Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Waar op letten bij aanschaf Kadett D 1.2s 1983?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2014 om 08:49 #17265334
Goedemorgen,
Mijn naam is Maurits en ik ben werkzaam voor een dealerholding met o.a. een aantal Opel vestigingen.
Zelf rij ik in een lease auto. Ik heb altijd al een oude auto erbij willen kopen om wat aan te knutselen.
Ben niet heel handig dus een echte oldtimer lijkt me niets.Nu werd er onlangs een Opel Kadett d 1.2s van 1983 met 95.000 km ingeruild.
Deze mensen hadden de auto ooit nieuw gekocht bij ons en is jaarlijks in onderhoud geweest.
Leek me erg betrouwbaar. Op wat roest op de achterklep na puntgaaf.Kan je zonder al teveel problemen zo een auto aanschaffen als je niet heel technisch bent?
En waar moet ik op letten bij aanschaf??Voor de prijs en maandelijke kosten hoef ik het niet te laten. Valt onder de oldtimer overgangsregeling en ik betaal verzekering voor een oldtimer.
Graag jullie tipss..
16 april 2014 om 11:37 #18229272roest is het belangrijkste om ff naar te kijken.
lekbakjes.
dorpels.
draagarmbevestiging aan de achterkant wil ook vaak wel rotten.
onder de motorkap bij de koplampen.
onder de motorkap langs de zijkanten.
als het lukt ff onder het spatbord bij de voorwielen kijken, het deel bij de voordeur wil ook graag rotten door dat de water afvoer daar snel dicht zit.
wielranden achter.
boven op het spatbord bij de antennedat zijn eigenlijk wel de hoofdzakelijke punten waar ze willen rotten, lijkt een heel lijstje maar ja.
motorisch.. 1.2 heeft een ketting, dus met de distributieriem heb je al niks te maken ;)
verder neem ik aan dat je zelf wel weet hoe een motortje hoort te klinken.
en ff op letten dat wanneer de temperatuur om hoog komt de vin wel aan slaat.(heb je eventueel fotos van de auto misschien?)
16 april 2014 om 11:57 #18229273@ Soepkiepe, thankss. Ga ik zeker op letten..
Ik heb foto’s ja, alleen geen flauw idee hoe ik die geüpload krijg hier :hmmz16 april 2014 om 12:33 #18229274via een pagina zoals photobucket of imageschak uploaden en dan hier plaatsen.
kan ook met de facebook link trouwens.
link tussen [img]en[/img] zetten16 april 2014 om 13:40 #18229275Hierbij de foto’s..
Zoals je kunt zien heeft de auto wat roestvorming op de achterklep en bij het portier linksvoor.
Verder keurig!!
16 april 2014 om 14:22 #18229276leuk dingetje, ziet er nog goed uit.
bij het raamrubber ook ff aan de binnekant kijken, daar zal ook wel roest zitten waarschijnlijk.16 april 2014 om 19:14 #18229277Het lijstje van soepkiepie is een goede lijst om mee te nemen wanneer je de Kadett bekijkt. Kijk ook even onder alle raamrubbers, van de kofferbak klep kan ik zo wel zien dat het rot is, waarschijnlijk een lasklusje, of een andere klep erop zetten. Als deze auto van de eerste eigenaar komt, dan zal die hem toen in ’83 gelijk in de tectyl gezet hebben, anders was ie allang naar de sloop gebracht. Dus het KAN een harde auto zijn. Wanneer de voorspatborden dik in de antie roestrommel zitten en helemaal hard zijn, dus ook tussen het voorwiel en de deur, en ook de schermen achter zijn hard, (kijk ook even van binnen in de kofferbak daar waar het binnenscherm aan de karrosserie gelast zit) dan heb je goede kans dat de hele auto hard is. Toch kunnen de dorpels dan nog roesten. D Kadettjes met de originele dorpels zijn denk ik al verdwenen. Onderkant deuren kunnen ook roesten. En als het kan kijk dan ook even onder de vloerbedekking, daaronder zit een isolatiemat, deze mat, en daaronder moet het droog zijn. Is het daar nat, dan heb je laswerk.
Verder kan er niks kapot gaan aan de techniek.16 april 2014 om 19:21 #18229278Ziet er zo te zien nog aardig uit!
16 april 2014 om 20:20 #18229279Verschotels achter rotten ook vaak, voor de rest ziet hij er niet verkeerd uit, achterklep kan je beter een andere nemen, die is het redden niet waard, en onderhoud is maar net hoe handig je zelf bent, ik doe ook alles zelf aan onze d kadettjes
16 april 2014 om 20:39 #18229280leuk autotje
oudere auto’s vragen meer onderhoud en heeft ook wel eens een baaldag.
als je zelf 2 linkerhanden hebt moet of handig worden of een dikke portemonnee hebben.
de maandelijkse kosten zijn misschien laag geld ook voor afschrijving.het onderhoud als je het laat doen kan aardig in de papieren lopen.
het kopen van een auto is niet moeilijk hem rijdend houden is wat anders17 april 2014 om 17:40 #18229281Ik ben het er niet helemaal mee eens dat oudere auto’s meer onderhoud vragen.
Sowieso zijn onderdelen en reparatie’s goedkoper als je het laat doen.
En ik ik rijd nu 3 jaar oldtimer en heb maar 1 keer pech gehad en dat was de accu.
Heb met auto’s van een paar jaar oud meer problemen en financiële tegenslagen gehad.Maarr..moet dan moet je natuurlijk wel een nette oldtimer kopen en dit lijkt me een nette.
17 april 2014 om 18:07 #18229282@nova1.6 wrote:
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat oudere auto’s meer onderhoud vragen.
Sowieso zijn onderdelen en reparatie’s goedkoper als je het laat doen.
En ik ik rijd nu 3 jaar oldtimer en heb maar 1 keer pech gehad en dat was de accu.
Heb met auto’s van een paar jaar oud meer problemen en financiële tegenslagen gehad.Maarr..moet dan moet je natuurlijk wel een nette oldtimer kopen en dit lijkt me een nette.
weet niet of je wel eens van een onderhoudsinterval hebt gehoord ?
bij een d kadett meestal nog geen 10k km bij een astra f al opgelopen naar 15k
oude auto’s meestal contact puntjes .en dan is er nog onze favoriet metaal worm / lak
dkadett werd nog niet in een zink bad gedonderd opel begon daar pas bij de astra g meede delen zijn misschien niet duur maar als je geen adresje hebt wordt dat door de uren wel gecompenseerd
17 april 2014 om 19:07 #18229283Met een onderhoudsinterval heb je het over bv olie verversen? Is de olie tegenwoordig niet van een betere kwaliteit als 30 jaar geleden? Kan je dus langer doorrijden, lijkt me.
En roest, tja als je een auto koopt die daar al last van heeft is het idd een ander verhaal maar deze lijkt daar op de achterklep na niet echt last van te hebben.Er zal toch wel iets gedaan zijn aan roest wering?
Een Rekord E1 werd ook al gefosfateerd.Maar goed, mijn ervaring is dat ik nu minder kwijt ben aan onderhoud als daarvoor.
17 april 2014 om 19:19 #18229284@nova1.6 wrote:
Met een onderhoudsinterval heb je het over bv olie verversen? Is de olie tegenwoordig niet van een betere kwaliteit als 30 jaar geleden? Kan je dus langer doorrijden, lijkt me.
En roest, tja als je een auto koopt die daar al last van heeft is het idd een ander verhaal maar deze lijkt daar op de achterklep na niet echt last van te hebben.Er zal toch wel iets gedaan zijn aan roest wering?
Een Rekord E1 werd ook al gefosfateerd.Maar goed, mijn ervaring is dat ik nu minder kwijt ben aan onderhoud als daarvoor.
Dat is dus een misvatting; het blok is gemaakt met technieken uit de jaren 80; de onderhoudsintervallen die voorgeschreven zijn, zijn dus gebaseerd op die technieken.
Je olie kan wel moderner zijn, maar het blok is dat niet. Het lijkt mij verstandig gewoon de onderhoudsintervallen aan te houden zoals deze voor dat type auto zijn voorgeschreven.
Ik durf zelfs zover te gaan om te stellen dat je beter het geadviseerde soort olie erin kan gebruiken die voorgeschreven staat in het boek dan er moderne olie in te gooien. (denk aan vol mineraal/half syntheet oid)
Je weet nooit hoe het blok op die nieuwe olie reageert.Kijk enkel maar naar bijv de E10 brandstof; daar wordt een oude auto ook niet blij van.
ik rijdt zelf (naast de daily Astra) een Volkswagen T2 bus van 1977, met een “keverblok”
Dit blok is in 2007 speciaal voor mijn bus gebouwd, en ook daar kreeg ik het advies voor om met klassieker olie te gaan werken. ( in mijn geval een vol-mineraal olie)succes
gr
Marcel17 april 2014 om 19:28 #18229285Idd, de voor geschreven olie gebruiken, ik moet binnenkort ook eens olie verversen, denk dat ik gewoon 15 w 40 erin doe in onze d kadett, voor een 1.6.s neem ik aan wel goed
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.