Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Wat kun je makkelijk uitsparen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2015 om 14:26 #17270106
Zoals ik in een andere topic al aangaf wil ik zelf wat meer verstand krijgen van mijn opel zafira om zo kosten van een garage uit te sparen.
Nu vraag ik me af wat is mogelijk voor een beginneling om zelf aan te beginnen en wat aan een garage over te laten.
Een distirbutieriem lijkt me zelf meer een taak voor een garage.
Zelf heb ik de bougies afgelopen week vervangen wat mij reuze meeviel voor iemand die net weet hoe hij een band moet verwisselen ;)maar wat zoals:
sensoren vervangen,
kleine beurt wat wel wat niet
grote beurt. wat wel wat niet.
remmerij bekijken en vervangen. en nog meer voor een beginneling.
Levensduur vergroten van dingen door schoon te maken in motor.ik heb een opel zafira type A uit Feb 2002
19 januari 2015 om 15:48 #18269518Olie wissel
Olie filter vervangen
Lucht filter vervangen.
Interieur filter vervangen.
Brandstof filter vervangen.Allemaal dingen die niet ingewikkeld zijn, en geen apart gereedschap voor nodig hebt.
Remmerij is niet heel er moeilijk en ingewikkeld, maar je moet wel weten wat je aan het doen bent.
Beste is ff samen doen die het al vaker heeft gedaan! Het is wel voor de veiligheid van je zelf en andere weggebruikers, en als je dan per ongeluk iets bent vergeten of verkeerd heb gedaan kan het naar aflopen…….19 januari 2015 om 15:49 #18269519Probeer een vraagbaak te pakken te krijgen, daar zul je veel plezier aan beleven.
19 januari 2015 om 15:54 #18269520http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m884459736-opel-zafira-vanaf-1998-nederlandse-vraagbaak-reuzehandig.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
Of
http://www.marktplaats.nl/a/boeken/auto-s-boeken/m889399622-vraagbaak-opel-zafira-benzine-diesel-1998-2000.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
19 januari 2015 om 20:15 #18269521Dank je voor de tips. had voor remmerij inderdaad al even gegoogled en het leek niet zo moeilijk gelukkig.
Het is niet dat er spoed op zit Ik maak ongeveer 12k per jaar aan kilometers en deze zitten er net een jaar op dus die kunnen nog wel even mee.Die links welke jij gestuurd hebt zijn voor zafira’s tot 2000 en ik heb een van 2002. Zit daar verschil in?
19 januari 2015 om 20:43 #18269522Hoi Wokadeh
Kennis is nooit weg als je het wil leren.
Ik sluit me aan bij bovenstaande, een vraagbaak kopen
en vanaf het begin beginnen te lezen.
Ook is het erg nuttig om zo met het boek bij de auto de onderdelen te gaan leren herkennen,
zodat het geen onbekend terrein meer is, maar je weet hoe de onderdelen heten en eruit zien
die je voor je hebt.Ook zoeken op een onderdelenboek zij het op paier of online gaat hier zeker bij helpen.
Zo kun je dan weer verder googlen op hoe bepaalde onderdelen vervanegn worden,
en hier vragen natuurlijk :) en na een tijdje heeft je Zafira geen geheimen meer voor je. :thumb19 januari 2015 om 21:26 #18269523@Wokadeh wrote:
Dank je voor de tips. had voor remmerij inderdaad al even gegoogled en het leek niet zo moeilijk gelukkig.
Het is niet dat er spoed op zit Ik maak ongeveer 12k per jaar aan kilometers en deze zitten er net een jaar op dus die kunnen nog wel even mee.Die links welke jij gestuurd hebt zijn voor zafira’s tot 2000 en ik heb een van 2002. Zit daar verschil in?
Jij hebt dus het facelift model
Bijna vier jaar na de introductie is de Zafira eens flink onder handen genomen. Optische wijzigingen en een verbeterd Flex7-systeem zijn de belangrijkste vernieuwingen.
Met het Flex7-systeem konden de tweede en derde zitrij al eenvoudig in de vloer weggeklapt worden. Als uitbreiding hierop kan nu de rugleuning van de tweede zitrij in de verhouding 40:20:40 omgeklapt worden. Zo zijn er meer mogelijkheden om lange voorwerpen mee te slepen. Het middendeel kan ook als armsteun
gebruikt worden. Daarin zijn meteen bekerhouders en een bergvak verwerkt. De rugleuning van de tweede zitrij laat zich om een hoek van 6 graden verstellen. De middelste zitplaats is nu voor voorzien van een driepuntsgordel, de twee buitenste zitplaatsen krijgen ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes. De zitting van beide voorstoelen werd iets verlengd.
De buitenzijde is optisch iets aangepast. Een zwaar verchroomde grille en witte glazen voor de richtaanwijzers achter zijn de meest opvallende veranderingen. In het interieur vinden we nieuwe bekledingsstoffen en een in chroom of grijs (afhankelijk van uitvoering) gelakte middenconsole. De Elegance-uitvoering krijgt standaard een middenarmsteun met bergvak tussen de voorstoelen. Nieuw is de Executive-versie die is uitgerust met een nieuw klimaatregelingssysteem, die vorige de andere Zafira’s als optie beschikbaar is. Een andere nieuwe optie zijn donker getinte Xenon koplampen. De Zafira OPC beschikt nu standaard over met aluminium pedalen.Motorisch is er nauwelijks iets gewijzigd. De Zafira OPC kreeg er 8 paardekrachten bij en heeft er daarmee 200. De 2.0 DTI zal in de loop van volgend jaar met een automatische transmissie beschikbaar komen.
Dus met die vraagbaaken moet prima mee uit de voeten kunnen, aangezien er motorisch en mechanisch amper wat veranderd is.
23 januari 2015 om 08:44 #18269524Je kunt als je een beetje wilt verdiepen in onderhouden van de auto veel geld besparen. En ik vind het zelfs leuk om het zelf te doen. De meeste dingen kun je echt zelf doen.
Kleine beurt, grote buurt is relatief makkelijk uit te voeren. Het enige wat ik zelf niet uitvoer is het vervangen van een distributie riem en of ketting. Dat laat ik aan mijn auto monteur over. Maar de rest voer ik zoveel als mogelijk zelf uit. Bespaard veel geld en heb er ook nog plezier in.27 januari 2015 om 12:26 #18269525Dank je voor de tips. Ik ga me er nog even goed in verdiepen. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.