wat kan een kapotte lambdasonde allemaal doen

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD wat kan een kapotte lambdasonde allemaal doen

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241378
    mar10manta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 July 2004

      wat kan een kapotte of vervuilde lambdasonde allemaal doen met de motor?
      en wat merk je aan de auto tijdens het rijden?
      ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)

      #17918934
      kywieman
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 February 2009

        ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)

        Ik zou hier blij mee zijn, in een pretpark moet je er voor betalen. :wors

        Kan je het niet meten of de lambdasonde werkt of niet?

        Heb gisteren mijn l-jetronic helemaal doorgemeten bij de computer. (luchthoeveelheids meter kapot)

        #17918935
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Je lambdasonde meet de uitlaatgassen en laat dat de computer weten zodat ie het mengels bijregelen kan.
          Wat dus zou kunnen is dat je motor meer verbruikt dan nodig is enz enz.

          Je kunt hem heel simpel meten met een multimeter.

          #17918933
          rinus de boer
            Lid sinds:
            2 July 2004

            Hoger verbruik vooral, en ook je uitlaatemissie zal wel veranderen. maar in het ergste geval schiet het motormanagement in het “noodloop” programma. In principe kan er niks echt kapot.

            #17918932
            mar10manta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 July 2004

              ja oke het verbruik is zeker hoger,motor loopt met horden en stoten vooral bij lagere toeren! ik was ff wat aan het kloten heb toen de stekker los getrokken 2 dingen! 1 loopt bijna tot niet stationair , 2 slecht lopen is opgelost, maar bezineverbruik nog steeds hoog!

              #17918931
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Ben net even bezig met een proggie met hoopjes storing en gegevens over C30SE

                over de lamdasonde, als ie defect zou kunnen zijn,
                dan moet je de uitgang spanning even meten, is die lager als 450mV,
                dan zou die, volgens dit proggie, aan vervanging toe zijn :shock:

                komt ie van jou boven de 450mV uit dan kunnen er meerdere problemen zijn,
                waaronder de LMM, injector, gaskleppositie sensor, en nog een aantal,
                kijk maar eerst of het bij jou meetbaar is. :thumbup

                #17918930
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Die lambda moet gewoon pendelen tussen de 0.1 en 0.9.

                  Meten met een warme sensor, als die koud is zal die een tussenwaarde geven van 0.45. Tot de motor op temp is.

                  Zo kun je hem meten.

                  #17918936
                  m400
                    Lid sinds:
                    22 November 2004

                    Meten met een digitale multimeter zal toch niet echt lukken, daar is zo’n ding veel te langzaam voor. Vandaar dat er staat 450mV, dit is de gemiddelde spanning. Eventueel wel te doen met een ouderwetse analoge multimeter. Maar als ie al beter loopt met de stekker eruit dan zou ik er eens een nieuwe in zetten. Ga ik bij de mijne ook doen, verbruikt enorm en stinkt…

                    #17918937
                    mar10manta
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 July 2004

                      ja heb inmiddels ook een nieuwe erin, hoorde al bij dynojet dat je ze met een multimeter niet kunt doormeten

                      #17918938
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        @m400 wrote:

                        Meten met een digitale multimeter zal toch niet echt lukken, daar is zo’n ding veel te langzaam voor. Vandaar dat er staat 450mV, dit is de gemiddelde spanning. Eventueel wel te doen met een ouderwetse analoge multimeter. Maar als ie al beter loopt met de stekker eruit dan zou ik er eens een nieuwe in zetten. Ga ik bij de mijne ook doen, verbruikt enorm en stinkt…

                        Dat lukt zeer zeker wel hoor. Je ziet je multimeter gewoon van 0.1 naar 0.9 gaan. Niet nauwkeurig maar je ziet het wel.
                        En die gemiddelde spanning heb je altijd als de sonde koud is. Als ie dat ook doet als die warm is heb je gewoon een defecte sonde.

                        Een scoopbeeld of analoog zoals jij zei is net wat mooier.
                        Maar met een multimetertje van 5 euro bij de Gamma kan je ook prima werken.

                        #17918939
                        m400
                          Lid sinds:
                          22 November 2004

                          @mar10manta wrote:

                          ja heb inmiddels ook een nieuwe erin, hoorde al bij dynojet dat je ze met een multimeter niet kunt doormeten

                          En is het nu beter dan?

                          #17918940
                          mar10manta
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 July 2004

                            ik heb nog niet gereden

                            #17918941
                            rinus747
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 May 2010

                              Meten kan op twee manieren:
                              – Een oscilloscoop (een DMM is gewoon te langzaam)
                              – Kijken met een OBD scanner. Die neemt af en toe een snel sampeltje. Alle waardes tussen 0.1 en 0.9 komen wel een keer langsspringen. Bij koud starten staat de uitlezing op een vaste waarde ergens halfweg de schaal (0.4 ongeveer)

                              Ik heb wel eens gelezen dat het ergste wat kan gebeuren is dat het mengsel te arm is, dat daardoor de motor te heet wordt, en daardoor een kort leven heeft

                              Groeten Rinus

                              #17918942
                              mr-turbo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                mwah, bij vollast kijkt ie niet naar lambda, heel snel stuklopen door een te arm mengsel door een lambda fout, zal niet zo snel voorkomen….

                                #17918943
                                mar10manta
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  4 July 2004

                                  nou probleem opgelost rijd weer fantasties, bedankt allemaal weer voor de tips en het meedenken :thumb

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.