Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Waarschijnlijk bobine kapot of toch niet? Weet iemand raad?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 maart 2012 om 14:16 #17241288
Ik heb het volgende probleem
Het motorstoringslampje (oranje) brandde af en toe en sinds vorige week brandt het motorstoringslampje niet meer, maar nu brandt het rode lampje (van de accu) af en toe.
– auto start en loopt perfect.
– heel vaak brandt het rode lampje maar 2 à 3 seconden
– heel af en toe brandt het lampje wat langer, maar als je de motor uitzet en daarna weer aan, is het rode lampje weer uit en de auto loopt weer perfect.Ik heb de computer van de auto uit laten lezen, deze gaf aan dat er een probleem was gesignaleerd in bobine 4.
Nadat de fout weer was gereset, heb ik de computer een aantal dagen weer uit laten lezen (uiteraard nadat het rode lampje van de accu weer kort was gaan branden)
Nu gaf de meter (merk: bosch) weer een soortgelijk probleem aan. Dit keer problemen met bobine 2 en 3.Ik heb de bobine brug eruit gehaald, deze ziet er perfect uit. Geen vocht of iets dergelijks.
Er is mij verteld dat de bobine niet het probleem kan zijn dat het acculampje af en toe brandt, is dat zo?
Heeft iemand ideeën wat het probleem kan zijn?Opel Astra g uit 1998
– kenmerken motor 1.8 16 v benzine
– motortype: X1.8XE1
– 145000 km op de teller
– vorige week nieuwe bougies erin gezet
– volgens het onderhoudsboekje heeft de auto in mei 2012 weer een beurt nodig
– de multiriem moet ook in mei worden vervangenBij voorbaat dank voor al jullie reacties
Erik23 maart 2012 om 17:57 #17917309Heeft iemand een soortgelijk probleem eerder meegemaakt?
Kan de reden van het ‘branden van acculampje’ zijn dat de bobine kapot is?
(zie onderstaand bericht)23 maart 2012 om 18:09 #17917310ja heb ik was de dynamo
23 maart 2012 om 18:17 #17917311de dynamo is 4 jaar geleden vervangen.
Ik weet dat het mogelijk is dat hij weer kapot is, maar zou het niet eerder een aarde probleem kunnen zijn?Wat is graag wil weten is of de meter gelijk kan hebben.
acculampje brandt reden bobine kapot23 maart 2012 om 20:15 #17917312accu lampje brand niet als de bobine stuk is, alleen de mm lampje gaat branden.
ps gewoon door meten van je dynamo, of die mooi bij laad
23 maart 2012 om 20:27 #17917313Hartelijk dank voor je reactie.
Multimeter op accu aangesloten.
Accu wordt prima bijgeladen.23 maart 2012 om 20:31 #17917314gaat je lamje branden als de motor wil uitvallen of ook onder toeren houden ( zeg onder het rijden 50 km per uur constant)
23 maart 2012 om 20:58 #17917315lampje gaat ook branden als de motor toeren maakt.
Het is dus niet zo dat het alleen gebeurt als de motor dreigt af te slaan.23 maart 2012 om 21:08 #17917316Hmmm vreemd had ik ook met mijn vectra a , maar dan alleen als mijn radio volume luid stond zat wel voor 2000watt in
23 maart 2012 om 21:25 #17917317:D Daar kan het bij mij niet aan liggen….
23 maart 2012 om 21:44 #17917318Mss dat er ergens een kabel los zit op de dynamo , en staat de riem nog genoeg gespannen :(
23 maart 2012 om 21:52 #17917319@Berdieman wrote:
lampje gaat ook branden als de motor toeren maakt.
Het is dus niet zo dat het alleen gebeurt als de motor dreigt af te slaan.trek 2 draden van de accu pool naar binnen sluit je volt meter eraan en ga rijden. check wat hij aan geeft als je lapje gaat branden van je accu.
23 maart 2012 om 22:46 #17917320Goed idee, als de spanning (gedeeltelijk) wegvalt…dan moet het de dynamo zijn.
Als de spanning niet wegvalt dan, ….. ja wat dan???Ik zal dit morgen eens proberen. Bedankt voor de tip!
24 maart 2012 om 08:43 #17917321@Berdieman wrote:
Goed idee, als de spanning (gedeeltelijk) wegvalt…dan moet het de dynamo zijn.
Als de spanning niet wegvalt dan, ….. ja wat dan???Ik zal dit morgen eens proberen. Bedankt voor de tip!
dat hoeft niet direct, let op dit grapje heb ik gehad met een citreon. na accu en dynamo vervangen (niet mijn idee) kwam ik er op deze manier achter dat tijdens het rijden de spanning weg viel. een heel lang verhaal kort maken , een kabel breuk had hij.
25 maart 2012 om 09:22 #17917322Gisteren een kabel naar binnen getrokken en aangesloten op een digitale multimeter.
Tijdens het rijden geeft de meter ongeveer 14.6 volt aan en als de motor uit staat 11,8 volt.
Ook is het rode lampje van de accu ongeveer 3 seconden aangegaan. Gedurende deze 3 seconden bleef de meter dezelfde waarde aangeven 14.6 volt.Nu rijst meteen de vraag: ‘Had de meter genoeg tijd om hierop te reageren of wordt de accu bijgeladen ondanks het feit dat het lampje kort oplichtte’.
Geen idee… Heeft iemand suggesties? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.