Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Wat betekenen de volgende foutmeldingen na uitlezen?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2013 om 13:39 #17259218
Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn Opel corsa 1.2 16V eco uit 1999.
Mijn vader heeft toevallig een uitlees apparaat en de volgende punten kwamen naar boven:http://imageshack.us/photo/my-images/28/bu0e.jpg/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat dit precies inhoudt en wat ik precies moet vervangen?
+ kan iemand mij vertellen hoe de luchtmassameter slang los geklikt kan worden?Ik hoor het graag!
Mvg,
13 juli 2013 om 13:58 #18159529P0130: Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-
Meestal defecte Lambda, kan ook een lek in de uitlaat zijn of een vacuüm lek
P0403: Uitlaatgasterugvoersysteem, Klep (N18) EGR klep defect denk ik wat je kan proberen is hem even schoonmaken.
P0110: Sensor voor de Inlaatluchttemperatuur.
P0100: Luchtmassameter (G70) Voedingssignaal
Stekker van de LMM los?? kabel breuk??
13 juli 2013 om 14:35 #18159530@Opeltje17 wrote:
P0130: Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-
Meestal defecte Lambda, kan ook een lek in de uitlaat zijn of een vacuüm lek
P0403: Uitlaatgasterugvoersysteem, Klep (N18) EGR klep defect denk ik wat je kan proberen is hem even schoonmaken.
P0110: Sensor voor de Inlaatluchttemperatuur.
P0100: Luchtmassameter (G70) Voedingssignaal
Stekker van de LMM los?? kabel breuk??
Dankje voor het antwoord!
Omdat ik merkte dat als ik de LMM los koppelde, de auto normale standaardwaarden aanneemt en daardoor wel normaal rijdt ipv een beperking tot 90 km per uur wat ik daarvoor had. Ik heb hem echter weer vastgeklikt en nu krijg ik de kabel niet meer los, weet je misschien hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
13 juli 2013 om 14:43 #18159531Tja, ik zou zeggen clipje in drukken en trekken misschien met een kleine schroevendraaier lijkt mij een beetje stug dat je hem nu niet los krijgt als hij eerder wel los ging.
14 juli 2013 om 08:16 #18159532@Opeltje17 wrote:
Tja, ik zou zeggen clipje in drukken en trekken misschien met een kleine schroevendraaier lijkt mij een beetje stug dat je hem nu niet los krijgt als hij eerder wel los ging.
Je moet het lipje juist optillen, dan gaat hij los. Onlogisch.
14 juli 2013 om 08:20 #18159533@Opeltje17 wrote:
P0130: Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-
Meestal defecte Lambda, kan ook een lek in de uitlaat zijn of een vacuüm lek
P0403: Uitlaatgasterugvoersysteem, Klep (N18) EGR klep defect denk ik wat je kan proberen is hem even schoonmaken.
P0110: Sensor voor de Inlaatluchttemperatuur.
P0100: Luchtmassameter (G70) Voedingssignaal
Stekker van de LMM los?? kabel breuk??
Zo te zien heb je vaker met het bijltje gehakt! Gewoon voor mijn begrip, ik wil het graag snappen: wat betekent “present” of “non-present” precies? Betekent non-present dat hij de sensor helemaal niet ziet of deze afwezig is en vandaar je vraag naar losse stekker of kabelbreuk? Alvast bedankt!
14 juli 2013 om 09:16 #18159534Een present foutcode is op dat moment aanwezig
Non-present is die er op t moment niet, maar is er wel eens geweest14 juli 2013 om 09:30 #18159535@otdh wrote:
Een present foutcode is op dat moment aanwezig
Non-present is die er op t moment niet, maar is er wel eens geweestOK, dank je, dat maakt het een stuk duidelijker. Dus de “present” foutmelding moet accuut verholpen worden, de “non-present” is een aandachtspunt.
14 juli 2013 om 10:40 #18159536Stop stop stop….
Je ziet foutcodes, aanwezig en niet aanwezig. Hoe komt dat?…..vaak omdat men zomaar stekkers lostrekt met een lopende motor.
Dat gaat je op het verkeerde been zetten met storingen zoeken.Wat je nu dus eerst moet doen is alles wissen.
Is er iets mis, dan komt dat vanzelf weer terug, eventueel met een storingslampje.Na het wissen kijk ik zelf nog altijd even naar de parameters, dan kun je zien hoe alle sensoren meewerken. Een slechte sensor heb je in die lijst zo gevonden als je weet wat alles moet doen.
Eerst wissen, daarna verder kijken/rijden/uitlezen. Let ook goed op de bedrading, als dat ergens gebroken is krijg je natuurlijk ook storingen. Hoeft er verder niets aan sensoren/lmm en egr kleppen oid kapot te zijn :vertag
14 juli 2013 om 11:36 #18159537@Fearless wrote:
Stop stop stop….
Je ziet foutcodes, aanwezig en niet aanwezig. Hoe komt dat?…..vaak omdat men zomaar stekkers lostrekt met een lopende motor.
Dat gaat je op het verkeerde been zetten met storingen zoeken.Wat je nu dus eerst moet doen is alles wissen.
Is er iets mis, dan komt dat vanzelf weer terug, eventueel met een storingslampje.Na het wissen kijk ik zelf nog altijd even naar de parameters, dan kun je zien hoe alle sensoren meewerken. Een slechte sensor heb je in die lijst zo gevonden als je weet wat alles moet doen.
Eerst wissen, daarna verder kijken/rijden/uitlezen. Let ook goed op de bedrading, als dat ergens gebroken is krijg je natuurlijk ook storingen. Hoeft er verder niets aan sensoren/lmm en egr kleppen oid kapot te zijn :vertag
+1
14 juli 2013 om 13:45 #18159538@Opeltje17 wrote:
@Fearless wrote:
Stop stop stop….
Eerst wissen, daarna verder kijken/rijden/uitlezen. Let ook goed op de bedrading, als dat ergens gebroken is krijg je natuurlijk ook storingen. Hoeft er verder niets aan sensoren/lmm en egr kleppen oid kapot te zijn :vertag
Dat was een hele goeie tip! Overigens, ik ben de vader met de diagnosescanner
We keken nog eens goed in de motorruimte, en toen zag mijn zoon dat de stekker van de EGR los hing. Geen wonder dat die een foutmelding gaf! Dus contacten schoon gemaakt en die weer aangesloten (hoe hij los is geraakt weten we niet, vorige eigenaar, of gewoon niet goed vastgezet ooit). Luchtmassameter ook weer aangesloten, na ook hier de contacten te hebben schoon gemaakt.
Motor gestart, fouttcodes gewist, en hoera!, geen foutcodes. Alle vier “not present”. We zijn gaan rijden met de scanner aangesloten, laptop op schoot. Bij rijden in de stad: geen foutmeldingen. Motormanagement lampje is uit.Dus de snelweg op. Dan gaat bij ongeveer 90 in de 5 het motormanagementlampje weer branden. Ik meteen foutcodes gecleared, en dan ziet het lijstje er zo uit:
Total number of fault codes: 4
P0130 – O2 Sensor Circuit Voltage Low
(02) – PresentP0403 – EGR Valve Open Circuit
(04) – Not presentP0110 – Intake Air Temperature Voltage High
(01) – Not presentP0100 – Mass Air Flow Sensor Voltage Low
(02) – Not presentBij gas loslaten gaat alles weer op “not present” en het lampje weer uit. De EGR en de Luchtmassameter zijn dus niet kapot d.w.z. blijven binnen de toleranties. Met measuring blocks gekeken en zowel de LMM als de EGR reageren onder het rijden.
Measuring blocks information:
Battery Voltage,14.3 V
Immobiliser Signal,Received
Immobiliser,Active
Engine Speed,920 RPM
Fuel Pump Relay,Active 0V
TPS Signal (Throttle Position Sensor),0.80 V
Throttle Valve Angle,4 °
Idle Switch,Closed 0V
Simulated Full Load Switch,Inactive
Mass Air Flow Sensor,1.46 V
Coolant Temperature,55 °C
Coolant Temperature,2.05 V
Intake Air Temperature,26 °C
Intake Air Temperature,3.25 V
Engine Type,4 Cylinder
Transmission Coding,Manual Transmission
Park/Neutral Switch,P – N 0V
A/C Information Switch,Inactive 0V
A/C Compressor Switch (Air Conditioning),Inactive 0V
Hall Sensor,Inactive
Ignition Coil 1,Load
Ignition Coil 2,Load
Ignition Coil 3,Load
Ignition Coil 4,Load
Knock Signal,Inactive
Knock Retard,0 °CA
EGR Valve (Exhaust-Gas Recirculation),Inactive
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),0 %
EGR Position Feedback (Exhaust Gas Recirculation),1.01 V
Fuel Tank Ventilation Valve,0 %
O2 Sensor,746 mV
O2 Sensor Loop,Closed
Air/Fuel Ratio,Rich
O2 Loop Integrator,133 Steps
O2-Loop BLM Idle (Block Learn Map),120 Steps
O2-Loop BLM Partial Load (Block Learn Map),153 Steps
Desired Idle Air,12 kg/h
Actual Value Idle Air,9 kg/h
Desired Engine Idle Speed,900 RPM
Engine Load Signal,1.7 ms
TPS Load Signal (Throttle Position Sensor),11 Steps
Torque Control,0 %
Torque Control,Inactive
A/C Relay (Air Conditioning),Inactive
Vehicle Speed Pulse,Received
Vehicle Speed,0 km/h
Telltale (Check Light),Off 12V
Engine Speed Pulse,Active
Calculated Air Flow,7.1 kg/h
Injection Pulse,4.8 ms
Spark Angle before TDC (Top Dead Centre),6 °CAKunnen we nu concluderen dat de O2 Sensor / Lambda sonde de boosdoener is (of een lek in de uitlaat / vacuum)?
Die diagnosescanner heeft zijn € 35 allang opgebracht14 juli 2013 om 13:52 #18159539Ja ik zou de lambda vervangen, wel meteen een originele pakken anders heb je kans dat je binnenkort weer hetzelfde probleem hebt.
15 juli 2013 om 08:52 #18159540Bedankt voor alle hulp, ik heb weer een hoop geleerd!
26 juli 2013 om 15:19 #18159541Ik heb inmiddels de lambda sonde vervangen maar alsnog zit ik met die vervelende beperking van 90 km per uur. Ook viel mij tijdens het opnieuw uitlezen van het motor management dat het benzinemengsel heel arm was (lean gaf het aan). Kan het hiermee te maken hebben dat mijn auto nog steeds die begrenzing heeft?
Ik hoor het graag!!
26 juli 2013 om 17:59 #18159542als eerste Luchtmassameter vervangen bij deze motoren, lost meestal storing 1 3 en 4 op..
Willem
26 juli 2013 om 19:27 #18159543Zowel het voltage van de lamda als lean rich horen te pendelen. Als dat niet gebeurd is er wat mis.
Zoals wim aangeeft luchtmassameter is vaak de oorzaak.Op moment van ontbreken of lostrekken van een sensor. zoals luchtmassameter zal die beter of slechter lopen.
Loopt die beter is die stuk slechter dan is er wat anders mis. Op moment dat de luchtmassameter niet meer aanwezig is loopt die op veilige waardes, maar
als overige sensoren nog gewoon werken worden deze nogsteeds gebruikt.26 juli 2013 om 19:33 #18159544O2 Sensor – not present
EGR – not present
LMM – not presentDit kwam uit mijn uitlees apparaat nadat ik vanmiddag gereden heb om te kijken of het probleem verholpen was omdat ik de lambda sonde vanmiddag heb laten vervangen.
Er zijn dus momenteel geen foutmeldingen te bekennen, ook niet van de luchtmassa meter?
Hoe kan dit dan? Als de Luchtmassameter kapot zou zijn dan zou dit toch als foutmelding te zien zijn op het uitlees apparaat?
Groet,
26 juli 2013 om 19:37 #18159545Moderne monteurs gaan er ook altijd vanuit dat de ecu wel weet wat er stuk is. Uitlezen is een leidraad voor het zoeken, maar wil niet zeggen dat het niet wat anders kan zijn.
Als je bij garage langs gaat met dit lijstje, dan vervangen ze je egr, lmm en lamda gelijk en is het dat niet gaan ze pas verder kijken. Wis jij de foutmeldingen nadat je gaat rijden? Not present betekent dus wel dat deze niet aanwezig is of aanwezig is geweest, en omdat het meerdere sensoren zijn denk ik dat het ook wel eens je massa kan zijn.26 juli 2013 om 20:44 #18159546http://autoparts-outlet.nl/store/index.php?main_page=product_info&products_id=606″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Een nieuwe Opel luchtmassameter voor 47,95? Heeft iemand misschien ervaring met deze webshop?
Een van de weinige webshops die een nieuwe Opel LLM aanbiedt, laat staan voor zo’n prijsje.Groet,
26 juli 2013 om 22:02 #18159547Is idd erg goedkoop, maar zorg wel dat je de LMM origineel koopt imitatie gaat heel vaak vroegtijdig weer stuk.
27 juli 2013 om 06:47 #18159548Al die storingen kan ook gevolg zijn van een ander defect.
altijd lastig en hopen dat je de goede keuze maakt.
27 juli 2013 om 07:18 #18159549@bdb12 wrote:
O2 Sensor – not present
EGR – not present
LMM – not presentDit kwam uit mijn uitlees apparaat nadat ik vanmiddag gereden heb om te kijken of het probleem verholpen was omdat ik de lambda sonde vanmiddag heb laten vervangen.
Er zijn dus momenteel geen foutmeldingen te bekennen, ook niet van de luchtmassa meter?
Hoe kan dit dan? Als de Luchtmassameter kapot zou zijn dan zou dit toch als foutmelding te zien zijn op het uitlees apparaat?
Groet,
Komen vanzelf weer terug die storingen.
Collega heeft ook maar Af en Toe een melding, maar de Corsa X12XE loopt niet heel lekker.
Storingen:
P 0170 Mengsel storing, mengsel arm.
P 0130 Lambda waarden, Voltage laag.Maandag een nieuwe (ORIGINELE!!!!) LMM plaatsen.
Word weer een Racewagentje dan hoor, de meeste weten niet eens wat hun 1.2tje kan, tot deze sensor een keer word vervangen haha…
Deze sensor word meestal langzaam slechter, daardoor word het niet opgemerkt, en ze gaat pas storingen geven als er waarden buiten de normen gaan vallen, en dat is pas echt laat hoor..Willem
27 juli 2013 om 16:28 #18159550gelijk gasklep etc schoonmaken. dan herken je de 65 pk niet meer terug.
29 juli 2013 om 13:36 #18159551Het probleem is inmiddels opgelost!
Heb een nieuwe LMM meter gekocht en gemonteerd en hij rijdt weer als een zonnetje.Dank jullie allen!
+ Zoals Wim-v6 al zei, ik herkende mijn 1.2tje echt niet meer terug hierna, wat een vermogen heeft ie opeens en wat rijdt ie opeens heerlijk vlot!!
Geweldig, helemaal blij vandaag.
Groet!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.