Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Wat zijn de beste motoren op LPG?
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 juni 2017om 15:52 door Astra G X1.6SZR.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2015 om 11:33 #17271329
Na veel hier gelezen te hebben over dit onderwerp heb ik helaas nog niet een compleet overzicht van de do’s en don’t bij het uitzoeken van een ‘nieuwe’ auto op LPG G3.
Zo weet ik inmiddels dat de Z18XE met 125pk zeer geschikt zou zijn en de Z18XER, Z16XEP en Z16XER juist weer niet.
Al die motorcodes van Opel zeggen me nog niet heel veel eigenlijk. Ik weet nog niet precies welke motorcodes er zijn en welke modelnaam en pk’s van de Astra er bij horen als je op gaspedaal.nl of mobile.de zoekt.
Een kort overzicht met motorcode/pk’s/modelnaam (en eventueel bouwjaren) van goede motoren zou erg fijn zijn.
Berichten over probleemloos 400.000km maken mij blij, zo’n auto wil ik :thumb
Misschien is zo’n overzicht hier al op het forum, maar ik heb het nog niet gevonden.Ik kijk naar Astra H en Astra J (maar die is eigenlijk buiten mijn budget).
Ook een Corsa 5 deurs zou misschien een optie zijn. Maar denk bij de Astra H uit te komen.Bedankt voor de hulp alvast :D
4 april 2015 om 11:36 #18280080Astra-H Z14XEP Z16XEP Z18XER Z20LEL Z20LEH
Astra-J A14XER Z16XEP A16XER Z18XER A18XER
Corsa-D Z10XEP A10XER Z12XEP A12XER Z14XEP A14XER Z16LEL Z16LET A16LEL A16LETverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 april 2015 om 12:21 #18280081Hallo WimV6, bedankt voor je overzicht!
Voor de duidelijkheid, dat zijn motoren die je juist NIET moet hebben op LPG?
Want de Z18XER en bijvoorbeeld Z16XEP noem je ook en in meerdere topics wordt deze motor o.a. door jou als ongeschikt voor LPG genoemd.Maar de Z16XER noem je niet in je lijst en die kwam ik in meerdere topics ook tegen als ongeschikt.
Dus nu snap ik het even niet hoe je het bedoelt :hmmz
4 april 2015 om 17:36 #18280082Vanmiddag wat auto’s bekeken in de stad en kom tot de conclusie dat het een Astra H gaat worden.
Waarschijnlijk een Caravan en bij voorkeur in Cosmo uitvoering 8)Een turbo zo helemaal leuk zijn, maar is geen must, zeker i.v.m. het brandstofverbruik.
En bij voorkeur koop ik een Astra H vanaf de facelift, maar dat wordt op LPG lastig als ik de topics op het forum zo lees?Maar van het lijstje hierboven kan ik nog geen soep van koken.
Verschillende topics gelezen zoals:
viewtopic.php?f=75&t=174389&p=2285963&hilit=Z20LEL+lpg#p2285963Dus nu vind ik het lijstje toch verwarrend, sorry.
Hopelijk kan ik een definitieve lijst krijgen met motorcodes voor de Astra H welke (super) geschikt zijn voor LPG.Bedankt mensen voor de hulp.
4 april 2015 om 18:54 #18280083Z14XEP,Z18XE,Z20LEL,Z20LER.
DE Z16XER en de Z18XER van na de facelift niet, de Z14XEP en de Z20LER zijn er wel na de facelift.
5 april 2015 om 08:57 #18280084Hallo Opelvrinden, wat gaaf dat jullie me helpen king:
Na een nacht slapen valt het me (pas) op dat het lijstje van Wim-V6 eigenlijk bijna alleen uit XER en XEP motoren bestaat. En in andere topics worden diverse XER en XEP motoren als ongeschikt voor LPG bestempeld.
Dus vermoed ik nog steeds dat Wim-V6 de lijst heeft bedoeld als waarschuwing van motoren om NIET op LPG om te bouwen.
@Opeltje17: Verwarrend is het dan weer dat in jouw aanbevolen motoren voor LPG de Z14XEP en Z20LEL staan, wat Wim-V6 mij lijkt af te raden.Op een Duits forum worden van de 2.0 turbo’s alleen de Z20LER en Z20LET aanbevolen, wat dan weer klopt met het afkeurlijstje (als je hier nog een klap op wilt geven Wim-V6, zou mooi zijn) van Wim-V6 http://www.autogas-boerse.de/forum/board_entry.php?id=54036″ onclick=”window.open(this.href);return false;
:?:
5 april 2015 om 11:03 #18280085De 2.0 turbo’s zijn allemaalmgeschikt, z18xe ook de z18xer niet.
5 april 2015 om 11:52 #18280086ja, de Z18XE is de voordehand liggende keuze.
Maar ik wil graag de Astra H facelift kiezen met vlotte motor.Dus zoek ik een alternatief voor de Z18XE en weet nog niet welke dat kunnen zijn…
Om te berekenen wat je het beste kan rijden (benzine, diesel, lpg, aardgas etc) is er een leuke rekensite in Duitsland:
http://www.amortisationsrechner.de/” onclick=”window.open(this.href);return false;5 april 2015 om 12:00 #18280087De Z14XEP of de Z20LER.
5 april 2015 om 17:26 #18280088De Astra-H is ZELDEN!!! geleverd met de Z18XE motor.
Meest met de Z18XER, ook in de modellen van VOOR! de Facelift.Dus je moet wel goed opletten.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 april 2015 om 17:27 #18280089Ik somde de meest geleverde benzine motoren op in de Astra-H
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 april 2015 om 19:25 #18280090bedankt mannen.
Tja, dan zal het wel een z18xe worden.
Een 1.4 te weinig pit en een 2.0 turbo is leuk maar nog dorstiger.
(als dit mee valt en ergens tussen 1:12 en 1:14 uit kan komen dan is een turbo zeker interessant)Wat verbruikt een z18xe op LPG?
Als dat 1:10 is dan wordt me dat ook te duur.
Maar is het 1:13 of beter dan kan het prima.5 april 2015 om 20:49 #18280091Eerder 1 op 10 dan 1 op 13
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 april 2015 om 20:11 #18280092In mijn zoektocht naar een geschikte opvolger van de Astra G viel het me zo te binnen dat Saab ook binnen GM viel en veelvuldig gebruik maakte van Opeltechniek.
Op het gevaar af hier weggehoond en verwezen te worden naar het Saabforum (hopelijk niet) toch een paar vragen:
1) Is de Z18XE 122pk in de Saab 9-3 (vanaf 2003) hetzelfde blok als de Z18XE in de Opel Astra 125pk?
De reden van deze vraag is of het blok in de Saab ook goed bestand is tegen LPG gebruik.2) Zijn er nog andere motoren in de Saab 9-3 (vanaf 2003) die LPG-proof zijn?
turbo turbo! :)3) Kan ik zo’n Saab ook uitlezen met mijn OPCOM-setje?
28 april 2015 om 21:05 #18280093De 122 pk is inderdaad de z18xe zoals ook in de opels is te vinden. Maar ook de Z18XER. Verder zijn de meeste saab motoren geschikt voor gas injectie.
22 mei 2017 om 13:08 #18343648[quote quote=18280088]De Astra-H is ZELDEN!!! geleverd met de Z18XE motor.[/quote]
Dat heb ik de afgelopen jaren i.d.d. gemerkt
Nog steeds niet geslaagd helaas.De Astra G X16SZR is nog steeds niet dood, het blijft maar doorgaan ondanks dat het best wel een barrel is (vind ik).
Een Astra G moet dan wel erg goed zijn in mijn beleving.Daarom, wil ik de zoektocht verruimen naar een Astra G station/caravan (liefst de facelift) met een motor die ook goed op LPG kan.
Uiteraard de X16SRZ 75pk, maar liefst wil ik wat meer kracht.
Welke motoren (met codes) zijn in de Astra G erg goed / net zo onverwoestbaar als de X16SZR op LPG?22 mei 2017 om 18:34 #18343665In de Astra G eigenlijk vrijwel Allemaal, maar ik zou dan gaan voor een X20XEV of X18XE1/Z18XE
23 mei 2017 om 10:02 #18343685Als je je huidige auto had omgebouwd toen je dit topic startte, dan had je de lpg installatie al terug verdient :smiley-car:
23 mei 2017 om 11:11 #18343688Een oude 4 cilinder rekord met CIH blok. Onverwoestbaar op gas, spreek uit ervaring met de 6 cilinders :happy02: :happy02: :happy02:
23 mei 2017 om 12:21 #18343692[quote quote=18343685]Als je je huidige auto had omgebouwd toen je dit topic startte, dan had je de lpg installatie al terug verdient
[/quote]
De huidige Astra G X16SZR is op LPG, maar er moet eens wat anders komen.
Graag zelfs.23 mei 2017 om 12:25 #18343693[quote quote=18343665]In de Astra G eigenlijk vrijwel Allemaal, maar ik zou dan gaan voor een X20XEV of X18XE1/Z18XE
[/quote]
De meeste aangeboden Astra G’s op LPG zijn 1.6
Vaak zie ik dan een 101pk 1.6 16v. Is dat een goede op LPG? Dat zou prima zijn.Graag zou ik van de 1.6 versies (16v) ook de motorcodes weten die goed zijn op LPG, bedankt.
De voorkeur gaat uit naar een blok wat ook omstreeks 1:11 op LPG haalt en een interval van de distributieriem van 80 – 120 Dkm (de huidige SZR heeft maar liefst 120Dkm!).
23 mei 2017 om 14:22 #18343695De X16XEL of de Z16XE zijn dat dan. Enkel is daar de interval voor distributie 60.000km. Wordt ook wel eens 90.000 geadviseerd, maar ik zou dat risico niet nemen.
23 mei 2017 om 14:36 #18343696Ik heb een X16XEL Astra F Sedan op LPG met automaat.
Het is een Prins VSi installatie, hierbij moet je eigenlijk elke 2 jaar de filters vervangen.
En bij elke normale service beurt de gasdruk goed instellen op de verdamper.
Daarvan is het gemiddelde verbruik ongeveer 1 op 8,5 (veel stads kilometers).
Rijdt je alleen snelweg (100 / 120 / 130) dan is 1 op 10 haalbaar en dat is zonder cruise control.Ik heb er geen ValveCare product op zitten.
Distributie moet bij deze motoren na 60000 km of na 4 jaar welke als eerste komt.
En dan gelijk de waterpomp mee vervangen!23 mei 2017 om 14:42 #18343697@Haasje17 > Daar geef ik je gelijk in.
Als de interval 60.000km is, dan is dat zo. Als het blok maar oerdegelijk is op LPG, zoals de X16SZR.Maar dan met wat meer koppel en vermogen :)
23 mei 2017 om 14:52 #18343698[quote quote=18343696]Ik heb een X16XEL Astra F Sedan op LPG met automaat.
Het is een Prins VSi installatie, hierbij moet je eigenlijk elke 2 jaar de filters vervangen.
En bij elke normale service beurt de gasdruk goed instellen op de verdamper.
Daarvan is het gemiddelde verbruik ongeveer 1 op 8,5 (veel stads kilometers).
Rijdt je alleen snelweg (100 / 120 / 130) dan is 1 op 10 haalbaar en dat is zonder cruise control.Ik heb er geen ValveCare product op zitten.
Distributie moet bij deze motoren na 60000 km of na 4 jaar welke als eerste komt.
En dan gelijk de waterpomp mee vervangen![/quote]
Dank je voor de info. Prins en Necam/Coltec hebben mijn voorkeur.
Waterpomp (en bij een SZR ook altijd de thermostaat) mee vervangen is i.d.d. een goed idee.
Daarop bezuinigen is nooit echt handigIs er ook een motorblok dan bij de Astra G wat ik beter kan vermijden op LPG? (misschien is dat wel makkelijker dan vragen welke blokken goed zijn)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.