waarom is de Ascona C niet geliefd???

Forumindex Forums Modellen Ascona waarom is de Ascona C niet geliefd???

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Auteur
    asconahobbyist
    Deelnemer

Toch zit ik het me nog steeds af te vragen,waarom is de C Ascona ongeveer de meest verguisde oude Opel.
      De Ascona C volgde in het najaar van 1981 de Ascona B op.

De pers toen over de C.
      -De Ascona C is veel ruimer van binnen bij vrijwel gelijke buitenmaten.
      -De nieuwe Ascona is nog steeds herkenbaar als Ascona
      -De koffer is zeer ruim.
      -Het weggedrag is duidelijk beter als bij de oude,vooral door de semi onafhankelijke achteras,de oude was niet slecht maar als je ging,dan was het toch door die logge achteras.
      -De nieuwe Ascona is flink wat pittiger als de oude en tegelijkertijd een stuk zuiniger.
      -Het weggedrag is uitnemen,en blijft tot op hoge snelheid neutraal met slechts een lichte neiging tot onderstuur.

De Ascona C heeft uiterlijke verwantschap met zowel de Rekord E2 en de D Kadett,beide geliefde modellen,technisch is ie bijna identiek aan de D Kadett,de latere modellen zijn technisch steeds meer verwant met de Kadett E (ook een geliefd model)
      Ook in de Ascona C passen de grotere motoren als een C20XE,C20LET ,C25XE.
      De aankleding zeker van de sportievere modellen omvatte r Recaro stoelen spoilers in kleur,zijskirts,een GT of GT/sport zag er toch best erg sportief uit,en liep,zeker met een c20ne of 20seh vrijwel net zo hard als een Kadett GSI.
      Wat heeft (of mist )de auto dan waardoor niemand er veel aan vindt.

paar voorbeeldjes:

wim-v6
      Deelnemer

Denk het model, en omdat het een FWD auto is..

Willlem

RISL
        Moderator

Ik heb nog nooit iemand gehoord die de Ascona C echt mooi vindt.
          En inderdaad stapte Opel hiermee over naar voorwielaandrijving, en dat maakt het toch een mindere rijdersauto dan de voorgangers.

Ook had de Ascona B een sportuitvoering (de 400) die de ‘gewone man’ toch een beetje het idee gaf dat hij de basis van een sportwagen onder z’n kont had. En de Ascona C heeft ook dat niet.

Andre_Ede

Misschien omdat die auto vooral in het begin niet zonder problemen was, mijn schoonvader had een B kocht zonder
            twijfel een C.
            Nog nooit had die zoveel spijt gehad en dat al naar een paar dagen, de auto kraakte en rammelde.
            Daarbij de problemen van de 1.6 motor.

Al snel stond er een jonge 2.0S Rekord E2 voor de deur ipv de Ascona, en de Rekord werd toen voor lange tijd de laatste Opel.

Een tijdje zijn vooral de 5 Deurs versie’s gelieft geweest bij de jongere, maar ook dat was al snel weer over.
            Voor nu denk ik dat de Ascona nog wat te jong is net als de Kadett E die ook nog niet echt een toto verbeelding sprekend klassieker is. Maar dat gaat wel komen, de Kadett E was een nieuw tijd perk voor Opel en daardoor zal de E straks gelieft gaan worden.

Oja en natuurlijk de rampzalig bodykit’s zoals we bij de Rode sprint en de Witte zien

wim-v6
            Deelnemer

@RISL wrote:

Ik heb nog nooit iemand gehoord die de Ascona C echt mooi vindt.
              En inderdaad stapte Opel hiermee over naar voorwielaandrijving, en dat maakt het toch een mindere rijdersauto dan de voorgangers.

Ook had de Ascona B een sportuitvoering (de 400) die de ‘gewone man’ toch een beetje het idee gaf dat hij de basis van een sportwagen onder z’n kont had. En de Ascona C heeft ook dat niet.

Ascona 400 is geen productie auto geweest, maar een gelimiteerde oplagen met vrij bijzondere motor.

Van de Ascona-B had je de Sport en SR uitvoeringen

Van de C heb je ook best sportieve uitvoeringen gehad hoor.

Pak eens zo’n 130pk sterke 2.0i GT/Sport/Sprint

Willem

HarryBarry
              Deelnemer

Mijn vader kocht in ’81 een hagelnieuwe 1.6S tweedeurs C1. Ten opzichte van de twee liter B-Ascona was het benzineverbruik dermate anders, dat we tijdens de eerste lange rit naar Zuid-Frankrijk veiligheidshalve na ongeveer 400 km alweer aan de pomp stonden. De ‘nieuwe’ C1 kon het met 1 op 15 af, daar waar de ouderwetse twee liter CIH slechts acht kilometer met een liter deed. Toch kregen we na ruim een jaar een raar motorprobleem dat nooit is opgelost. Zelfs de kop ging eraf, maar een soort van een hik bleef de auto houden.
                Deze werd opgevolgd door een 85-er vierdeurs C2 met vijfbak. Deze lichtblauwe sedan reed probleemloos en ik heb er zelfs mijn allereerste (officiële) kilometers in mogen rijden inclusief bergetappe. Deze Ascona C2 was echt een verbetering van die van de eerste jaren.
                Niet vreemd dat mijn eigen tweede auto een C-Ascona werd en wel een 87-er C3 1.6S Traveller met vijfbak en honingraadvelgen. Vijfenhalf jaar en een ton verder heb ik ‘m ingeruild. Probleemloze auto en met pijn in het hart heb ik er weer afstand van gedaan.

Gezien de rijeigenschappen, de robuustheid en betrouwbaarheid kijk ik af en toe met weemoed terug naar deze C-Ascona’s. Toch heeft de C-Ascona niet echt de jeugdige, sportieve automobilist weten te bereiken. Vanaf het begin waren de SR pakketten met typische velgen verkrijgbaar en later (correct me if I’m wrong) de GT uitvoeringen bij de C3. Echte race of rally kwaliteiten zijn de auto niet toe te dichten, dus worden ze mijns insziens daardoor helaas niet naar waarde geschat.

asconahobbyist
                Deelnemer

de 400 was natuurlijk de homologatie voor de rallywagen,een 2.4i 16V met ik meen 140 pk,de C 2.0i SEH GT had 130 pk,dus weinig minder.
                  De irmscher sprint bodykit is ook mijn smaak niet,beetje té. Echter de GT versies van 87/88 waren echt wel dik aangekleed.
                  Bij mij in de straat had iemand een 2.0i GT hatchback in karmin rood,een 88er,kenteken begon met TJ weet ik nog,vond ik toen zo’n gave bak!Uiteraard spreekt de Kadett GSI meer,kleiner,ronder,en natuurlijk dat gave digi dash.
                  EN problemen,tsja,mijn pa kocht in 83 een nieuwe en we hebben er eigenlijk in 17 jaar nooit wat mee gehad. Ook tijdens de restauratie kwam ik (behalve roest) weinig geks tegen,wel veel preventief vervangen vanwege 10 jaar stilstand.
                  En rijdersauto,tsja,ook alleen maar met een dikkere motor lijkt me,immers een 19N doet ook maar 75 pk (net als de 13S van de C)
                  EN uiterlijke verwantschap met de Kadett D heeft ie zeker,en das toch een heel geliefd modelletje.
                  Ik begon in 1997 met autorijden met een blauwe 1.8S GT uit 1988,ding had zo’n jamex verlaginssetje eronder,en 15 inch velgjes met 195/55 15,dat ding dat lág me toch op de weg,je hebt hier bij Halfweg bij de suikerfabriek zo’n lekker slinger in de A200 zitten,die kon je met dat ding met zowat 140 nemen,heb ik later nooit meer gedurfd,ookniet met de Kadett/Astra GSI of Calibra.

@harrybarry
                  ,het hikje ken ik,dat hebben veel 16SHjes in meer of mindere mate,mijn rooie heeft het ook altijd een beetje gehad,ik blijf erbij dat het in de carburateur zit,Nissan sunny’s uit 91-92 met een GA14DS of GA16DS hadden exact hetzelfde hikje,als je vanuit gewoon constant rijden flink gasgeeft hikt ie even en daarna gaat ie pas.

Paul GSi 16V
                  Deelnemer

Ik heb met heel veel plezier en zonder stukken 7 jaar in mijn C 1.8 mogen kachelen. Het verbruik viel ook helemaal niet tegen voor de techniek uit die tijd, met zijn 1 op 13,5. Vind het nog altijd zonde dat hij sinds een week of 3 weg is :( Wat een heerlijke auto was dat toch! Rijd nu een Astra H station waar ik zeker ook niet ontevreden over ben maar de moderne auto’s missen toch karakter vind ik.

Groeten, een voor altijd C Ascona liefhebber!

Manta-aero
                    Deelnemer

Ik zie toch weinig overeenkomsten tussen de B en C Ascona. De B is veel ronder en stijlvoller. Volgens mij zijn de meeste C Ascona’s ook als 4 en 5 deurs geleverd. En zeg nou zelf, de 2 deurs B Ascona blijft ook de mooiste. Alhoewel er wel een aantal leuke uitvoeringen zijn.

HT

Die c ascona is een lelijk ding waar ik nooit in zal rijden. :cry

Silver

Heb toen destijds met veel plezier met de C gereden, betaalde toen als jonge jongen 5000 gulden voor een tweedehands 1.6LS 2-deurs, wat later zag ie er zo uit ;)
                          verbreede stalen velgen, volledig rode achterlichten, US plaat, mistlampen ect. was een fijn ding.
                          foto was bij de nurburgring.

GTS Vectra
                          Deelnemer

Ik vind de c ascona wel een mooie opel!!
                            Een maat van mij heeft een sprint uitvoering staan, en daar wil hij een c20let in gaan maken :wors

Gr Jurgen,

RISL
                            Moderator

@wim-v6 wrote:

Ascona 400 is geen productie auto geweest, maar een gelimiteerde oplagen met vrij bijzondere motor.

Van de Ascona-B had je de Sport en SR uitvoeringen

Van de C heb je ook best sportieve uitvoeringen gehad hoor.

Pak eens zo’n 130pk sterke 2.0i GT/Sport/Sprint

Willem

Dat klopt, maar het straalt wel uit naar de gewone Ascona B’s.
                              Net als de Calibra’s, Astra’s en Vectra’s in het DTM.

En de Sport/Sprint/GT verdient nou niet echt een schoonheidsprijs, in vergelijking met een B 400.

Andre_Ede

Alleen bij de Calibra zakte de verkoop juist in elkaar tijdens de DTM jaren.
                                Maar het imago werd wel groter.

GTS Vectra
                                Deelnemer

Ik vind het wel een gave bak hoor zo’n sprint!!!!

opelpower89
                                  Deelnemer

ascona c zijn gewoon mooi bakken altijd al gevonden liever een c ascona dan een kadett d ,e
                                    heb zelf een hatch en dat rijd heerlijk :D :angel ga haar helemaal restaureren en weg gaat ze niet meer
                                    lekker veel ruimte en karakter

GTS Vectra
                                    Deelnemer

Gaaf zo’n c ascona :wors

henk 400rr
                                      Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Denk het model, en omdat het een FWD auto is..

Willlem

Meer FWD en geen (inter)nationale successen in de (rally)sport, het spreekt het grote publiek niet aan, daarbij is het een “slechts een Opel” (geen merk met status).

Dan kun je zeggen, maar.. de Vectra dan (BTCC) of Calibra (DTM) leuk, maar dat is ook maar een paar landen actief geweest, verder dan de 400’s (Toptijd van de sport) en de ouwe C-kadetts en Ascona A heeft Opel geen enkele rol van betekenis gespeeld in welke INTERnationale sport dan ook.

Ook moet je niet vergeten dat Opel een redelijk bekend merk is hier in Nederland en de omliggende landen, maar verder dan dat..

Speciale modellen… allemaal leuk voor de liefhebber, maar dat brengt nog geen status.

Het zal dus altijd een liefhebberswagen blijven voor een select groepje.

Als je dat erg vindt, moet je niet zo’n auto kopen.

Zoiets koop je voor jezelf omdat je dat leuk vindt, niet om de “oeh’s en Aahs” van anderen.

Andre_Ede

De Ascona was toch ook helemaal niet z’n Rally kanon en winner als dat men vaak denkt.

Ik vondt de 4 deurs C maar een saai ding de 5 deurs kon ik altijd zeer waarderen.

HT

@henk 400rr wrote:

Het zal dus altijd een liefhebberswagen blijven voor een select groepje.

Als je dat erg vindt, moet je niet zo’n auto kopen.

Zoiets koop je voor jezelf omdat je dat leuk vindt, niet om de “oeh’s en Aahs” van anderen.

Hier sluit ik me nu is echt bij aan. :wors

Manta-aero
                                            Deelnemer

De Ascona 400 was mondiaal gezien wel het meest succesvol. Wereld kampioen 1982.

Andre_Ede

Kun je over twisten, Walter werd wereld Kampioen, Opel werd tweede stukje achter Audi.
                                                Opel heeft puur als merk geen enkele wereld titel op zijn naam staan.
                                                Maar rijder/merk wordt vaak als 1 gezien.

Maar goed we hebben het over de Ascona C.

Dus ontopic maar weer.

opelpower89
                                                Deelnemer

wat wil je nog meer dan een ascona c veel ruimte rijd lekker ziet er goed uit……
                                                  kadett is te klein en rekord weer te lomp
                                                  ascona c is de gouden middenweg
                                                  evenals de vectra a tussen de astra f en de omega

de ascona/vectra klasse is gewoon een goede klasse waar ik heel tevreden mee ben

asconahobbyist
                                                  Deelnemer

ach,de C Ascona was ook 1 van de modellen die een beetje in de overgang zat van het imago van Opel als degelijk,saai maar betrouwbaar naar jong en sportief,zie de onderstaande foto’s en het contrast,immers,het is dezelfde auto.

hier een van de eerste modellen,een 83er Berlina (heel toevallig mijn exemplaar) heel klassiek met veel chroom,klassieke kleur,stalen siervelgen,echt een “auto van toen”

daarentegen is de latere Ascona C3 meer een model van de 2e helft jaren 80

Anoniem

de c ascona heeft in mijn ogen helemaal niets van de b ascona

het had veel beter de vectra a kunnen zijn :shock:
                                                      de aandrijving zit al aan de andere / verkeerde kant
                                                      de lijnen en de form zit er niet meer in

al met al n heel ander product
                                                      met mischien vanuit opel gezien destijds de zelfde doelgroep

zelf vind ik ze tegenwoordig wel weer leuker als toen dertijd
                                                      maar dat heb ik ook met de calibra en de e kadett

in de eerste post van dit topic staat een tekst dat de c ascona veel beter zou rijden dan de b
                                                      das wat mij betreft een discussie punt

ze hadden toen beter kunnen zeggen dat hij makkelijker rijd
                                                      maar dat heeft meer aan de voorwielaandrijving dan met de achteras te maken
                                                      en zo onafhankelijk is de achteras van een c ascona ook niet ;) :jerry

al met al wel n geinige opel met de verkeerde benaming ;) ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.