Waar o waar blijft de koelvloeistof???

Forumindex Forums Modellen Omega Waar o waar blijft de koelvloeistof???

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    sx00682

Na mij eerst netjes te hebben voorgesteld wil ik direct gebruik maken van jullie diepgaande technische kennis op het gebied van Omega’s met het bekende X20xev blok erin.

Het volgende probleem heb ik:

Na een rit van ongeveer 60 KM is het gehele koelvloeistofreservoir leeg, dit duidt dus op een lek :o , maar waar zit ‘ie :hmmz

Constateringen

– De motor wordt niet warmer dan 92 graden (ook bij 30 minuten stilstaan)
      – De motor loopt perfect stationair (een munt op z’n kant kan bijna blijven staan)
      – Er komt geen witte rook uit de uitlaat
      – De vloermatten zijn niet nat
      – De interieur verwarming komt prima op warmte
      – Er zit geen vettige aanslag op de ramen
      – Er zit geen yoghurt aanslag op de oliedop / peilstok
      – Er zit geen smurrie in het koelvloeistofreservoir
      – Ik zie geen plas onder auto liggen (ook niet op de onder de auto geplaatste krant)
      – Wel blijft er, zelfs na 1 week geen gebruik gemaakt te hebben van de auto, een behoorlijke druk in het koelsysteem (een hard sissend geluid na het afschroeven van de dop op het reservoir gepaard met een borrelend geluid in de radiateur)

Onlangs door mij uitgevoerde zaken zijn (hebben niet allemaal met dit probleem te maken):

– LFR vervangen
      – EGR afgedopt
      – LMM vervangen
      – Luchtfilter vervangen
      – Bougies vervangen
      – Bougiekabels vervangen
      – Computer laten uitlezen (geen problemen) + resetten
      – Klepdekselpakking vervangen
      – Smoorklephuis gereinigd
      – Olie + oliefilter vervangen
      – Koelsysteem gereinigd
      – Koelvloeistof (8,5 liter) vervangen
      – Koelvloeistofreservoir + dop vervangen (door een tweedehandsje)
      – Koelsysteem op 1bar gezet en dit bleef keurig 1 uur zo staan zonder terug te lopen.

Wat kan dit toch zijn?

– Een defecte koppakking?
      Dan moet ik toch wel op z’n minst 1 van bovenstaande zaken hebben?
      – Een gescheurde kop?
      Dan moet ik toch wel op z’n minst 1 van bovenstaande zaken hebben?
      – Defect reservoir (expansievat) en/of dop?
      Dan kan er toch geen druk meer in het systeem staan na zoveel dagen?

Komende werkzaamheden

Komende zaterdag ga ik de distributieriem + spanners + riem en de waterpomp vervangen maar zal eerst graag willen weten of ik de kop eraf moet halen.

Asap ga ik een CO-test laten uitvoeren.

Sorry voor het lange blaartrekkende verhaal maar ik ben radeloos…:(
      Overigens heb ik deze vraag ook op problemcar.nl staan, ik wed liever op meerdere paarden.

Wie o wie kan mij helpen?

roekenest
      Deelnemer

hmmmm:hmmz
        mss iets heel simpels … lucht in t systeem.
        heb je m daarna weer gevuld?.en ging t toen ook weer leeg?..
        anders zou ik zeggen lucht in systeem ..
        richting de kachel blijft vaak een luchtbel “hangen”

sx00682

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het systeem ontlucht dmv de motor 30 minuten stationair te laten lopen en de dop van het reservoir eraf, dit heb ik overigens meerdere keren gedaan.

Daarna een stuk gereden en weg was de vloeistof.

Richardusss

Ik heb ‘t zelfde probleem gehad en kon het in eerste instantie ook niet vinden…… er lekte niks en er lag niks onder de auto…. Wel rook ik (na een tijdje rijden) de lucht (zoetig) van de koelvloeistof onder de motorkap. Koelsysteem bleef ook gewoon netjes onder druk staan.

Oplossing was de warmtewisselaar vervangen…… ook was de 3wegklep lek en dat had ik in eerste instantie ook niet gezien.

Misschien heb je hier wat aan.

M.v.g.

Richardusss

sx00682

Bedankt voor je reactie…

Waar kan ik de warmtewisselaar en de 3-wegklep vinden bij dit motorblok? En kan ik op de één of andere manier testen of deze onderdelen idd defect zijn.

boyanka
              Deelnemer

:hmmzkijk eens hoe je olie eruit ziet, de kop kan toch lek zijn van een waterkanaal naar een oliekanaal

sx00682

De olie ziet er perfect uit, heb ook de test gedaan met een aansteker onder de oliepeilstok, mocht er koelvloeistof bij zitten dan gaat dit knetteren… dat gebeurde dus niet, conclusie: geen koelvloeistof door de olie.

Morgen een CO-test laten doen en dat kan ik (hoop ik) een lekke koppakking uitsluiten.

Nitrofreak

all jouw constateringen klinken mij al te bekend in mn oren en ook ik heb zo zachtjes aan alles laten doen om het te verhelpen
                    zonde er van uit te gaan dat het de koppaking was,ook ik had geen slurrie in de vuldop/koelvloeistoftankje en ook lekte het bij mij niet zichtbaar,ook had ik geen witte rook pluimenen geen natte vloermattjes maar bij mij deed ook de kachel het soms niet en daarom dachten we hier aan de 3 weg klep,maar helaas na die vervangen te hebben dook het probleem gewoon weer op en heb ik toch na een aantal andere testen te horen moet krijgen dat de kop pakking toch naar zn mallemoer was:-(
                    overgens had ik ook keiharde water slangen en een sissend geluid door het systeem en borrelde enorm als ik de dop open draaide,moet wel zeggen dat ik de auto niet heb laten repareren dus kan ook niet met 100% zeggen dat het verholpen zou zijn na eventuele kop rivisie,ik wil je uiteraard nix aan praten of van je stoel laten vallen maar vind het me wel erg bekend overkomen wat je allemaal noemt
                    ik hoop voor je dat je het tegen deel kan bewijzen en dat je het met een minder koste plaatje kan op lossen

Gr kevin

sx00682

Hmmmm… word ik niet vrolijk van…
                      Heb jij ook een CO-test laten doen? En zo ja, wat wees dit uit?

Richardusss

origineel gepost door sx00682
                        Bedankt voor je reactie…

Waar kan ik de warmtewisselaar en de 3-wegklep vinden bij dit motorblok? En kan ik op de één of andere manier testen of deze onderdelen idd defect zijn.

In de topic How to staat alles beschreven

M.v.g.
                        Richardusss

RAL
                        Deelnemer

ik denk een doorgeslagen koppakking:cry
                          alles wijst erop.

Botho
                          Deelnemer

ik denk toch ook echt dat dat het is!! Zijn je radiator slangen ook keihard zeker???

sx00682

Nou ik heb zojuist een CO-test laten doen (was eigenlijk niet meer nodig aangezien de koelvloeistof uit het reservoir spoot!!)… en ja hoor… ik heb een uitdaging… de koppakking is zo lek als maar kan zijn…damn…

Gelijk maar de autohobbyclub gebeld met de mededeling dat ik aanstaande zaterdag niet de distributieriem kom vervangen maar wel wat extra onderdelen wil bestellen en een andere afspraak wil maken om…zucht… ongeveer het hele blok uit elkaar te halen…

Eddy van den Boom

Hallo, graag wil ik hierop reageren, want ik had het zelfde probleem met mijn omega, hiervan was de koelvloeistof weg na een rit.
                                Ook keiharde slangen, ik heb alles na gekeken op lekkage maar kwam toch op een lekkende koppaking uit.
                                Nadat ik de cilinderkop eraf gehaald heb en met de cilinderkop na een motorrevisieberijf kon men zien dat de binnenste twee cilinders gelekt hebben. De buitenste twee cilinders daarvan kon men goed zien dat de metalen afdrukken van de koppakking er nog op zat. De binnenste cilinders had dit niet en men vermoed dat de cilinderdruk langs de pakking in de koelvloeistof systeem komt, hierin een te hoge druk opbouwd en via de overdruk expansie ventiel naar buiten gaat.
                                Ik heb de cilinderkop laten afvlakken, nieuwe koppakking en nieuwe cilinderkopbouten gebruikt.
                                Cilinderkopbouten spiraalvorming vastgedraaid in meerdere fases, ca tot 60Nmtr per bout :cool::cool:.(met een momentsleutel)
                                Ben nu 5000km verder en kan na een rit de expansiedop eraf halen net als een cola fles.
                                Geen overdruk meer en de slangen zijn hard. Groet Eddy

andrew2

origineel gepost door Eddy van den Boom
                                  Hallo, graag wil ik hierop reageren, want ik had het zelfde probleem met mijn omega, hiervan was de koelvloeistof weg na een rit.
                                  Ook keiharde slangen, ik heb alles na gekeken op lekkage maar kwam toch op een lekkende koppaking uit.
                                  Nadat ik de cilinderkop eraf gehaald heb en met de cilinderkop na een motorrevisieberijf kon men zien dat de binnenste twee cilinders gelekt hebben. De buitenste twee cilinders daarvan kon men goed zien dat de metalen afdrukken van de koppakking er nog op zat. De binnenste cilinders had dit niet en men vermoed dat de cilinderdruk langs de pakking in de koelvloeistof systeem komt, hierin een te hoge druk opbouwd en via de overdruk expansie ventiel naar buiten gaat.
                                  Ik heb de cilinderkop laten afvlakken, nieuwe koppakking en nieuwe cilinderkopbouten gebruikt.
                                  Cilinderkopbouten spiraalvorming vastgedraaid in meerdere fases, ca tot 60Nmtr per bout :cool::cool:.(met een momentsleutel)
                                  Ben nu 5000km verder en kan na een rit de expansiedop eraf halen net als een cola fles.
                                  Geen overdruk meer en de slangen zijn hard. Groet Eddy

Bedoel je als eindwaarde 60 Nm??? Ik weet niet over wat voor type motor je het hebt, maar 60 Nm voor een kopbout lijkt me nogal weinig. Veelal is het een beginwaarde in Nm en vervolgens nog in meerdere fasen een bepaalde hoekverdraaiing. Ik weet wel dat ik bij mijn Z22XE een extra lange stang met 1/2-inch dopaansluiting heb moeten gebruiken en dat er behoorlijk aan getrokken moest worden om de laatste hoekverdraaiing nog voor mekaar te krijgen. Als ik dit gevoelsmatig vergelijk met de pakweg 100 Nm waarmee ik wielbouten (ook met momentsleutel) vastzet, dan staan bij mijn Omega de kopbouten ruimschoots vaster.

Andrew

sx00682

Ik ga binnenkort de kop eraf halen deze laten vlakken en afpersen om te zien of mij nog meer kosten boven het hoofd hangen. Ik kan pas in maart terecht dus zolang met de wagen van mijn vrouw (waar overigens 2 jaar geleden ook een gescheurde kop in zat… zou het aan onze rijstijl liggen :hmmz ).

Ik houd jullie op de hoogte.

Jack-omegax3.0xe
                                    Deelnemer

De v6 is een 45 Nm en dan drie keer 90 graden en dan 15 graden. Weet dat ik met een 1/2 ratel flink moeite had en de dagen daarna met mijn rug.

Gr Jack

syl-astra

als men nog onderdelen zoekt van een omega
                                        er staan bij sloperij de mars in zwolle nog een stel omega,s
                                        1 met een x20xe
                                        1 met een x25xe
                                        en nog een station met zwart leer er in ook met een v6
                                        ding is compleet maar heeft zijschade
                                        welk type v6 weet ik zo ff

sx00682

Nou de Omega is weer klaar, helaas heb ik zelf (door lichamelijke klachten) niet echt veel mee kunnen helpen, en dus weinig kunnen leren.

Wat is allemaal gedaan en natuurlijk wat heeft het gekost:

– kop gevlakt en afgeperst
                                          – nieuwe koppakking + trekbouten
                                          – nieuwe klepdekselpakking
                                          – distributieriem + multiriem vervangen
                                          – waterpomp + spanrollen vervangen
                                          – 8½ liter koelvloeistof

Inclusief arbeidsloon kost mij dit…. € 930,- :cry

Is een boel geld maar je hebt er geen nieuwe auto voor, enne de gedachte dat ik bij de officiele Opel dealer dik het dubbele kwijt geweest zou zijn verlicht de pijn enigzins.

Jack-omegax3.0xe
                                          Deelnemer

Fijn dat de omega weer gemaakt is.

Nu hopen dat ze nog lang en gelukkig mee gaat.

Gr Jack

yoyo
                                            Deelnemer

Ik heb het zo eens op een afstand zitten volgen, en ik vind het rot voor je dat je
                                              met een probleem zat wat nu net het duurste is.

Maar toch wens ik je nu veel heerlijke km toe.
                                              geniet ervan het heeft je genoeg gekost.

gr,
                                              Aart

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.