Wat is dit voor dynamo?

Forumindex Forums Techniek Cih Wat is dit voor dynamo?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243253
    DennisKadett
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 March 2010

      Ik heb de dynamo van mijn Kadett gedemonteerd omdat de koolborstels op zijn;
      Lampje op het dashbord ging knipperen en brandt nu helemaal niet meer.

      Nu kwam deze dynamo eruit en volgens mij is dit geen standaard 2.0E dynamo want bovenop deze dynamo moet je een blokstekker aansluiten. Dit zit volgens mij niet op een standaard dynamo?
      Kan iemand mij vertellen waar deze dynamo vanaf komt? En hoeveel ampere levert dit ding?
      Ik wil een gereviseerde dynamo kopen en wil dit zelfde type dynamo er terug in monteren.

      Typenummer is: 002 5 19 7 45
      Merk: Delco Remy

      Alvast bedankt!

      #17942264
      jethro
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 February 2008

        Die vraag heb je zelf al beantwoord, het is een DELCO.
        Werd origineel op diverse CIH motoren gemonteerd.
        Gooi deze maar in de vuilnisbak en koop een Duitse dynamo oftewel een BOSCH.
        Deze is véél beter dan die Delco, en heeft als voordeel dat de spanningsregelaar aan de achterzijde met twee boutje`s vast zit.

        :jerry

        #17942263
        DennisKadett
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 March 2010

          Bedankt voor dit eerlijke antwoord :jerry
          Maar als ik zo’n Bosch installeer wat doe ik dan met de blokstekker.
          In die blokstekker gaan volgens mij een rode en een blauwe draad. Waar moet ik die aansluiten achterop zo’n Bosch dynamo?

          #17942265
          jethro
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 February 2008

            B+, dikke rode kabel.
            D+, blauw met witte streep, of alleen blauw.
            Boutje M5, massa = bruin.
            Volgens mijn Manta uit 1973.
            Kijken, controleren, beslissen, ok, ja, dan aansluiten.
            Maar eerst een Bosch dynamo kopen, gebruikt kan ook.
            :jerry

            #17942266
            DennisKadett
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 March 2010

              Controleren gaat een beetje lastig; zit namelijk op mijn kamer en de auto staat bij mijn ouders.
              Dus ik moet het met mijn herinnering doen.
              Ik dacht namelijk dat er vier aansluitingen achterop de dynamo zaten?

              #17942267
              jethro
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 February 2008

                @DennisKadett wrote:

                Controleren gaat een beetje lastig; zit namelijk op mijn kamer en de auto staat bij mijn ouders.
                Dus ik moet het met mijn herinnering doen.
                Ik dacht namelijk dat er vier aansluitingen achterop de dynamo zaten?

                Praat je nou over de Delco?
                Die heeft vier aansluitingen, twee achterop en twee op de zijkant = stekker.
                Achterop zit de + = rode kabel, en de – = bruine kabel.
                Zijkant = stekker, blauw/wit = lamp, en rode kabel is + bat.

                #17942268
                Pastra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 February 2007

                  Ik heb nog een dynamo van een 2.0s liggen… Moet ik alleen even kijken of dit een Bosch is of een Delco.
                  Deze is werkend uit mijn manta 2.0s gekomen toen ik het blok eruit haalde.

                  Mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

                  Gr.
                  Pastra

                  #17942269
                  DennisKadett
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 March 2010

                    @ Jethro: Ik had het inderdaad over de Delco. Maar nu is het duidelijk; bij een Bosch dynamo komt de rode draad van de stekker te vervallen. Bedankt voor de uitleg!

                    @ Pastra: Ik heb thuis volgens mij nog een Bosch dynamo liggen. Ik wil deze eerst proberen. Wanneer deze niet werkt hoor je van me. Alvast bedankt in ieder geval!

                    #17942270
                    jojonopel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 September 2006

                      Dit is wel een originele dynamo voor deze wagen. Opel leverde zelf altijd
                      Delco dynamo’s in de vervangmarkt, zelfs ter vervanging van Bosch dynamo’s.
                      Delco ref: 3 472 002 is 45Amp.
                      Ik ga niet akkoord met de bewering dat deze Delco dynamo’s slecht zijn, integendeel!
                      De Delco starters daarentegen waren wel rommel !
                      Deze Delco dynamo’s zijn heel gemakkelijk te reviseren, en de koolborstels (los of in de houder)
                      zijn nog altijd te krijgen.
                      Ik kan je een nederlandstalige handleiding ervoor bezorgen in PDF, bezorg me dan je Emailadres !

                      #17942271
                      DennisKadett
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 March 2010

                        Hmm… Als ik hem zelf kan reviseren zou dat wel interessant zijn. Maar ik dacht dat dat met die oude dynamo’s van Opel vrij ingewikkeld was. Zou je mij die handleiding toe kunnen sturen en weet je toevallig ook nog een adresje waar ik nieuwe koolborstels kan krijgen?

                        #17942272
                        jojonopel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 September 2006

                          PDF is opgestuurd !

                          #17942273
                          mantadevil
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            @jethro wrote:

                            @DennisKadett wrote:

                            Controleren gaat een beetje lastig; zit namelijk op mijn kamer en de auto staat bij mijn ouders.
                            Dus ik moet het met mijn herinnering doen.
                            Ik dacht namelijk dat er vier aansluitingen achterop de dynamo zaten?

                            Praat je nou over de Delco?
                            Die heeft vier aansluitingen, twee achterop en twee op de zijkant = stekker.
                            Achterop zit de + = rode kabel, en de – = bruine kabel.
                            Zijkant = stekker, blauw/wit = lamp, en rode kabel is + bat.

                            waar moet die + bat op komen dan
                            heb nl een E kadett en dynamo is stuk nu kon ik enkel een passende delco remy vinden van een c kadet en deze erop geplaatst
                            de blauw/witte heb ik op Lamp gezet enkel heb ik geen extra losse draad liggen die op de + bat kan ,dus moet ik zelf aanleggen enkel waar zou ik deze vanaf kunnne pakken
                            moet dit constand wezen of geschakelt +

                            #17942274
                            DennisKadett
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 March 2010

                              Ik heb mijn dynamo gereviseerd; nieuwe koolborstels en spanningsregelaar en heb weer netjes iets onder de 14 volt spanning. Het was echt super eenvoudig en dus de moeite waard om zelf te doen. :thumb

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.