Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wat valt onder grote beurt Corsa C en zelf te doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2009 om 09:22 #17212675
Goedenmorgen allen,
mijn moeder heeft een Opel Corsa C met een Z1.2XE motor erin. Nu viel haar de APK aardig tegen qua kosten ivm kapotte veren/achterdemper en moet hij nog een grote beurt hebben.
Nu wil ik die voor me moeder wel doen, maar wil zeker weten dat ik niks vergeet, dus eigenlijk mijn vraag, wat hoort in een grote beurt??
Weet eigenlijk nog niks alleen:
Alles langslopen op speling ed.
Nieuwe motorolie en filter.
Lucht en interieurfilter.
V-snaar?Nou hoop dat jullie me verder kunnen helpen en alvast bedankt!!
3 oktober 2009 om 09:33 #17530913Volgens mij heeft de Z12XE geen riem maar een ketting.
Banden, profiel en geen scheuren
Alle vloeistoffen nalopen
Remmen controleren, voldoende dikte en geen groeven
Werking van alle gordels3 oktober 2009 om 09:40 #17530914bougies
luchtfilter
olie verversen + filter
bandenspanning (staat in tankklep hoeveel)
interrieurfilter eventueel
vloeistoffen checken
3 oktober 2009 om 10:54 #17530915Controle van de Multiriem
Distributie gaat via ketting.
Willem
3 oktober 2009 om 15:42 #17530916Heb dus tot nu toe dit:
banden controleren
alle vloeistoffen
remmen controleren
bougies
luchtfilter
olie filter
interieurfilter
multieriem controleren.Is dat echt alles? Snap ik niet dat een dealer daar zoveel voor berekend.:jerry
3 oktober 2009 om 16:29 #17530917Werk het lijstje uit het onderhoudsboekje af (bij de betreffende km-stand/jaren) en je doet net zo weinig als de dealer.
3 oktober 2009 om 16:54 #17530918jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!
*bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
*interieurfilter ook makelijk zelf te doen als je er makelijk bij komt haha.
*luchtfilter is alleen een inlegfilter dus is makelijk
*oliefilter is wat minder makelijk zelf te doen je hebt “meestal” een gereedschap nodig om het los te maken en je moet als je geen brug heb je carterplug los maken als je onder de auto ligt en tegelijkertijd je olie opvangen
als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :D3 oktober 2009 om 17:08 #17530919De werkzaamheden voor een grote beurt zijn leeftijd en km stand verschillend.
Bougies moeten om de 60.000km
Remvloeistof om de 2 jaar.
Lucht filter 60.000km of 4 jaar.
Intrieur filter zou ik elk jaar doen. zeker als er airco op zit.
brandstof filter 60.000km of 4 jaar.
olie wordt voor geschreven 5w40 maar 5w30 mag ook en dat is nog goedkoper ook.
olie moet ieder jaar of 30.000km moet 3,5 Liter olie in een 1.2
Olie filter altijd met de olie mee vernieuwen.voor de rest alles goed controleren en evt. bijvullen.
suc63 oktober 2009 om 17:28 #17530920Oke, ja deze dingen kan ik zelf wel en ehb ik ook wel geregeld gedaan. Olie eruit kom ik wel uit. Maar als je de auto 1 kant opkrikt krijg je denk ik ook niet echt alles eruit of wel? En afvoeren doe ik ook wel, of in de prullenbak :jerry of bij de vuilstort.
Nou dan kom ik er verder denk ik idd wel uit. Mocht iemand nog aanvullingen hebben lukt het wel.
3 oktober 2009 om 17:37 #17530921Wat me nu opkomt bij grote beurt (k werk bij kwik fit)
Alle vloeistoffen vervangen
Alle Filters vervangen
Banden controleren (ook reservewiel) (druk/veroudering/verkeerde slijtage)
Wiellagers controleren
Verlichting controleren
Vemmencheck (schoonmaken/ werking handrem eventueel afstellen)
Uitlaat controleren (ophanging, lekkage)
Sloten/deurschanieren insmeren
schokbrekers veren controle (visueel)
Alle hoezen (aandrijfas/stuurhuis etc)
Brandstofleidingen (lekkage)
Voorruit controleren (barst/steenslag)
Ruitenwissers controleren
Gordels controlerenDat was hem zo’n beetje :D
3 oktober 2009 om 21:27 #17530922origineel gepost door R.Frankhuisen
jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!*bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
*oliefilter is wat minder makelijk zelf te doen je hebt “meestal” een gereedschap nodig om het los te maken en je moet als je geen brug heb je carterplug los maken als je onder de auto ligt en tegelijkertijd je olie opvangen
als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :DOlie filter is simpel bij deze blokken.
zit namelijk aan de bovenkant.
is zon inleg filter.
Alleen voor de aftap plug moet je hem dan opkrikken.Wat nog niet in de lijst voor kwam is de trommels achter loshalen, schoon maken, smeren en trommel schuren.
3 oktober 2009 om 22:20 #17530923origineel gepost door arjontje
origineel gepost door R.Frankhuisen
jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!*bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :DOlie filter is simpel bij deze blokken.
zit namelijk aan de bovenkant.
is zon inleg filter.
Alleen voor de aftap plug moet je hem dan opkrikken.Wat nog niet in de lijst voor kwam is de trommels achter loshalen, schoon maken, smeren en trommel schuren.
Goed punt. Remtrommels word bij de meeste dealers geen ruk aan gedaan, terwijl voor al 3 of 4 remblok wissels geweest zijn. Die krengen gaan idd dicht zitten met troep na een tijd.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.