Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › waarom garrett gt28 of 35?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2010 om 15:29 #17226009
ik sta voor een moeilijke keuze,
ik wil namelijk een c20let opbouwen
maar nu sta ik voor een keuze van turbo,
ik wil de compressie verhouding veranderen naar 8.0/1
en wil flink vermogen eruit halen
maar waarom kiezen de meeste mensen toch voor de garrett gt28en andere weer voor de gt35?
16 september 2010 om 15:39 #17729406Grote is bepalend voor diverse dingen oa eindvermogen turbolag maar ook
fysieke grote spelen mee.
Het ligt er dus aan wat je er precies mee wil bereiken.
Dagelijks gebruik of om mee te doen aan sprintwedstrijden
makkelijke montage qua ruimte of extra werk.
Is wel een leuk project in iedergeval welke je ook uikiest.
Succes en groet Marcel.16 september 2010 om 15:43 #17729407nou ja het is niet voor dagelijks gebruik maar ik wil ermee op circuit gaan rijden en hij komt in een b ascona.
ik wil gewoon gelanceerd worden zodra ik uit de bocht kom16 september 2010 om 15:57 #17729408Denk “persoonlijk” dat de GT28 het beste voor jou cirquitgebruik werkt.
Omdat deze beter op boost blijft dan de grotere GT35.
Het blijft een compromis tussen langdurig een gemiddeld lager vermogen
of kortstondig een hoger piekvermogen.
Het is echter mijn ervaring met grote (T 35/40) en kleinere (Opel Z LET en Z LEH) turbo’s16 september 2010 om 16:28 #17729409is een k29 geen optie voor je?
is toch wat meer plug en play.17 september 2010 om 07:36 #17729410zou het zo lang duren voordat zo’n gt35 opgespoelt is dan?
17 september 2010 om 07:52 #17729411AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door larsjeG40
zou het zo lang duren voordat zo’n gt35 opgespoelt is dan?logies gezien
is het volume van de 35 groter
dus heeft die meer uitlaat gassen nodig
om op druk te komenhoeveel verschil dat is in tijd?????
mischien moet je dhz in twente eens raadplegen
(rallyastra) hier op t forum
die heeft als ik het goed heb ervaring met een”let”
incl gt35 in een custum c kadett;) van een klant van hem17 september 2010 om 10:12 #17729412Ik zag dit op marktplaats misschien is het wat voor je
Die laatse is misschien een beetje groot
17 september 2010 om 10:16 #17729413AnoniemLid sinds:
1 January 1970die eerst is geen garret
dus zou ik persoonlijk mee uitkijken:o
die 2e is geen gekke prijs maar inderdaad wel n flink ding qua afmetingen
komen nog flensen en bochten bij;)17 september 2010 om 19:07 #1772941418 september 2010 om 10:56 #17729415dit is ook een dikke en complete set:thumbup
hier zo ik dus eerst voor gaan, maar ik denk dat ik me er onwijs aan ga ergeren als hij laat opspoelt ik wil gewoon meteen uit de bocht volle druk.
er is ook nog een tussenweg tussen de gt28 en de 35
namelijk de gt30…maar omdat een gt28 zelf een wastegate en alles al heeft is dit denk ik toch de makkelijkere optie
18 september 2010 om 11:03 #17729416zijn er niet genoeg foefjes om het turbo gat te ontwijken?
alles in de kop vervangen voor versterkte exemplaren, slepers veren enz. en dan meer toeren laten draaien.? 8000/9000
dan blijft het een kwestie van in de juiste versnelling rijden……..
18 september 2010 om 15:10 #17729417Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi
zijn er niet genoeg foefjes om het turbo gat te ontwijken?alles in de kop vervangen voor versterkte exemplaren, slepers veren enz. en dan meer toeren laten draaien.? 8000/9000
dan blijft het een kwestie van in de juiste versnelling rijden……..
ja maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Het turbo gat blijft toch gewoon…Als alles in de praktijk net zo makkelijk ging als op papier dan was alles een stuk makkelijker.
@lasrjeG40, ik zou idd eens kijken naar een gt3071 ofzo.
Dat is een leuke turbo voor diverse applicaties.De gt35 vind ik persoonlijk een turbo die je op de strip tegenkomt.. de gt28 is meer straat / cicuit gebruik..
Op de strip heb je niet zo vaak last van je turbogat…
op het circuit wel..23 september 2010 om 07:09 #17729418AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
zijn er niet genoeg foefjes om het turbo gat te ontwijken?alles in de kop vervangen voor versterkte exemplaren, slepers veren enz. en dan meer toeren laten draaien.? 8000/9000
dan blijft het een kwestie van in de juiste versnelling rijden……..
dan kun je nog beter een 2e kleine turbo
erbij zetten
die het eerst stukje toerengebied pakt
daar waar de grote nog niets doetmaar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan;)
23 september 2010 om 07:19 #17729419ontsteking zo zetten zodat hij gaat knallen uit de uitlaat (en dus sneller gaat spoelen), of is dat alleen done @ de strip? ja zeker?
23 september 2010 om 07:28 #17729420AnoniemLid sinds:
1 January 1970ook daardoor zou die niet sneller gaan spoelen
een grote turbo heeft meer uitlaatgassen nodig
om druk te leveren / te werken
die krijg hij pas bij hogere toeren / meer uitlaatgassen
onafhankelijk van de stand van de ontsteking;)23 september 2010 om 07:29 #17729421Een compressor voor de lage toeren, en een turbo voor in de hogere toeren.
Zul je lijkt me ook een grotere turbo kunnen gebruiken, heb je de compressor om het turbo gat op te vangen.
Maar gaat mischien wel allemaal erg ver :DWordt door volkswagen ook toegepast.
23 september 2010 om 07:38 #17729422Originally posted by ronOPC1
Een compressor voor de lage toeren, en een turbo voor in de hogere toeren.
Zul je lijkt me ook een grotere turbo kunnen gebruiken, heb je de compressor om het turbo gat op te vangen.
Maar gaat mischien wel allemaal erg ver :DWordt door volkswagen ook toegepast.
klopt maar dit is erg complex.
Ik zit er zelf ook nog steeds over na te denken maar dan moet je met zoveel zaken tekening houden dat het niet meer leuk is..Maar tis wel een hele mooie oplossing om heel veel vermogen uit een blok te halen wat ook nog eens over de hele linie presteerd en niet alleen in middengebied of alleen op top.. Maar echt overal..
Reken wel op een investering ergens tussen de 10.000 en 20.000 euro als je het echt goed wilt doen.
Aftermarket is zoiets altijd duurder dan de massaproductie variant.
23 september 2010 om 09:12 #17729423of je zou voor A.L.S. kunnen gaan.
zolang de turbo het volhoud :P23 september 2010 om 18:12 #17729424Of een schroefcompressor, bv van Lysholm… Die draait zowel bij lagere als bij hoge drukken erg efficient en doordat hij rechtstreeks door de krukas wordt aangedreven is hij altijd bij de les.;)
A.L.S. is killing voor de turbo. :(
23 september 2010 om 20:59 #17729425AnoniemLid sinds:
1 January 1970kan iemand er ff bij zeggen waar a.l.s voor staat;):thumbup
tjah waarom de nadelen van een compressor
combineren met een turbo??met een compressor heb je ja geen turbo gat:hmmz
of kan een compressor niet van die hoge toeren aan??ik heb me in compressoren nog niet erg vediept:hmmz
24 september 2010 om 05:13 #17729426max van een gemiddelde roots is tussen de 14000 en 16000. Maar vergeet niet dat je een poulie verhouding nodig bent van 1 op 2.
Dus als je blok 5000 rpm maakt ziet de charger al op 10k. Wanneer je echt vermogens wilt draaien iig.
Als je de magneetpoelie van bijv mercedes laat zitten kun je elektronisch de charger uitzetten. maar die poelie is zo groot dat je nog geen halve bar overdruk kunt drukken.. Schiet dus ook niet op..
24 september 2010 om 07:01 #1772942725 september 2010 om 13:06 #17729428a.l.s. lijkt me geen aanrader tenzij je erg rijk bent. uiteindelijk gaat alles nar de klote!
het is wel gaaf al die knallen uit de uitlaat maar alles scheurt stuk:D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.