Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Wat is er voorbereid bij vectra c 2004
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2013 om 09:03 #17256441
Ik vraag me zo eens af wat er bij een vectra c zoal voorbereid is aan bedrading en dergelijke maar wat er niet aan en op zit.
Zo heeft mijn vec bijvoorbeeld geen mistlampen voor maar zit er wel al bedrading voorbereid?
Lijkt me aardig topic voor de niet zo handige knutselaars zoals ik. Kan ik in 1 oogopslag hier zien of iets makkelijk toe te voegen is aan mijn vec of dat ik er beter maar van af kan blijven :D
Dus mede vectra rijders maak de lijst eens compleet voor een mede vectra rijder met 2 linker handen.
Dat halfcanbus/canbus gebeuren heeft me al van heel wat ideetjes laten afschrikken dus als er al wat bedrading voor dit of dat klaar ligt wordt t makkelijker voor mij iets toe te voegen lijkt me.
23 maart 2013 om 09:55 #18119060Dat verschilt per vectra ! Je kan niet zo maar zeggen dat iets is voorbereid of niet.
Simpel voorbeeld:
In de vectra van Edvries hebben we een lederen interieur geplaatst , stoelverwarmingsschakelaar er in en een zekering en het werkte.
Bij de mijne idem … behalve dat de kabel tussen de schakelaars en de stoelen er niet ligt…
Dus niks is vanzelf sprekend bij een vec C !23 maart 2013 om 15:13 #18119061Het is zeker bij een 2004 model moeilijk vooraf te bepalen wat voor een kabelboom geleverd is. Vanaf half 2004 is men namelijk ook de SW gaan leveren met het CDTI blok. Was het DTI blok. Hierin zit weer verschil met de overigen kabelboom structuur. Voorts is er na mei 2004 ook al gewerkt met full canbus en dat kan je weer zien aan de stuurwiel bediening knoppen. Knopjes of wieltjes. Verder zijn er nog verschillen tussen automaat en handbak alsmede welk type airco er in zit.
Enige zekerheid die ik weet:
2002/2003 half can
2004 of half can of full can
2005 tot eind fabricage (dacht 2008)full can.Enige manier om er achter te komen is de boel open schroeven en kijken :afro
Groet jraaf23 maart 2013 om 16:06 #18119062@jraaf wrote:
Het is zeker bij een 2004 model moeilijk vooraf te bepalen wat voor een kabelboom geleverd is. Vanaf half 2004 is men namelijk ook de SW gaan leveren met het CDTI blok. Was het DTI blok. Hierin zit weer verschil met de overigen kabelboom structuur. Voorts is er na mei 2004 ook al gewerkt met full canbus en dat kan je weer zien aan de stuurwiel bediening knoppen. Knopjes of wieltjes. Verder zijn er nog verschillen tussen automaat en handbak alsmede welk type airco er in zit.
Enige zekerheid die ik weet:
2002/2003 half can
2004 of half can of full can
2005 tot eind fabricage (dacht 2008)full can.Enige manier om er achter te komen is de boel open schroeven en kijken :afro
Groet jraafIk heb knopjes op het stuur van mijn Z1.8XE dus half canbus, heb dit eigenlijk nog niet echt gesnapt canbus of half canbus, volgens mij bestaat er alleen canbus en is mijn auto gewoon full canbus alleen is e.e.a. nog niet canbus gestuurd. canbus en half canbus vind ik nogal verwarrend.
Google en half canbus geeft ook geen enkel resultaat dan links naar opel forum dus heb het idee dat dit half canbus verhaal hier ontstaan is om iets duidelijk te maken wat het voor mij alleen maar minder duidelijk maakt :shock:
23 maart 2013 om 19:05 #18119063Half-canbus
Vanaf 1998 wordt er canbus toegepast op enekele regelapparaten maar dan wordt het nog niet echt gebruikt omdat er ook gewone bedrading naast ligt. Vanaf ongeveer 2001 wordt het gateway regelapparaat toegepast die voor de communicatie zorgt tussen de verschillende canbusregelapparaten. Maar ook daar is het nog een soort van secundair systeem waar alleen maar wat onformatie over gezonden wordt ter controle
Full-canbus
In auto’s in de hogere prijsklasse zit tegenwoordig zo’n 2000 meter draad met een totaal gewicht van ruim 100 kg. Voor de diverse modellen van een fabrikant moeten soms wel 600 verschillende kabelbomen worden gemaakt. Uit het oogpunt van kosten en baten is daarmee het einde van de traditionele bedradingstechniek bereikt. De automobielindustrie, vooral de Duitse, Franse en Amerikaanse (VS), begon naar nieuwe, moderne communicatiemethodes te zoeken en kwamen terecht bij de bustechniek.
In de auto-praktijk wordt CAN als low en highspeed data-overdrachtssysteem sinds 1992 in duurdere personenauto’s van Mercedes (S-klasse) gebruikt. BMW, Porsche en Jaguar volgden en tegenwoordig gebruiken ook VW, Renault, Fiat e.a. de CAN-bus in hun middenklasse auto’s.
Via dit CAN-bus systeem worden diverse signalen over het spanningsnet van de auto verstuurd. Zo kan het voertuig ook metingen uitvoeren aan de diverse aangesloten accessoires.
Veel moderne auto’s meten permanent of de verlichting in orde is, ook als deze niet aanstaat. Een defecte koplamp wordt direct aan de bestuurder gemeld en meestal wordt de spanning door de boardcomputer in dit geval uit voorzorg uitgeschakeld.
Misschien is dit duidelijker voor je ! ? :thumb
23 maart 2013 om 19:45 #18119064@ Speaker :thumb
In gewoon Nederlands;
Half can, diverse systemen verbonden middels tig kilometer draad.
Full can, diverse systemen verbonden via slechts enkele kabels. Via pulse verschillen weet ‘t full can systeem van welk stuur apparaat de info komt en hoe die te interpreteren naar bijvoorbeeld je boardcomputer.Machtige uitvinding vind ik :afro
Groet jraaf -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.