waarom geen achterwielaandrijving meer?

Forumindex Forums Overige Opel algemeen waarom geen achterwielaandrijving meer?

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 26 tot 44 (van in totaal 44)
  • Auteur
    DevilraY
    Deelnemer

Geef mij in de sneeuw en noodsituaties maar een RWD.

Trouwens, geef mij altijd maar een RWD….
      FWD :thumbdown

ColinH
      Deelnemer

Heb een tijd met een Astra 1.6 16v FWD gereden, maar mijn Omega A 2.0 8v RWD ligt veel beter op de weg dan die Astra FWD..
        Sneeuw was hartstikke leuk met mijn Omega, maar werd dat wel zat. Had ook zomerbanden, wat ‘s winters ook heel nadelig is neem ik aan.

Gr.

wim-v6
        Deelnemer

heb zelf heel wat RWDtjes staan slepen met mijn FWD afgelopen winter..

ik kwam toch verder dan de meeste RWD’s

maargoed, neemt niet weg dat RWD leuker rijden is.

> Omega beter op de weg, maak maar eens een paar goede korte bochten metg flink snelheid, dan zal de Astra je voorblijven, simpelweg omdat de omega een beetje te lomp is daarvoor..

de Omega is meer een lange afstands cruiser en is dus veel stabieler op de bijvoorbeeld 80km wegen en snelwegen, waar de astra zich meer thuisvoelt op stads wegen.

Willem

DevilraY
          Deelnemer

Originally posted by wim-v6
            heb zelf heel wat RWDtjes staan slepen met mijn FWD afgelopen winter..

ik kwam toch verder dan de meeste RWD’s

maargoed, neemt niet weg dat RWD leuker rijden is.

> Omega beter op de weg, maak maar eens een paar goede korte bochten metg flink snelheid, dan zal de Astra je voorblijven, simpelweg omdat de omega een beetje te lomp is daarvoor..

de Omega is meer een lange afstands cruiser en is dus veel stabieler op de bijvoorbeeld 80km wegen en snelwegen, waar de astra zich meer thuisvoelt op stads wegen.

Willem

Daarentegen maakt m’n Monza op elk (wegliggings)gebied gehakt van de Vec C van m’n baas…

ColinH
            Deelnemer

@ Wim, ik vind mijn Omega vaster op de weg, dan die Astra waar ik eerst mee reed.
              Heel soms voel je de achterkant wel wat trekken, maar die Astra gleed gewoon door..

Gr.

wim-v6
              Deelnemer

ja kan, ik heb 2 jaar naar grote tevredenheid met een Astra-F station gereden, welke altijd in orde was en op GOEDE banden stond (Michelin Pilot Exalto’s – 195-50-15 op originele velgen), deze was zelfs bij 215km.u gewoon netjes en goed stabiel.

Bochten waren een genot, zeker gezien dat het een stationvariant

nu heb ik van de week eens met een Astra 1.6 gereden met 165 breed rubber erop, maar dat rijdt gewoon waardeloos inderdaad, maar dat was dan wel mede dankzij de NANGKANG banden die erop zaten.

Ik heb eigenlijk Zeer goede ervaringen met mijn astra-F en haar wegligging..

ik heb ook Ervaring met zowel de A als B omega, qua rijden, met een GOED onderstel.

Banden, schokbrekers, Veren, en onderhoud maken zowiezo het verschil.

@ Deliveray: Logisch, indien een 3.0 Monza tov een 1.8 Vectra????

ik bedoel als een Zelfs een BMW E36 325i met M onderstel, en goede Chauffeur mijn Vectra niet zoek kan rijden op Rotondes, en korte Bochten, wat ik wel verwacht had eigenlijk..

Willem

DevilraY
                Deelnemer

Originally posted by wim-v6

@ Deliveray: Logisch, indien een 3.0 Monza tov een 1.8 Vectra????

ik bedoel als een Zelfs een BMW E36 325i met M onderstel, en goede Chauffeur mijn Vectra niet zoek kan rijden op Rotondes, en korte Bochten, wat ik wel verwacht had eigenlijk..

Willem

Dan heb ik het natuurlijk wel alleen over de wegligging uiteraard. Niet over acceleren of top.(-offtopic kan natuurlijk weinig tippen aan een straight six natuurlijk ;)) Alleen wegligging en rijtechnisch. En korte langzame bochten is het voordeel van een RWD niet zo heel heftig vergeleken met een FWD.
                  Hoge(re) snelheden vind ik het verschil wel groter worden.
                  Voor degene die het bochtje bij de Philip Morris (bergen op zoom) kennen. Met de Vec is het maximaal 90, nog harder betekent ondersturend richting de buitenkant. Monza toch al dik 110 doorheen gegaan, met nog marge en weegt bovendien meer dan de Vec.
                  Helemaal leuk wordt het met een Manta met ongeveer een 500 kilo minder aan middelpuntvliedende kracht en een paar degelijke dempers. Daar kan de Monza dan weer niet mee.

wim-v6
                  Deelnemer

heb daar harder gereden als 110 met Mijn Vectra, en ja een Vectra kan ook overstuurd worden, gewoon gas los :wub

Weet niet wat voor vectra jij hebt gehad toen je daar doorheen ging.

Ik heb een 96er Vectra-B die toen op 205-55-16 Michelin Exalto’s stond, met originele Safari onderstel..

Dwars met een FWD.

Red hier heel de Boog naar beneden met de auto dwars (FWD!!) alleen kan je dat niet accelrerend doen, dus met te hoge snelheid de bocht in en dan zorgen dat ie dwars gaat…

Reihesechser:

:wors:wub:wors:wub:wors:wub:wors:wub:wors

Loopt zo heerlijk he…

Alleen die zooi van BMW is niet echt Probleemloos te noemen, zijn wel storings gevoelig..

Willem

DevilraY
                    Deelnemer

ik heb nu een C-Vectra van de baas, daarmee is de apex snelheid in dat betreffende bochtje echt maximaal 90, anders gaat ie glijen op alle 4 de wielen. Hiervoor had ik een B-Vectra 2.2 sport uitvoering en die had betere dempertjes en idd lag die een stuk beter op de weg. Dus dat jij dik 110 haalt met een B dat geloof ik wel. Eigenlijk reed die B sowieso een stuk beter dan de C Vectra.
                      Met de Monza kan ik er zeker 115 door, want dat is me al eens gelukt, alleen toen kon ik niet ideaal door de bocht heen vanwege overig verkeer, maar dat moet harder kunnen. Met m’n ouwe Manta GSi luktte het tegen de 130 om er door te gaan, maar die had toen splinternieuwe goodyears, hydraulische Bilsteins en 40 mm verlaging. Bovendien zat er toen één op een Yamaha R1 aan de binnenkant met z’n knie aan de grond!! kreeg nog een duimpje van ‘m en toen ging hij er op het achterwiel vandoor, dat was lachen!

wim-v6
                      Deelnemer

Vectra-C Valt ook tegen qua wegligging, dat ben ik met je eens, en ik moet zeggen dat ik mij nog steeds verbaas over de Vectra-B qua onderstel en sturen..

ding rijdt in princiepe gewoon heerlijk kwa weggedrag.

en ja, dat boggie is er wel een hoor….

Willem

yzf1kr

Dat de C origineel een waardeloze wegligging heeft kan ik beamen.
                          Mijn oude Astra H lag nog beter op de weg.

Maar dat is met een kleine investering verholpen, en hij ligt nu weer lekker stevig. :D

DevilraY
                          Deelnemer

tja, kleine investering…. zie ik niet zo zitten voor een auto van een ander. Die C heeft weer andere goeie punten zullen we maar zeggen:angel

Bovendien, die investering is bij een RWD niet groter en het resultaat niet minder, dus uiteindelijk behoud je dezelfde discussie, FWD vs RWD. Kweet wel, waar voor mij de funfactor het hoogst is

wim-v6
                            Deelnemer

RWD, heeft meer aandrijfdelen, welke ook slijten, en meer weerstand bieden..

Het rijdt fijner opzich, andere gewichtsverdeling..

en daar komt, als je het vermogen hebt, dat je een RWD lekker kan laten kwispelen (tijdje met een ford sierra gereden).

Willem

yzf1kr

origineel gepost door DevilraY
                                tja, kleine investering…. zie ik niet zo zitten voor een auto van een ander. Die C heeft weer andere goeie punten zullen we maar zeggen:angel

Bovendien, die investering is bij een RWD niet groter en het resultaat niet minder, dus uiteindelijk behoud je dezelfde discussie, FWD vs RWD. Kweet wel, waar voor mij de funfactor het hoogst is

Tja, ik snap ook niet waarom ze een Vectra B en C in het zelfde forum stoppen. Die auto’s zijn buiten de naam totaal niet vergelijkbaar.

En de discussie ging ook niet over wat beter is of wat fijner rijdt, maar over waarom Opel geen achterwielaandrijving meer maakt.

DevilraY
                                Deelnemer

nee das waar, maar soms ‘dwaal’ je wat af king:

wim-v6
                                  Deelnemer

ietsje maar

Willem

TonSR

En voor wat betreft de opmerkingen ben ik het niet met je eens ;)
                                      – Beter te besturen in noodsituaties (in de winter is een rwd beter te corrigeren als die gaat, een fwd is eigenlijk geen houden meer aan als deze gaat)
                                      – Goedkoper (als je dit bedoelt in de zin van ontwikkeling, dan heb je gelijk. Als dit is in de zin van onderhoud, geef ik je ongelijk)

Het mag toch wel algeheel bekend zijn dat in sneeuw en bij gladheid auto’s met achterwiel aandrijving sowieso in het nadeel zijn. Hier in het zuiden ken ik genoeg mensen die hun BMW of Mercedes regelmatig in de garage hebben moeten laten staan, omdat ze de straat niet uit kwamen.

En een RWD is goedkoper in ontwikkeling en in componenten, dus uiteindelijk ook voor de gebruiker.

RWD’s hebben zeker voordelen in bepaalde gevallen, maar dit is voor een specifieke doelgroep, en dat is niet de budgetklasse waar Opel in valt.
                                      [/quote]

Hier ben ik het totaal niet mee eens….
                                      Ik heb beide in bezit, een RWD en FWD..
                                      Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs haalde ben ik gaan rijden met RWD, altijd controleerbaar met diverse weers omstandigheden.
                                      Sinds december vorig jaar heb ik mijn eerste FWD gekocht.
                                      De winter herinneren jullie je nog wel.

Hierbij rijdend in mijn FWD, moest ik een haakse bocht nemen. Het kreng deed niet meer dan alleen maar vooruit gaan…
                                      Vervolgens maar de handrem bij gebruikt om hem alsnog
                                      de bocht om te kunnen gooien….

En dat werkte, gelukkig….

En wat betreft het niet weg komen met glad weer met een RWD, daar had mijn FWD dus ook last van.

Mijn persoonlijke ervaring is dus dat mijn ik Manta ‘veiliger’ vind dan mijn Corsa..
                                      heb zelf ook het gevoel dat de Manta doet wat ik haar zeg, en de Corsa doet wat de Corsa wil doen.

En daarbij, moet ik ook zeggen dat ik met Manta veel harder
                                      rij dan met de Corsa (zowel in de stad als op de snelweg).
                                      En dan heb ik het niet over een verschil van vermogen van dik 70 pk (Manta 177pk en Corsa 108pk)
                                      grt
                                      Tcat

Nielske

Ik denk dat dit ook met een stuk ervaring te maken heeft.
                                        Je geeft aan dat je altijd al RWD hebt gereden, en daardoor dus ook een boel ervaring.

Het gros van de auto bezitters is niet zo ervaren met een RWD en wel met FWD, en zullen een FWD dan ook eerder veiliger vinden dan RWD in dat soort situaties.

Maar heb met mijn toenmalige Omega B station ook wel lol gehad in de sneeuw hoor!:P

8klepper

hierom niet;

http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=126009

dat was een inkoppertje

19 berichten aan het bekijken - 26 tot 44 (van in totaal 44)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.