Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Warmtewisselaar OEM of externe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2011 om 19:58 #17816037
[rquote=1868664&tid=142568&author=ANJO TOL]@calibra4x4turbo
De WW zorgt er voor dat de motorolie sneller op temp. komt door middel van het koelwater van de motor
De WW ligt in een ruimte tussen de 2 cylinderkoppen die ruimte is gevult met koelvloeistof en dit staat in verbinding met de radiateur en termostaat
De motorolie word rondgepompt en gaat ook via de WW die er voor zorgt dat de motorolie veel sneller word opgewarmt naar rond 92 graden na de koude start !
Mocht de olie warmer worden dan rond 92 graden, dan zal het koelwater de motor olie op zijn beurt weer wat afkoelen
Er word vaak gezegt dat de WW lekt !! zou kunnen ! maare volgens mij is het eerder een koppakking die olie doorslaat naar koelvloeistof .. en zodoende olie in je expansie vat hebt .. [/rquote]Maar dan zou je dat toch moeten zien? olie in je koelvloeistof?? Maar je ziet ook zo.n groen opgedroogd stukje waar hij denk ik af en toe wat lekt! En ze zeiden ook dat is bij een pakking ervan die gaan t meeste stuk wil je t netjes herstellen gaat tijdens t eruit halen die wisselaar vaak stuk zeiden ze! Maar koelvloeistof is gewoon schoon!
14 februari 2011 om 20:01 #17816038Op zich is een warmtewisselaar niks meer of minder dan een koeler. Een externe oliekoeler geeft zijn warmte af aan de buitenlucht/rijwind, deze is inwendig en geeft zijn warmte af aan het koelwater.
Verder warmt koelwater sneller op dan olie en dan geeft het koelwater zijn warmte af aan de olie.Al denk ik dat een externe oliekoeler met thermostaat hetzelfde zal werken :hmmz
14 februari 2011 om 20:14 #17816039@CALIBRA4X4TURBO, kijk hier heb ik een foto van de oliekoeler.
hier zie je de oliekoeler met de leidingen los erboven, de deksel is er tussenuit.
deze oliekoeler zit dus in de koelvloeistof en daar zit een deksel op.
die lekkage van jouw met je koelvloeistof is waarschijnlijk een lek tussen de deksel en het blok (precies wat jij had had ik ook en was dus lek op dit deksel)
dit heeft verders niks te maken met de olie dat is een verhaal apart. (ik had dus bijdegevallen tegelijk omdat ik die koelvloeistof ook steeds bij bleef vullen)dus als jouw olie op peil blijft en je koelvloeistof is schoon is er niks met de ww zelf aan de hand alleen de pakking van het deksel.
ik heb dit overigens zelf gedaan hoewel ik helemaal geen monteur ben, het is wel een rot klus moet een hoop los en dus veel werk maar ik heb het voor elkaar gekregen, dan heb je alleen de kosten van de pakkingen en ringetjes die je moet vernieuwen bij het loshalen.
alleen het schroefdraad van de ww was beetje afgedraait maar met een nieuwe moer zit ie gewoon weer goed vast, maar dat zou wel tegen kunnen zitten.15 februari 2011 om 22:48 #17816040Heel duidelijk uitgelegd! Bedankt:thumbup Ja dat kleine beetje koelvloeistof wat er dan af en toe bij moet kan ik dan maar beter zo laten i.pv. te gaan vernieuwen want dat zeiden ze bij de garage ook waarschijnlijk gaat die warmtewisselaar dan stuk en zou totaal best wel geld kosten ongeveer 400-500 pleuro! Gewoon in de gaten blijven houden lijkt mij dan maar he? En wordt het echt erger enz enz… dan zal ik hem toch maar laten vervangen! Bedankt voor de info! :cool:
16 februari 2011 om 17:28 #17816041ik zit trouwens net te denken.
als je alleen de olie leidingen losmaakt kan je misschien de olie koeler aan de deksel laten zitten en de deksel los halen en als 1 geheel eruit.
dan kan je hem waarschijnlijk maar een klein stukje opligten omdat de olieleidingen dan in de weg zitten maar dan kan je misschien wel nieuwe vloeibare sh*t er tussen smeren.ik zou eens goed kijken of je kan zien dat het daar lekt en anders uitsluiten of ie niet ergens anders koelvloeistof verliest, en dan gewoon in de gaten houden en zo laten.
16 februari 2011 om 19:21 #17816042Zou moeten kunnen denk ik, denk wel dat je 4 handen nodig hebt hiervoor, de één houd het geheel omhoog, de ander “kit” het opnieuw af.
Alleen de oude pakking verwijderen wordt wel lastig:hmmz
17 februari 2011 om 10:58 #17816043Ik zou daar wel mee uitkijken. Die ‘vloeibare sh*t’ moet je er natuurlijk wel beetje secuur opdoen, en zo dat je ‘t goed kan zien waar en hoevel je ‘t doet, en niet op de tast er wat onder en tussen spuiten met misschien een gevolg aan overdaad, en daar waar je ‘t niet wilt hebben, en zit er straks van die zooi in je kvs, met opstopping van kanalen/slangen of wat dan ook als gevolg..
19 februari 2011 om 09:12 #17816044[rquote=1870962&tid=142568&author=Jerremy]Ik zou daar wel mee uitkijken. Die ‘vloeibare sh*t’ moet je er natuurlijk wel beetje secuur opdoen, en zo dat je ‘t goed kan zien waar en hoevel je ‘t doet, en niet op de tast er wat onder en tussen spuiten met misschien een gevolg aan overdaad, en daar waar je ‘t niet wilt hebben, en zit er straks van die zooi in je kvs, met opstopping van kanalen/slangen of wat dan ook als gevolg..
[/rquote]
Ja inderdaad dat is ook zo! Ik laat het gewoon s doen en aankijken en alles in de gaten blijven houden, tot nu toe is t niet zo erg met verlies als t erger wordt laat ik hem vervangen, maar bij de garage zeiden ze toen al dat is die warmtewisselaarpakking en bij vervanging gaat ie meestal stuk!
oja…….. ik heb net eens aandachtig je filmpje bestudeert:) wat bij je profiel staat………. hahaha lachen man:D
19 februari 2011 om 20:41 #17816045[rquote=1867424&tid=142568&author=Jerremy]Uiteraard. een ww heeft een dubbele functie. Primaire is bij koude motor motor olie zsm op bedrijfstemp. brengen.
Maar Jack Omega zegt wat anders, nl; dat je het blok niet kan laten lopen zonder de ww.
[/rquote]Tuurlijk loopt het blok ook zonder ww erin. Maar waar het om gaat is dat opel of wie het blok ook ontworpen heeft met een bedoeling de ww erin heeft gebouwd.
Het lekken en kapot gaan van de ww is opgevangen door een nieuwe ww van Rvs deze zullen minder snel corroderen en door slaan.Gr Jack
20 februari 2011 om 11:20 #17816046Nou in t begin van t topic zeg je wat anders..
Dat ding moet je er gewoon uit gooien, waarom zou je dat risico willen lopen als er ook andere mogelijkheden zijn??
20 februari 2011 om 11:23 #17816047[rquote=1873414&tid=142568&author=gsi-maffia]Nou in t begin van t topic zeg je wat anders..
Dat ding moet je er gewoon uit gooien, waarom zou je dat risico willen lopen als er ook andere mogelijkheden zijn??[/rquote]
Als je enkel een oliekoelerr hebt, zal je wel langer warr moeten rijden, en een olietempmeter is dan ook wel handig.
Ik rijdt zelf een V6, en al vanaf 78.800km to nu de 202.000km met de zelfde RVS WarmteWisselaar.
Deze is in garantie vervangen bij 51.000km ivm interne lekkage, incl kachelradiateur en koelradiateur, en grondige spoelbeurt, welek niet grndig genoeg geweest bleek.
ik heb m tussen de 80.000km en 90.000km 3x ververst.
en nu blijft mijn koelvloeistof netjes rood.
Ik zal als deze weer stuk gaat echt wel kiezen voor een Originele Warmtewisselaar.
Willem
22 december 2011 om 22:07 #17816049ff een heel oud topic omhoog halen :jerry
wil bij mij de oliekoeler ook extern hebben (omdat dit met turbo wat meer koeling nodig heeft :angel )
wat is de beste oplossing?
de adapter van een c20xe tussen het oliefilter te zetten?
zit dan alleen met de orginele uitgangen voor de ww, deze afdoppen? of met een buis/slang aan elkaar koppellen? (weet niet of de kanalen paralel of in serie staan met de oliekoeler?)of; die uitgangen pakken en er een externe thermostaat tussen hangen?
23 december 2011 om 09:50 #17816050Overstappen op Mocal, dan zit je thermostaat in je adapter die tussen het blok en filter komt.
Daarnaast natuurlijk wel een voldoende grote koeler kiezen.27 december 2011 om 18:06 #17816051mocal was al de bedoeling inderdaad, kan alleen de adapter van een c20 pakken aangezien ik die heb liggen :angel
zit alleen met de uitgangen van de orginele ww, afdoppen of aan elkaar knopen?
1 januari 2012 om 21:28 #17816052ik heb ergens foto’s liggen van een kennis die n v6 TwinTurbo gebouwd heeft, ook met externe koeler
dat zijn alleen wel gedrukte foto’s en die liggen op t moment 4500km bij me vandaan…2 januari 2012 om 08:20 #17816053bij mijn kadett v6 heb ik ook een externe en de WW afgedopt
hoezo een adapter tussen de motor en t filter als de leidingen ernaast uit de motor komen ??
hier heb ik 2 slangen voor laten maken en daar een c20xe oliekoeler aan
wat wim zegt je moet m wel langer warm rijden en een olie temp meter is ook aan te raden
2 januari 2012 om 18:00 #17816048thanx voor de reactie,
had inmiddels ook al uitgedokterd dat de ww in serie staat met de rest van het oliesysteem en de orginele zoiezo doorverbonden moeten worden als die niet meer gebruikt wordt.
ook moet ik ivm de ruimte zoiezo de orginele uitgangen van de ww gebruiken aangezien er tussen de oliefilter ook een “sandwich” moet komen voor de oliedruk en temp. ( dit omdat de orginele sensoruitgang al voor toevoer naar de turbo gebruikt wordt)
ga zelf voor een mocal 13 rijen waarschijnlijk. die hebben net even wat meer opbrengst heeft dan de orginele denk?
@otdh; ben benieuwd, zijn bet wel een paar andere geweest die er een turbo (of 2) opgeplakt hebben maar (duidelijke) foto’s van dit soort blokken zijn zeer schaars :kewlpics2 januari 2012 om 21:22 #17816054zodra ik thuis ben ga ik ze ff opzoeken
ik ben zelf ook met een v6 biturbo bezig, voor in mijn calibra turbo
spullen zijn bijna allemaal aanwezig,moet alleen nog een x30xe onderblok vinden
5 januari 2012 om 18:00 #17816055weet iemand toevallig ook wat voor maat schroefdraad het is waarmee de buizen het blok ingaan?
(ben daar heel erg slecht in :oops: )kan ik de nippels e.d. bestellen :angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.