waar op te letten als c20xe al sinds 1999 stil staat?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) waar op te letten als c20xe al sinds 1999 stil staat?

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Ron Torremans

hallo ik ben in mijn zoektocht eindelijk een 16v tegen gekomen waar heel weinig km op staan.71324 km.deze opel staat al sinds 1999 stil,wordt alleen een aantal keer per jaar gestart en laten lopen sinds 1999!! hij verkeerd werkelijk in nieuwstaat en is nog steeds van de eerste eigenaar.Nu is mijn vraag wat voor problemen kan ik tegen komen als ik de auto weer ga rijden of beter gezegd wat moet ik doen voor ik ga rijden met de auto?(bougies,olie,k.vl.stof verversen en de filters ben ik toch van plan om te vervangen)de auto heeft altijd binnen gestaan in een vochtvrije geventileerde ruimte .het gaat hier om een c20xe 110 kw .en is en van de laatste 16v(11-1993)
      m.v.g ron

Haasje17
      Moderator

olie en koelvloeistof verversen zo snel mogelijk, filters vervangen, eigenlijk beste meteen een flush beurtje,

Vinci
        Deelnemer

Zou niet gelijk gaan flushen, sowieso kun je beter nog met een spoelolie (goedkopere gewone olie) werken die je gelijk weer aftapt en dan pas de definitieve olie er in. Flush blijft bij een XE enorm lang achter in de hydro’s onder andere en tast de nieuwe olie eigenlijk weer een beetje aan. Als die motor nog mooi fris is onder de kleppendeksel zou ik er eigenlijk niet zo veel aan doen, even distributieset en waterpomp vervangen, en als je daar toch bent de krukaskeerring en nokkenaskeerringen. En even kijken of de oliepomp een stalen of papieren pakking heeft. Papier gelijk vervangen ook. Dan als je dingen van plan bent met deze motor, betere oliepomp er op. De originele pompen hebben nogal eens last van de bekende vastslaande drukregelaar en dan draait de motor in een oogwenk in de soep. Dat zou zonde zijn, voor 200 euro koop je een perfecte nieuwe pomp van een sterk verbeterd type namelijk. En als je dan toch geld aan het uitgeven bent zou ik ook voor een complete nieuwe set koelslangen gaan, want die zijn als ze ouder dan 10 jaar zijn (ook als ze stilletjes op een plank hebben gelegen in een magazijn) zo betrouwbaar als Al Capones schoonmoeder. En scheuren doen ze dan graag, op de verkeerde manier. En even droog en je hebt ook gelijk een motor die naar de schroot kan. Dan is ook een paar honderd euro nieuwe slangen van bijv. Roose Motorsport niet een al te gek idee…. Kan uiteraard niet in je knip kijken, maar klinkt mij in de oren als een motortje die dat allemaal best waard is…

Ron Torremans

dank je voor de tips was ook van plan om de slangen na te kijken maar nieuwe is inderdaad beter.distri setje en keer ringen ook maar gelijk doen.wat betreft de olie pomp lijkt mij ook een slim idee maar moet ik ff naar zoeken ben van plan om als i weer wat gelopen heeft er een setje andere nok.assen in te doen en vliegwiel en krukas poelie te vervangen door wat lichtere.Maar eerst maar eens zorgen dat het motertje weer eens bromt zoals het hoort. :D

Vinci
            Deelnemer

Die pomp hoef je niet zo lang naar te zoeken hoor, zijn her en der wel te koop, maar vergt wel wat kleine aanpassingen. Is hier een topic over:

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=129918&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

freek corsa
              Deelnemer

Remmen controleren!

renej
                Deelnemer

is het misschien die blauwe die een tijdje terug op nederland mobiel stond voor €4950
                  Die staat sinds 1999 stil loopt af en toe en heeft 81.100 gelopen en is van 01.1995

wagnas
                  Deelnemer

– Accu zal ook niet veel meer zijn met zo’n history.
                    – Banden uitgedroogd?
                    – Rubbers uitgedroogd?
                    – Remvloeistof vernieuwen (is redelijk verwatert na jaren)

Ook normaal en netjes mee rijden de eerste maanden. Auto is niks meer gewend. Dus netjes warm rijden (niet boven 3000 toeren) en ook met warme motor niet verder gaan dan 3500 of zo. Na een tijdje kan je steeds verder in toeren. Dan wordt motor langzamerhand lekker los en gaat ook je koppakking er niet aan.

Ron Torremans

nee die blauwe waar je het over hebt is het niet.Wel toevallig dat die ook sinds 1999 stil staat.Maar goed te horen dat er toch nog meer zijn!!! :D

Ron Torremans

Wagnas,dank je voor de tips! :thumb

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.