Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › wat kan een kapotte lambdasonde allemaal doen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 september 2011 om 08:21 #17241378
wat kan een kapotte of vervuilde lambdasonde allemaal doen met de motor?
en wat merk je aan de auto tijdens het rijden?
ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)26 september 2011 om 09:22 #17918934ik weet dat je een soort elastiek effect hebt onder het rijden (net of je steeds achteruit word getrokken)
Ik zou hier blij mee zijn, in een pretpark moet je er voor betalen. :wors
Kan je het niet meten of de lambdasonde werkt of niet?
Heb gisteren mijn l-jetronic helemaal doorgemeten bij de computer. (luchthoeveelheids meter kapot)
26 september 2011 om 10:13 #17918935Je lambdasonde meet de uitlaatgassen en laat dat de computer weten zodat ie het mengels bijregelen kan.
Wat dus zou kunnen is dat je motor meer verbruikt dan nodig is enz enz.Je kunt hem heel simpel meten met een multimeter.
26 september 2011 om 12:29 #17918933Hoger verbruik vooral, en ook je uitlaatemissie zal wel veranderen. maar in het ergste geval schiet het motormanagement in het “noodloop” programma. In principe kan er niks echt kapot.
26 september 2011 om 13:31 #17918932ja oke het verbruik is zeker hoger,motor loopt met horden en stoten vooral bij lagere toeren! ik was ff wat aan het kloten heb toen de stekker los getrokken 2 dingen! 1 loopt bijna tot niet stationair , 2 slecht lopen is opgelost, maar bezineverbruik nog steeds hoog!
26 september 2011 om 20:44 #17918931Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ben net even bezig met een proggie met hoopjes storing en gegevens over C30SE
over de lamdasonde, als ie defect zou kunnen zijn,
dan moet je de uitgang spanning even meten, is die lager als 450mV,
dan zou die, volgens dit proggie, aan vervanging toe zijn :shock:komt ie van jou boven de 450mV uit dan kunnen er meerdere problemen zijn,
waaronder de LMM, injector, gaskleppositie sensor, en nog een aantal,
kijk maar eerst of het bij jou meetbaar is. :thumbup26 september 2011 om 21:03 #17918930Die lambda moet gewoon pendelen tussen de 0.1 en 0.9.
Meten met een warme sensor, als die koud is zal die een tussenwaarde geven van 0.45. Tot de motor op temp is.
Zo kun je hem meten.
29 september 2011 om 20:02 #17918936Meten met een digitale multimeter zal toch niet echt lukken, daar is zo’n ding veel te langzaam voor. Vandaar dat er staat 450mV, dit is de gemiddelde spanning. Eventueel wel te doen met een ouderwetse analoge multimeter. Maar als ie al beter loopt met de stekker eruit dan zou ik er eens een nieuwe in zetten. Ga ik bij de mijne ook doen, verbruikt enorm en stinkt…
30 september 2011 om 07:20 #17918937ja heb inmiddels ook een nieuwe erin, hoorde al bij dynojet dat je ze met een multimeter niet kunt doormeten
30 september 2011 om 10:20 #17918938@m400 wrote:
Meten met een digitale multimeter zal toch niet echt lukken, daar is zo’n ding veel te langzaam voor. Vandaar dat er staat 450mV, dit is de gemiddelde spanning. Eventueel wel te doen met een ouderwetse analoge multimeter. Maar als ie al beter loopt met de stekker eruit dan zou ik er eens een nieuwe in zetten. Ga ik bij de mijne ook doen, verbruikt enorm en stinkt…
Dat lukt zeer zeker wel hoor. Je ziet je multimeter gewoon van 0.1 naar 0.9 gaan. Niet nauwkeurig maar je ziet het wel.
En die gemiddelde spanning heb je altijd als de sonde koud is. Als ie dat ook doet als die warm is heb je gewoon een defecte sonde.Een scoopbeeld of analoog zoals jij zei is net wat mooier.
Maar met een multimetertje van 5 euro bij de Gamma kan je ook prima werken.30 september 2011 om 17:56 #17918939@mar10manta wrote:
ja heb inmiddels ook een nieuwe erin, hoorde al bij dynojet dat je ze met een multimeter niet kunt doormeten
En is het nu beter dan?
30 september 2011 om 18:22 #17918940ik heb nog niet gereden
30 september 2011 om 18:30 #17918941Meten kan op twee manieren:
– Een oscilloscoop (een DMM is gewoon te langzaam)
– Kijken met een OBD scanner. Die neemt af en toe een snel sampeltje. Alle waardes tussen 0.1 en 0.9 komen wel een keer langsspringen. Bij koud starten staat de uitlezing op een vaste waarde ergens halfweg de schaal (0.4 ongeveer)Ik heb wel eens gelezen dat het ergste wat kan gebeuren is dat het mengsel te arm is, dat daardoor de motor te heet wordt, en daardoor een kort leven heeft
Groeten Rinus
6 oktober 2011 om 18:29 #17918942mwah, bij vollast kijkt ie niet naar lambda, heel snel stuklopen door een te arm mengsel door een lambda fout, zal niet zo snel voorkomen….
14 oktober 2011 om 16:41 #17918943nou probleem opgelost rijd weer fantasties, bedankt allemaal weer voor de tips en het meedenken :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.