Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Warmtewisselaar OEM of externe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2011 om 21:46 #17232672
Bij wat zoekwerk lees ik dat de warmtewisselaar van de V6 een zwak punt is waardoor deze kan gaan lekken met alle gevolgen van dien. Als oplossing heb ik gelezen dat je hem kan afdoppen en een externe oliekoeler kan plaatsen.
1. Is de afdichting van de warmtewisselaar ook een zwak punt?
2. Is het aan te raden dit te doen?
3. Kan je hiervoor de oliekoeler van een C20XE gebruiken of liever een grotere?
4. Heeft iemand hier voorbeelden van?12 februari 2011 om 22:07 #17816013ik had ook olielekkage bij de ww vandaan, dit was wel minimaal maar wilde gewoon dat het goed was.
ik ben toen eens wezen kijken en kwam er toen al gauw achter dat de afdichting ook niet helemaal meer dicht was.
deze afdichting is een vloeibare pakking en heb deze vernieuwd of dit echt een vaker voorkomt weet ik niet.
wat betreft de olie bleek er een ringetje van de olieleiding waarscheinlijk lekt te zijn, heb deze vervangen en toen was dat probleem ook verholpen.opzich is dit werkje wel te doen maar dan heb ik dus ook de oliekoeler zelf erniet uitgehad, dit kan nog een probleempje geven omdat dan misschien je leidingen in de weg zitten.
maar ik las in het vectra gedeeldte dat er overal olie vandaan komt, maar is het niet zo dat als de oliekoeler zelf lek is de olie in je koelsysteem komt?
of net als bij mij een ringetje of een leidingkie, dan is het werkje dus wel tedoen.12 februari 2011 om 22:11 #17816014Zou je de vloeibare pakking niet kunnen voor een “gewone” pakking? :hmmz
Er is toch spul te koop zodat je zelf pakkingen kan snijden op maat, net als vroeger.
12 februari 2011 om 22:34 #17816015( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!
De bouten op moment aandraaien, en het deksel is probleemloos dicht.Ga effe kijken wat voor nummer loctite je daarvoor nodig bent
De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.
Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..
Als je de WW losdraaid van het alu dekse, l is de kans groot dat de schroefdraad van de WW er afvreet door de stalen moer …..
12 februari 2011 om 22:43 #17816016de WW is een mooi systeem, dat je motor olie snel op temp brengt doormiddel van koelvloeistof wat snel op temp is ! bij een koude motor
mocht je het vermoeden hebben dat de WW lekt, dan 1 kant afdoppen, de andere aansluiting maken een paar tiende bar lucht er op zetten, manometer er tussen, kraantje afsluiten .. en wachten dat de druk afneemt ! dan is ie lek .. je hoeft met deze manier je WW niet los te halen ! en de kans lopen dat je alu schroefdraad opvreet .. dan kan ie gelijk in de kliko .. een nieuwe kost bij de Opel dealer snel rond 500 euro
12 februari 2011 om 22:49 #17816017[rquote=1867141&tid=142568&author=ANJO TOL] ( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!
De bouten op moment aandraaien, en het deksel is probleemloos dicht.De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.
Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..
[/rquote]
De cilinderkop hoeft er niet vanaf, heb jet al gedaan zonder de kop te lossen.
Banjo bouten heb je speciale ringen met rubber voor nodig.
Tevens kun je een V6 niet zonder ww laten lopen. dit systeem is op elkaar afgestemt.
Gr Jack
12 februari 2011 om 23:16 #17816018De V6 kan gewoon lopen zonder de ww.
Paar jongens hier met een V6 in de Kadett hebben het systeem omgebouwd en er een externe olie koeler aangehangen.Zie bijna onder aan pagina.
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=103829&page=412 februari 2011 om 23:38 #17816019Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.
13 februari 2011 om 07:37 #17816020[rquote=1867182&tid=142568&author=Calibrainpower]Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.[/rquote]Als je ze hebt zou je hier eens foto’s van willen plaatsen/maken?
Hoe groot is die oliekoeler?
13 februari 2011 om 08:40 #17816021Dit is de plaat:
Hier zit ie gemonteerd:
En dit is de koeler:
En hier zit ie gemonteerd:
13 februari 2011 om 11:17 #17816022@ Jack-omegax3,0xe
de WW, aan het alu deksel, hoe je het ook probeert, is samen niet te verwijderen tussen de twee cylinderbanken .. je zal de WW los moeten draaien van het alu deksel, dan gaat het wel .. met kans dan dat de schroefdraad er af vreet, bij vermoeden dat ie lekt, mijn bovenstaande tip toepassen
De koelwaterbrug (banjobouten) worden voorzien van ringen met rubberrandje
De banjo bouten van de WW voorzien van nieuwe alu ringen en de juiste NM meende van 30 nm 45 graden en 15 graden .. komt er geen druppel olie meer door !!En zo als Jack-Omega ook zegt de WW hoort in het blok .. hoe sneller de olie op bedrijfs temp, hoe minder slijtage !!
Wat een heerlijke motor die 3,0 V6 in de Calibra hihi13 februari 2011 om 11:47 #17816023Uiteraard. een ww heeft een dubbele functie. Primaire is bij koude motor motor olie zsm op bedrijfstemp. brengen.
Maar Jack Omega zegt wat anders, nl; dat je het blok niet kan laten lopen zonder de ww.13 februari 2011 om 12:43 #17816024Hoe vaak gaan de warmtewisselaars eigenlijk kapot, sneuvelen ze regelmatig of kan je zeg makkelijk 150.000km ermee rijden?
Motorslijtage wil je ook weer niet door te koude olie :hmmz
13 februari 2011 om 13:27 #17816025maar effe tussendoor, als de oliekoeler zelf lek is, dan moet je olie toch in het koelstysteem komen?
en als de deksel gewoon dicht is moet je nooit olie/koelvloeistof zien?btw misschien kan je loctite gebruiken voor de deksel maar bij de vod hebben ze speciaal tubetje vloeibare pakking ervoor.
13 februari 2011 om 18:15 #17816026Ligt eraan waar hij lek is, voor zover ik weet vermengt de olie met de koelvloeistof als deze lek is onder de afdekplaat. Bij de afdichting loopt de olie eruit maar niet in de koelvloeistof.
13 februari 2011 om 22:18 #17816027Toen ik mijn vectra kocht zagen ze( de garage) en ik toen ook pas dat er wat opgedroogd restjes(groen) koelvloeistof zat! Naast het blok nu blijkt dat hun zeggen kwaaltje bij de vectra dat die warmtewisselaars die pakkings zweten of verdrogen of weet ik veel wat…….:hmmz, dus af en toe moet er wat koelvloeistof bij, als ze hem vernieuwen koste best geld zeiden ze want als je hem eruit haalde ofzo had je veel kans dat dan die warmtewisselaar zelf ook stuk ging ofzo omdat alles vastgekankerd zat zeiden ze? ja ik heb er geen verstand van? Ik rij gewoon en gaat goed! 1x in de 2 maanden moet ik n koffiebekertje 1 of 2 koelvloeistof erbij gooien!En dan gaat t weer hele tijd goed maar hij verliest wel langzaam dus! Anders is t een reparatie van wel 400 tot 500 euro ofzo?? Koelvloeisof kost niet zo veel maar kan dit geen kwaad? Om t heel kort ff te vragen zonder al te moeilijke woorden: Wat doet die warmtewisselaar precies?? Oh… Anjo Tol gaf wel duidelijk advies, misschien nog wat aan toe te voegen??
14 februari 2011 om 16:15 #17816028bij mij zit hij nog in de motor alleen zijn de leidingen afgedopt en zit er een oliekoeler van een c20xe op
bij mijn cabrio gaat de WW er gewoon uit en gaat het dicht door een plaat
ook als ik mijn 3.0 ga opbouwen gaat ie er mooi uit
heb geen zin om ooit de halve motor te demonteren door een olie/water lekkage
14 februari 2011 om 17:58 #17816029@calibra4x4turbo
De WW zorgt er voor dat de motorolie sneller op temp. komt door middel van het koelwater van de motor
De WW ligt in een ruimte tussen de 2 cylinderkoppen die ruimte is gevult met koelvloeistof en dit staat in verbinding met de radiateur en termostaat
De motorolie word rondgepompt en gaat ook via de WW die er voor zorgt dat de motorolie veel sneller word opgewarmt naar rond 92 graden na de koude start !
Mocht de olie warmer worden dan rond 92 graden, dan zal het koelwater de motor olie op zijn beurt weer wat afkoelen
Er word vaak gezegt dat de WW lekt !! zou kunnen ! maare volgens mij is het eerder een koppakking die olie doorslaat naar koelvloeistof .. en zodoende olie in je expansie vat hebt ..14 februari 2011 om 18:28 #17816030Heb nog een (oude) WW liggen die uit mijn 3,0 blok komt, heb die geruilt uit het (kapotte 2,5 blok) die er zeer schoon uitzag. De 3,0 WW zag er vervuilt uit volgens mij door een doorgeslagen koppakking (olie in kvs)en de vorige eigenaar die steeds leidingwater bijvulde (kalk) ga deze testen binnenkort als ie lek is ? heeft rond 200.000 km het blok gezeten.
Het alu. WW deksel kan probleemloos gedicht worden LOCTITE (vloeibare pakking kit) echter, ben het nummer effe vergeten, het juiste num komt vrijdagavond !!
Dit is het beste wat verkrijgbaar is, heb bijna het blokdichtgeplakt er mee hihi, carterpan, termostaathuis,carterondluchtinghuis, deksel WW
Natuurlijk kan je deze WW laten vervallen en een blindplaat er opschroeven ! maar zo is het niet bedoelt, bij de ontwerpers door GM14 februari 2011 om 18:29 #17816031anjo,
geloof maar, die klopte WW gaan erg vaak stuk, is gewoon een zwak punt.
en dat het zo niet bedoelt is door GM…tja, is ook niet bedoelt om 3liter in mijn corsa te hangen, maar toch…….
en dat de olie dan sneller opwarmt….tja dan maar iets langer warmrijden.
ik heb ook een externe oliekoeler eraan gehangen.
hetzelfde als calibrainpower, maar dan heb ik geen thermostaat ertussen(komt miss nog)
14 februari 2011 om 18:34 #17816032Heeft er iemand misschien een duidelijke grote foto van een nieuwe warmtewisselaar?
Ben benieuwd hoe het er nu eigenlijk uitziet.
14 februari 2011 om 19:27 #17816033@The Undertaker Kijk eens bij mijn topic (3,0 motor voor mijn Calibra) op pagina 5 van Model Calibra
staan foto ‘s op van de WW
Gr de TOL
14 februari 2011 om 19:37 #17816034Thanks, gevonden!
14 februari 2011 om 19:46 #17816035wat is de ervaring met de Ebay WW’s? in engeland staan ze voor zo’n 115pond geloof ik. vind dat nog geen gekke prijs.
ebay duitsland kosten ze alsnog ruim 250euro….
14 februari 2011 om 19:54 #17816036nog een vraagje wat betreft de ww,
heeft elke auto z’n ww of zijn er meerdere auto’s die dit hebben.
of is het vanaf een bepaald bouwjaar of alleen grote motoren?
ik had namelijk nog nooit van gehoord op een personenwagen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.