Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Wastegate, Actuator etc etc….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2011 om 17:16 #17244006
Ik had laatst eens gehoord dat je de wastegate, actuator van de turbo anders kunt instellen (Zie filmpie)
[youtube:154a6b03]http://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE&feature=youtu.be[/youtube:154a6b03]
Maar wat doet dit precies? Kan je dit zomaar ongestraft doen??
Wie kan me hier wat meer over vertellen?
7 december 2011 om 19:12 #17955873Als ik dit zo zie dan vind ik dat het armpje van de wastegate héél dicht tegen mijn uitlaatklem aan zit .
Denk zelf dat die hem raakt :( :(7 december 2011 om 21:44 #17955874kan zeker niet ongestraft, je turbodruk word hoger omdat de actuator de wastegate later aanstuurd…
7 december 2011 om 22:20 #17955875Ik snap dat de druk hoger wordt. Denk alleen dat het bij mijn turbo niet zo extreem zal zijn omdat het een Z20lel is en die standaard maar weinig druk geven…..
7 december 2011 om 22:22 #17955876Kan het BTW ook aan hetzelfde ding liggen dat de turbo de ene keer wel normaal opspoolt en de andere keer pas later??? Want dat doet mn kaders dus wel, soms wat laat op gang komen.
8 december 2011 om 07:46 #17955877door je wastegate dusdanig af te stellen, kan die langer ze druk vast houden toch?
maar lijkt me neit echt een strak plan, zoiets zelf te doen als je niet al te veel ervaring hebt..
8 december 2011 om 09:50 #17955878Daarom ook de vraag
8 december 2011 om 11:28 #17955879tuurlijk kan dat niet ongestraft.
je moet ook de timing van de ontsteking aanpassen, en de inspuiting. (chip tunen) of een vrij programeerbaar management en dan de timing en het injecteren van de hoeveelheid brandstof aanpassen.
anders riskeer je detonatie/ gaten in de zuigers!
er zijn wel manier waardoor je dit kan voorkomen, bijvoorbeeld octaan 102 tanken in duitsland. maar opel motoren die standaard een turbo hebben, de meesten daarvan hebben een map sensor (die ziet wanneer hij meer dan standaard vuldruk krijgt. en die kan hem dan als beveiliging in doodloop gooien.
ook kan dit anders dmv of een mechanische of een elektrische boostcontroller
8 december 2011 om 13:59 #17955880Het armpje van de wastegate word deze naar buiten geduwd of naar binnen getrokken ?
Nu zie ik dat men uitlaatklem van de voor katalysator wel héél dicht in de buurt van het armpje komt .
Als het zo zit dat die naar buiten word geduwd dan raak die de klem .
Iemand soms een foto goe de klem hoort te zitten ?8 december 2011 om 20:44 #17955881Morgen effe een foto van maken .
9 december 2011 om 08:38 #17955882Dat afstellen doe je meestal als je je ecu hebt aangepast, dan heb je er ook baat bij.
Als het goed is staan ze af fabriek gewoon goed ingesteld.9 december 2011 om 09:42 #17955883Het is niet dat ik ermee ga zitten draaien of iets dergelijks… wil gewoon weten wat het doet, wat er kan gebeuren etc etc etc…
Maar als ik dit zo lees dan laat het ook maar mooi zo zitten :)
9 december 2011 om 09:43 #17955884niks laat maar zitten :P info is altijd welkom hahaha
9 december 2011 om 09:53 #17955885Gewoon lekker afblijven.
18 februari 2014 om 18:10 #17955886Maar, hoe kun je de turbodruk stellen als je de wastegate niet kan verstelllen?
18 februari 2014 om 22:18 #17955887De aanstuurlucht weg laten lekken…. ;)
Je moet met een bepaalde druk tegen het membraam in de actuator drukken voor de wastegate opengeduwd wordt. Als je de druk laat ontsnappen voor hij bij het membraam is gaat de wastegate pas later open. zo werkt een boostcontroller…
19 februari 2014 om 07:18 #17955888Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.
19 februari 2014 om 08:40 #17955889Ik heb helaas geen c20let, ik heb een 12s Turbo, en de wastegate kun je niet afstellen. Had wel iets gehoord om de kamer waar de veer zit groter te maken
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
19 februari 2014 om 10:16 #17955890Kadett D 12s Turbo
waar kan ik meer informatie vinden?
19 februari 2014 om 22:29 #17955891Ik heb er een topic van gemaakt, heet ook Kadett D 12s turbo.
Heb nog een probleem, heb een IHI rhb5 maar de turbodruk staat op 1,7 bar, en de actuator kan niet versteld worden..
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
22 februari 2014 om 15:50 #179558921,7bar?
22 februari 2014 om 20:45 #17955893Jaa, daar schrok ik zelf ook een beetje van
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
23 februari 2014 om 18:11 #17955894AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Mr. Bone wrote:
Die actuator word toch aangestuurd via je amal valve (c20let) dmv van vacuum? Want hij gaat vanaf het luchtfilterzijde van de turbo (waar vacuum is), naar de amal valve en dan naar de actuator.
Er loopt ook een slangetje van de drukzijde turbo
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.