Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Wat is Twinport?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2010 om 10:23 #17218930
Goedemorgen dames en heren,
Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Opel Astra 1.6i-16v Njoy van bouwjaar 2005. Achterop de klep van deze auto staat de aanduiding “Twinport”. Ik neem aan dat dit iets te maken heeft met de motortechniek. Maar tot nu toe heb ik nog niet kunnen uitvinden wat het nu exact is. Kan één van de leden van dit forum mij misschien in niet al te technische termen (ik ben geen techneut) mij uitleggen wat dit precies inhoudt?
Alvast bedankt,
Theo.
21 maart 2010 om 11:28 #17633230over welke astra hebben we het G of H
ik gok een G en die zijn niet geleverd met een twinport, meer een gevalletje halffords tuningvan de vorige eigenaar
wanneer het om een astra H gaat dan klopt twinport wel maar de 16V aanhangsel weer niet.
je spreekt dan van een 1.6 twinport, een twinport 16V bestaat niet.
een twinport heeft wel 4 kleppen per cilinder
in het kort komt het erop neer dat wanneer de motor zijn volle vermogen niet nodig heeft 1 van de 2 inlaatkanalen word afgesloten wat in combinatie met de egr-klep leid tot een lager brandstof verbruikwil je het precies weten lees dan dit stukje—>werking twinport
21 maart 2010 om 11:32 #17633231Hey
Welkom op het forum.
Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.
Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.
Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.
Gr Wes
21 maart 2010 om 15:36 #17633232origineel gepost door miraltje
over welke astra hebben we het G of Hik gok een G en die zijn niet geleverd met een twinport, meer een gevalletje halffords tuningvan de vorige eigenaar
wanneer het om een astra H gaat dan klopt twinport wel maar de 16V aanhangsel weer niet.
je spreekt dan van een 1.6 twinport, een twinport 16V bestaat niet.
een twinport heeft wel 4 kleppen per cilinder
in het kort komt het erop neer dat wanneer de motor zijn volle vermogen niet nodig heeft 1 van de 2 inlaatkanalen word afgesloten wat in combinatie met de egr-klep leid tot een lager brandstof verbruikwil je het precies weten lees dan dit stukje—>werking twinport
wij hebben een G cabrio met een Z16XEP twinport in onderhoud
21 maart 2010 om 16:24 #17633233Hey
Jah klopt astra g vanaf 2003 103 pk model zijn geleverd met twinport.
21 maart 2010 om 16:30 #17633234De auto is een Astra type H. En Als de aanduiding Twinport automatisch betekent dat het een 16-klepper is dan hoeft die aanduiding er inderdaad niet extra bij gezet te worden. Maar volgens het kentekenbewijs is het wel degelijk een 1.6i-16v.
Wat betreft het even voorstellen hebben jullie natuurlkijk volkomen gelijk. Mijn excuses dat ik dit nog niet gedaan had. Ik ga dat nu direct herstellen. Dank tot zover voor jullie medewerking.
Theo.
21 maart 2010 om 18:15 #17633235Twinport is inderdaad wat Zetos meld
Stukje Moderne Emissie zooi dus…
en er worden zowiezo geen 8kleppers meer geleverd in de Astra-H
in de astra-G zijn zeker wel Twinport motoren geleverd…
Willem
22 maart 2010 om 18:50 #17633236origineel gepost door zetos
HeyWelkom op het forum.
Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.
Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.
Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.
Gr Wes
???
Twinport slaat inderdaad zoals miraltje zegt op de inlaat kanaalen maar zeker niet op de nokkenassen/kleppen…
Opel heeft 5 Twinport motoren (uitgaande van motoren vanaf c.a. 2003 en die in Nederland zijn geleverd)
Z10XEP
Z12XEP
Z14XEP
Z16XEP
Z16XE1De motoren met variabele nokkenassen zijn:
A12XER
A14XER
Z16XER
A18XER
Z18XERDit systeem werkt overigens totaal anders dan V-Tec van Honda.
22 maart 2010 om 20:26 #17633237Klopt misschien verkeerd begrepen, maar Twinport werkt met kleppen in het inlaat systeem..
Dat was zelfs al bij de oudere motoren (X18XE / X20XEV), alleen werkt het systeem nu weer anders, dus heeft het een ander naampje..
Bij de X18XE en X20XEV heette dit variabel inlaat, bij de V6en Multiram..
Willem
22 maart 2010 om 21:16 #17633238origineel gepost door wim-v6
Klopt misschien verkeerd begrepen, maar Twinport werkt met kleppen in het inlaat systeem..Dat was zelfs al bij de oudere motoren (X18XE / X20XEV), alleen werkt het systeem nu weer anders, dus heeft het een ander naampje..
Bij de X18XE en X20XEV heette dit variabel inlaat, bij de V6en Multiram..
Willem
Ja dat klopt de oude motoren hadden dit ook al, ik doelde er inderdaad op dat het kleppen in het inlaat systeem zijn, maar zeker geen variabele nokkenassen zoals de V-Tec.
22 maart 2010 om 21:24 #17633239dacht dat de Z16XEP, samen met de Z18XER, kleptiming verstelling had, maar was er niet zeker van (wel bij de Z18XER)
Willem
22 maart 2010 om 21:28 #17633240Bij een X20XEV heet dat officieel VIM
Variable Intake Manifolt23 maart 2010 om 16:35 #17633241Mijn Astra F met X18XE had al vlinderkleppen in het inlaatspruitstuk. Mijn Astra G 1.6 cabrio van 2004 heeft toch ook echt een Z16XEP en is dus ook een Twinport motor.
23 maart 2010 om 17:20 #17633242De Z16XEP en Z18XER zijn in basis gelijk met het verschil dat de Z16XEP een variabel spruitstuk heeft en de Z18XER variabele nokkenassen heeft (en 200cc meer inhoud uiteraard)
Eerst was er de Z16XEP en toen hebben ze de Z18XER daar weer uit ontwikkeld en later de Z16XER.
23 maart 2010 om 18:18 #17633243okeej dank je voor de uitleg..
Willem
23 maart 2010 om 20:09 #17633244Twinport-techniek in Opel Ecotec motoren
Minder brandstofverbruik en een betere verbranding, het zijn twee belangrijke (milieu)voordelen die worden gerealiseerd door het Twinport concept dat Opel dit voorjaar op de viercilinder 1.6 Ecotec (76 kW/103 pk) motoren (voor de Astra modellenlijn) gaat introduceren. Het milieu is en blijft voorlopig de katalysator voor veel automobiele verbeteringen en innovaties
Met dit concept voldoen deze benzinemotoren ook al aan de Euro 4 emissie standaard. De Twinport technologie (al eerder toegepast door Honda overigens bij de VTEC-motoren) heeft als basis een wervel- of vlinderklep, die (voornamelijk) bij deelbelasting van de motor, één van de twee inlaatkanalen afsluit. Dit wordt ook wel het port de-activation systeem genoemd, kortweg PDA. Door die afsluiting wordt de werveling in het overblijvende inlaatkanaal sterk vergroot, wat uiteindelijk een efficiëntere (lees schonere) verbranding oplevert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van uitlaatgas-recirculatie om onder andere de bekende smoorverliezen te verlagen. De 1.6 Ecotec Twinport motoren halen zo’n 25 procent van de cilindervulling uit de verbrandingsgassen
Tog ook door honda toegepast dus xD bij de VTEC alleen had die ook nog een variable nokkenas. en bij dit systeem zit het in het inlaatspruitstuk sorry dat ik het verkeerd neergezet had
23 maart 2010 om 21:03 #17633245OK dat wist ik weer niet dat bij V-Tec ook een variabel spruitstuk zat, ik dacht dat het puur en alleen op de kleptechniek sloeg.
24 maart 2010 om 08:41 #17633246klopt het nu dat je het kan vergelijken met een ouwe carb met dubbele klep?
half gas 1 klep open en vol gas extra klep open
alleen dan uiteraart wat gecompliceerder :Pjarno
24 maart 2010 om 16:37 #17633247ja maar dan anders…
er word met deze vlinderkleppen ook een betere stroom van de uitlaatgassen bereikt.
Willem
7 april 2012 om 12:19 #17633248sorry voor het terug openen.
zou iemand weten of dit ook een twinport is?
opel astra H 2004 enjoy 1.4 z14xep ?
90pk 66kw
7 april 2012 om 12:26 #17633249@OPC Turbo wrote:
origineel gepost door zetos
HeyWelkom op het forum.
Twinport heeft met de werking van de kleppen te maken(variabele kleptiming) . Bij vollast alle 2 de inlaatkleppen open bij deel last 1 klep dicht 1 klep open waardoor de lucht in een wervel de cilinder ingaat wat zorgt voor een betere en vooal schoonere verbranding waardoor die zuiniger is.
Het is vergelijkbaar met het v-tec systeem van honda.
Maar stel je even voor bij het topic ff voorstellen staat wel zo netjes. Ik hoop dat ik je hierbij genoeg geinformeerd heb.
Gr Wes
???
Twinport slaat inderdaad zoals miraltje zegt op de inlaat kanaalen maar zeker niet op de nokkenassen/kleppen…
Opel heeft 5 Twinport motoren (uitgaande van motoren vanaf c.a. 2003 en die in Nederland zijn geleverd)
Z10XEP
Z12XEP
Z14XEP
Z16XEP
Z16XE1De motoren met variabele nokkenassen zijn:
A12XER
A14XER
Z16XER
A18XER
Z18XERDit systeem werkt overigens totaal anders dan V-Tec van Honda.
lees en u vind:)
7 april 2012 om 12:29 #17633250Crap mijn excuses even overlezen
8 april 2012 om 10:09 #17633251Oja, de Twinport motoren zijn OOK geleverd in de ASTRA-G!!!
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.