Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Wat is dit? wat zit erin? afzagen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2013 om 15:45 #17262335
Wie kan mij hiermee even helpen?
Ik heb hier op t forum al ff gesnuffeld maar kon er niet precies wijs uit worden wat wat is.
Opel lectuur heb ik [nog] niet zelf. En de paar corsa’s die ik gebouwd heb met een xe blokje waren aardig simpel en duidelijke straight forward projecten.
Beetje zagen en paar bouten en moeren met een paar andere steunen is vrij simpel werk.[vind ik zelf]Echter…nu is er een xe blok over hierzo.. en heb ik al een paar jaar het idee om zo’n blokje ergens in te lepelen gewoon voor de fun..en omdat het MOET kunnen..
Dus nu ben ik een c20xe met f20 bak in een auto aan het proppen die er zeker niet voor bedoeld is..dus dan loop je tegen problemen aan..
Grootste probleem is RUIMTE in de moterruimte..Het xe blok is ongeveer 2x zo groot als de orginele moter..en heeft ongeveer 5x [ja echt 5] zoveel vermogen als t orginele torretje..-] En dan praat ik over een standaard xe blok..hahahaen daarover mijn vraag..
Er zit een uitsteeksel aan de bak vast wat mij momenteel ff link in de weg zit.
Aangezien ik een leeg bakhuis gebruik als dummy,met een kapot leeg c20xe blok ook als dummy kan ik niet binnen in kijken of het nut heeft.Kan ik dit ding afzagen?
Of zit er iets in van een soort veer of kogel of iets?Foto zal duidelijkheid geven.HET GAAT OM HET DING IN DE RODE CIRKEL
En dat zit me hierzo in de weg.
Eigenlijk heb ik hetzelfde probleem met het oliefilterhuis..is daar iets kleiners voor te krijgen?
Bedoel eigenlijk een filterhuis wat ongeveer 13 mm dichterbij de moter zit dan een orginele?
Het huis steekt te ver uit nu voor mijn bedoelingen..
Of zal ik hier over een ander topic plaatsen?Bedankt alvast. en nu kijken of iemand kan ontdekken at ik aan het bouwen ben…]
3 december 2013 om 16:00 #18196735In die rode cirkel schuift de schakelstang om de (zover ik nu weet) 5e versnelling te bekrachtigen.
Je kunt misschien een F13 versnellingsbak gebruiken?
Of de 5e versnelling niet gebruiken en uit de versnellingsbak weg laten.Het oliefilter kun je een plattere uitvoering voor kopen.
Ook kan de oliethermostaat eraf, daar kan het filter direct op de oliepomp met behulp van een schroefdraadbuisje.Waar kan ik meer informatie vinden over je project, ik ben nu wel nieuwsgierig ;)
3 december 2013 om 16:03 #18196736Wat is dit, een mini?
je kan die nok waarschijnlijk wel iets bewerken om kleiner te maken, maar weglaten kan helaas niet.
zoals freek zegt f13 bak is een stuk kleiner (of f15/17)
oliefilter zijn ook setjes voor zodat je het filter ergens anders neer kan hangen. dan heb je op de pomp een ‘ring’ die even dik is als het thermostaathuis van de oliekoeler.
3 december 2013 om 16:12 #18196737Hmm f13 bak..is dat een beetje goede optie als ik inderdaad heeeeeeeeele kleine wieltjes wil gebruiken?
Of sta ik dan een uur te spinnen en als ik rol schakel ik me suf?Ik bedoel korte versnellinegen zeker?Topsnelheid boeit me niet echt..220 is de MAX snelheid wat ik met deze auto’s durf weet ik al uit ervaring..Boven de 200 is luiers meenemen en schoon ondergoed.
Maar optrekken mag wel vlot gaan. Maar ook niet TE vlot naruurlijk.Sw16v is scherp! ja correct! :wors
Hebben jullie toevallig een linkje of foto van zo’n olie fliterhuis oplossing.?
De olie tempzender weglaten was me al opgevallen ja.. zonder dat kreng kan ik zelfs 7 mm van het blok zelf afzagen en het filterhuis dichterbij brengen..maar dat is nog net te kort helaas..
Filterhuis afdraaien aan moterzijde heb ik ook al naar gekeken.Daar kan ik ook nog iets oip winnen.3 december 2013 om 16:13 #18196738Met hele kleine wieltjes bedoel ik dat 13 en 14 inch al tractor wielen zijn in mijn optiek..lol :D
3 december 2013 om 17:04 #18196739volges mij is hij een mini met c20xe t bouwen :P
3 december 2013 om 17:21 #18196740mooi mini met c20xe ;) altijd mooie combi gevonden
Heb nog wel een lange F13 wide ratio versnellingsbak liggen voor je, misschien wel mooie optie icm kleine 12inch wieltjes.
dit is wat ik bedoel met de filter remote kit http://www.mattlewisracing.co.uk/section.php/40/1/vauxhall” onclick=”window.open(this.href);return false;
3 december 2013 om 18:18 #18196741Maar dat is een pen in je bak de kop kun je bijna geheelcweghalen.
3 december 2013 om 18:53 #18196742wat voor een subframe gebruik je?
Want de standaard inlaat gaat niet passen in een mini met het orginele schutbord.Ook zul je de neus 8cm moeten verlengen….
Past anders voor geen meter..Heb hier ook een mini staan, komt ook een opel hart in ;)
4 december 2013 om 11:30 #18196743Jep.
Inderdaad zijn er ver gevorderde plannen om een mini met c20xe te bouwen.
In het verleden heb ik al vtec’s en hayabusa motoren gebruikt om erin te lepelen.
De vtec als voorwiel aandrijving en de hayabusa als achterwiel aandrijving. Alhoewel dat ook andersom kan.
Maar het honda logo hangt nu op me stofzuiger..want dan zuigt die nog beter.. :angel
En de moterfiets blokjes zijn erg leuk,maar je wordt gillend gek van het gejank achter je stoel. 14000 toeren in je oor wordt je gauw zat..zelfs met isolatie en afdekking.Het voor-subframe wordt home build. Net als het achtersubframe.
Ik heb nog een paar mini’s staan compleet en ongeveer evenveel in onderdelen,dus ik wil zoveel mogelijk zelf maken/doen en zoveel mogelijk onderdelen uit de mini’s gebruiken.Met de simpele reden..werkt het niet zoals ik wil of bedenk ik me halverwege de bouw over een onderdeel,kan ik zo een ander pakken en opnieuw proberen.@ corsaboy.. beter je huiswerk doen.. ;) lol
Ja het past zelfs onder een orginele lengte neus..!
En ook het schutbord hoeft niet per se aangepast te worden.Ligt er aan wat voor brandstof aanvoer systeem je gebruikt.
Het is alleen VEEL meer werk. Luie mensen of de ff snel beunen verlengen de neus..maar dan krijg je een pinokkio auto en dat ZIET ER NIET UIT!
Ik ben zelf een fan van de clubman’s..[met een paar gt’s en estate’s in de schuur] en die zijn 11cm langer aan de buitenzijde en 9 cm aan de binnenzijde en dan hou je wel de originele sleeperlook.. :thumbupHet deel wat evt wel aangepast moet worden aan het schutbord om het schakel mechanisme een plek te geven..loop ik nu me te klooien..Daar wil ik nog wat op bedenken.
Niet dat ik bang ben om te zagen[ je zou me turbo mini moeten zien :shock: ] maar het mechanisme zit precies bij de pedalenbox/rempedaal..dus dat zou in zn geheel aangepast moeten worden..Dus 1 van de twee moet ik aanpassen om de ander zn plekje te geven.En ik denk erover om de koppeling hydraulisch te maken ipv kabel.
Met kabel en hydraulisch gereden in dezelfde auto met dezelfde set up en hydraulisch bevalt me 100x beter.Als gezegd het brandstofsysteem wat k ga gebruiken[nog niet bekend] gaat de uitslag geven van wat er nog meer gezaagd moet worden in de moterruimte.
Momenteel is er nog weinig te zien,hoop roest van het engels blik,losse dummy motor en een paar kokers.
Als de werkzaamheden echt zichtbaar resultaat geven zal ik wel een bouw topic maken hier ergens op dit forum.
Maar het is hobby/fun project in de nutteloze uurtjes..dus kan wel even duren voordat er echt resultaat is.
Voor die tijd zal ik hier nog wel mensen lastig vallen met allerlei vragen.4 december 2013 om 11:37 #18196744@clubbie wrote:
Jep.
Inderdaad zijn er ver gevorderde plannen om een mini met c20xe te bouwen.
In het verleden heb ik al vtec’s en hayabusa motoren gebruikt om erin te lepelen.
De vtec als voorwiel aandrijving en de hayabusa als achterwiel aandrijving. Alhoewel dat ook andersom kan.
Maar het honda logo hangt nu op me stofzuiger..want dan zuigt die nog beter.. :angel
En de moterfiets blokjes zijn erg leuk,maar je wordt gillend gek van het gejank achter je stoel. 14000 toeren in je oor wordt je gauw zat..zelfs met isolatie en afdekking.Het voor-subframe wordt home build. Net als het achtersubframe.
Ik heb nog een paar mini’s staan compleet en ongeveer evenveel in onderdelen,dus ik wil zoveel mogelijk zelf maken/doen en zoveel mogelijk onderdelen uit de mini’s gebruiken.Met de simpele reden..werkt het niet zoals ik wil of bedenk ik me halverwege de bouw over een onderdeel,kan ik zo een ander pakken en opnieuw proberen.@ corsaboy.. beter je huiswerk doen.. ;) lol
Ja het past zelfs onder een orginele lengte neus..!
En ook het schutbord hoeft niet per se aangepast te worden.Ligt er aan wat voor brandstof aanvoer systeem je gebruikt.
Het is alleen VEEL meer werk. Luie mensen of de ff snel beunen verlengen de neus..maar dan krijg je een pinokkio auto en dat ZIET ER NIET UIT!
Ik ben zelf een fan van de clubman’s..[met een paar gt’s en estate’s in de schuur] en die zijn 11cm langer aan de buitenzijde en 9 cm aan de binnenzijde en dan hou je wel de originele sleeperlook.. :thumbupHet deel wat evt wel aangepast moet worden aan het schutbord om het schakel mechanisme een plek te geven..loop ik nu me te klooien..Daar wil ik nog wat op bedenken.
Niet dat ik bang ben om te zagen[ je zou me turbo mini moeten zien :shock: ] maar het mechanisme zit precies bij de pedalenbox/rempedaal..dus dat zou in zn geheel aangepast moeten worden..Dus 1 van de twee moet ik aanpassen om de ander zn plekje te geven.En ik denk erover om de koppeling hydraulisch te maken ipv kabel.
Met kabel en hydraulisch gereden in dezelfde auto met dezelfde set up en hydraulisch bevalt me 100x beter.Als gezegd het brandstofsysteem wat k ga gebruiken[nog niet bekend] gaat de uitslag geven van wat er nog meer gezaagd moet worden in de moterruimte.
Momenteel is er nog weinig te zien,hoop roest van het engels blik,losse dummy motor en een paar kokers.
Als de werkzaamheden echt zichtbaar resultaat geven zal ik wel een bouw topic maken hier ergens op dit forum.
Maar het is hobby/fun project in de nutteloze uurtjes..dus kan wel even duren voordat er echt resultaat is.
Voor die tijd zal ik hier nog wel mensen lastig vallen met allerlei vragen.Ik weet het niet zeker, maar het schakelmechanisme is volgens mij ook met een kabelsturing te vinden, misschien dat je daar ruimte mee wint?
Leuk project trouwens, ik heb wel is een vergelijkbaar topic gevolgd…. leuk!
4 december 2013 om 11:39 #18196745dit is wat ik bedoel met de filter remote kit http://www.mattlewisracing.co.uk/sectio” onclick=”window.open(this.href);return false; … 1/vauxhall
Is er iemand die dit heeft gebruikt?
Of een foto van dit ding in situatie?Ik ben bang dat dit even ver uitsteekt als een normaal filterhuis. Lijkt me zo op eerste gezicht.
Niet echt zichtbaar op deze site/foto’s hoever dit uitsteekt.
Misschien als iemand hiermee rond rijdt dat die gene even wil/kan meten hoever dit uitsteekt?bedankt alvast.
4 december 2013 om 11:44 #18196746Ik weet het niet zeker, maar het schakelmechanisme is volgens mij ook met een kabelsturing te vinden, misschien dat je daar ruimte mee wint?
Leuk project trouwens, ik heb wel is een vergelijkbaar topic gevolgd…. leuk!
Het gaat mij eigenlijk om de gaffel die boven op de bak zit en die door de schakelpook wordt bediend..
Die zit vreselijk in de weg. en steekt te ver uit.
Aanpassen en of verplaatsen valt niet mee zag ik al wel.Ik heb al gezien dat oudere E kadet’s de schakel [stangen/ of kabel was me niet duidelijk nog] onder de motertunnel hebben lopen ipv de latere E kadet’s/astra F en crosa’s B die het binnendoor hadden lopen.
Wat me niet duidelijk is geworden tot nu toe is of dan die gaffel op de bak ook anders is.Maar mocht dat op een F13 anders zijn [kwa gaffel verhaal]zou ik al een stuk geholpen zijn.
Oh en een laatste vraag.. F17 bak van een combo diesel? Kan die redelijk wat hebben? of past dat helemaal niet?
Diesel is vaak koppel..of draai ik dat dan snel aan puin?
In gedachte met de kleine wieltjes..
En nee liefst ook geen 12inch..maar 10″.4 december 2013 om 11:57 #18196747er zijn toch complete ombouwsetjes te koop meen ik hiervoor.
in de uk zijn er zat die een redtop in een mini gepropt hebben, en meen ook dat ombouwsetjes voor verkocht werden.
maar wat ik zo zie op de foto waar het nokje in de weg zit, kun je daar niet gewoon in gat maken waar het nokje invalt?
en je beste keus voor een bak zou idd een dieselbak zijn, ivm de verhoudingen.
een f20 is altijd CR, dus met 10inch superklote om te rijden. en de 200 haal je niet.
bijv een f16 w3.55, of f18+ w3.57
4 december 2013 om 12:23 #18196748Nee gaatje maken Gaat helaas niet.
Uitsteeksel zit precies tegen de as-moer van de bovenste draagarm aan nu.Ja setjes kun je kopen.
Maar kost een redelijk fortuin. En zijn eigenlijk niet geschikt voor mijn verder plannen met de body en aandrijflijn..
Dus voor veel geld iets kopen wat dan half past en nog verschrikkelijk veel aangepast moet worden..vind ik net ff TE.En natuurlijk zijn deze sets ontwikkeld voor de Engelsen..je weet wel ..stuur,rem,gas,koppeling,dashboard enz aan de andere kant van de body..
Precies zo dat een lhd auto er niks aan heeft..Ook het geld wat ik niet uitgeef daaraan kan natuurlijk besteed worden aan andere hele leuke onderdelen.
Alleen de aandrijfassen zullen buitenhuis gemaakt worden de rest is DIY.
4 december 2013 om 22:00 #18196749Die nok op de F20 is inderdaad gewoon een bus met een veer er in en een kogel aan het eind. Die kogel vant in een V-groef in een stift zodat als je de 5 kiest een duidelijke klik voelbaar is, meer niet! Je kan zeker weten die veer er in wat inkorten en de bus ook, alleen wordt het dan misschien lastig het ooit nog eens los te halen. Wellicht zou je dat dan weer kunnen oplossen door het uiteinde te boren en tappen en er iets in te doen om af te dichten, en als het er ooit uit moet een boutje.
Ik heb bij onze club wel eens een spruitstuk omgelast om een supercharger op een mini blok te zetten, en dat ding was zo groot, leek wel een supercharger aangedreven mini! En dat paste ook gewoon. Het is krap, maar een XE krijg je daar met wat creativiteit wel in hoor!
Een F13 is een goed idee, dan kun je ook de dunnere aandrijfassen rijden, en dat moet met een standaard XE en met een licht karretje als dat niet zo’n probleem zijn. Wel vind ik de F16-18-20 serie mooi omdat alle tandwielen op naaldlagers rollen, en dat is bij de F10-13 met een gewone glijconstructie. Ik vraag me ook wel af hoe goed de synchro’s van die bakken de hoge toeren aan kunnen.
Vind het leuk om dit project te zien vorderen! Wellicht wil je in het projecten gedeelte een topic openen?
6 december 2013 om 14:15 #18196750@Vinci wrote:
Die nok op de F20 is inderdaad gewoon een bus met een veer er in en een kogel aan het eind. Die kogel vant in een V-groef in een stift zodat als je de 5 kiest een duidelijke klik voelbaar is, meer niet! Je kan zeker weten die veer er in wat inkorten en de bus ook, alleen wordt het dan misschien lastig het ooit nog eens los te halen. Wellicht zou je dat dan weer kunnen oplossen door het uiteinde te boren en tappen en er iets in te doen om af te dichten, en als het er ooit uit moet een boutje.
Hier hou ik wel van! creatieve diy oplossing die ook nog nuttig is. Met deze gedachte heb ik ook al gespeeld en gaat hem denk wel worden..
Alleen even uitvogelen hoeveel druk de veer levert in normale toestand en dan inkorten.
Iemand die dit al weet of gedaan heeft toevallig? Aangezien Vinci al zeker weet dat dit kan..Ik heb bij onze club wel eens een spruitstuk omgelast om een supercharger op een mini blok te zetten, en dat ding was zo groot, leek wel een supercharger aangedreven mini! En dat paste ook gewoon. Het is krap, maar een XE krijg je daar met wat creativiteit wel in hoor!
Dat kan makkelijk..vaak een charger van een BINI [bmw ding wat geen mini is.. ;) ].
Kan aan de achterzijde van het blok,maar ik heb er ook een aan de voorzijde gehangen al bij iemand.[betere oplossing,hangt ie in de wind,aan achterzijde blok =veel warme lucht van de uitlaat bij een mini]Een F13 is een goed idee, dan kun je ook de dunnere aandrijfassen rijden, en dat moet met een standaard XE en met een licht karretje als dat niet zo’n probleem zijn. Wel vind ik de F16-18-20 serie mooi omdat alle tandwielen op naaldlagers rollen, en dat is bij de F10-13 met een gewone glijconstructie. Ik vraag me ook wel af hoe goed de synchro’s van die bakken de hoge toeren aan kunnen.
Tot ik dit stukje las had ik ook over de f13 het idee dat dat ook een optie was..
Niet dus..
Dunne aandrijfassen,slechte ervaring mee
De glij constructie lagers,idem
En synchro’s heb ik al zat versleten in de loop der jaren bij de mini’s. Als men nu al twijfelt over een opel bak lees ik al tussen de regels..Vind het leuk om dit project te zien vorderen! Wellicht wil je in het projecten gedeelte een topic openen?
Topic openen zal ten zijner tijd gebeuren,nu is er nog niksmeer te zien dan een afgezaagd mini subframe, afgezaagde halve voorkant/moterruimte van een mini en een leeg kapot opel blok en bak..
Momenteel aan t proberen het opel blok zover mogelijk naar “binnen” te krijgen in de auto waarbij elke mm mooi meegenomen is vanwege het “topzwaar”worden van de auto. En om te proberen een [misschien , ooit] radiateur aan de voorkant te plaatsen tussen gril en blok.. :thumb
ik weet niet wat zon blok weegt van een c20xe..maar nu in lege toestand zonder alle aanbouwdelen is ie al zwaarder dan een compleet mini blok..
Dat is dan wel jammer.. Maar genoeg optie’s daar nog om de vering ook te verbeteren.Op het moment dat het blok zover naar binnen staat ,dat er ook niks meer aan te doen is om het nog verder te krijgen..meet ik alles op naar de [bijna] minimale maten wat nodig is om de body[schutbord] pedalenbox,versnellingspook,uitlaat,dynamo plaats,poelie’s enz enz. te veranderen en dan pas pak ik een body uit de steling om die aan te passen en de reisgenoot van iedere classic mini aan t pakken…[ROEST :cry ]
6 december 2013 om 15:00 #18196751Een F17 bak is wel wat kleiner dan een F18 bak, hij past, heeft het zelfde gaten patroon enkel is het huis wat kleiner en de prise as anders. Maar dat euvel heb je ook bij de F10/13.
6 december 2013 om 16:48 #18196752Meld je is aan op dit forum:
http://www.obsessiveperformancedisorder.com/forum/” onclick=”window.open(this.href);return false;Daar is er ook 1 bezig met een roundnose mini om een 20xe erin te bouwen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.