Warmtewisselaar OEM of externe?

Forumindex Forums Techniek V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz Warmtewisselaar OEM of externe?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 44)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232672
    The Undertaker
      Lid sinds:
      29 January 2005

      Bij wat zoekwerk lees ik dat de warmtewisselaar van de V6 een zwak punt is waardoor deze kan gaan lekken met alle gevolgen van dien. Als oplossing heb ik gelezen dat je hem kan afdoppen en een externe oliekoeler kan plaatsen.

      1. Is de afdichting van de warmtewisselaar ook een zwak punt?
      2. Is het aan te raden dit te doen?
      3. Kan je hiervoor de oliekoeler van een C20XE gebruiken of liever een grotere?
      4. Heeft iemand hier voorbeelden van?

      #17816013
      rooiepeet
        Lid sinds:
        23 November 2009

        ik had ook olielekkage bij de ww vandaan, dit was wel minimaal maar wilde gewoon dat het goed was.
        ik ben toen eens wezen kijken en kwam er toen al gauw achter dat de afdichting ook niet helemaal meer dicht was.
        deze afdichting is een vloeibare pakking en heb deze vernieuwd of dit echt een vaker voorkomt weet ik niet.
        wat betreft de olie bleek er een ringetje van de olieleiding waarscheinlijk lekt te zijn, heb deze vervangen en toen was dat probleem ook verholpen.

        opzich is dit werkje wel te doen maar dan heb ik dus ook de oliekoeler zelf erniet uitgehad, dit kan nog een probleempje geven omdat dan misschien je leidingen in de weg zitten.
        maar ik las in het vectra gedeeldte dat er overal olie vandaan komt, maar is het niet zo dat als de oliekoeler zelf lek is de olie in je koelsysteem komt?
        of net als bij mij een ringetje of een leidingkie, dan is het werkje dus wel tedoen.

        #17816014
        The Undertaker
          Lid sinds:
          29 January 2005

          Zou je de vloeibare pakking niet kunnen voor een “gewone” pakking? :hmmz

          Er is toch spul te koop zodat je zelf pakkingen kan snijden op maat, net als vroeger.

          #17816015
          ANJO TOL
            Lid sinds:
            22 December 2008

            ( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!
            De bouten op moment aandraaien, en het deksel is probleemloos dicht.

            Ga effe kijken wat voor nummer loctite je daarvoor nodig bent

            De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.

            Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..

            Als je de WW losdraaid van het alu dekse, l is de kans groot dat de schroefdraad van de WW er afvreet door de stalen moer …..

            #17816016
            ANJO TOL
              Lid sinds:
              22 December 2008

              de WW is een mooi systeem, dat je motor olie snel op temp brengt doormiddel van koelvloeistof wat snel op temp is ! bij een koude motor

              mocht je het vermoeden hebben dat de WW lekt, dan 1 kant afdoppen, de andere aansluiting maken een paar tiende bar lucht er op zetten, manometer er tussen, kraantje afsluiten .. en wachten dat de druk afneemt ! dan is ie lek .. je hoeft met deze manier je WW niet los te halen ! en de kans lopen dat je alu schroefdraad opvreet .. dan kan ie gelijk in de kliko .. een nieuwe kost bij de Opel dealer snel rond 500 euro

              #17816017
              Jack-omegax3.0xe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 September 2007

                [rquote=1867141&tid=142568&author=ANJO TOL] ( loctite ) is geweldig spul om het deksel dicht te maken ! De oppervlakken goed ontvetten, met aceton !!!
                De bouten op moment aandraaien, en het deksel is probleemloos dicht.

                De banjo bouten, voorzien van nieuwe ringen en ook aandraaien op het juiste moment.

                Je kan de WW niet verwijderen, samen met het alu deksel, dan moet er een cylinder kop af ..

                [/rquote]

                De cilinderkop hoeft er niet vanaf, heb jet al gedaan zonder de kop te lossen.

                Banjo bouten heb je speciale ringen met rubber voor nodig.

                Tevens kun je een V6 niet zonder ww laten lopen. dit systeem is op elkaar afgestemt.

                Gr Jack

                #17816018
                Jerremy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 October 2004

                  De V6 kan gewoon lopen zonder de ww.
                  Paar jongens hier met een V6 in de Kadett hebben het systeem omgebouwd en er een externe olie koeler aangehangen.

                  Zie bijna onder aan pagina.
                  http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=103829&page=4

                  #17816019
                  Calibrainpower
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.

                    #17816020
                    The Undertaker
                      Lid sinds:
                      29 January 2005

                      [rquote=1867182&tid=142568&author=Calibrainpower]Ik heb een aluminium blindplaat zitten op de plek waar de originele warmtewisselaar zat, geplaatst met vloeibare pakking. Ik heb nu een externe Mocal oliekoeler met een thermostaat geplaatst. De olie blijft zo mooi op temperatuur.[/rquote]Als je ze hebt zou je hier eens foto’s van willen plaatsen/maken?

                      Hoe groot is die oliekoeler?

                      #17816021
                      Calibrainpower
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Dit is de plaat:

                        Hier zit ie gemonteerd:

                        En dit is de koeler:

                        En hier zit ie gemonteerd:

                        #17816022
                        ANJO TOL
                          Lid sinds:
                          22 December 2008

                          @ Jack-omegax3,0xe

                          de WW, aan het alu deksel, hoe je het ook probeert, is samen niet te verwijderen tussen de twee cylinderbanken .. je zal de WW los moeten draaien van het alu deksel, dan gaat het wel .. met kans dan dat de schroefdraad er af vreet, bij vermoeden dat ie lekt, mijn bovenstaande tip toepassen

                          De koelwaterbrug (banjobouten) worden voorzien van ringen met rubberrandje
                          De banjo bouten van de WW voorzien van nieuwe alu ringen en de juiste NM meende van 30 nm 45 graden en 15 graden .. komt er geen druppel olie meer door !!

                          En zo als Jack-Omega ook zegt de WW hoort in het blok .. hoe sneller de olie op bedrijfs temp, hoe minder slijtage !!
                          Wat een heerlijke motor die 3,0 V6 in de Calibra hihi

                          #17816023
                          Jerremy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 October 2004

                            Uiteraard. een ww heeft een dubbele functie. Primaire is bij koude motor motor olie zsm op bedrijfstemp. brengen.
                            Maar Jack Omega zegt wat anders, nl; dat je het blok niet kan laten lopen zonder de ww.

                            #17816024
                            The Undertaker
                              Lid sinds:
                              29 January 2005

                              Hoe vaak gaan de warmtewisselaars eigenlijk kapot, sneuvelen ze regelmatig of kan je zeg makkelijk 150.000km ermee rijden?

                              Motorslijtage wil je ook weer niet door te koude olie :hmmz

                              #17816025
                              rooiepeet
                                Lid sinds:
                                23 November 2009

                                maar effe tussendoor, als de oliekoeler zelf lek is, dan moet je olie toch in het koelstysteem komen?
                                en als de deksel gewoon dicht is moet je nooit olie/koelvloeistof zien?

                                btw misschien kan je loctite gebruiken voor de deksel maar bij de vod hebben ze speciaal tubetje vloeibare pakking ervoor.

                                #17816026
                                The Undertaker
                                  Lid sinds:
                                  29 January 2005

                                  Ligt eraan waar hij lek is, voor zover ik weet vermengt de olie met de koelvloeistof als deze lek is onder de afdekplaat. Bij de afdichting loopt de olie eruit maar niet in de koelvloeistof.

                                  #17816027
                                  CALIBRA4x4TURBO
                                    Lid sinds:
                                    4 November 2009

                                    Toen ik mijn vectra kocht zagen ze( de garage) en ik toen ook pas dat er wat opgedroogd restjes(groen) koelvloeistof zat! Naast het blok nu blijkt dat hun zeggen kwaaltje bij de vectra dat die warmtewisselaars die pakkings zweten of verdrogen of weet ik veel wat…….:hmmz, dus af en toe moet er wat koelvloeistof bij, als ze hem vernieuwen koste best geld zeiden ze want als je hem eruit haalde ofzo had je veel kans dat dan die warmtewisselaar zelf ook stuk ging ofzo omdat alles vastgekankerd zat zeiden ze? ja ik heb er geen verstand van? Ik rij gewoon en gaat goed! 1x in de 2 maanden moet ik n koffiebekertje 1 of 2 koelvloeistof erbij gooien!En dan gaat t weer hele tijd goed maar hij verliest wel langzaam dus! Anders is t een reparatie van wel 400 tot 500 euro ofzo?? Koelvloeisof kost niet zo veel maar kan dit geen kwaad? Om t heel kort ff te vragen zonder al te moeilijke woorden: Wat doet die warmtewisselaar precies?? Oh… Anjo Tol gaf wel duidelijk advies, misschien nog wat aan toe te voegen??

                                    #17816028
                                    jblfreak
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      bij mij zit hij nog in de motor alleen zijn de leidingen afgedopt en zit er een oliekoeler van een c20xe op

                                      bij mijn cabrio gaat de WW er gewoon uit en gaat het dicht door een plaat

                                      ook als ik mijn 3.0 ga opbouwen gaat ie er mooi uit

                                      heb geen zin om ooit de halve motor te demonteren door een olie/water lekkage

                                      #17816029
                                      ANJO TOL
                                        Lid sinds:
                                        22 December 2008

                                        @calibra4x4turbo
                                        De WW zorgt er voor dat de motorolie sneller op temp. komt door middel van het koelwater van de motor
                                        De WW ligt in een ruimte tussen de 2 cylinderkoppen die ruimte is gevult met koelvloeistof en dit staat in verbinding met de radiateur en termostaat
                                        De motorolie word rondgepompt en gaat ook via de WW die er voor zorgt dat de motorolie veel sneller word opgewarmt naar rond 92 graden na de koude start !
                                        Mocht de olie warmer worden dan rond 92 graden, dan zal het koelwater de motor olie op zijn beurt weer wat afkoelen
                                        Er word vaak gezegt dat de WW lekt !! zou kunnen ! maare volgens mij is het eerder een koppakking die olie doorslaat naar koelvloeistof .. en zodoende olie in je expansie vat hebt ..

                                        #17816030
                                        ANJO TOL
                                          Lid sinds:
                                          22 December 2008

                                          Heb nog een (oude) WW liggen die uit mijn 3,0 blok komt, heb die geruilt uit het (kapotte 2,5 blok) die er zeer schoon uitzag. De 3,0 WW zag er vervuilt uit volgens mij door een doorgeslagen koppakking (olie in kvs)en de vorige eigenaar die steeds leidingwater bijvulde (kalk) ga deze testen binnenkort als ie lek is ? heeft rond 200.000 km het blok gezeten.
                                          Het alu. WW deksel kan probleemloos gedicht worden LOCTITE (vloeibare pakking kit) echter, ben het nummer effe vergeten, het juiste num komt vrijdagavond !!
                                          Dit is het beste wat verkrijgbaar is, heb bijna het blokdichtgeplakt er mee hihi, carterpan, termostaathuis,carterondluchtinghuis, deksel WW
                                          Natuurlijk kan je deze WW laten vervallen en een blindplaat er opschroeven ! maar zo is het niet bedoelt, bij de ontwerpers door GM

                                          #17816031
                                          sjoerdie
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 September 2005

                                            anjo,

                                            geloof maar, die klopte WW gaan erg vaak stuk, is gewoon een zwak punt.

                                            en dat het zo niet bedoelt is door GM…tja, is ook niet bedoelt om 3liter in mijn corsa te hangen, maar toch…….

                                            en dat de olie dan sneller opwarmt….tja dan maar iets langer warmrijden.

                                            ik heb ook een externe oliekoeler eraan gehangen.

                                            hetzelfde als calibrainpower, maar dan heb ik geen thermostaat ertussen(komt miss nog)

                                            #17816032
                                            The Undertaker
                                              Lid sinds:
                                              29 January 2005

                                              Heeft er iemand misschien een duidelijke grote foto van een nieuwe warmtewisselaar?

                                              Ben benieuwd hoe het er nu eigenlijk uitziet.

                                              #17816033
                                              ANJO TOL
                                                Lid sinds:
                                                22 December 2008

                                                @The Undertaker Kijk eens bij mijn topic (3,0 motor voor mijn Calibra) op pagina 5 van Model Calibra

                                                staan foto ‘s op van de WW

                                                Gr de TOL

                                                #17816034
                                                The Undertaker
                                                  Lid sinds:
                                                  29 January 2005

                                                  Thanks, gevonden!

                                                  #17816035
                                                  sw16v
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 July 2004

                                                    wat is de ervaring met de Ebay WW’s? in engeland staan ze voor zo’n 115pond geloof ik. vind dat nog geen gekke prijs.

                                                    ebay duitsland kosten ze alsnog ruim 250euro….

                                                    #17816036
                                                    rooiepeet
                                                      Lid sinds:
                                                      23 November 2009

                                                      nog een vraagje wat betreft de ww,
                                                      heeft elke auto z’n ww of zijn er meerdere auto’s die dit hebben.
                                                      of is het vanaf een bepaald bouwjaar of alleen grote motoren?
                                                      ik had namelijk nog nooit van gehoord op een personenwagen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 44)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.