Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Wat onverwachte schade
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juni 2012 om 21:35 #17249923
Om me voor te stellen: viewtopic.php?f=6&t=167031
Het was vrijdagavond, 9 uur ‘s avonds en ik kreeg een belletje.
Het was mijn vader, hij zou rond 10 uur aankomen op zijn standplaats als vrachtwagenchauffeur.
Ik werd opgeroepen om mijn plicht als zoon uit te voeren en reed vanuit Delfzijl naar Emmen.
Na mijn bloedstroom te mengen met de nodige caffeine houdende drank die ze daar door willen laten gaan voor Koffie besloten we terug te gaan.
Met een beste motor onder de kap is de vraag natuurlijk vaak “wat is nou precies het percentage van het lichtsnelheid dat mijn stuk ijzer kan halen.”
Om hier achter te komen zonder gelijk een paar jaar je rijbewijs kwijt te zijn is Duitsland toch de beste optie.Het was ongeveer 12 uur ‘s avonds. Na enige aanloop was mijn vraag beantwoord: 0.0008% oftewel 240km/h
Na een inhaalmanoeuvre vond ik mij op de linkerbaan, met wat rode lichtjes in de afstand besloot ik om ook op deze weghelft te blijven.
Blijkbaar vond mijn auto dit geen goed idee want na een gigantische knal reed ik gelijk op de rechterweghelft.
Gelukkig kon ik de auto onder controle houden en reed de meneer met zijn mooie Mercedes mij niet in mijn kont want redelijk wat meters later stond ik op de vluchtstrook.
Schade toch maar even bekeken en dit is er over gebleven:
Jazeker, een klapband bij 240km/h
Gelukkig is er niets bijzonders kapot. De velg is wonderbaarlijk nog onbeschadigd, en het rechtervoorscherm is onderaan wat omgebogen.
Het binnenspatbord is zoals verwacht grotendeels onvrijwillig achtergelaten op de Autobahn.
Ook is het plastic houdertje waar de bumper mee vast zit niet meer verenigd met de bumper zelf.
Momenteel wat DIY reparaties toegepast en is het rechtervoorscherm onderaan weer “redelijk” recht. De bumper is gewoon vastgezet met 2 schroefjes maar uiteraard vervang ik dit binnenkort allemaal zodat het er weer mooi strak uitziet. Gelijk maar 2 goeie banden gekocht want heb niet bepaald zin dat de geschiedenis zich herhaalt. Of dit nou met 240 is of met 10024 juni 2012 om 21:39 #18040414Wejoo jij mag blij zijn dat je dit verhaal nog kan typen. :thumbup
Succes verder met je afhandeling :thumb
24 juni 2012 om 21:40 #18040415@astraTD wrote:
Wejoo jij mag blij zijn dat je dit verhaal nog kan typen. :thumbup
Succes verder met je afhandeling :thumb
Ja precies, gelukkig is het maar blikschade en nog bijzonder weinig ook. Ik kan niet blijer zijn met de afloop.
Dank je!
24 juni 2012 om 21:42 #18040416Gelukkig heb je zelf noch je vader niets. Lijkt me meer dat je banden de 240 km/u niet aankonden. Moet je altijd nakijken op je banden voor je je auto loslaat ;) Niettemin wel spijtig van de materiële schade.
Grtz Seth
24 juni 2012 om 21:43 #18040417Waren het oudere banden of eigenlijk wel goede banden?
24 juni 2012 om 21:50 #18040418@Seth wrote:
Gelukkig heb je zelf noch je vader niets. Lijkt me meer dat je banden de 240 km/u niet aankonden. Moet je altijd nakijken op je banden voor je je auto loslaat ;) Niettemin wel spijtig van de materiële schade.
Grtz Seth
Ja dat dacht ik dus ook, waren wel gewoon v-bandjes dus tot 240. Echter wel ching-chong bandjes. Heb gelijk mooie michelin bandjes gekocht. Dit overkomt mij niet nog een keer.
@Spacejam wrote:
Waren het oudere banden of eigenlijk wel goede banden?
Hadden nog zo’n 4 a 5 mm profiel. Verder ook geen teken van uitdroging of ongelijk slijtage dus ik had dit niet verwacht. Maar ik heb mijn lesje geleerd met goedkope bandjes.
Heb ze er zelf overigens niet opgezet, de vorige eigenaar heeft dit gedaan maar er gaan gelijk Michelins op en een non-a merk gaat er ook nooit weer op ook niet bij volgende auto’s24 juni 2012 om 21:52 #18040419Dan ben ik blij dat je een goede les hieruit geleerd hebt. :thumb Banden zijn toch essentieel en het is niet omdat het duur is dat het beter is maar bij banden mag je toch zeker niet besparen.
24 juni 2012 om 21:54 #18040420Pfoe, dat had ook heel anders af kunnen lopen. Gelukkig is het goed gegaan.
24 juni 2012 om 22:25 #18040421AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lucky you :thumb. Het geluk zit em denk ik in het feit dat je bij zulke hoge snelheden zeer geconcentreerd en met 2 handen het stuur goed vast heb. tis goed afgelopen :wors
25 juni 2012 om 10:22 #18040422Goed dat je en je vader heelhuids tot stilstand bent gekomen met de auto. Die schade die betaal je lachend.
Waarschijnlijk doen goedkope banden het niet zo goed als je op de grens rijdt.:(
25 juni 2012 om 11:03 #18040423ook met A merk banden kan dit gebeuren … ik had alleen het voordeel dat het achter gebeurde en ik er met 200+km/u niks van voelde pas bij de 160km/u snel weer naar de 200km/u. en stoppen bij tankstation die 3 km verderop was. [ 3 uur nachts ]
maar gelukkig heb je zelf niks kon heel anders aflopen.
ja oke deze had amper profiel maar het was droog
25 juni 2012 om 12:14 #18040424Dit gebeurt ook vaak bij te lage bandenspanning.
Der banden worden veel te heet en het profiel laat dan los.
25 juni 2012 om 19:43 #18040425is dat een A merk ja????
haha, Weet al langer dat dat Rommel is, Komen er bij mij niet onder, na een keer van de weg geschoven te zijn met dat Prutmerk..
> Gebeurt vaker bij Toyo, Zeker als je gaat Circuitrijden… zelfs met de R888
Willem
25 juni 2012 om 19:54 #18040426Moet je gelijk geven over chinese banden, die komen er bij mij ook niet onder. Maar heb Toyo proxes gebruikt (natuurlijk niet voor pro circuitrijden) maar toch met genoeg snelheid, slippen en driften en nooit geen problemen gehad. Geen geluid, goede baanligging, geen last in de sneeuw of regen, …
Uiteraard heeft iedereen zijn ervaringen hiermee hé :) rij natuurlijk ook geen 240 km/uur :jerryGrtz Seth
25 juni 2012 om 20:13 #18040427@wim-v6 wrote:
is dat een A merk ja????
haha, Weet al langer dat dat Rommel is, Komen er bij mij niet onder, na een keer van de weg geschoven te zijn met dat Prutmerk..
> Gebeurt vaker bij Toyo, Zeker als je gaat Circuitrijden… zelfs met de R888
Willem
haha zolang het droog is vond ik TOYO een prima band :) zeer veel grip.
maar ze slijten behoorlijk snel weg.
en met 1 druppel regen spin je alleen maar king:heb er nu Michelin en Continental op zitten :) maar ik rij sowieso rustiger in bochten dus weet niet echt of ze “geweldig” zijn .. ze functioneren prima bij normaal gebruik ieder geval
normale 1360 kilo Vectra v6 vs een verlaagde corsa 930 kilo gsi vandaar
25 juni 2012 om 20:15 #18040428Op een 940KG Peugeot 205 1.9 16V 160pk is het niet altijd Koek en Ei.
en dezelfde rondetijden draaien met michelin Exalto-II’s als met de Toyo R888 lijkt me ook geen goeie reklame voor toyo..
Willem
25 juni 2012 om 20:26 #18040429@wim-v6 wrote:
Op een 940KG Peugeot 205 1.9 16V 160pk is het niet altijd Koek en Ei.
en dezelfde rondetijden draaien met michelin Exalto-II’s als met de Toyo R888 lijkt me ook geen goeie reklame voor toyo..
Willem
Dat is zeker geen goeie reclame.
Banden spanning niet te hoog van de toyo? bij warme band echt niet meer dan 2.3 bar anders ga je idd glijden.Ik ken mensen die bij de DRNT rijden met alfa’s 75 en die vinden ze goed rijden.
Maar ik zeg altijd banden zij heel erg persoonlijk. ik zelf vind michelin dus weer niks. Ik was een conti man. totdat ik bridgestones probeerde (conti was niet op vooraad) nou wil niks anders meer.
25 juni 2012 om 20:41 #18040430Welke gek gaat dan ook 240 rijden ongeacht welk merk banden eronder liggen. Maar ben blij dat je nog onder de mensen bent samen met je vader
25 juni 2012 om 21:33 #18040431Heb op mijn 2 vectra’s en omega ook bridgestones turanza gehad en daar ben ik ook enorm tevreden van :thumb (standaard stalen velgen wel)
25 juni 2012 om 21:43 #18040432Welke gek gaat dan ook 240 rijden ongeacht welk merk banden eronder liggen. Maar ben blij dat je nog onder de mensen bent samen met je vader
zo spannend is 240 nu ook weer niet…. Kijk maar eens rond op de autobahn.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
26 juni 2012 om 00:30 #18040433Ik had al een bericht via mn tel geplaatst, maar zie dat het niet is doorgekomen, nog een keer dan maar.
Wat is het DOT nummer van de band dan? Wat ik er zo van kan zien, vind ik de band er wel iets uitgedroogd en
oud uitzien. Ik had voor ik mn astra V6 verkocht ook nog een ritje naar duitsland gemaakt en bij 255 km/h op
de teller hield ik er ook maar mee op aangezien er 6 jaar oude banden oplagen met vmax 240.Verbaas me nog steeds dat er zon groot verschil is tussen NL en De qua mogen rijden op oude banden…
Maar gelukkig alleen materiele schade, het had heel anders kunnen aflopen!
26 juni 2012 om 00:57 #18040434@yentl5552 wrote:
ook met A merk banden kan dit gebeuren … ik had alleen het voordeel dat het achter gebeurde en ik er met 200+km/u niks van voelde pas bij de 160km/u snel weer naar de 200km/u. en stoppen bij tankstation die 3 km verderop was. [ 3 uur nachts ]
maar gelukkig heb je zelf niks kon heel anders aflopen.
ja oke deze had amper profiel maar het was droog
ik zie dat er made in japan op de band staat. die zijn niet geschikt voor europa en worden daardoor goedkoper aangeboden :swear je hebt ze namelijk ook met Made in Germany en die zijn voor de europese markt. wat precies het verschil is weet ik niet. Compound waarschijnlijk :hmmz
26 juni 2012 om 03:04 #18040435en ook hier geld weer.. tis een oudere band…
goed dat het goed afgelopen is,maar wel mooie snelheid die 240 :thumb
26 juni 2012 om 05:25 #18040436Geldt zal je bedoelen.. Geld kost ‘t ja om een andere band erop te leggen en de schade eromheen te herstellen.
En vwb de snelheid, idd, ‘mooi’ krankzinnig.
Wil niet de moraalridder uithangen, maar het risico hiertoe neemt exponentieel toe bij zulke snelheden.Ook die andere foto’s van die nagenoeg gladde band. :???:
Begrijp ‘t ook nog steeds niet. Er zijn nog lieden zat die knaken als water uitgeven aan dikke velgen, mooi opknappen etc. en dan kopen ze maar goedkope banden, want uiteindelijk is ‘t geld bijna op.. Juist dat enige wat de verbinding met de weg vormt van een paar cm226 juni 2012 om 08:14 #18040437Quote:Wil niet de moraalridder uithangen[]
maar je doet het wel :P :jerrygoed toch dat ie het er zo vanaf gebracht heeft. klein beetje schade en verder alles prima ;) 240 is nog niet heel dramatisch hard.
en jaaaa er kan van alles gebeuren op snelheid.
maar er kan ook een boeing op je flat vallen als je veilig thuis op de bank denkt te zitten. :P -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.