2010 om 19:24 #17652613Valt mee,je moet als je gemakkelijk wilt werken:
De radiateur loshalen,stuurbekrachtegings pomp en dynamo ff ontspannen zodat je de V-snaren eraf kunt halen.
Visco vin ff losschoeven,gaat het beste als de V-snaren er nog op zitten,dan heb je wat weerstand.Dan moet je de krukaspoulie los halen,hier zit nl ook een bout achter waar je anders niet bij kunt.
Dan kun je de pomp zo loshalen,en vervangen.
Maar doe dit wel met beleid,dei M7 bouten zitten graag vast en breken erg graag.
En wat is een versterkte pomp???
Wat is der anders aan dan aan een gewone waterpomp??5 april 2010 om 19:26 #17652614versterkte lager waardoor deze minder snel verslijt.
5 april 2010 om 19:40 #17652615Mmm denk dat je wat hebt gekocht wat gewoon een serie pomp is…
Der bestaan geen versterkte pompen,met sterkere lagers voor zover ik weet,enkel 4 en 6 cil pompen met 9 of 12 schoepen.
Die van 12 schoepen werd als “versterkt” gekocht voor een 4 cil.Maar goed je weet nu hoe je um moet vervangen.
6 april 2010 om 06:31 #17652616Ben, deze gasten adverteren ermee.
http://link.marktplaats.nl/333403061
Volgens hun een waterpomp met versterkt lager.
6 april 2010 om 06:43 #17652617mja ken ze ook niet ken wel voor de diesel die heeft extra poelie
6 april 2010 om 07:14 #17652618Anoniem
1 January 1970Als er een versterkte lager in zit, zou die iets zwaarder moeten wegen, toch ?:hmmz
Wil je er ff een fotootje bij plakken, Bjorn ? :hmmz
(om te zien of er evt idd meer schoeps in zitten)pics van de nieuwe en de oude waterpomp :thumbup
grtz :wors
6 april 2010 om 09:25 #17652619Hoeft niet zwaarder te wegen. Het lager kan van een sterker materiaal gemaakt zijn. Blijft het gewicht hetzefde, zo ongeveer.
6 april 2010 om 10:04 #17652620Der zijn wel meer dingen die mensen schrijven,en onzin als een versterkt lager neem ik niet serieus:
Lees het OHF maar eens door,daar blijkt uit de originele GM pompen het sterkste zijn samen met SKF pompen.Het is ook zelden dat het lager kapot gaat,maar altijd de afdichting van de pomp inwendig die kapot gaat,dus een lager versterken is vrij zinloos.
6 april 2010 om 19:24 #17652621Voila, de monza rijdt alweer :D. heb me deze avond een paar uurtjes bezig gehouden. Was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk en alle boutjes kwamen direct los (buiten die van de krukas daar heb ik eventjes op liggen wringen). Alles proper gemaakt met het dremeltje en klein schuurborsteltje, en de boel weer monteren :D.
Wat ik nu vreemd vond was nadat ik de motor terug opgegoten had met koelvloeistof, hij dus niet meer stationair bleef draaien:(. Men maag begon drie keer rond te draaien, maar éénmaal de thermostaat open ging en ik het blok vol koelvloeistof kon gooien bleef hij weer mooi op stationair draaien. Kan dit mss te maken hebben met het feit dat de temperatuursensor de verkeerde waarde doorgeeft omdat er nog geen koelvloeistof bij zit? in ieder geval start hij terug van de eerste keer en blijft hij super mooi draaien.
Sorry, ik had foto’s willen pakken van de nieuwe waterpomp maar ik lees het nu pas :o. De pomp ziet er praktisch exact hetzelfde uit, dus véél valt er niet aan te zien :D.
7 april 2010 om 19:22 #17652622niemand die dat weet? :)
7 april 2010 om 20:01 #17652623Hoogst waarschijnlijk lucht in het systeem. Even goed ontluchten en alles werkt zoals tevoren.
8 april 2010 om 07:55 #17652624origineel gepost door ckad
Hoogst waarschijnlijk lucht in het systeem. Even goed ontluchten en alles werkt zoals tevoren.Mijn idee ook. Even laten draaien met de dop open, kunnen de luchtbellen eruit (en de verwarming aanzetten !!). Tenminste, zo deed de wegenwacht het, toen ik met een lekke waterpomp stond.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.