Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Wat betekent dit??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2012 om 18:51 #17246745
I.v.m startproblemen vandaag een multimeter van de buurman geleend. Deze op de accu aangesloten en toen kwam dit naar voren.Wat betekent dit? De foto is genomen met 2500 toeren, met gas los zakten de getallen niet.
Vectra C 1.9 DT
9 oktober 2012 om 19:06 #17995462accu en dynamo overleden als het klopt dat daar 38 volt staat.
maar dan knalt de rest ook kapot binnen kort ecu en der gelijk….9 oktober 2012 om 19:33 #1799546138 volt ?
getal verandert niet ? volgens mij staat er dan iets niet goed ingesteld.
of wat svdk20 zegt kan ook !
9 oktober 2012 om 19:52 #17995460Zo stond die ingesteld… is dit goed?
En ik heb gewoon de rode op de plus en de zwarte op de min klopt dit ook?9 oktober 2012 om 19:55 #17995459Je moet ‘m een standje verder zetten (met de klok mee). Nu staat ie op wisselspanning ~ (AC = alternating current), dan krijg je dit soort rare metingen. Even op gelijkspanning zetten en dan opnieuw meten.
9 oktober 2012 om 20:16 #17995458Bedankt voor de tip. Net opnieuw gemeten nu als de auto uit staat geeft die 14.8 aan. Als de auto aanstaat geeft die 14 aan soms zakt die maar dan gaat die weer terug naar 14.2/14.3 klopt dit?
De auto wou vandaag niet starten de accu was leeg nu is die opgeladen en heb ik de kabels afgekoppeld betekent dit als de auto morgen wel start dat ik lekstroom heb of kan het ook wat anders zijn?9 oktober 2012 om 20:31 #17995457Nee 14,8 volt is te hoog.
Mijn mening is je accu kapot.9 oktober 2012 om 20:49 #17995456Met een lopende motor max 14.4V.
Met ingeschakelde verbruikers mag die wel naar 13.7 zakken, sommige gaan zelfs nog verder.
Lekstroom kun je even snel testen met een proeflampje, min-pool lossen en het lampje aansluiten op de pool en op de accuklem. ALs dan je lampje brandt, hoe zwak dan ook, heb je een stroompje lopen.
Hoe oud is je accu?
9 oktober 2012 om 20:58 #17995455Das een verdomd handige tip man :thumb
Dus gewoon je minpool van je batterij afkoppelen, de pluspool van een verbruiker op de losse accuklem, de minpool van de verbruiker op de minpool van de batterij?
Grtz Seth
10 oktober 2012 om 06:53 #17995454Vanochtend de accu gemeten met motor uit en deze gaf 13 aan. Dus straks maar een nieuwe accu halen
10 oktober 2012 om 06:58 #17995453als 14.8V te hoog zou zijn , dan ligt dat aan je dynamo en niet aan je accu
En als je vanmorgen 13V meet op je accu na een nachtje stil staan , dan is er ook niks mis met je accu !!10 oktober 2012 om 07:14 #17995452Hmm maar wat zou het dan kunnen zijn want als ik hem via de startkabels start dan kan ik er heel de dag mee rijden en start die normaal dynamo laten nakijken en deze was goed
10 oktober 2012 om 07:30 #17995451vanochtend wou ik de auto starten en als ik de sleutel omdraai trekt die na 3 sec de accu leeg
10 oktober 2012 om 09:53 #17995450Wat voor accu ligt erin (grootte in Ah) en hoe oud is ie? Heb wel de ervaring met Berga accu’s dat die na een half jaar al de pijp aan maarten geven. Wel handig trouwens: je koopt één keer een Berga accu en je krijgt ze voor de rest van je leven gratis. Garantie-accu’s. ;)
10 oktober 2012 om 10:11 #17995449de accu is 80 AH. Hoe oud die is week ik niet schat een jaar of 2/3. Bedankt voor de tip zal ff kijken :thumbup
10 oktober 2012 om 10:21 #17995448Allemaal goed bedoelde adviezen, versta me goed, maar metingen op deze manier vertellen helemaal niets. Er is maar één goede manier, met niet draaiende motor stevig belast meten. Garages beschikken hiervoor over een speciale meettang. Logisch dat een auto met een accu die het nog enigszins doet na starten m.b.v. startkabels de hele dag probleemloos rijdt. En teken dat de dynamo vlekkeloos werkt.
Eigenlijk is de diagnose al door meerderen hier overduidelijk gesteld, versleten accu. Voor zeker weten zou dus even die test kunnen worden gedaan. Hoe oud is die accu? Een vraag die overigens al is gesteld (en ook al is beantwoord zie ik achteraf).Edit:
Dit nog even ten overvloede (was ik even vergeten), dat stevig belast meten houdt in dat de klemspanning bij een (bijna) versleten accu heel snel onderuit zakt en bij een gezonde heel langzaam daalt.10 oktober 2012 om 10:28 #17995447Laat eerst je accu testen voordat je voor veel geld een nieuwe haalt. Startproblemen kunnen overal vandaan komen
10 oktober 2012 om 10:31 #17995446Vroeger gingen accus 6 jaar mee, tegenwoordig door alle elecktronica aan boord kunnen ze al met 2 jaar stuk.
Als een geladen accu zo snel ontladen is, is die gaar. Ff laten testen.voor de zekerheid. Maar dit klinkt als een zwaccu:wink:10 oktober 2012 om 10:56 #17995445Nou, twee jaar? Ik vind dat wel wat overdreven. Immers de stroomvoorziening wordt eenmaal gestart, was vroeger ook al zo en nu nog steeds, volledig verzorgd door de dynamo. Ook bij de allermodernste auto’s heeft de accu het nog steeds gemakkelijk en moet hij gewoon jaren mee kunnen. En die ervaring heb ik ook.
Niettemin, zie ook mijn vorige bericht. gewoon laten testen. De rit naar de garage zal de meeste tijd kosten, de test is een kwestie van een paar minuten.
10 oktober 2012 om 11:29 #17995444Oke bedankt heb nu niemand die kan helpen met startkabels hij zit nu in oplader dus ff wachtten en dan gelijk naar garage
10 oktober 2012 om 15:30 #17995443Ik weet niet of ik dit op de goede plek post, maar ik heb een vraag en ik kan het antwoord echt nergens vinden op internet, en ik zelf heb echt nul verstand van auto’s.
Ik heb een Opel Corsa C 1.3 cdti, en laat ik maar helemaal bij het begin beginnen, want misschien dat alles met elkaar te maken heeft.
Een half jaartje geleden, toen begon de auto opeens te roken en de rode lampjes begonnen te branden, bleek dat de startmotor door bleef draaien tijdens het rijden, start motor eruit, gloednieuwe erin.
Paar weken later, zelfde probleem. Terug naar de garage, startmotor eruit, nieuwe erin.
Toch nog even langs een andere garage gegaan, bleek dat 1 of ander blokje in het contact niet goed contact gaf naar de startmotor toe (ofzoiets, ik heb er geen verstand van.) Daarna deed die het gewoon weer prima, alleen hij begon iets moeilijker te starten langzaamaan. Afgelopen winter ook wel, maar ik dacht dat komt door de kou. (ondertussen ook nog een keer de V snaar vervangen en de waterpomp/koeler ofzoiets)
Maargoed, starten werd steeds lastiger dus ik vroeg aan een vriend, die monteur is bij defensie, wat het kon zijn.
Hij dacht aan de gloeibougies, dus… gloeibougies besteld, oude gloeibougies eruit en nieuwe erin.
Toen hij ze aan het vervangen was kwam hij erachter dat we al een hele lange tijd maar op 1 gloeibougies startte, (dus de accu verbruikte ook minder???) maargoed, die nieuwe gloeibougies zitten er dus in, hij wilt de auto starten en de accu is leeg. (?????)
Eventjes opgeladen bij zn werk, en hij deed het weer.
Eenmaal toen ik de auto wou ophalen startte hij weer niet, en was de accu weer leeg.
Die vriend, de monteur, dacht aan of de accu is niet meer goed, of de gloeirelais zijn niet goed.
Nou, nieuwe accu erin en hij startte weer perfect. Dag later… hij start niet meer. Accu weer leeg.
Ik snap er echt helemaal niks van, en misschien dat jullie mij wat wijzer kunnen maken?10 oktober 2012 om 16:04 #17995442In dat geval zou ik eens langs de Opel garage gaan en ‘m daar laten uitlezen, kijken of er foutcodes naar voren komen. Waarschijnlijk krijg je dan een beter beeld van de oorzaak, anders blijf je onderdelen vervangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Kan best zijn dat ergens een relais blijft hangen, misschien aangetast door vocht waardoor deze niet goed meer schakelt en dan krijg je inderdaad rare fratsen zoals hangende startmotoren. Wellicht dat de gloeibougies ook niet afgeschakeld worden (geen idee of het mogelijk is, maar het zou kunnen).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.