Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › wat een groot onderhoud moest worden is veel meer geworden
- Dit onderwerp bevat 91 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 juni 2017om 12:19 door hillclimber16V.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2013 om 21:06 #18096131
verwachting is 230 a 240 Pk, koppel is nog een vraagteken.
Ik gebruikte 274° nokkenassen voor koppel onderin.
Wij hebben op de klimwedstrijden meer koppel nodig dan op
circuit, haarspeld bochten en klimmen tesamen maakt het moeilijk
voor elke wagen, deze is natuurlijkmaar 480 Kg totaal.
Samenstelling is als volgtBewerkte coscast cilinderkop, bronzen klepgeleiders, herslepen kleppen, dubbele klepveren
lichte klepveershotels,mechanische klepstoters, SBD 45mm conische gasklephuizen met 420cc injectoren,
uitgemeten verbrandingskamers, Catcams 274° duratie 12mm lift nokkenassen, verstelbare noktandwielen Verlicht,geboord en gehoond onderblok met wossner 12.5 hogedruk zuigers met H profiel drijfstangen, volledig uitgebalanceerd tot 0.08 gram tolerantie tot 15000 toeren, dat draait hij niet hoor, nokken geven koppel tot 8000 toeren. Spagetti 4 in 1 open uitlaat, 184 mm vliegwiel en cinterkoppeling van 4,7 Kg, droogcarter systeem. Alle bouten vervangen door ARP bouten en draaieinden voor cilinderkop met turbo cilinderkoppakking.Dat is het ongeveer
22 januari 2013 om 21:50 #18096132niet slecht!!
ben eens benieuwd als het beestje bromt :thumb23 januari 2013 om 11:21 #18096133Kan je geloven dat ik er zelfs een beetje schrik van heb om hem op te starten.
Zitten veel centen in en ik monteer nu ook niet alle weken een motor.
Zeker niet eentje zoals deze toch.
Ergens heb ik wel vertrouwen maar het blijft mekaniek en vroeg of laat draait het in de soep!Ik las ergens onlangs
In theorie werkt alles, maar men weet niet waarom.
In de praktijk werkt het soms, maar men weet niet waarom.
Bij mij is het een samenstelleng van theorie en praktijk
Ik weet alles in theorie maar in de praktijk werkt er niets.Ivan
23 januari 2013 om 11:51 #18096134Mooi project dit :wors Is weer is wat anders, en toch een opel hart :D Zal wel een hele ervaring zijn als je langs de afgronden scheurt.
26 januari 2013 om 21:04 #18096135Deze namiddag verder gewerk , motorblok bevestigd, branstofsysteem aangesloten en op druk laten komen.
Helaas lekt de drukregelaar en moet ik deze ook nog vervangen
Nu de versnellingsbak klaar maken om er aan te hangen
28 januari 2013 om 22:38 #18096136
need some wheels now!!29 januari 2013 om 09:07 #18096137:thumbup gaaf!!!
29 januari 2013 om 11:07 #18096138Normaal gesproken heb ik niks met formule wagens. Maar nu je dit zo laat zien….wel gaaf! Zit je nog aan bepaalde regels verbonden met de motor?
29 januari 2013 om 17:13 #18096139In de klimwedstrijden kan je kiezen tussen F3 of F2 rijden, als je in de groep F3 rijd moet je inderdaad
met een restrictor op de lucht inlaat rijden en het minimum gewicht respecteren banden afmeting en vleugels een bepaalde max oppervlakte en min rijhoogte. Als F2 heb je enkel max 2000cc als regel en ben je dus vrij van inlaat en uitlaat en motor vermogen. Nu een heel goeie F3 is snel maar veel duurder in motor revisie en onderhoud omdat de compressie veel hoger ligt ongeveer 14/1wat heel belastend is voor de motor. Als je gewoon vrij kan rijden haal vlug boven de 200 Pk op nog een relatief betaalbare wijze en loopt de motor ook langer vanwege niet zo een hoge compressie 12.5/1 en gebruik je ook nog normale brandstof. Nu als je het vermogen verhoogd moet je bredere banden grotere vleugels en remsysteem aanpassen. Dus ben je best op voorhand te weten wat je wil gaan rijden en indien F2 een reeds aangepaste wagen te kopen zoals ik heb gedaan. Helaas is de wagen jaren slecht onderhouden en hersteld geweest zodat ik heel veel werk heb om deze volledig op punt te stellen.
Ivan7 februari 2013 om 15:57 #18096140Deze middag is de nieuwe drukregelaar geleverd en kan ik verder gaan met de formule
was ondertussen aan de kadett limo ook begonnen maar die moet toch eerst klaar zijn voor
de eerste wedstrijd op 01/ april 2013Ivan
14 februari 2013 om 18:20 #18096141ziet goed uit!!
18 februari 2013 om 17:19 #18096142Gaaf ding… Motor ook zeer netjes opgebouwd… Dat is net een rijdende vliegtuig, die beleving is niet normaal..
Mijn motor komt net van de testbank af met geflowde kop, omega zuigers, drijfstangen , cat cams nokkenassen, direct to head throttle bodys (jenvey), DTA, nokkenassen zijn erg tam … resultaat 245pk en 245nm (koppel is wat laag door de nokkenassen). Dus dat moet jij ook makkelijk halen… :wub
Mijn motor komt in een verlaagde kever #64
18 februari 2013 om 17:47 #18096143hey bedankt voor de reactie en een referentie.
Ik denk wel in de F3 een 240 Pk zal dicht bij vliegen komen!Ivan
18 februari 2013 om 18:01 #18096144Nou dat weet ik zeker… mijn kever weegt 700kg en dat is denk ik al vliegen, bij jou is het net een straaljager :wors
18 februari 2013 om 18:46 #18096145lekker filmpje die XE!!
dat geluidje mis ik wel sinds dat ik van blok gewisseld ben :wub19 februari 2013 om 17:03 #18096146Ja turbo is ff anders haha…. maar goed daar haal je wel ff meer uit. Wij mogen alleen met gewone motoren rijden…
23 juni 2013 om 20:27 #18096147Na een drukke periode terug aan de slag aan de formule wagen, die moet zeker dit jaar terug kunnen rijden.
Oude bodemplaat was in aluminium en zo een grote plaat weegt behoorlijk wat, veel nieuwere wagens rijden met een houten plaat van 3 mm. Ik heb een betonplex genomen vanwege zijn watervastheid, deze zijn natuurlijk niet zo slijtvast maar ook niet duur om te vervangen.
26 juni 2013 om 21:14 #18096148Ik heb nieuwe injectoren van 420 cc/min maar deze zijn blijkbaar korter dan de
originele Bosch injectoren en daarvoor heb ik busjes gemaakt om de afstand te overbruggen
27 juni 2013 om 10:42 #18096149Kunstig!
27 juni 2013 om 13:27 #18096150wow dat is mooi gedaan zeg! :wors
30 juni 2013 om 07:05 #18096151ecu een plaatsje gegeven, er was daar vroeger ook iets gemonteerd geweest daar er vier gaatjes
voorzien waren in de body dus daar maar weer gebruik van gemaakt, de oude racetec meters vervangen met nieuwe Stack F3 mechanische meters en toerenteller met geheugen, deze neemt je hele rit op zodat je die nadien terug kan afspelen en natuurlijk max toerental geheugen.
30 juni 2013 om 09:19 #18096152Ziet er allemaal vakkundig uit :wors
Ben dan ook vaak benieuwd wat zo’n persoon als werk doet…..Automonteur,draaifreesbankwerker,of gewoon boekhouder die een uit de hand gelopen hobby heeft en alles zich zelf leert.1 ding is zeker ziet er gaaf uit :thumbup
30 juni 2013 om 19:19 #18096153ik ben een 8 jaar auto mechanicien geweest overdag en ben nadien overgestapt naar het bureel als magazijnier waar ik ook alle waarborgafhandeling doe en schade bestekken voor de carroserie afdeling. Ik ben wel altijd al na de werkuren thuis aan wagens bezig gebleven en ook meer voor de competitie nu en als er na dat alles nog ergens na 22u tijd is werk ik aan mijn projecten.
Deze maand heb ik verlof en heb ik ook mijn tijd vrij gehouden voor de F3, die moet nu klaar.9 juli 2013 om 21:37 #18096154Volledig nieuwe bedrading met minimum aan gewicht en dus enkel het uiterste nodige.
vroeger :
Nu :
Het is natuurlijk nog niet volledig klaar maar zeker veel netter gemonteerd zijn.
Vroeger stonden benzinepomp en filter ook nog in het zij ponton maar die zijn nu terug in
de monocoque geplaatst in de brandstof ruimte.Ook nog motorblok ontluchting plugs gemaakt, de plaatjes bestaan maar kon ik zelf doen.
10 juli 2013 om 19:35 #18096155ziet er leuk project uit
blok ziet er meer dan perfect uiteen alternatief voor die betonplex kan mss trespa van 6mm zijn
is heel zeker watervast
betonplex gaat na een tijdje ook water opzuigengrtz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.