Wanneer is een accu écht opgeladen?

Forumindex Forums Modellen Astra Wanneer is een accu écht opgeladen?

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Jeroentje123

Hallo hallo,

Wanneer weet je dat een accu volledig is opgeladen?
      Kan je dat meten?

Omdat als ik mijn accu met de lader oplaadt men niet weet wanneer deze volledig opgeladen is, heb schrik voor overladen want dan kan hij welleens ontploffen.

Iemand een idee?

Bedankt

stutje
      Deelnemer

Naar mijn idee kan een accu niet overbelaad worden met een druppel lader.

Z’n lader levert meestal tussen de 5-12 Ah per uur.
        En je accu is misschien 60 ah.
        Je kunt dan zelf uitrekenen wanneer die vol is.

7 ah lader(per uur)
        60 ah accu.

60: 7 = 8,6 uur

Tenminste, zo dacht ik het altijd.(in mijn brommer tijdperk)

Verder hebben ze bij garage’s wel een soort apparaat dat de accu even flink belast.
        Dus eigenlijk dat er veel stroom vanaf word gehaald.
        Als die dan nog in het groene zit, als die zo flink belast word.(Dus dat die nog cappiciteit over heeft).
        Dan is het goed.

Meestal gaan accu’s z’n 5-6jaar mee.

Famempeters

Een goed accu lader schakeld uit bij volledige lading of stopt met laden .en een goed lege accu kan je met een gerust hard 24 uur onder een normale lader zetten .en begingt hij te borrelen of ga je dat horen dan is hij goed vol zegt nog niks over de accu zelf he
          ook dan kan je als er een cel stuk is 10 volt meten .

pas echter op met de zogenaamde snelladers (maar als het goed is bouwen die ook het laden af als de accu vol raakt )of start hulpen die geven de stroomvoorzienining echt een mep .

en in derdaad is de levensverwachting van een goed accu zo,n 4/5 jaar let op uitzonderingen zijn er ook naar beide kanten

heb er zelf wel is een gehad merk accu die haalde het 1e jaar niet eens maar voor garrantie vervangen DAT KAN HE en langer dan 5 jaar ben je een mazzelpik

McKaamos
          Deelnemer

Als de accu nog goed is, en je zet een multimeter er op, dan zou je 13.5 a 14 volt moeten meten bij een volle accu.
            Ruim 12V onbelast is in de regel voldoende om je auto te kunnen starten.

Lood accu’s zijn niet zomaar te overladen. Die kunnen behoorlijk wat hebben.
            Met droge accu’s of gel-accu’s moet je beter uitkijken. Die zijn een stuk gevoeliger voor overladen.

Wat betreft laadtijd uitrekenen mag je het vermogen van de accu delen door de laadstroom. plus 10 tot 15% (b.v. 44A accu met 5A opladen kost je 9.7 tot 10.1 uur).

Voor de zekerheid zou je elke paar uur even een multimeter er op kunnen zetten om het voltage te meten.

tmug

Ook gaat dit allemaal weer niet op, wand het is een quick start accu. Is dus gewend om snel opgeladen te worden, en snel te ontladen. Een normale lader is al bijna een druppellader voor zo’n apparaat.

Overladen zou theoretisch niet kunnen, alle beetje acculaders hebben een beveiliging. Een accu die vol is en toch word overladen kan alleen gaan “koken” exploderen zal echt niet snel gaan, hoog uit je vuldoppen losknappen.

@ McKaamos, een half lege accu kan ook nog 12v geven, spanning en stroom…. Je start op stroom en met die 12v meet je de spanning.

Lang leven wikipedia;
              http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

McKaamos
              Deelnemer

tmug, weet ik.
                Maar in de regel kan je aan het voltage zien wat de accu geeft, wanneer hij niet belast wordt, hoe vol hij ongeveer is.
                Als een loodaccu onbelast meer dan 12 volt geeft is hij vol genoeg om een auto te kunnen starten.
                Hij is dan zeker niet vol, maar inderdaad ongeveer half vol.

wim-v6
                Deelnemer

Ik heb al vaak zat accu’s gehad hier die keurig 12V opgaven bij onbelaste meting, maar welke echt geen auto meer aan de pruttel kregen.

accu moet je belast meten.

en zelfs een nieuwe accu is geen 13.5 a 14Volt. dat is de laadspanning van een auto dynamo.

Accu zal rond de zelfde 12 a 12.5 volt onbelast zitten als de lege accu die ernaast staat..

Willem

Astra_DLS
                  Deelnemer

Idd wat Wim ook aangeeft, de spanning onbelast zegt niets. Ik had pas een accu onbelast op 12 v en belast (starten) op 2 volt. Auto ging dus ook niet meer aan.

Onbelast moet het idd 12 volt zijn en als de motor loopt tussen de 13 en 14 volt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.