Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Warme motor/koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2013 om 15:18 #17258124
Goedemiddag allemaal,
Toen ik mijn Corsa B X14SZ kocht (november vorig jaar) bleek de thermostaat defect te zijn. Deze vervangen (eind vorig jaar) en zie aan mijn themperatuur meter dat deze keurig zijn werk doet. Motor word nu dus netjes warm wat hij voor de vervanging niet deed.
Nu vandaag sinds lange tijd de auto eens lekker uitgelaten, langere rit en lekker doorgereden. Laatste stuk van de rit wat stoplichten en langzaam rijden gehad. Bij het parkeren in de garage was de themperatuur iets onder de 100 graden (volgens de meter). Toen ik uitstapte hoorde ik allerlei geborrel onder de motorkap. Deze open gegaan en zie dan het koelvloeistof reservoir vol zit en vrolijk aan het borrelen is, hij is zelfs zo vol dat het via de dop iets ontsnapt en er een plasje koelvloeistof onder de auto ligt.
Waar kan dit aan liggen en hoe komt dit? Bij de vervanging van de thermostaat de themperatuur meter in de radiator ook mee vervangen en de fan getest (doorverbinden stekker). Doordat de fan niet aansloeg ga ik er dus vanuit dat de koelvloeistof themperatuur meter in de auto klopt (iets onder de 100 graden, en fan niet aan). Toch borrelen en reservoir vol (normaal staat het niveau in het midden van het reservoir).
Geef mij toch wat zorgen dit.
27 mei 2013 om 16:22 #18147267Ps. Toen der tijd met het opnieuw vullen de temperatuur sensor uit het blok gehaald en net zo lang gevuld tot daar de vloeistof uit liep. Daarna verder aangevuld, op deze manier dus ontlucht. Nu ik er over nadenk heb ik dit 1 keer eerder gehad na het vervangen van de thermostaat, dan was na lang rondrijden in een parkeergarage.
27 mei 2013 om 16:26 #18147268Die overdruk moet ergens vandaan komen als je ‘t mij vraagt.
Eerste wat ik zou proberen is een nieuwe dop halen voor je KVS-tankje (overdrukventiel is dan in elk geval goed).
Gebeurt het dan nog steeds heb je mogelijk een lekke koppaking, als de motor dan draait wordt er druk opgebouwd in je koelsysteem…27 mei 2013 om 17:59 #18147269Alleen wanneer die ontluchting niet zou werken, zou er ook geen koelvloeistof via de dop kunnen ontsnappen en het niveau kan dan ook niet stijgen. Dop net trouwens nagekeken. Die lijkt gewoon te ontluchten.
27 mei 2013 om 18:54 #18147270Het gebeurt dus alleen als de motor goed warm wordt? Anders zou ik ‘m als je m hebt warmgereden gewoon eens laten draaien en je tankje in de gaten houden. Het peil zou, als ik de verhalen zo lees flink moeten stijgen. Als dat zo is, probeer het dan ook eens zonder dop op de KVS-tank.
Kijk ook eens in het tankje met draaiende motor. Borrelt er niets op?
27 mei 2013 om 19:01 #18147271Het is geen ontluchting in de dop. Het is een overdrukventiel. Een lichte overdruk in het koelsysteem hoort en zorgt er voor dat de koelvloeistof niet bij 100 graden gaat koken, maar pas bij 110. Bij andere merken zelfs pas bij 120 graden.
Als bij jou de koelvloeistof al kookt bij 100 graden is de dop dus zowiezo niet goed. Voor een paar euro heb je al een nieuwe dop.
Eerst de dop vervangen en dan kun je pas de rest van het koelsysteem controleren. De koelvin moet natuurlijk wel werken!27 mei 2013 om 19:10 #18147272Dan ga ik eerst eens een nieuwe dop halen, dank voor de tips tot dusver!
27 mei 2013 om 19:17 #18147273Als je motor warm is en je draait de dop eraf zou je een kort ‘sisje’ moeten horen. Dit is het kleine beetje overdruk dat dan ontsnapt.
Edit En koud in principe ook
27 mei 2013 om 19:22 #18147274Dat doet hij niet. Maar lijkt ook of de dop sowieso lucht door laat. Dat zou dus niet mogen, pas bij hogere druk.
27 mei 2013 om 19:31 #18147275@Kleine-Paul wrote:
Dat doet hij niet. Maar lijkt ook of de dop sowieso lucht door laat. Dat zou dus niet mogen, pas bij hogere druk.
Klopt helemaal. Omdat dan -zoals gezegd is de KVS eerder gaat koken.
28 mei 2013 om 12:50 #18147276Zojuist een nieuwe dop gehaald. Dop vergeleken met de huidige en inderdaad, die was “lek”. Merk nu ook verschil in het expansietankje wanneer ik in de slangen knijp. Auto staat nog even op de assteunen, maar morgen/overmorgen eens testen!
Dank voor het meedenken en advies. Dit is precies waarom een forum als dit zo leuk en leerzaam is.
2 juni 2013 om 19:14 #18147277Heren jullie worden weer bedankt ;)
Vandaag eens goed getest met de nieuwe dop, en alles is nu zoals het hoort.
5 juni 2013 om 18:48 #18147278Goed te horen! :thumb
5 juni 2013 om 19:25 #18147279De fan testen op nou manier is leuk, maar niet volledig.
Springt de fan wel aan als hij al 100graden is?
Er zit een thermoswitch in de radiateur die de fan aanstuurt.
Als je fan niet aanslaat bij 100 graden, en hij het wel doet met doorverbinden, dan is die switch stuk
5 juni 2013 om 19:45 #18147280@sjoerdie wrote:
De fan testen op nou manier is leuk, maar niet volledig.
Springt de fan wel aan als hij al 100graden is?
Er zit een thermoswitch in de radiateur die de fan aanstuurt.
Als je fan niet aanslaat bij 100 graden, en hij het wel doet met doorverbinden, dan is die switch stuk
Ik heb hem netjes via de sensor aan laten slaan.
Ps. Dit is bij 105 graden ipv 100 graden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.