Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Wat te doen? (motor 1,5 stil gestaan)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 december 2009 om 15:35 #17215122
Ik was van plan om mijn 1.9s te (laten) reviseren. Omdat ik steeds drukker met school krijg en dus minder kan gaan werken (=geld), wil ik deze over enkele jaren pas reviseren.
Wat nu het probleem is (als het dat is):
Het blok ligt al 1,5 jaar stil, zo uit de auto. Alle vloeistoffen zijn er uit. Waterpomp + thermostaathuis etc zijn verwijderd.
Kan ik er zo weer nieuwe waterpomp etc. opzetten en alle vloeistoffen op goede peil brengen? Of moet ik zorgen dat de motor eerst eens doorgespoeld word of iets dergelijk (omdat er wat roest(stof) in de waterkanalen zit?
Motor liep voorheen altijd goed.
Er komt vanzelf sprekend nieuwe rotor, boegies, kabels etc. erop.
Wie weet dus of het ‘a piece of cake’ is?
Heb zelf niet zo heel veel verstand van motoren, daarom de vraag. Wil het zekere voor het onzekere. Met zoekfunctie van het forum, kon ik niet veel vinden..
17 december 2009 om 00:31 #17569226ik heb zelf een motor die ong 3 jaar stil stond weer wakker gemaakt.
waterpomp vervangen [wel ff het blok door gespoeld]
verder met bv gamma olie de oude olie vervangen ,even warm laten lopen en toen weer vervangen door goede olie.en het filter .
soms kan het zijn dat de keerring[en] kunnen gaan lekken bij bv de voorste polie.
maar die van mij loopt neg steeds .
soms is het ook een kwestie van geluk :angel:angel17 december 2009 om 09:08 #17569227Mijn 1.2 blokje heeft 18 jaar stilgelegen en loopt als een tierelier.
het nieuwe blok van ons mam heeft 8 jaar stilgelegenen mijn blok die erin gaat ruim 1 jaar.
Wij doen altijd het volgende:
– Alles eraf zoals waterpomp enz en het blok goed spoelen
– kijkijk of je het blok met een sleutel op de krukaspoelie kunt ronddraaien (met de hand)
niet wringen. als het niet lukt bougies eruit en paar dagen imal/wd40 erin spuiten zodat zooi oplost
– blok inbouwen met oude olie er nog in (mocht hij heel lang hebben stilgelegen eff oude olie erin doen)
en warm laten draaien. (rustig aan. dan nieuwe olie en filter erop.
– blok nog een keer spoelen met water (waterkanalen)
– dan gewoon blok vullen met koelvloeistof ( is wat vettig ) dus smeert alles goed
en natuurlijk gewoon opvullen met water en dan rustig inrijden
zodat alles weer een beetje opnieuw kan inlopen.Dus rustig aan. en mocht het dan nog ergens lekken dan heb je pech en dan kan het blok eruit
maar als het goed is moet je er niks aan veranderenen inderaad somethimes you got to have a little bit of luck.
mvg gerry
17 december 2009 om 17:24 #17569228kijk, hier kan ik wat mee! bedankt beide!
17 december 2009 om 19:19 #17569229Verdeler eruit en mbv oude verdeler de oliepomp aandrijven VOOR het starten is de enigste juiste manier.:agent
18 december 2009 om 07:33 #17569230Ik zou ook geen water met koelvloeistof in het koelcircuit doen. Deze 2 mengen slecht, en het water kan voor nieuwe roest zorgen heb ik me laten vertellen.
18 december 2009 om 07:35 #17569231Dan heb je slechte antivries/koelvloeistof. :jerry:jerry
Wij hebben hele goede en dat gaat al ruim 30 jaar goed.Als je gewoon rijd dan gaat het zovlug niet roesten.
19 december 2009 om 14:03 #17569232Dat is wel zo, maar de meeste old-timers brengen de winter in een winterslaap door :sleeping
15 januari 2010 om 08:33 #17569233heb mijn blok tot leven gebracht . die heeft 10j stil gelegen …..loopt nog niet echt lekker .. maar het kan wel
zolang alles maar beweegt en idd wel de waterpomp vervangen .. dan an het het idd lang mee7 februari 2010 om 09:55 #17569234nou heb div manta s gehad die wat jaren stil hadden gestaan ,maar idd effe rustig bougie s er uit effe ronstarten evt nieuwe dr in
eigenlijk geen 1 die niet liep
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.