Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Wat een stank! EDIT
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2012 om 20:07 #17245748
Mijn Zafira A OPC met LET stinkt ongeloofelijk zo net voor het warm worden van de motor.
Zelf zat ik aan twee dingen te denken nml. de turbo want de OPC lust wel een litertje Castrol op de 1500km maar geen blauwe of witte rook bij optrekken en geen olie in de intercoolerslang dus dat is raar :hmmz
Het andere is dat er een heel klein beetje olie lekt bij de versnellingsbak/motorblok pakking en dat deze druppels dan op de uitlaat vallen en dat deze olie dan verbrand en ik dat ruik want de geur komt alleen maar in de auto als ik stil sta.
De carter ontluchting is ook gecontroleerd en schoongemaakt.Volgende week laat ik er eens naar kijken maar misschien dat iemand me al wat duidelijkheid kan geven :thumb
25 januari 2012 om 21:33 #17982843Toevallig heeft de auto van mn schoonouders daar ook last van… Ook een Zaf A OPC.
Bij deze lekt de turbo aan de onderkant, hierdoor komt er olie op het uitlaatgedeelte vd turbo en begint deze flinkt te roken als de auto ff gelopen heeft en dan stil gaat staan. Zo op het eerste gezicht lijkt de turbo mooit droog, maar op de brug is duidelijk het oliespoor aan de onderkant te zien.Jeroen
26 januari 2012 om 12:20 #17982844Bekend probleem. Heb met mijn oude K16 lader exact het zelfde gehad.
Lekkende turbo die druppelt op de uitlaat. Als je rijd merk je er weinig van. Maar bij stilstand begint het enorm te meuren!
2e K16 lader had het zelfde probleem. Nu met de Garrett geen last meer van.26 januari 2012 om 16:58 #17982845Het is of je turbo lekt in de uitlaat kant (Seals) of je olie retour leiding lekt (Onderkant van je turbo).
Als je 10 minuten lang stationar draait begint die dan te roken?27 januari 2012 om 06:03 #17982846Originele turbo nog zeker?
Let op als je boel gaat vervangen of laat vervangen, velen vinden dit lucratief en komen ze met tarieven van rond de 1900 euro.
Laat je niet foppen een turbo kost in NL 774 euro. Dit betreft een z20leh turbo. Dus dan zouden ze 1200 euro rekenen voor montage en klein materiaal. Incl materiaal ben je ongeveer 1000 euro kwijt.
27 januari 2012 om 14:19 #17982847Als je goed zoekt, dan vind je de turbo’s wel voordeliger :thumb
28 januari 2012 om 20:10 #17982848Bedankt voor de snelle antwoorden :thumbup
Het lijkt ook wel dat het alleen maar stinkt als ik begin te rijden maar dan komt er misschien ook wat meer druk op de seals van de turbo? Overigens geen olie in de slang naar de intercooler :hmmz
Echt roken is me nog nooit opgevallen alleen een heel klein beetje zo bij de turbo dus dan zou het toch de boosdoener kunnen zijn en dan ook het olie verbruik verklaart veel…Maar ik kan niets terugvinden over vervangen van de LET en dan mag ik toch niet klagen dat deze 175.000 km is meegegaan :D
28 januari 2012 om 20:12 #17982849@Corsa_GSi wrote:
Als je goed zoekt, dan vind je de turbo’s wel voordeliger :thumb
p.s.
Waar is een vervangende turbo nu het goedkoopst??
28 januari 2012 om 20:58 #17982850@renzopc wrote:
@Corsa_GSi wrote:
Als je goed zoekt, dan vind je de turbo’s wel voordeliger :thumb
p.s.
Waar is een vervangende turbo nu het goedkoopst??
Courtenay in Engeland :thumb
28 januari 2012 om 21:34 #17982851Thanks! :thumb
1 februari 2012 om 16:33 #17982852Nu hoor kan goedkoper, zie mijn topic in het marktplaats deel ;)
1 februari 2012 om 21:29 #17982853@XpLoD wrote:
Het is of je turbo lekt in de uitlaat kant (Seals) of je olie retour leiding lekt (Onderkant van je turbo).
Als je 10 minuten lang stationar draait begint die dan te roken?Roken langs de uitlaat of aan de buitenkant van de turbo? De Zafira rookt eigenlijk niet bijzonder via de uitlaat en als ik stilsta bij bijvoorbeeld de verkeerslichten komt er geen rook onder de motorkap vandaan o.i.d.
Het lijkt zelfs alleen rijdend te komen opzetten zijn en ik ruik de stank dan als ik even stilsta met draaiende motor :hmmz
Nu hoor kan goedkoper, zie mijn topic in het marktplaats deel
Als het mijn turbo is zal ik even moeten sparen en deze dan bij je bestellen :thumb
5 februari 2012 om 18:39 #17982854Nou het raadsel word alleen maar groter !
Ze hebben er in de garage naar gekeken en er is geen uitwendige lek, geen lek van en naar de turbo in welke slang dan ook, de Zafira rookt niet zoals je hier wel eens lees dat heel de straat blauw ziet, de auto rookt in het geheel niet.
Alleen het olieverbruik en de stank zijn toch wel een teken dat er veel olie verbruikt word en dat dat ook ergens naar toe gaat :hmmz alleen rara waar toch dan naartoe :D
Maar wat ik ook niet begrijp is hoe dat toch een lek ergens inwendig in het blok of aanhangende onderdelen (als de turbo) stank kunnen veroorzaken dat via de luchtroosters naar binnen komt, dan moet er toch ook rookvorming onder de motorkap zijn dat zich naar binnen in de auto terecht komt?5 februari 2012 om 19:10 #17982855Gezien het verbruik van 1 liter op de 1500km is dit nog niet echt veel, maar hoe dan ook het moet ergens blijven.
Of inwendig of uitwendig, het uitwendige is natuurlijk wel goed terug te vinden als je 1 liter olie uitwendig verliest.
Maar gezien de 175000 km zou ik toch ook eens aan de klepseals denken, 1 liter olieverbruik op de 1500 km zal je niet direct gaan zien als een straat die blauw staat, maar laat er maar eens iemand achter je gaan rijden terwijl dat je langdurig in de file staat/rijdt.
Het is zoals al in meerdere topics is aangegeven het meest voor de hand liggende, als je zeker weet dat de carterventilatie en turbo goed zijn.
Ik heb het bij mezelf ook gehad, seals waren hard en zaten zelfs gewoon los.
Ik had ook in het interieur een verbrande olie lucht.Gr Esox
5 februari 2012 om 19:19 #17982856@Esox Lucius wrote:
Gezien het verbruik van 1 liter op de 1500km is dit nog niet echt veel, maar hoe dan ook het moet ergens blijven.
Of inwendig of uitwendig, het uitwendige is natuurlijk wel goed terug te vinden als je 1 liter olie uitwendig verliest.
Maar gezien de 175000 km zou ik toch ook eens aan de klepseals denken, 1 liter olieverbruik op de 1500 km zal je niet direct gaan zien als een straat die blauw staat, maar laat er maar eens iemand achter je gaan rijden terwijl dat je langdurig in de file staat/rijdt.
Het is zoals al in meerdere topics is aangegeven het meest voor de hand liggende, als je zeker weet dat de carterventilatie en turbo goed zijn.
Ik heb het bij mezelf ook gehad, seals waren hard en zaten zelfs gewoon los.
Ik had ook in het interieur een verbrande olie lucht.Gr Esox
Hi Esox,
Volgens de verkoper waren die in 2009 nog vervangen maar ik zal de garage waar het gebeurd zou moeten zijn eens kontakten om dat te controleren. Er waren/ zijn nog wel meer verborgen gebreken.
Maar hoe kan dan die verbrande lucht in het interieur terecht komen?
Groet,
Renzo5 februari 2012 om 19:33 #17982857Renzo,
Hoe die stank binnenkomt, terwijl dat alles gasdicht is dat durf ik je zo ook niet te zeggen.
Ik heb er zelf toendertijd ook een olierestrictor/wonderbolt (zit in de aanvoerleiding naar de turbo) in gezet, en ik heb het idee dat dit wel wat heeft geholpen voordat de klepseals waren vervangen.
Misschien ook nog te proberen.Gr Esox
5 februari 2012 om 19:43 #17982858Die zit er al in ;) Het olieverbruik vind ik ook niet het ergste, meer de stank..
8 februari 2012 om 13:41 #17982859Wat je trouwens ook nog kan controleren is je olie cooler, deze ging bij mij op een gegeven moment lekken en de slangen moesten vervangen worden.
Je oliecooler vind je bij je inlaatspruitstuk. kijk maar eens of de leidingen vochtig zijn door de olie.Dit kan ook je stank verklaren en hoog olieverbruik.
8 februari 2012 om 21:22 #17982860hoe kun je eigenlijk zien of je carterventilatie schoon is?
En kan iemand op een foto laten zien waar die olierestrictor/wonderbolt geplaatst moet worden?
Die filtert de olie uit de aanvoerleiding ofzo?
Bij mij begint hij ook een beetje te ruiken, maar niet heel hevig, en er is ook geen rook ontwikkeling.Mvg Matty
9 februari 2012 om 18:07 #17982861Matty,
lees dit topic maar eens door ,er staan ook div foto’s bij
viewtopic.php?f=19&t=124506&start=25
Gr Esox
9 februari 2012 om 18:16 #17982862Ik had die stank ook bij mijn opc. Heb toen de turbo vervangen en daarna was het weg…
Klepseals heb ik ook stuk gehad maardat ruik je niet, hij rookt dan alleen uit de uitlaat..
9 februari 2012 om 19:36 #17982863@XpLoD wrote:
Wat je trouwens ook nog kan controleren is je olie cooler, deze ging bij mij op een gegeven moment lekken en de slangen moesten vervangen worden.
Je oliecooler vind je bij je inlaatspruitstuk. kijk maar eens of de leidingen vochtig zijn door de olie.Dit kan ook je stank verklaren en hoog olieverbruik.
Er moet inderdaad ergens een lek zitten, en dat moet volgens mij wel uitwendig zijn want de auto rookt niet uit de uitlaat?
Maar het mooiste is dat nu na maanden gestonken te hebben de geur nu ineens weg is :wtf… (Voorlopig dan :D )
9 februari 2012 om 23:04 #17982864@ renzo
ik herken je probleem. had ook een rokende opc met files en voor stoplichten en een dikke walm binnen in de auto.
turbo vervangen. rook was al minder maar hij stonk nog wel bij stoplichten en filerijden. klepseals vervangen, nu geen last meer!!
tevens verbruik olie, was 1 liter op 500 nu 1 liter op … km zit nu op 6750km nog niets bijgevuld.12 februari 2012 om 11:02 #17982865het lek zit aan de onderzijde van de turbo, daar lekt het uit. Zo te horen heb jij hetzelfde als dat ik had.
Bij mij stonk het zo erg dat ik er misselijk van werd, later werd het nog erger. Toen kwam er blauwe rook onder de motorkap vandaan en begon het nog harder te stinken. Toen toch maar nieuwe turbo gekocht.
14 februari 2012 om 14:03 #17982866Kijk hier eens, nieuwe turbo:
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-VAUXHALL-ASTRA-ZAFRIA-VXR-TURBO-BRAND-NEW-Z20LEH-Z20LET-/180799533044?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a187deff4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.