Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Wat vragen over airco (Corsa B X12XE)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2012 om 19:31 #17248156AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik zit met een aantal vraagjes over de airco van onze Corsa. Die Corsa hebben we nu een maand of twee en nu (b)lijkt de airco het niet te doen. Het lampje doet het wél als je de knop uittrekt maar dat is niet zo’n wonder. Effect heeft het verder niet want de lucht wordt niet echt koeler. We hebben het niet op een hele lange rit getest maar ik zou na een minuut of vijf toch wel resultaat verwachten ;)
Net ook al even gekeken of het toerental (iets) zakt als je de airco ‘aanzet’. Niet dus. Dat is volgens mij geen goed teken…
Wat kan hier allemaal aan de hand zijn ? Wat zijn bekende zwakke punten van de airco bij een Corsa B ? Wagentje is van augustus 2000, en is dus de 1.2 16V-versie (X12XE).
En niet helemaal onbelangrijk: wat zou het kosten om dit te fixen ? En kan een beetje een fatsoenlijke garage dit of moet je er voor naar een specialist ?
3 mei 2012 om 09:27 #18013131AnoniemLid sinds:
1 January 1970niemand ?
3 mei 2012 om 09:36 #18013132Ik heb zelf bij m’n x18xe1 gehad dat de elektromagnetische koppeling tussen de poelie en de aircopomp niet meer functioneerde.
Lampje gaat dan wel aan, maar de pomp gaat niet draaien…Wellicht is dat bij je Corsa ook? Ik weet niet zeker of dit ook met een elektromagnetische koppeling werkt, het is maar een voorzetje voor anderen?
9 mei 2012 om 19:36 #18013133Misschien moet je inderdaad even kijken of de airco spoel wel mee draait. Dit kun je makkelijk zelf testen door bij draaiende motor het airco knopje uit trekken, zie je verschil in toerental (dus daling) dan draait hij mee, je kan het ook aan een klik geluid horen. Ook kan je naar de pomp zelf kijken er zit een vrijloop koppeling op die altijd mee draait met de motor. Daarbij zit een spoel die ingeschakeld moet worden wanneer jij de airco aanzet. En zal dus mee gaan draaien met de pomp. Doe deze het niet dan is misschien wel de spoel kapot. Of er zit te weinig vloeistof in door een lekkage. of mischien nog ergens een kabelbreuk. volgens mij kost van een complete vulling rond de €100,- maar dan zit je wel lekker cool in de zomer.
9 mei 2012 om 22:51 #18013134AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat ik in de startpost al zei, het toerental daalt niet als je de knop uittrekt… Verder hier nog wel wat zinnige dingen gelezen, binnenkort maar eens mee naar de garagehouder toe waar we deze auto gekocht hebben ;)
Kijken of we nog wat kunnen bereiken, is verkocht als auto met airco, maar nu is het eigenlijk eentje zonder airco :hmmz
10 mei 2012 om 06:23 #18013135Toerental zou ook niet dalen bij aanzetten Airco, wel iets stijgen wanneer de airco niet werkt, of deze blijft exact gelijk omdat de airco niet werkt.
Lampje van de Corsa-B gaat ALTIJD branden als de Knop uitgetrokken word, deze heeft geen enkele vorm van systeem controle Functie
willem
10 mei 2012 om 09:55 #18013136AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nee, das waarschijnlijk net zo’n constructie als het lampje voor de achterruitverwarming, daarom zei ik al ” Het lampje doet het wél als je de knop uittrekt maar dat is niet zo’n wonder” :P
Met het toerental gebeurt helemaal niks, we gaan ff verder (laten ;) ) zoeken !
2 juni 2012 om 22:35 #18013137Er zit toch gewoon een druksensor in het aircosysteem die zorgt dat de pomp niet aanslaat als er geen koudemiddel in het systeem zit?
Laat het systeem eens afpersen en vullen.Vaak is het probleem trouwens de condensor (radiator, gaatje er in/lek), de droger (ronde pot vóór de condensor, weg geroest, gaten er in) of de airco pomp (defect, vastgelopen ofzo).
Condensor+droger bij de dealer vervangen is ongeveer 500 euro, pomp ongeveer 400.
Onderdelen zijn niet zo gek duur, dus als je handig bent kan je dat ook prima zelf fixen. Wel eerst het systeem even leeg laten maken bij een aircoboer, als het systeem niet lek is.Als het systeem ergens lek is, kan je dat met afpersen goed zien trouwens.
Er zit normaalgesproken een fluorecerend goedje in de airco, speciaal om lekken op te sporen. Dat wordt naar buiten geperst als het systeem onder druk wordt gezet en dat spul gloeit onder UV licht.
Even met een Blacklight overal langs gaan om te zien of er iets groen/geel oplicht. Daar zit dan een lek.3 juni 2012 om 13:26 #18013138AnoniemLid sinds:
1 January 1970@beurjean wrote:
Misschien moet je inderdaad even kijken of de airco spoel wel mee draait. Dit kun je makkelijk zelf testen door bij draaiende motor het airco knopje uit trekken, zie je verschil in toerental (dus daling) dan draait hij mee, je kan het ook aan een klik geluid horen. Ook kan je naar de pomp zelf kijken er zit een vrijloop koppeling op die altijd mee draait met de motor. Daarbij zit een spoel die ingeschakeld moet worden wanneer jij de airco aanzet. En zal dus mee gaan draaien met de pomp. Doe deze het niet dan is misschien wel de spoel kapot. Of er zit te weinig vloeistof in door een lekkage. of mischien nog ergens een kabelbreuk. volgens mij kost van een complete vulling rond de €100,- maar dan zit je wel lekker cool in de zomer.
Dat met die spoel lijkt het te wezen volgens de garagehouder. Vloeistofniveau was aan de lage kant, is opnieuw gevuld, daarna werkte het nog niet, en doen zag ‘ie dat die spoel niet goed werkte. De onderdelen komen als het goed is deze week binnen ;)
Maar vandaag zitten we zonder airco al veel te koel, brrr :p
3 juni 2012 om 15:02 #18013139de spoel kost 70 euro ex btw maar wel eerst meten of er spanning op de stekker naar de pomp komt
gr
martin
7 juni 2012 om 18:43 #18013140AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat had de garagehouder gemeten en was in orde. Nu is de spoel vervangen en werkt het allemaal weer perfect :D
Kosten voor ons: geen cent :wub (Auto hebben we twee maanden, en de airco heeft nooit gewerkt, is wel verkocht als ‘met airco’. Garage heeft het dus kosteloos gefixt :thumbup )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.