Wat voor motor kan er in mijn E?

Forumindex Forums Modellen Kadett Wat voor motor kan er in mijn E?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243677
    Technoboy_1987
      Lid sinds:
      5 October 2006

      Mijn vorige auto’s waren een Calibra V6, Astra GSI 16v (3x) en een Chevy Camaro Z28.. Allemaal lekkere snelle auto’s.

      Ik wil graag weer wat sneller…

      Ik heb namelijk een Kadett 1.2s uit ’85.

      Wat past hier nou voor motor in zonder al te veel aanpassingen? Want ik heb gehoord dat als je een injectie motor monteert je ook een andere benzinetank moet hebben met een retourleiding?

      Kan iemand mij uitleggen welke motor niet zo duur is in aanschaf en die je er zo in kan ‘lepelen’?

      Alvast bedankt!

      Foto is net gemaakt in het donker met een telefoon, dus de kwaliteit is niet optimaal :D

      #17947596
      rickykadett
        Lid sinds:
        27 November 2011

        2.0 l 16 klepper alleen hoe en wat kan ik je niet vertellen,

        #17947597
        Aapje
          Lid sinds:
          1 January 2009

          Makkelijkste is niet voor een 2.0 16v te gaan, want daarbij moet je ook rekening houden aan versteviging, andere bak, andere aandrijfassen, remmen. Beste lijkt mij een x16szr/x16xe uit een astra-f of als je ‘t kan vinden een c14/c16se. Maar je kan ook kiezen om een astra-f turbo diesel op de kop te tikken. En dan een turbo diesel motor erin te hangen ;)

          #17947598
          Technoboy_1987
            Lid sinds:
            5 October 2006

            Maar een C14se of C16se is toch ook een injectie blok?

            #17947599
            Aapje
              Lid sinds:
              1 January 2009

              C14SE/C16SE zijn multipoint injectie blokken (X16XE ook, maar is 16v)
              X16SZR = monopoint blok

              Ik bedenk mij net dat je een OHV blok hebt, dus de versnellingsbak past niet op een OHC blok. Dus weet niet exact hoe ‘t nou zat met die versnellingsbak of je die kan laten zitten.

              Maar in allen gevallen heb je ook rekening te houden met remkracht/koeling e.d. Ik zou persoonlijk die 12s laten zitten, rap genoeg als je dagelijks rijd. Want hij is goed zuinig, weinig onderhoud nodig alleen sapjes gezond houden. Bij een modernere OHC moet je al snel de d-riem e.d. ook vervangen op een interval van 4 jaar/60.000km…

              #17947600
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Wat is het nou voor probleem om er effe een andere bak onder te hangen als je toch al een blok gaat over lepelen?? :wtf

                En die retour leiding heb ik zelf gewoon op mijn tank van E18NV geknutseld, als je kunt lassen is dat niet zo moeilijk hoor. Gewoon de vlotter er uit draaien, gaatje boren in de vlotter plaat en pijpje er in lassen…. niks aan!

                Ik zou er lekker een C20NE in leggen, lekker probleemloos blok, goedkoop in onderhoud en best wel lekker vlot!

                #17947601
                arnold kadett
                  Lid sinds:
                  17 October 2010

                  indd helemaal mee eens
                  c20ne kost weinig met bak enz rond de 200/250 euro
                  dingen lopen lekker en zijn goedkoop in onderhoud

                  #17947602
                  Pat70
                    Lid sinds:
                    11 August 2010

                    Als je een echt dikkere motor erin wilt (bijv. c20ne/xe) gewoon een donor wagen kopen en alles ommonteren. Heb ik bij m’n cabrio (1600) ook gedaan. Het enige dat ik heb laten zitten zijn de radiateur en kabelboom naar binnen,dus verder ook geen verstevigingen. Met 9cm omlaag merk je van die stabiliteit niks en qua draagkracht kan je auto het goed hebben.
                    Donorwagens kun je ook een heel stuk goedkoper krijgen als alleen een blok en dan alle verder benodigde delen los kopen.

                    #17947603
                    Pat70
                      Lid sinds:
                      11 August 2010

                      @aapje Die riem moet je idd niet vergeten. Heb m bij de 16v wel eens 6 jaar en 2 maanden laten zitten (60.000km) en die zag er allerminst lekker uit :shock: . Dus volgende keer toch maar 4 jaar :lol:

                      #17947604
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Donor wagen is natuurlijk helemaal luxe, want dan heb je gelijk alles compleet. Alleen vind er maar eens eentje die niet aan alle kanten gaar is…. Moet je of veel geluk hebben of veel geduld…

                        Vanaf een 1.2 is het ook wel een beste stap. Voor een C20NE moet je zeker aan de voorkant wat betere remmerij hebben, om de dikkere assen te huisvesten heb je andere wiellagers nodig. Betere schokbrekers is ook geen overbodige luxe (gasdempers) en een stabilisatiestang aan de voorkant is ook wel een goed idee.

                        Als je een Astra F koopt kom je ook wel met veel onderdelen nog goed weg…

                        Het hangt er natuurlijk veel vanaf hoe veel het mag kosten ook, bij mij zijn er wel heel wat duizendjes in gegaan al (C20XE) en ik hoop er voorlopig niet al te veel meer in te hoeven steken. Van het een komt gauw het ander heh, en als je er nog de pech bij krijgt dat dingen niet optimaal werken drijft het je ook daarmee weer op extra kosten.

                        #17947605
                        Astraman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 July 2004

                          Wat voor blok heb je er nu precies inzitten en wat heeft ie gelopen?

                          #17947606
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Dat is een 12SC motor…

                            #17947607
                            Pat70
                              Lid sinds:
                              11 August 2010

                              Qua kosten zou ik er zelf ook niet meer aan beginnen. Dan kun je beter gelijk een gsi kopen.Maar ja,een beetje goeie daar ben je op vandaag ook al snel 2 rootjes op lichter (in vaktaal :D ) Ik zou m gewoon zo laten voor het goedkoop dagelijks rijden en dan naderhand iets anders met een hoge fun-factor voor erbij halen. Maar ieder z’n keus :thumbup

                              #17947608
                              Astraman
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 July 2004

                                @Vinci wrote:

                                Dat is een 12SC motor…

                                Is dat met electronische ontsteking?? Want dan doe mij maar een Pm als je het blok eruit gooit.

                                #17947609
                                arnold kadett
                                  Lid sinds:
                                  17 October 2010

                                  heb er net een in het oud ijzer gepleurt ;) heb wel nog zo,n computer

                                  #17947610
                                  Paullus
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    de meest eenvoudige optie is een 1.3S (75pk) of 1.6S(90 pk) erin lepelen inclusief de bijbehorende 5-bak. Je hoeft dan geen retourleiding te maken en geen gat in het schutbord voor de motorkabelboom.
                                    volgens mij hoef je dan ook geen andere steekassen te hebben, en dus geen andere veerpoten.

                                    #17947611
                                    asconahobbyist
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 June 2008

                                      voor een 90 pk 16s moet je wel zeker andere assen en lagers hebben.
                                      Is namelijk een bigblock met F16 bak,,heeft een fijne spie dan een smallblock met F10/F13 bak (1.2i/s,1.3,1.4 en de latere 1.6SV en i)
                                      Maar wat ik zo op de foto zie heb jij een hele vroege E,in dat speciale kleurtje lichtblauw,post een wat meer :kewlpics
                                      PERSOONLIJK,let wel het is jouw auto dus je moet het zelf weten,zou ik als je Dettje in goede staat is hem zo laten en er geen onomkeerbare veranderingen aan doorvoeren.
                                      Een originele vroege E in nette staat wordt namelijk steeds zeldzamer.
                                      Dan zou het slimmer zijn om inderdaad deze te verkopen en een echte GSI te kopen,heb je het meteen kant en klaar,alle verstevigingen zitten er in en het ziet er ook meteen wat sportiever uit,en je blijft toch kadett rijden.

                                      #17947612
                                      Technoboy_1987
                                        Lid sinds:
                                        5 October 2006

                                        @asconahobbyist wrote:

                                        voor een 90 pk 16s moet je wel zeker andere assen en lagers hebben.
                                        Is namelijk een bigblock met F16 bak,,heeft een fijne spie dan een smallblock met F10/F13 bak (1.2i/s,1.3,1.4 en de latere 1.6SV en i)
                                        Maar wat ik zo op de foto zie heb jij een hele vroege E,in dat speciale kleurtje lichtblauw,post een wat meer :kewlpics
                                        PERSOONLIJK,let wel het is jouw auto dus je moet het zelf weten,zou ik als je Dettje in goede staat is hem zo laten en er geen onomkeerbare veranderingen aan doorvoeren.
                                        Een originele vroege E in nette staat wordt namelijk steeds zeldzamer.
                                        Dan zou het slimmer zijn om inderdaad deze te verkopen en een echte GSI te kopen,heb je het meteen kant en klaar,alle verstevigingen zitten er in en het ziet er ook meteen wat sportiever uit,en je blijft toch kadett rijden.

                                        Dat het een van de eerste E’s is klopt, ik heb ook de smalle achterklep greep. De auto is wel gerold in mat-grijs, de lak was er slecht aan toe. Overal gescheurd, hij heeft te lang onder een laag stof gestaan in een ouwe schuur. Wagentje heeft ook origineel maar 96000 gelopen.

                                        Wat zou zo’n kadettje waard zijn stel dattie in nette staat zou zijn?

                                        #17947613
                                        Technoboy_1987
                                          Lid sinds:
                                          5 October 2006

                                          @asconahobbyist wrote:

                                          Maar wat ik zo op de foto zie heb jij een hele vroege E,in dat speciale kleurtje lichtblauw,post eens wat meer :kewlpics

                                          Ik heb nog niet echt mooie foto’s. Wel een paar waarvan dit de mooiste is:

                                          #17947614
                                          asconahobbyist
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            23 June 2008

                                            denk dat ie in nette staat toch wel 1500 waard zou zijn.
                                            Denk dat ie zoals op de foto een honderdje of 5 zal doen.
                                            Als ie verder niet rot is dan is ie een spuitbeurtje in de originele kleur zeker waard.
                                            net wat je zelf wil natuurlijk.
                                            EN inderdaad,een 1.3 of 1.6 carburatiemotor tast de originaliteit niet erg aan, en je hoeft niet erg veel om te bouwen.
                                            Ga je naar een injectieblok dan mag je ook de hele draadboom plus brandstofleidingen overbouwen.
                                            Kijk,je kan natuurlijk makkelijk een rot Dettje met een goeie motor ophalen,en als je de ruimte en tijd hebt op je gemak alles overbouwen.
                                            De vraag is alleen,hoe veel sneller wil je??
                                            je 12SC lever 55 pk,een 1.3S heeft 75 pk en rijdt al een heel eind vlotter,evenals een 1.6i (c16nz) met ook 75 pk.
                                            Wil je nog sneller dan kan je voor een 1.6SH gaan of een 1.8i (C18NZ) beide 90 pk,en anders kom je toch op een GSI uit,hetzij een 8V of een 16V.
                                            Hou er alleen bij een injectieuitvoereing wel rekening mee dat je uitlaat niet 1 op 1 zal passen.
                                            Bij de jouwe loopt de stang van de schakelpook naar de bak namelijk onder de auto langs en bij de i uitvoeringen met Kat via binnen (ander schutbord) dus je moet dan zelf wat verbouwen.

                                            #17947615
                                            jblfreak
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              2,5 3.0 3.2 V6 kan ook

                                              alleen zitten hier natuurlijk de kosten en het werk aan vast

                                              #17947616
                                              arnold kadett
                                                Lid sinds:
                                                17 October 2010

                                                das zeker een ander prijs plaatje maar wel leuk ;)
                                                een c20ne compleet met ombouw denk ik aan max 500?
                                                voor dat geld kan hij hem mij brengen krijgt hij hem c20ne terug ;)

                                                #17947617
                                                mantadevil
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  @Astraman wrote:

                                                  Wat voor blok heb je er nu precies inzitten en wat heeft ie gelopen?

                                                  Blokkie wat op de foto staat is een OHV blok
                                                  Hebben ook in de C en D kadett gelegen ,heb dezelfde in mijn E kadett 1.2SC liggen :thumb
                                                  super blokkies lopen altijd :wors

                                                  #17947618
                                                  Technoboy_1987
                                                    Lid sinds:
                                                    5 October 2006

                                                    Klopt, blokkies lopen echt perfect. Geen problemen mee, niks! Maar ik denk dat het dan maar geen ander blok word maar gewoon weer een gsi erbij ofzo. Maar dan wel een astra gsi met c20xe m2.8. Ook probleemloos.

                                                    #17947619
                                                    asconahobbyist
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 June 2008

                                                      das idd ook een idee.
                                                      Een lekkere sportieve kar van maken en je 1.2 gewoon zo houden.
                                                      ding heeft ook een pre dat het een originele nederlander is met een L nummer,die zijn sowieso al zowat uitgestorven.
                                                      Ik weet nog wel toen ik als leerling in de garage begon,eind 1994.
                                                      was een universeel garage en die eerste E tjes waren toen 9 tot 10 jaar oud.
                                                      toen al waren er zat exemplaren waar al dorpels verrot waren,wielranden rot,zelfs de ophanging heb ik toen al helemaal verrot gezien,echt vanwege de roest waren ze al rijp voor de sloop.Zo bezien is het een wonder dat die van jou nog leeft,daarom heb ik zoeits van: zuinig op wezen. Zou leuk zijn als je ooit weer ns in de originele kleur zou laten spuiten,dan heb je echt een nekkendraaier! Want dat zie je domweg nooit meer!

                                                      http://www.speurders.nl/overzicht/autos/opel-kadett-2-0-gsi-nieuwe-apk-96641552.html?pc=1161&q=kadett+gsi” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                      is dit niks voor je??
                                                      Is volgens mij ook iemand van het forum,niekcoupe volgens mij.
                                                      Zo op t ook een deftig wagentje voor een leuk prijsje,weliswaar een 8V maar komt evengoed aardig van zn plek af.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.