Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Waar zijn versnellingsbakonderdelen te koop? (F17W419)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2011 om 19:39 #17241801
Ik heb nog een overleden F17W419 bak liggen, en wil eens een revisie poging wagen.
Waar kan ik onderdelen vandaan halen? Er is 1 wiel dat een beschadigde tand heeft: Het 5e versnellingswiel dat op het eind van de primaire as zit.
(Eerst heb ik dat tandwiel nodig, daarna ga ik me eens verdiepen in de lagers en veren die ik nodig heb.)
Heeft iemand nog iets liggen? Of heeft iemand een goed adres waar losse onderdelen te verkrijgen zijn?
Groeten Rinus
25 september 2011 om 10:17 #17923317als een tandwiel is besschadigd komt dat meestal door een kapot lager!!!!!!!
Willem
25 september 2011 om 12:48 #17923318Tanden beschadigd door kapotte lagers?…..Normaal ja……Maar niet bij mij Willem :???:
Ik wilde de lagers eens bekijken, maar ben met een verkeerde pully trekker aan het werk gegaan. Ik dacht dat die tandwielen wel wat konden hebben, maar ze zijn hard gebleken, maar bros als porcelein. Daar had ik even niet aan gedacht. De tanden sprongen rond mijn oren :cry.
Het 5e wiel op de primaire as is stuk. De secundaire as is nog helemaal in orde.
De vragen blijven dus:
– Waar kan ik losse tandwielen kopen?
– Of heeft er nog iemand een afgeschreven F17W419 “inruilbak/afvalbak” liggen voor een paar tientjes? Ik ga geen bak van 300 euro kopen omdat ik 1 wieltje nodig heb.Als bovenstaande gelukt is ga ik eens kijken waar ik nieuwe lagers kan kopen, en gaat de revisie poging van start.
Groeten Rinus
1 oktober 2011 om 22:30 #17923320of de wielen los te krijgeen zijn weet ik niet…
Misschien als je een oproep plaatst op Marktplaats dat je een bak kan krijgen..
heb ze al vaker bij het oud ijzer gedumpt, maar als ik er iemand blij mee had kunnen maken vind ik het ook prima.
heb ze niet meer liggen helaas.
Alleen een GOEDE F17CR (F17C) uit een Astra-G, maar die gaat gewoon de Verkoop in.
tandwielen kunnen best wat hebben, maar niet de zijdelingse kracht van een trekker inderdaad.
De 5e tandwiel is volgensmij het tandwiel voor de Diff (kan het mis hebben) dez zit op de as gekromen en zal niet zomaar los komen.
Willem
Willem
2 oktober 2011 om 07:05 #17923321Hi Wim
Mocht je in de toekomst nog een F17W419 als oud ijzer hebben dan wil ik hem graag komen ophalen. Het heeft geen hasst. Mijn Zafira rijdt weer, maar ik wil toch de bak die ik heb liggen eens repareren en reviseren, en hem weer terugplaatsen tegen de tijd dat de koppeling aan vervanging toe is.
Ik heb via internet iemand gevonden die voor zijn hobby versnellingsbakken reviseerd. Die is me via e-mail aan het helpen het “vak” onder de knie te krijgen.
Het 5e wiel op de primaire as is inderdaad grootste struikelblok. Ik weet intussen dat de zaak verhit moet worden om het lost te krijgen. Ook heb je een goede (en hoge) pers nodig (20 ton) voor terug plaatsing. Bij het verhitten (bij het loshalen) is er een grote kans dat het lager beschadigd wordt omdat er een kunststof lagerkooi in zit. Bij geplande revisie is dat geen probleem, maar gewoon even kijken of het lager er redelijk uit ziet gaat dus niet.
Wim ik heb ontdekt dat de secundair as hol is. Weet jij of er onder de wielen of synchronizers groeven zitten voor olie transport? Wordt de olie de as in geperst (naar de kamer met het 5e wiel toe),….of er uit gezogen (uit de kamer met het 5e wiel)?
Groeten Rinus
6 oktober 2011 om 13:24 #17923319er zitten geen oliepompen in deze bakken, de smering van alle tandwielen en lagers vind plaats door puur transport met de tandwielen mee…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.